تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804063478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد عرض اندام عریضه‌نویسان در نقش وکیل


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
عرض اندام عریضه‌نویسان در نقش وکیل
وقتی پای عدالت به میان می‌آید عریضه‌نویسان نیز در مقابل دادسرا و دادگستری داد شاکی را مکتوب می‌کنند و انگار خود وکیلی زبردست در این وادی می‌شوند.

خبرگزاری فارس: عرض اندام عریضه‌نویسان در نقش وکیل



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عدالت یکی از نیاز‌های اساسی و لازم و ملزوم جامعه است که برای تحقق این امر ابزار و وسایل در اختیار است و افرادی به شکل‌های گوناگون تلاش می‌کنند. برای رسیدن به عدالت و احقاق حق، مردم از راه‌های مختلفی وارد می‌شوند و سعی در به نتیجه رسیدن پرونده‌هایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارند. عریضه‌نویسانی هم هستند که جلوی درب دادگستری نسبت به تنظیم شکواییه اقدام می‌کنند و با نوشتن شکایت‌نامه با متنی شفاف و درست وارد چرخه عدالت می‌شوند.


افرادی که با یک صندلی و چند برگ شکواییه جلوی درب دادگستری‌ها مستقر هستند و با گرفتن مبلغی برگه دادخواست یا شکایت نامه برای افراد مختلف تنظیم می‌کنند. گرچه این افراد شاید تخصص کافی در زمینه امور حقوقی نداشته باشند اما خدمات نوشتاری مکتوبی در خصوص تنظیم شکواییه به مردم ارائه می‌کنند. در مواردی شاهد این بودیم که عریضه‌نویسان مشاوره حقوقی هم به افراد می‌دهند، افرادی در حاشیه اما وکیلی قدر در امور حقوقی هستند، به تعبیر خودشان بازوی توانمند دستگاه قضا هستند که در روند بررسی پرونده‌ها افراد مختلف را به شکل‌های مختلفی راهنمایی و گاه راهنمایی اشتباه می‌کنند! تعدادی از عریضه‌نویسان زیر نظر دادگستری دوره‌های آموزشی تنظیم شکایت نامه را گذرانده‌اند اما این امر شامل حال همه عریضه‌نویسان نمی‌شود و همین امر باعث شده تا شاهد تخلفاتی در بین این افراد باشیم. نبود قانون مشخص برای عریضه‌نویسان و همچنین نداشتن کارت شناسایی برای اعلام هویت، مشکلات زیادی را به دنبال دارد چرا که هر فردی با هر نوع تحصیل و سن و جنسیتی می‌تواند با یک صندلی و یک کیف و چند برگ شکایت در این مکان حضور پیدا کرده و نسبت به تحریر شکایت‌نامه برای افراد اقدام کند. اخذ میزان وجه نیز از افراد در قبال تحریر شکایت نامه و یا دادخواست از دیگر مشکلاتی است که در این قشر مشاهده می‌شود که به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود و نظارت خاصی از سوی دستگاه‌های مسئول بر این افراد و یا هزینه‌های تنظیم شکایت نامه، وجود ندارد. در همین راستا برای بررسی بهتر موضوع با چند نفر از عریضه‌نویسان دادگستری به گفت‌و‌گو نشستیم: آقای رحیم م اظهار داشت: بیشتر از پنج سال است که در جلوی درب دادگستری شکایت‌نامه تنظیم می‌کنم و به نوعی با توجه به تجربه کاری با روند پرونده‌ها آشنایی دارم و در صورتی که فردی بی‌اطلاع از سیر مراحل پرونده قضایی باشد، او را راهنمایی می‌کنم. * عریضه‌نویسان زیر نظر حفاظت اطلاعات دادگستری دوره آموزشی می‌گذرانند وی با تأکید بر اینکه به دلیل خط زیبا و مهارت نوشتن عریضه‌نویسی را انتخاب کردم، افزود: عریضه‌نویسان زیر نظر حفاظت اطلاعات دادگستری و با گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ سوء پیشینه از دادگستری تأییدیه فعالیت اخذ می‌کنند اما این تأییدیه در حال حاضر شامل همه افرادی که در جلوی درب دادگستری ثبت شکایت می‌کنند، نیست. این عریضه‌نویس اضافه کرد: مبلغ تنظیم دادخواست بستگی به نوع شکایت نامه دارد، اما معمولاً تعرفه دریافتی از مردم برای نوشتن شکایت‌نامه بالای 5 هزار تومان است. وی خاطرنشان کرد: نظارت خاصی به این حوزه نمی‌شود اما دادگستری با اعمال نظارت به عریضه‌نویسان باید از بروز تخلف در این زمینه جلوگیری کند. یکی دیگر از عریضه‌نویسان اظهار داشت: برای عریضه‌نویسی در دادگستری دوره دیدیم و ثبت نام کردیم و افراد جدیدی هم که وارد می‌شوند باید این دوره را بگذرانند. * بیکاری و رواج عریضه‌نویسی دادگستری نعمت‌الله ف یادآور شد: تعرفه شکایت‌های کیفری 7 هزار تومان و دادخواست‌های عمومی 10 هزار تومان است و نرخ‌های مختلفی برای تنظیم شکایت‌نامه دریافت می‌شود. وی گفت: برای جلوگیری از تخلفات در حوزه عریضه‌نویسان، دادگستری باید نظارت داشته باشد و کارتی صادر کرده و بازرسی کند تا بتوانند از حضور افراد ناآگاه در این زمینه جلوگیری کنند.

این عریضه‌نویس بیکاری را یکی از علت‌هایی دانست که افراد برای گذران امور زندگی خود به این شغل روی می‌آورند، چرا که به دلیل پیدا نکردن شغل مناسب مجبور هستند به هرکاری دست بزنند تا هزینه زندگی خود و خانواده را تأمین کنند. * دخالت غیر وکلا در تنظیم لوایح قضایی مجاز نیست رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان نیز در این ارتباط اظهار داشت: ارائه مشاوره حقوقی و تنظیم لوایح قضایی امری تخصصی است و دخالت غیر وکلاء در آن مجاز نیست. علیرضا ترکستانی افزود: متأسفانه یکی از علل اطاله دادرسی در مراجع قضایی، تنظیم دادخواست و شکوائیه‌ها توسط خود مردم و عریضه‌نویسان است که مشکلات زیادی را به همراه می‌آورد. وی بیان داشت: اکثر عریضه‌نویسان تحصیلات حقوقی نداشته و با عدم آشنایی به قوانین و مقررات آراء وحدت رویه و نظریات مشورتی و رویه قضایی، خود باعث عدم طرح پرونده به نحو مطلوب و تضییع حقوق مردم و فشار ورودی پروانه به محاکم قضایی می‌شوند.

رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان با توضیح اینکه طرح دادخواست و شکوائیه به عنوان زیربنای طرح پرونده در مرجع قضایی است، گفت: مردم باید در این زمینه فقط به افراد متخصص مراجعه کنند و متخصصین صالح در این امر فقط وکلا هستند و صرف مبلغی در این راه هزینه محسوب نشده و نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. وی خاطرنشان کرد: مردم در صورت عدم طرح شکوائیه و دادخواست به نحو صحیح، علاوه بر تحمیل هزینه‌های مضاعف به خود، باعث بروز فشار کار بر دستگاه قضایی می‌شوند. ترکستانی با انتقاد از وضعیت عریضه‌نویسان جلوی درب دادگستری همدان، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر هیچگونه نظارتی بر عریضه‌نویسان وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: عریضه‌نویسان جوی درب دادگستری‌ها عمدتاً هیچگونه تحصیلات حقوقی نداشته و صرفاً با توجه به در اختیار داشتن کتب قانون به ارائه خدمات به مردم می‌پردازند و مردم نیز به دلیل عدم آگاهی و پرداخت هزینه‌ای کمتر به آنها مراجعه می‌کنند. رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان بر لزوم ساماندهی این امر تأکید و از متولیان درخواست کرد در صورت ضرورت، نهادی به عنوان مرجع آموزش و ساماندهی آنها تعیین شود و در غیر این صورت از فعالیت غیر مجاز آنها، ممانعت به عمل آید. قضاوت و رسیدگی به پرونده‌های حقوقی یک کار تخصصی و کارشناسی است که افراد متبحر در این حوزه باید وارد شوند و مراجع قضایی با نظارت کافی و درست روی عریضه‌نویسان باید جلوی تخلفات احتمالی را در آینده بگیرند تا دچار مشکل نشوند. --------------------------- گزارش از فاطمه جانی --------------------------- انتهای پیام/89007/غ30

94/02/21 - 12:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن