تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816348938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موج سالمندان ازدواج نکرده در راه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: موج سالمندان ازدواج نکرده در راه است اصفهان- ایرنا - روزنامه اصفهان زیبا چاپ اصفهان روز یکشنبه 20 اردیبهشت در مطلبی با اشاره به افزایش آمار تجرد قطعی در ایران، نوشت: موج سالمندان ازدواج نکرده در راه است.


این روزنامه باتیتر" موج سالمندان هرگز ازدواج نکرده در راه است " نوشت: 980 هزار دختر بالای 30 سال در کشور ازدواج نکرده اند که با در نظر گرفتن سن 49سال برای تجرد قطعی دختران، زنگ خطر برای تجرد قطعی نزدیک به یک میلیون دختر ایرانی به صدا در آمده است. از سوی دیگر طبق آخرین سرشماری، زنان بی همسر در کشور که دست کم یک بار تجربه ازدواج داشته اند به دو دسته تقسیم می شوند: گروه اول، آنها که از همسر خود جدا شده اند و آمارشان بیش از 440 هزار نفر است و گروه دیگر، آنها که همسرشان فوت کرده و تعداد شان دو میلیون و 300 هزار نفر است.
همچنین مردان بی همسر در اثر طلاق 214 هزار نفر و مردان بی همسر در اثر فوت 332هزار نفر هستند. آمار زنان مجرد قطعی در آخرین سرشماری به تعداد 89 هزار نفر رسیده و مردان مجرد قطعی نیز در آخرین سرشماری به شمار 62 هزار نفر رسیده اند.
اگر چرتکه خدمتتان هست، جمع بزنید تعداد مجردان کشور را و به رقم11 میلیون و 240 هزار نفری که در سن متعارف ازدواج هستند، اما هنوز مجرد باقی مانده اند بیفزایید تا به رقمی نجومی دست یابید! قرار نیست در این گزارش فریاد وا مصیبتای ازدواج سرداده شود بلکه باید کشوری را تصور کنید که در 20 سال آینده وارد مرحله نهایی سالمندی شده و قرار است با این تعداد سالمند مجرد بی خانواده دست و پنجه نرم کند!

**زنانه شدن سالمندی
بر اساس یک بررسی صورت گرفته در مرکز آمار ایران و مقایسه جمعیت ایران با هشت کشور توسعه یافته و در حال توسعه، ایران اکنون 8.3 درصد از جمعیتش را سالمندان تشکیل می دهند که پس از آن به ترتیب در سال 2050، 2075 و 2100 این درصد به 23درصد، 30 درصد و 28 درصد افزایش پیدا می کند.
همچنین نکته نگران کننده دیگر در جامعه ایران زنانه شدن سالمندی در کشور است که کارشناسان جمعیت شناسی کشور پیش بینی کرده اند ایران تا 50 سال آینده با انفجار سالمندی و زنانه شدن سالمندی در کشور مواجه می شود. زنانه شدن سالمندی نسبتی است که بر اساس آن زنان سالمند تعداد بالاتری نسبت به مردان دارند.
از سوی دیگر بر اساس بررسی های صورت گرفته در مرکز آمار ایران، کشور ایران در فاصله سال های 2020 تا 2040 مرحله پیش سالمندی، در فاصله سال های 2040 تا 2050 وارد مرحله سالمندی شده و در سال 2050 با بیش از 21 درصد جمعیت سالمند نسبت به کل جمعیت وارد مرحله فوق سالمندی یا انفجار سالمندان خواهد شد، لذا در بحث سیاست گذاری ها و برنامه ها برای سالمند، توجه به شمار زنان سالمند، نوع نیازهای آنها و مسائل بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی زنان سالمند امری ضروری است.

**از خانه مجردی تا سالمندان مجرد
مدیر کل دفتر توانبخشی مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی از وجود 46 هزار و 750 سالمند مجرد در کشور خبر می دهد که حدود 13 درصد زنان سالمند معادل30 هزار و 387نفر و بیش از 2 درصد مردان سالمند در حدود 16 هزار و 363 نفر به تنهایی زندگی می کنند. بیش از 25 درصد زنان و 18 درصد مردان سالمند مجرد در کشور از مشکلات عاطفی و روانی رنج می برند که این وضعیت در میان زنان سالمند مجرد 7 درصد بیشتر از مردان بروز می کند. 46درصد زنان سالمند و34 درصد مردان سالمند به دلیل مشکلات جسمی و عاطفی از داروهای آرام بخش استفاده می کنند. این اعداد و ارقام در حالی ردیف شده اند که اکثر این سالمندان ازدواج کرده و خانواده دارند. به بیان واضح تر هر چند به تنهایی زندگی می کنند اما به طور حتم از حمایت های اندک فرزندان خود برخوردار می شوند.
گذشته از آنکه این رقم در قبال جمعیت حدود شش تا هفت میلیونی جمعیت سالمندان در ایران رقم بالایی نیست و بنابراین مقوله خانه سالمندان و حجم بودجه ای که دولت برای این قشر از جامعه هزینه می کند بسیار اندک است. اما در صورتی که وضعیت ازدواج روی مدار فعلی حرکت کند، تا20یا30سال آینده حدود 12 میلیون سالمند مجرد در کشور وجود دارد که اکثر آنها ازدواج را تجربه نکرده و بنابر این خانواده ای برای نگهداری از آنها وجود ندارد. چنین جمعیتی علاوه بر حمایت های خاص جامعه سالمندی، به حمایت های ویژه ای همانند مسکن یا خانه سالمندان نیاز خواهند داشت.
با توجه به وضعیت فعلی کشور در خصوص بیکاری می توان متصور شد که اکثر سالمندان مجرد در آینده، وضعیت اقتصاد بسامانی نیز نخواهند داشت و بنا بر این نیازمند حمایت های خاص اجتماعی و اقتصادی نیز خواهند بود به ویژه که جمعیت زنان سالمند و مجرد از مردان سالمند و مجرد بسیار بیشتر خواهد بود. اما تا 20 سال آینده قرار نیست که جمعیت سالمندی کشور همین رقم 12میلیون سالمند مجرد باشد بلکه به این عدد، سالمندان غیر مجرد نیز افزوده خواهد شد که به سبب روابط خاص فرهنگی که در حال حاضر در جامعه حاکم شده، آنها نیز بدون خانواده تلقی شده و نیازمند حمایت هستند. با این تفاوت که سالمندان مجرد نسبت به سالمندانی که ازدواج کرده اند از وضعیت روانی بدتری برخوردارند که به طور حتم نرخ افسردگی و سایر بیماری های روان تنی را نیز در میان آنان افزایش خواهد داد.

**ازدواج سالمندی
تنها راه برون رفت از وضعیتی که در آینده ای نزدیک بر ایران سایه خواهد انداخت، ازدواج سالمندان است. آمارهای ثبت احوال کشور نشان می دهد که در سال92 روزانه 32 سالمند در کشور ازدواج کرده اند. حال که مسوولان توان افزایش ازدواج در میان جوانان را نداشته و علی رغم هشدارهای کارشناسان، تلاشی برای ایجاد زیرساخت های لازم جهت حمایت از سالمندان نکرده اند، پس باید امیدوار بود که ازدواج سالمندان افزایش یابد تا مسوولان ذیربط نیز بیش از این ابراز نگرانی نکنند!
به گفته رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، مهم ترین نیازهای سالمندان در کنار نیازهای بهداشتی و درمانی توجه به داشتن یک خانواده ای است که بتوانند نیازهای خود را با آن برطرف کنند. دکتر موسوی چلک توضیح می دهد که نیازهای روحی سالمندان به ویژه در مورد زنان بیشتر در اولویت است.
وی تاکید می کند که احساس تنهایی می تواند پیامدهای مختلفی برای این افراد داشته باشد، بنابراین ایجاد یک فرصت و بستر برای تشکیل خانواده در سالمندان ضرورت دارد.
به گفته وی سالمندان در دوران سالمندی حق دارند خانواده داشته باشند و از این طریق بخش زیادی از نیازهای روانی، اجتماعی و حتی اقتصادی آنها برطرف می شود.
در دنیا هم مباحث سالمندی تحت عنوان سالمندی پویا ارائه و به نیازهای این گروه توجه ویژه می شود.
سالمندی پویا گویای این است که در تمام طول زندگی افراد باید بستر را برای مشارکت آنها در انواع فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... مهیا کرد که یکی از این شرایط ازدواج و تشکیل خانواده است.
گ/7141/ 6508



20/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن