تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820100015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«استاني شدن انتخابات، طرحي ناآشنا با فرهنگ ايران»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱:۴۴ق.ظ)
ابتکار: «استاني شدن انتخابات، طرحي ناآشنا با فرهنگ ايران» موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «استاني شدن انتخابات، طرحي ناآشنا با فرهنگ ايران» عنوان سرمقاله روزنامه ابتکار است که در آن مي خوانيد:
اکثر موافقان طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي بر اين باورند که اين طرح مي تواند به ارتقاي کيفيت قوه مقننه کمک کند و مسير را براي ورود افراد شايسته تر به مجلس فراهم کند. بايد متذکر شد که اگر هدف نهايي کمک به رشد کيفي مجلس است، بايد دلايل ضعف را شناسايي و آنها را برطرف کرد بنابراين سوال اصلي اين است که چرا بعضا افراد ناکارآمد مي توانند وارد مجلس شوند؟ و به چه دلايلي مجلس شوراي اسلامي به عنوان يکي از قواي اصلي کشور بعضا کارآمدي لازم را ندارد؟ آيا مشکل اصلي مجلس و انتخابات عدم برگزاري آن در سطح استاني است؟ به نظر مي رسد که صغرا و کبراهاي مدافعان اين طرح سنخيتي با يکديگر ندارد.
برخي در دفاع مي گويند که با اجرايي شدن اين طرح احزاب نقش اصلي را در انتخابات بازي خواهند کرد و آن وقت اين احزاب هستند که مي توانند با ارائه برنامه ها به رقابت کيفي با يکديگر بپردازند و در نتيجه افراد شايسته تر به نمايندگي انتخاب خواهند شد.
در حالي که براي همگان مسلم است که احزاب در کشور ما از آنچان جايگاه و قدرتي برخوردار نيستند که بتوانند در انتخابات مختلف نقش اول را بازي کنند.
از طرفي صرفا با استاني شدن انتخابات مجلس مشکلات احزاب براي نقش آفريني حل نخواهد شد چون مشکل احزاب ربطي به استاني شدن انتخابات ندارد بنابراين بايد توجه کرد که اگر اين طرح بسيار هم مناسب باشد اما براي کارساز واقع شدن، نيازمند پيش نيازهايي است که يکي از آنها وجود احزاب قدرتمند است.
از طرفي انتخابات مجلس چه در سطح استاني و چه در سطح شهرستاني برگزار شود داراي مشکلاتي است که ربطي به طرح استاني شدن ندارد اما در مورد خود اين طرح بايد گفت که براي ترسيم مدلي براي توسعه دموکراسي در کشور بايد مختصات اجتماعي و فرهنگي را در نظر گرفت. در حال حاضر تقسيمات سياسي کشور به شکل دقيق بر اساس قوميت ها و فرهنگ ها صورت نگرفته است و هر استاني خرده فرهنگ ها و قوميت هاي مختلفي را در خود جاي داده است. مثلا استان خوزستان که شامل قوميت هاي عرب، لر و قشقايي است يا بعضا در استانهاي مختلف رقابتهايي بين شهرها وجود دارد.
در حالي که طرح استاني شدن انتخابات وجود اين مسائل را ناديده گرفته است. بنابراين اجرايي شدن اين طرح به اختلافات قومي در استانها دامن مي زند و کشمکشي غير سازنده را ايجاد مي کند. کشمکشي که در نبود فعاليت موثر احزاب، سطحي مي ماند و نتيجه اي جز فرسايش منابع و امکانات ندارد.
همچنين اجرايي شدن اين طرح در مسير گردش نخبگان چالش ايجاد مي کند چون باعث مي شود که افراد مشهور و صاحب پايگاه هاي اجتماعي همه ميدان را تصاحب کنند و جايي براي مانور افراد کمتر مشهور که ممکن است توانايي بيشتري داشته باشند، باقي نماند بنابراين طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي ويژگي هاي جامعه ايران را در نظر نگرفته است و به همين خاطر مي توان آن را مسيري در جهت دور شدن از الگوي دموکراسي ايراني تلقي کرد.
بهتر است کارشناسان و انديشمندان در نظر داشته باشند که اگر مي خواهند براي ارتقاي کيفيت مردم سالاري برنامه اي را طراحي کنند، لازم است ابتدا مختصات فرهنگي و اجتماعي کشور در نظر گرفته شود و بر اساس ويژگي هاي جامعه ايراني، در جهت رفع مشکلات گام بردارند.

نويسنده: مهدي روزبهاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن