تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821205315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیم میلیون هکتار زمین در افغانستان تحت کشت خشخاش قرار گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نیم میلیون هکتار زمین در افغانستان تحت کشت خشخاش قرار گرفت کابل- ایرنا- منابع خبری افغانستان اعلام کردند که امسال 500 هزار هکتار زمین در سراسر این کشور تحت کشت مواد مخدر قرار گرفته که نسبت به سالهای گذشته افزایش نشان می دهد.


به گزارش ایرنا، شبکه خبری "طلوع نیوز" افغانستان روز سه شنبه به نقل از گروه بازرس ویژه آمریکا در امور افغانستان ،ضمن اعلام این خبر ، افزود: با وجود اینکه آمریکا ادعا می کند ،تاکنون بیش از هشت میلیارد دلار را در امر مبارزه با مواد مخدر هزینه کرده ،اما کشت مواد مخدر همواره در افغانستان رو به افزایش است.
روز گذشته محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در دیدار "ویلیام برونفلید" معاون وزیر خارجه آمریکا در امر مبارزه با مواد مخدر، کشت این مواد خانمانسوز را برای افغانستان، منطقه و جهان خطرناک خواند.
اشرف غنی گفت: مبارزه با مواد مخدر تنها وظیفه افغانستان نیست، بلکه کشورهای مصرف کننده مواد مخدر و کشورهایی که مسیر ترانزیت و قاچاق مواد مخدر هستند نیز در مبارزه با مواد مخدر باید سهیم شوند و برای از بین بردن آن تلاش کنند.
سال گذشته مقام های وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کردند: پنج هزار و 500 تن مواد مخدر در سال 2013 در افغانستان تولید شد و تولید مواد مخدر در سال 2014 میلادی به شش هزار و 400 تن رسید.
افزایش سطح زمین های زیر کشت خشخاش در افغانستان همواره یکی از نگرانی های مقامات افغان و کشورهای منطقه بوده است.
وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از افزایش هفت درصدی کشت و تولید مواد مخدر در سال 2014 میلادی در این کشور خبر دادند که بیشترین تولید این مواد در استان های هلمند و قندهار بوده است.
بر اساس گزارش ها، سال گذشته نزدیک به 100 هزار هکتار زمین در استان هلمند زیر کشت خشخاش بود و در نتیجه تلاش ها برای تغییر کشت در این استان فقط 700 هکتار از زمین ها به کشت جایگزین تبدیل شد.
استان هلمند سال گذشته 40 درصد تولید مواد مخدر افغانستان را به تنهایی تامین کرده است.
برخی از کارشناسان افغان بر این باور هستند که نظامیان خارجی مستقر در افغانستان در کشت تولید و قاچاق مواد مخدر سهم فعال دارند.
«سید جمال فکوری بهشتی» عضو مجلس نمایندگان افغانستان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که وی سه سال پیش همراه با هیأت دولت وقت افغانستان سفری به استان های قندهار، هلمند و ارزگان این کشور داشت و در این سفر زمین های تحت کشت خشخاش را دیده که در تیررس نیروهای خارجی قرار داشت و این کشت بدون کوچکترین مشکل برداشت می شد.
این نماینده مجلس افزود: به گفته ی کشاورزان بالگردها و هواپیماها شب و روز در این استان فرود می آیند و مملو از مواد مخدر شده و دوباره به مقصد نامعلوم پرواز می کنند.
«هادی هادیگ» یکی از رهبران سابق مجاهدین و کارشناس سیاسی افغان، گسترش زمین های زیر کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر را یکی از برنامه های آمریکا در افغانستان می داند و می گوید: سابقه آغاز کشت خشخاش در سال 1364 توسط خارجی ها در هلمند افغانستان آغاز شد و اکنون نیز با پشتیبانی آنان ادامه دارد.
وی به این باور است که خارجی ها به ویژه آمریکایی ها از کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان سود هنگفتی می برند و اگر دست آمریکایی و نظامیان ناتو در پشت کشت و قاچاق مواد مخدر نباشد، چگونه امکان پذیر است که مواد مخدر این کشور از اروپا سر درآورد، ارسال مواد مخدر افغانستان به اروپا از توان قاچاقچیان محلی خارج است.
این کارشناس سیاسی گفت: هواپیماهای نظامی خارجی که بدون هیچگونه نظارت و بازرسی دولت افغانستان به کشور وارد و یا خارج می شوند، برای انتقال کالاهای غیر قانونی از جمله مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرند.
به گفته هادی، کشت مواد مخدر در 13 سال گذشته افزایش یافته و بیشترین بخش مواد مخدر افغانستان در استان هایی کشت و تولید می شود که نظامیان انگلیسی و آمریکایی در آن حضور گسترده داشتند.
بر اساس آمارهای وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان بیش از 209 هزار هکتار زمین در سال 2013 به کشت خشخاش اختصاص یافته بود، در حالی که در سال 2014 زمین های زیر کشت «کوکنار» به بیش از 224 هزار هکتار افزایش یافته است. این رقم افزایش هفت درصدی در کشت کوکنار در افغانستان را نشان می دهد.
آساق*1*291*1579



22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن