تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818844499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفاظت از محیط زیست ضامن توسعه پایدار- سمیه حیدری*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حفاظت از محیط زیست ضامن توسعه پایدار- سمیه حیدری* برنامه ها و سیاست های حفاظت از محیط زیست، زمانی می تواند به نحوی ریشه ای بر مشکلا ت زیست محیطی فایق شود و به عنوان کلید توسعه، کارکرد مطلوبی داشته باشند که در تمام سطوح برنامه ریزی و از بدو شروع آن فعالا نه در فرآیند برنامه ریزی های توسعه قرار گیرد.


بشر همواره در همزیستی با محیط پیرامون خود در چرخه حیات شرکت کرده و خود و آیندگانش را در منابع لایزال الهی شریک دانسته است؛ گذر زمان با بهره گیری از علوم و فنون، دخل و تصرف در منابع زیستی را با رشد و سرعت باور نکردنی همراه کرده است که اگر فکر و تدبیر خردمندانه پشت آن نباشد هر آن امکان دارد میراث نسل های بعد از ما را به یغما برد.
رشد جمعیت و نیاز به پاسخگویی، جز با مدیریت ملی منطقه ای و جهانی هم در منابع تجدید پذیر و هم درمنابع تجدید ناپذیر ضرورتی انکارناپذیر است.
همسان با رشد جمعیت و کاهش منابع اولیه از جمله منابع تجدیدناپذیر و منابع تجدیدپذیر چون نفت، گاز، زغال سنگ و همچنین کاهش سطح جنگلها، کاهش بازده زمین های زراعی، کاهش گونه های گیاهی و جانوری، کاهش تنوع زیست محیطی، کاهش زیبایی و چشم نوازی چشم اندازها، جامعه درگیر و دار تهدیدهایی چون افزایش آلودگی هوا، آب و خاک، افزایش فقر و تنگدستی، افزایش مرگ و میر، افزایش هزینه رفاه اجتماعی، درمانی و بهداشتی، آلودگی صوتی و افزایش بیکاری است.
جمهوری اسلامی ایران دارای ویژگی چنداقلیمی و سرشار از منابع زیستی است. اندیشمندان و مسوولان ما در جریان رشد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی؛ توسعه ای پایدار با مضمون کاهش ضایعات ناشی از فعالیت های صنعتی را همراه با جهانیان زمزمه می کنند.
لازمه توسعه پایدار برآوردن نیاز نسل فعلی بدون زیان رساندن به توانایی نسل آینده در برآوردن نیازهایشان است.
قانونگذاری، ضمانت اجرایی، آموزش، جنبش های سبز، آگاه سازی مردم از مخاطرات تهدید کننده محیط، تشویق به حفظ منابع محیط زیست اعم از آبی و خاکی، تبیین فرهنگ استفاده در جوامع بشری همراه با بایدها و نبایدهای دینی، پیشگیری، الگوسازی و در مجموع مسوولیت همگانی، حاکمیت و اصول آنچه در ایران به عنوان سند چشم انداز سوم و چهارم جهت توسعه پایدار منابع با حفاظت از محیط زیست ایران مطرح شده، باید در راس برنامه های محیط زیستی قرار گیرد.
امروزه دیگر حتی از دیدگاه دوستداران و متخصصان محیط زیست نمی توان متوقع بود که همراه با توسعه صنعتی که از ملزومات پیشرفت و رونق اقتصادی بشر است، محیط زیست دست نخورده و بکر باقی بماند، زیرا که رشد شدید جمعیت نیازها و ملزوماتی را خواستار است که از طریق اینگونه فعالیتها پاسخگو می باشد.
مدیریت محیط زیست نیز به دنبال چنین امر محالی نیست لیکن تقلیل آلودگی ها و کاهش اثرات تخریبی آن در حدی معقول و در روند توسعه پایدار همراه با استفاده از تکنولوژی های متعادل و منطبق با وضعیت فیزیکی جامعه، همراه برای حفظ و تضمین سلامت، رشد و بقای حال و آینده موجودات زنده و بستر حیاتشان مد نظر بوده است.
از این گذشته، امروزه در جهان پیشرفته، شعار توسعه پایدار به شعار زیست پایدار ارتقا یافته و مفهوم آن این است که پیشرفت اقتصادی نه تنها نباید مغایرتی با منافع نسل های انسانی آینده داشته باشد، بلکه باید تضمین کننده حیات تمامی زیست بوم ها و زندگی هماهنگ انسان و طبیعت نیز باشد.
ادغام بیشتر ملا حظات زیست محیطی با چگونگی بهره برداری از منابع و ضرورت حفظ و پایداری منابع برای نسل های آینده و برقراری تعادل های زیست محیطی در خلا ل چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از دولت های جهان قرار گرفته است.
جمهوری اسلا می ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در خلا ل یک دهه اخیر به تبعیت از تحولا ت بین المللی و مقتضیات داخلی، جایگاه محیط زیست در برنامه ریزی های کلا ن کشور به ویژه در برنامه سوم و چهارم توسعه، ارتقاء نسبی یافته و از این نظر برنامه سوم و چهارم توسعه در فرآیند تحولا ت زیست محیطی کشور از نقاط عطف محسوب می شود.
ناگفته نماند وارد کردن رویکرد محیط زیستی به برنامه ریزی ها و سیاستگذاری کلان اداره شهری برای حفظ شرایط فعلی ضروری است و توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست مانند سایر ارزش های اجتماعی برای اجرایی شدن نیاز به توسعه فرهنگی ارزش های خود و تعامل بین مدیریت شهری و شهروندان دارد.
در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که با ادغام استانداردهای زیست محیطی در تمام بخش های تولیدی و زیربنایی می توان به توسعه پایدار رسید که در این راستا با مروری بر آثار صاحبان نظر در سر تا سر جهان و وام گیری از تجربیاتشان و در راستای قوانین و اصول بین الملل و احکام اسلامی حکومت جمهوری اسلامی ایران، در حد توان راهکارهایی پیشنهاد شد تا مرهمی بر آسیب های اجتماعی وارد بر محیط زیست و توسعه پایدار این آب و خاک گردد؛ راهکارهای پیشنهادی به شرح ذیل می باشد:
ارتقای همکاری های منطقه ای و جهانی، افزایش آگاهی های عمومی در زمینه حفاظت از محیط زیست، کاهش فقر و توزیع عادلا نه درآمدها و کاهش وابستگی جوامع محلی به منابع پایه، ارتقاء مشارکت های مردمی برای حفاظت از تنوع زیستی و منابع پایه، ارتقاء تحقیقات کاربردی زیست محیطی، ارزش گذاری اقتصادی منابع زیست محیطی، ساز و کارهای تشویقی و حمایتی برای حفاظت از محیط زیست و بازیافت زباله های شهری و صنعتی به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای کاهش فشار به منابع در سیاستگذاری ها مدنظر قرار گیرد.
ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ایمان دارد زیستن بانشاط در جهانی با محیط زیست یکپارچه، با تلاش همگانی ملت ها و دولت ها برای داشتن دنیایی سالم و زیبا با مردمی آگاه ممکن می شود؛ بنابراین با عزمی راسخ برای نیل به اهداف متعالی خلقت، در راستای انجام وظایف انسانی روی کره زمین، با تاکید بر اقتصاد سبز به توسعه پایدار می پردازد.
*خبرنگار ایرنا مرکز قم



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن