تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818971708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاور وزیر راه و شهرسازی: باید زمینه مشارکت همه نخبگان در فرآیند توسعه فراهم شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مشاور وزیر راه و شهرسازی: باید زمینه مشارکت همه نخبگان در فرآیند توسعه فراهم شود مشهد - ایرنا - مشاور امور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی گفت: امروزه بیشتر قشر مهندسان و پزشکان در فرآیند توسعه تاثیرگذار هستند در صورتی که باید زمینه مشارکت همه نخبگان در این فرآیند فراهم شود.


دکتر سعید معیدفر روز دوشنبه در "کنفرانس ملی و دانشجویی جامعه شناسی توسعه" در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این در حالی است که باید از ظرفیت بخشهای مختلف جامعه برای توسعه فرهنگی و اجتماعی حداکثر بهره را گرفت.
وی ادامه داد: اکثر تصمیم گیریها در توسعه شهری توسط متخصصان فنی و مهندسی با گرایش بیشتر مادی صورت می گیرد اما دیگر افراد فعال در حوزه هایی نظیر علوم انسانی در این بخش تاثیر بسیار کمی دارند.
مشاور امور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی گفت: اکثر نخبگان فکری جامعه ما به دلیل وجه بارز و غالب تمدن مادی خانه نشین شده اند و مجالی برای نقش آفرینی آنها در توسعه فرهنگی فراهم نشده است.
وی افزود: سخنان زیبایی در خصوص توسعه فرهنگی مطرح می شود ولی این توسعه به نحو مطلوب در جامعه محقق نشده است.
معیدفر گفت: فرهنگ وارداتی به نوعی هویت ملی را تهدید می کند و گسترش فردگرایی مفرط احساس مسوولیت اجتماعی را تضعیف کرده است.
وی افزود: به رغم تاکیدات بسیار مسوولین نسبت به رعایت حقوق محیط زیست شاهد افزایش معضلات این بخش هستیم و این نشاندهنده توجه ناکافی به این بخش است.
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست علمی گفت: باید توسعه فرهنگی منطبق بر اصول و اعتقادات دینی و مسائل فرهنگی و بومی اصیل جامعه باشد.
دکتر مهری بهار افزود: یکی از مصادیق بارز هنرهای بومی و فرهنگی ایران سالنهای ورزشهای باستانی و قهوه خانه ها هستند که تنها به عنوان مکانی برای ورزش و صرف غذا مطرح نیستند بلکه فرهنگ اصیل جامعه در آنها نمود می یابد و به عبارت دیگر مصرف فرهنگی در این اماکن معنا پیدا می کند.
وی گفت: وجود رسانه های سمعی و بصری نظیر تلویزیون و رادیو بخشی از حوزه های فرهنگی جامعه را خانه نشین کرده و تاثیرپذیری آنها را کاهش داده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این اماکن مکانهایی هستند که ریشه در فرهنگ و تاریخ کشورمان دارند لذا باید از حالت فانتزی خارج شده و کارکرد اصلی خود را در فرهنگ جامعه بازیابند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد هم در این همایش گفت: توسعه فرهنگی مطلوب در شرایطی محقق می شود که متاثر از ارزشهای غالب در جامعه باشد.
دکتر علی یوسفی افزود: باید ارزشها و باورهای مخل فرآیند توسعه فرهنگی، امنیت و آزادی منطبق بر ارزشها را شناسایی کرده و با برطرف کردن آنها در مسیر توسعه گامهای موثری برداریم.
کنفرانس ملی دانشجویی جامعه شناسی توسعه به مدت سه روز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد.
در چارچوب شش پنل و یک کارگاه این کنفرانس مفهوم توسعه از ابعاد جامعه شناسی، علوم ارتباطات اجتماعی، علوم سیاسی و فلسفه بررسی و بازخوانی می شود.
مبانی و مفاهیم توسعه، توسعه فرهنگی و مفهوم توسعه فرهنگی در ایران، مفهوم و مدل بومی توسعه اجتماعی در ایران، حاشیه نشینی و مدل توسعه شهری، توسعه علمی چالشها و فرصتها و نقش رسانه ها در توسعه ملی عناوین پنلهای این کنفرانس هستند.
عنوان کارگاه این کنفرانس نیز "امکانپذیری توسعه فرهنگی در ایران" است که توسط دکتر تقی آزاد ارمکی و ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می شود.ک/2
2095/1858



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن