تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803835360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد از حضور کم رنگ صلیب سرخ در بحران یمن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/ یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 انتقاد از حضور کم رنگ صلیب سرخ در بحران یمن تهران-ایرنا-همزمان با شدت گرفتن حملات به شهرهای شمالی یمن و کشته شدن کودکان بی گناه یمنی، رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت هفته ی هلال احمر، از حضور کم رنگ صلیب سرخ جهانی و نیروهای بشردوستانه در این وضعیت بحرانی انتقاد کرد. روزنامه های امروز ضمن بازتاب سخنان «حسن روحانی» به بررسی آخرین وضعیت یمن پرداختند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** تشدید بحران یمن در غفلت کمک های صلیب سرخ
با شدت گرفتن حملات نیروهای سعودی به شهرهای شمالی یمن و افزایش شمار کشته ها و زخمی ها در این مناطق، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در همایش «انسان مهربان، دنیای آرام» که در دومین روز از هفته ی هلال احمر برگزار شد، از حضور کم رنگ صلیب سرخ در کمک به مردم یمن انتقاد کرد. اظهارات روحانی در کنار آخرین تحولات بحران یمن تیتر نخست بسیاری از روزنامه ها بود.
روزنامه ی «ابتکار» در تیتر نخست خود به نقل از رییس جمهوری از «اشتباه بزرگ همسایه در یمن» سخن گفت. این روزنامه به نقل از روحانی نوشت: آن همسایه (عربستان سعودی) به جای این که به مردم همسایه خود کمک کند، با هواپیماهایی که از قدرت های بزرگ گرفته بر سر مردم بمب می ریزند. این حکومت، حکومتی بسیار تازه کار است که مسائل سیاسی منطقه و جهان را نمی فهمد و نمی داند. برای نخستین بار بعد از سالیان دراز آمده خود را نشان دهد.
ابتکار به نقل از روحانی افزود: امروز کشوری مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته است؛ اگر به جای یمن چنین بلایی بر سر یک کشور اروپایی آمده بود مشاهده می کردیم که صلیب سرخ جهانی و هلال احمرها چگونه با استفاده از همه امکانات و تجهیزات خود به مردم آن کشورها کمک رسانی و خدمات رسانی می کردند. اما امروز در یک کشور مظلوم مسلمان که همسایه اش برخلاف همه اصول انسانی به خانه ها و بیمارستان ها و محل سکونت آنها حمله کرده و آنها را مجروح و زخمی کرده است دارو و امکانات نیست.
«انتقاد شدید رئیس جمهور از بی عملی صلیب سرخ در یمن» نیز عنوان روزنامه ی «جمهوری اسلامی» بود. به نوشته ی این روزنامه به نقل از روحانی، هلال احمر و صلیب سرخ جهانی نباید بین یمن و دیگر کشورها فرقی قائل شوند. همه انسان ها را باید یکسان نگاه کنیم و این پیام هلال احمر ایران در حادثه یمن، سوریه و هر کشوری که مشکل داشته باشد، است.
روزنامه ی «سیاست روز» نیز ضمن اشاره به اظهارات رییس جمهوری در مراسم گرامیداشت هفته ی هلال احمر از تشدید حمله های آل سعود به یمن تا پیش از شروع آتش بس خبر داد.
این روزنامه ضمن برجسته سازی آن بخش از اظهارات روحانی مبنی بر اینکه «جنگ علیه یمن، خودنمایی یک حکومت تازه کار است» نوشت: عربستان در حالی ادعای آغاز آتش بس از روز سه شنبه را مطرح می سازد که همچنان حملات این رژیم به مناطق مختلف یمن ادامه دارد بگونه ای که دیده بان حقوق بشر اعلام کرد عربستان همچون رژیم صهیونیستی در حال نسل کشی و جنایات جنگی است. رژیم سعودی که داغ تعظیم یمنی ها در برابر زیاده خواهی هایش بر دلش مانده همچنان به کشتار مردم ادامه می دهد چنانکه مدیر دیده بان حقوق بشر جهانی، تجاوز عربستان به یمن و بمباران شهرها را همانند جنایات اسرائیل به لبنان و غزه توصیف کرد.
«حمله به یمن خطای استراتژیک بود» تیتر نخست روزنامه ی «شرق» در بازتاب اظهارات رییس جمهوری بود. به نوشته ی شرق، روز گذشته به مناسبت هفته گرامیداشت هلال احمر، همایشی با نام «انسان مهربان، دنیای آرام» در محل سالن همایش های سران اسلامی برگزار شد. سخنران اصلی این مراسم، رئیس جمهوری بود. محور اصلی سخنان دیروز روحانی، بحران یمن و به خصوص دخالت های نظامی برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان در این بحران بود؛ اما بدون نام بردن از این کشور و تنها با ذکر برخی نشانه ها.
در همین حال روزنامه ی «جوان» در تیتر نخست خود به حمله ی شدید آل سعود به یمن اشاره کرد. به گزارش این روزنامه، وزیر خارجه عربستان بعد از ضربات مرزی روزهای اخیر، دیروز اعلام کرد از روز سه شنبه همین هفته یک آتش بس پنج روزه در یمن برقرار خواهد شد. عادل الجبیر که در ملاقات با جان کری وزیر خارجه امریکا سخن می گفت، دلیل این آتش بس را «اهداف بشر دوستانه» اعلام کرده وگفته که تداوم این آتش بس، بیش از هر چیز به انصار الله بستگی دارد.
این روزنامه همچنین در ادامه از زنگ خطر یونیسف در یمن سخن گفت و نوشت: با تشدید حملات سعودی ها به یمن که از جمعه شب به منطقه صعده تشدید شده، نهادهای وابسته به سازمان ملل در خصوص وضعیت انسانی در یمن هشدار ها را جدی تر کرده اند. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده محاصره یمن باعث شده تعداد زیادی از کودکان در خطر مرگ ناشی از گرسنگی و همچنین خدمات بهداشتی قرار گیرند.
روزنامه های «مردم سالاری» و «خراسان» هم انتقاد رییس جمهوری از بی توجهی سازمان های بشردوستانه بخصوص صلیب سرخ در رسیدگی به وضعیت مردم یمن را در میان اخبار مهم خود قرار دادند.

*** پرندگان ایرباس در آسمان ایران
اواخر هفته گذشته 9 فروند هواپیمای ایرباس جوان وارد ناوگان هوایی کشور شد. این هواپیماها که عمری کمتر از 15 سال دارند حدود 3 هزار صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور اضافه کرد. این موضوع مورد توجه برخی روزنامه ها قرار گرفت.
روزنامه ی «اعتماد» تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: بالاخره انتظار ٣٨ ساله به سر رسید و ٩ ایرباس ٣٤٠ وارد آسمان تهران شدند. ... بحث خرید و نوسازی ناوگان هوایی ایران چند سالی است که از یک برنامه به یک آرزو در میان مسوولان وزارت راه تبدیل شده بود؛ موضوعی که محمد رحمتی وزیر راه و ترابری دولت احمدی نژاد نیز پیش از این در گفت وگو با روزنامه «اعتماد» به صراحت گفته بود که موضوع نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیما ما را به شرایطی کشانده است که هر زمان که کسی مدعی می شود می تواند هواپیما بخرد، با او جلسه می گذاریم اما هیچ یک از این جلسات منتج به نتیجه نمی شود.
این روزنامه در ادامه افزود: با این حال امید به خرید هواپیمای جدید موجب شد تا موضوع خرید و نوسازی ناوگان هوایی همواره یکی از مباحث مهم قابل پیگیری در زمان تحریم باشد. بعد از حضور حسن روحانی، رییس دولت تدبیر و امید در داووس و مذاکرات متعدد وزرای اقتصادی ایران با همتاهای خود خبرهای ضد و نقیضی در خصوص احتمال از سر گیری مراودات اقتصادی با شرکت های قدر اروپایی و امریکایی به گوش رسید، که در این میان خبر احتمال انعقاد قرارداد خرید هواپیما کمرنگ تر از خرید قطعات لازم برای هواپیماهای موجود بود اما بعد از گذشت نزدیک به یک سال و اندی از آن روزها و رد و تاییدهای مختلف از قراردادهای صنعت هوایی بالاخره جمعه شب بارقه امید در نوسازی ناوگان ایرلاین های ایرانی شکسته شد و ایرباس های نیمه جوان راهی آسمان ایران شدند و بالاخره دیوار صوتی ایران با غرش موتورهای آنها شکسته شد.
روزنامه ی «ایران» هم با اشاره به این خبر در گزارش نخست خود گزارش داد: در حال حاضر تعداد ناوگان هوایی کشور 245 فروند است که از این تعداد 146 فروند هواپیما (که شامل 22 هزار و 446 صندلی است) فعال و 99 فروند هواپیما (شامل 17 هزار و 823 صندلی) غیرفعال است.
به گزارش ایران، در شرایطی که گمانه زنی ها برای توسعه ناوگان هوایی کشور پس از تحریم ادامه دارد انتظار می رود در ماه های آینده تغییراتی عمده در این حوزه به وجود آید. آن طور که مقامات صنعت هواپیمایی کشور اعلام کرده اند در حال حاضر حدود 100 هواپیما در کشور زمینگیر است که این رقم 40 درصد از هواپیماهای ایرلاین های داخلی را شامل می شود. از این رو وزیر راه و شهرسازی چندی قبل بودجه مورد نیاز در این صنعت را چیزی حدود 15 میلیارد دلار برآورد کرد. ... کاهش تحریم بویژه در زمینه تأمین قطعه پس از مذاکرات ژنو باعث شده امید ورود هواپیماهای نو و خداحافظی با هواپیماهای کهنه بیش از گذشته پررنگ شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز پیش تر اعلام کرده بود با رفع تدریجی تحریم ها شرکت های هواپیمایی نیز به طور جدی دنبال خرید قطعات و هواپیمای جدید هستند که اگر این اتفاق رخ دهد هم گشایشی در افزایش پروازها ایجاد می شود و هم از میزان تأخیرات کاسته خواهد شد.

*** افت و خیزهای بازار بورس
کاهش سودآوری در بورس، چگونگی سرمایه گذاری در آن و پستی ها و بلندی های این بازار موضوع مشترک برخی روزنامه های اقتصادی امروز قرار گرفت.
روزنامه ی «جهان اقتصاد» در این باره نوشت: ادامه کاهش سودآوری سهامداران، افت روزانه قیمت سهام شرکت ها و زیان اهالی تالار شیشه ای در کنار حاشیه هایی که برای سهام تازه وارد پتروشیمی مبین به وجود آمده است، موجی از اعتراض را در بین حافظ نشینان رقم زده و موجب نگارش نامه اعتراضی به مسئولان مختلف شده است. در کنار ادامه نگرانی ها از افت شدید قیمت سهام و افزایش گلایه ها و انتقادات فعالان بازار سرمایه برخی فرصت طلب ها برای تخریب وجه بازار سرمایه در دولت تدبیر و امید دست به کار شده اند.
به گزارش این روزنامه، معترضین مدعی هستند که در بورس تهران باطلاعات پنهانی، دستکاری های غیر قانونی، نشت اطلاعات شرکتها و ایجاد رانت های گوناگون وجود دارد که ردیابی معاملات چند سهم شاخص و شناسایی کدهای خاص و رصد معاملات همان کدها به خصوص در دو سهم عرضه اولیه فولاد هرمز و پتروشیمی مبین این موضوع را روشن می کند. به این ترتیب حاشیه های ایجاد شده برای سهام تازه وارد پتروشیمی مبین و اختصاص سهام این شرکت به برخی افراد، کاسه صبر سهامداران را لبریز کرد و موجب شد تا حاشیه های ایجاد شده برای این شرکت در کنار خرابی سیستم معاملات مشکلات مضاعفی را برای بازار ایجاد کند.
جهان اقتصاد همچنین در یادداشت «بانک بهتر است یا بورس؟» می نویسد: با وجود برآیند مثبت رخدادها و خبرهای اقتصادی و سیاسی ، بازار سهام ایران این روزها با شرایط مطلوبی روبرو نیست. بورس تهران اگر چه خبرهای امیدوار کننده در زمینه مذاکرات هسته ای و امکان برچیده شدن تحریم ها پس از توافق جامع را نظاره گر است اما افت ادامه دار قیمت سهام و بی اعتمادی گسترده برای حضور سرمایه گذاران در بازار سرمایه باعث شده تا همه انگیزه ها برای ماندن در این بازار به یأس تیدیل شود. این در حالی است که کاهش نرخ سود بانکی هم نتوانسته بصورت تئوریک دردی از درد های بازار سهام درمان کند و شاید هم بر عکس به خروج سرمایه ها و سپرده گذاری در بانک ها رونق داده است. این میان این پرسش در ذهن متبادر می شود که در شرایط فعلی اقتصاد ایران سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا بانک؟
نگارنده بر این باور است که سپرده گذاری در بانک ها در حال حاضر برای مردم جامعه جذابیت بیشتری را در ظاهر خواهد داشت زیرا این علاقه برای عامه جامعه وجود دارد که در بازار یا مکانی سرمایه گذاری کنند که ضمن مشخص بودن تکلیفشان از مالیات و ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک در انها خبری نیست. در مقابل اما در بورس هنوز تکلیف بسیاری از مولفه های تاثیر گذار همچون نرخ خوراک پتروشیمی، بهره مالکانه معادن ، نرخ خودرو و سایر موضوعات تاثیر گذار از جمله نحوه عملکرد متولیان و ناظر معاملات در کنار افزایش ریسک سرمایه گذاری در این بازار مشخص نیست.
روزنامه ی «کسب و کار» نیز ضمن اشاره به افت و خیزهای بورس و اعتراض سهامداران به مجلسی ها در یادداشتی به وضعیت بورس پرداخت.
به نوشته ی این روزنامه، شرایط کنونی بازار بورس و سرمایه کشور ما همانند بیماری است که یک سال طاقت فرسا را پشت سرگذاشته و اینک در حال بهبودی است. بازار بورس با گشایش های سیاسی که اواسط فروردین ماه اتفاق افتاد توانست بهانه خوبی برای رشد پیدا کند. هرچند این روند در روزهای اخیر رو به کاهش داشت و نارضایتی سهامداران را به دنبال داشت.
به نوشته ی کسب و کار، در حالی که طی هفته های گذشته کاهش نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار تصویب شد، انتظار می رود اعتماد به بازار بورس بازگشته و مردم بتوانند اقدام به خرید سهام کنند. بورس ما نیازی به ضربه گیر ندارد بلکه متاثر از شرایط اقتصادی ماست؛ انتظار که از دستگاه های نظارت که شامل شرکت و سازمان بورس است، می رود این است که روی نظارت و شفافیت شرکت ها کار کنند.

*** حرکت رو به جلوی وزارت بهداشت
بسیاری معتقدند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم در مسیر رو به رشد و توجه هرچه بیشتر به بهداشت و سلامت مردم در حرکت است. برخی روزنامه ها به نتایج ثمربخش تلاش های مسوولان این وزارتخانه در صفحه های نخست خود اشاره کردند.
روزنامه ی «شهروند» در گزارش نخست خود نوشت: «کاهش کمبودهای دارویی از ٣٠٠ قلم به ٢٨ قلم، کاهش میزان پرداختی مردم از ٣٧ درصد به متوسط ٥/٤ درصد، افزایش اقلام دارویی روستایی به بیش از 4٠٠ قلم، استقرار حدود ١٨٠٠ پزشک عمومی در شهرهای زیر ٢٠ هزار نفر، ١٨٠٠پزشک عمومی در شهرهای زیر ٢٠هزار نفر و ماندگاری ٤٠٠ متخصص در مناطق مختلف.» همه اینها در طول یک سال اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام شد. حالا وزیر بهداشت در سالگرد اجرای این طرح، اقدامات یک ساله نظام سلامت برای ایجاد تحول را تشریح می کند.
شهروند در این گزارش به سایر پیشرفت های وزارت بهداشت در طول یک سال اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت.
بازنگری در آموزش پزشکی نیز دیگر برنامه ی وزارت بهداشت است که در مراسم یک سالگی طرح تحول نظام سلامت از سوی وزیر اعلام شد.
«اطلاعات» در این باره به نقل از وزیر بهداشت نوشت: نیازمند تجدید نظر جدی در آموزش پزشکی هستیم چرا که در این سال ها درمان، پژوهش و آموزش از روند کنونی آسیب دیده اند. سه دهه قبل اساتید ما برای خدمات آموزش نمی دادند، آموزش عالی و آموزش پزشکی از هم جدا بود. اما پس از ادغام و خودگردانی بیمارستان ها مسائل زیادی به وجود آمد. اشتباهی که صورت گرفته این است که در فرآیند ادغام مردم فراموش شدند و آموزش محور اصلی شد و بهداشت و درمان پس از آن قرار گرفت. ما باید به این سمت پیش برویم که مجهزترین، بهترین و زیباترین بیمارستان های ما بیمارستان های آموزشی باشد.
* گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم** 9283**2054



20/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن