تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803061301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران جدی است؛ آب از سر گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بحران جدی است؛ آب از سر گذشته زنجان - ایرنا - روزنامه بهار رحمت در شماره هفتم خود با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت بحرانی آب در کشور و زنجان پرداخته است.


در عالم بی خیالی و بی تفاوتی چه راحت نشسته ایم؛ بی خیال نسبت به آنچه می شنویم و بی تفاوت به آنچه در مقابل دیدگان ما رخ می دهد.
آخر می خواهیم از هوای دلپذیر بهاری لذت ببریم، دوست داریم شکوفه های رنگارنگ درختان میوه را از نزدیک لمس کنیم در فضای سرسبز باغ ها و بوستان ها قدم بزنیم، دست ها را به طرفین بازکنیم، نفس عمیق بکشیم، ریه ها را از اکسیژن خالص پرکنیم، غروب زیبای بهاری را به تماشا بنشینیم و از هر چه زیبایی است در پیرامون خود لذت ببریم.
در ذات هر انسانی است که به دنبال آرامش و آسودگی خیال باشد و از نعمت های الهی بهره مند شود. هوای پاک، آب زلال، جنگل پردرخت، مرتع سبز، میوه های رنگارنگ، غذاهای سالم و دنیای مملو از صلح و صفا آرزوی دیرینه ی همه انسانهایی است که بر روی کره خاکی زندگی می کنند.
آدم با خوردن میوه ی ممنوعه وارد دنیای ما شد و فرزندان او هزاران سال است از آنچه زمین خدا باسخاوت تمام در اختیارشان گذاشته با ولع تمام بهره می برند.
اما در این سوی کره ی خاکی مردمان ایران زمین با برداشت های بی رویه و نابجا از منابع زمینی عرصه را به شدت تنگ کرده اند.
هم برای خود و فرزندانشان و هم برای طبیعت مظلوم که تابه حال از بخشش دریغ نکرده است.
این جمله را به دقت بخوانید: «اگر کاهش استحصال آب شکل نگیرد، باید 70 درصد مردم (ایران) کشور را ترک کنند.» این جمله را دکتر عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی و مسئول احیای دریاچه ارومیه می گوید، در نشست تخصصی کمیسیون اقتصادی بنیاد امید ایرانیان که با موضوع آب و امنیت غذایی 5 اردیبهشت در تهران برگزار شد.
کلانتری بحث خود را درباره ی شرایط بحرانی آب در ایران آغاز می کند و ادامه می دهد: «ما تاکنون خطرات ناشی از کم آبی را نادیده گرفته ایم، بحران آب به زودی گریبانگیر ملت ایران خواهد شد.»
او با ارائه آمار و ارقام ادامه می دهد: «اکنون سرانه آب شیرین برای هر نفر در سال 1300 مترمکعب است. طبق آخرین آمار وزارت نیرو، در 5 سال اخیر بارش های کشور 202 میلی متر اعلام شد و سرانه آب به کمتر از 1000 مترمکعب خواهد رسید و این نشان از بحران بزرگی است.»
وزیر اسبق کشاورزی افزود: «منابع آب به دو دسته آب آبی و آب سبز تقسیم می شوند.
آب سبز آبی است ناشی از باران و جهت آبیاری جنگلها و مراتع و کشت و دیم استفاده می شود. آب آبی، آب تجدید پذیری است که همه ی کشورها علاوه بر آب سبز از آن استفاده می کنند.
آب سبز در ایران به دلیل بارش اندک و تبخیر زیاد کم است این در حالی است که دو سوم تولیدات کشاورزی جهان با آب سبز است اما در ایران 90 درصد با آب آبی (ذخایر زیرزمینی) تولید می شود.
کل آبهای استاتیک ایران 490 میلیارد مترمکعب است از این مقدار 170 میلیارد مترمکعب آب شیرین داریم که تاکنون حدود 130 میلیارد مترمکعب از آن را برداشت کرده ایم.»
کارشناسان عقیده دارند باید بیش از 50 درصد از سطح برداشت آب را کاهش دهیم. برداشت بی رویه آب از مخازن زیرزمینی موجبات خالی شدن مخازن را فراهم کرده و براثر فشار طبقات بالا محلهای ذخیره آب نابود میشوند، آن وقت در صورت بارندگی هم مکانی برای ذخیره وجود ندارد.
کلانتری معتقد است: «ما نه تنها هیچ چیزی را برای طبیعت باقی نگذاشته ایم بلکه تالاب ها را هم در 4 دهه ی اخیر با سدسازی ها و پمپاژها به خشکی کشانده ایم در مواردی آب های شیرین را هم شور کرده ایم.
مثلاً در سد گتوند گنبدهای نمکی 700 میلیون تنی با اولین آبگیری در آب حل شدند و آب این سد 3 برابر شورتر از آب کارون است.»
استفاده بی رویه از منابع آبی، روشهای سنتی و نادرست آبیاری در کشاورزی، احداث سدهای مطالعه نشده، حفر چاه های غیرمجاز و در مواقعی خشک سالی های پی درپی دست به دست هم داده و شرایط بحرانی کنونی را پدید آورده اند.

• قیمت تمام شده محصولات کشاورزی:
امروزه بیش از 92 درصد آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می شود اما سهم آن در تولید ناخالص داخلی 11 درصد است.
در مقابل 8 درصد آب شیرین باقیمانده برای 89 درصد تولید ناخالص داخلی است. چاره ی کار، کاهش استحصال آب است، راه دیگری وجود ندارد.
دکتر رضا مکنون می گوید: باید از کشاورزی شروع کنیم بزرگ ترین بخشی که منابع آب را مصرف می کند.
ما در حال حاضر محصولات «پر آب بر» را تولید می کنیم، روی این روش باید تجدیدنظر کرد.
باید این سؤال را از خود بپرسیم که ارزش محصولاتی که داریم با این آب تولید می کنیم چقدر است؛ یعنی از هر مترمکعب آبی که مصرف می شود چه قدر پول به دست می آوریم؟
دکتر مکنون می گوید: درآمد کشاورزی ایران از هر مترمکعب آب 40 سنت است و رقم واقعی آن در دنیا دو و نیم دلار. ما اگر بخواهیم آب دریای خزر یا دریای عمان را شیرین کنیم هر مترمکعب آن 5 تا 6 هزار تومان هزینه دارد.
با استفاده از فرمول آب مجازی (مقدار آبی که یک فرآورده کشاورزی طی فرایند تولید مصرف می کند تا به مرحله تکامل برسد) و با احتساب 5000 تومان قیمت تمام شده ی هر مترمکعب آب شیرین ارقامی به دست می آید که در مرحله ی اول باور نکردنی است:
هر تن سیب زمینی1.300 میلیون تومان
هر تن سیب 3.5 میلیون تومان
هر تن گوجه فرنگی 1 میلیون تومان
هر تن گندم 6.5 میلیون تومان
هر تن جو 7 میلیون تومان
هر تن برنج 20 میلیون تومان
هر تن گوشت گاو 75 میلیون تومان

ارقام بالا فقط هزینه مقدار آبی است که در تولید آنها مورد استفاده قرار می گیرد و اگر هزینه های دیگر را هم اضافه کنیم، آن وقت معلوم خواهد شد، یک من ماست چقدر کره دارد.
در دنیای امروز بحث تجارت آب مجازی به صورت جدی مطرح شده و برخی کشورها به عوض تولید محصولات «پر آب بر» آن ها وارد می کنند، این گونه واردات موجب می شود که ذخایر آبی آن کشور برای مصارف صنعتی که ارزش افزوده بالایی دارند، مورد استفاده قرار گیرند.
دکتر رضا مکنون می گوید: باید در شغل ها تجدیدنظر کنیم. باید به سمت توسعه ای برویم که خیلی به منابع آبی متکی نباشد.
در صنعت یک مترمکعب آب 26 دلار درآمد دارد. تعداد شغلی که ایجاد می کند بیشتر از کشاورزی است. به عنوان مثال صنعت توریسم آب کمی می خواهد. توریسم در ژاپن از هر مترمکعب آب 150 دلار درآمد دارد.
در بخش کشاورزی هم باید به سمت گلخانه ای شدن برویم، گلخانه ای کردن درآمد کشاورزی ما را بالا می برد، چون تولیدش 8 برابر می شود.
در کرج زمین های کشاورزی گلخانه ای درست کرده اند از هر هکتار 400 تن برداشت دارند، در زمین های عادی 30 تن می گیریم.

• وضعیت استان زنجان:
استان زنجان نیز مثل سایر نقاط کشور وضع مناسبی ندارد، به گزارش تابناک وضعیت قرمز بی آبی به استان زنجان نیز رسیده و سد تهم را با بحران جدی روبرو کرده است.
معاون عمرانی استاندار زنجان می گوید: با کشت نامناسب کشاورزان، بسیاری از منابع ملی به هدررفته و نیز نفع اقتصادی شامل حال کشاورزان نمی شود.
او معتقد است: باسیاست گذاری در بخش کشت و ارائه الگو می توان این مسئله را برطرف کرد.
وی تجمیع زمین های کشاورزی و تغییر الگوی کشت را از راه های کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی می داند.
علیرضا جزء قاسمی مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان زنجان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان زنجان می گوید: موجودی سد تهم به 5/14 میلیون مترمکعب رسیده و در صورت ادامه ی روند کنونی آب سد تهم تا سال 95 تمام شده و آبی برای برداشت وجود نخواهد داشت.
از آن سو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان می گوید: میزان بارندگی در 225 روز نخست سال آبی 94-93 نسبت به بارندگی مشابه سال آبی گذشته، هفت درصد کاهش یافته است.
امیر حمیدنیا گفته است: براساس شاخص های پایش منابع آب، زنجان جزو 13 استان با وضعیت تنش آبی شدید درکشور است واین وضعیت باکاهش حجم آب ورودی به سدها ادامه دارد.
بحران آب بسیار جدی است به طوری که سرانه منابع آب تجدید شونده از 7000 مترمکعب در سال 1335 به 1000 مترمکعب در حال حاضر رسیده است.
باید تأکید کرد: راه حل منطقی وجود دارد به شرطی که موضوع «بحران آب» کاملاً جدی گرفته شود، هم از طرف مردم و هم از سوی مسئولان وگرنه 40 تا 50 میلیون ایرانی کجا بروند؟
6085



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن