تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832923872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگارخانه‌ شهر در فرصت فرهنگ


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نگارخانه‌ شهر در فرصت فرهنگ
فرشاد مهدی‌پور، 20 اردیبهشت 94

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
شهرداری تهران دست به اقدام ابتکاری و حیرت‌انگیزی زده است؛ تقریبا تمامی تابلوهای ثابت و سیار موجود در معابر و فصاهای عمومی شهر را به نمایش آثاری از هنرهای تجسمی ایرانی و غربی اختصاص داده است. اتفاقی که حتی در هنگامه آیین‌های بزرگ مذهبی و ملی نیفتاده و همه هزار و ۶۰۰ سازه تبلیغاتی تهران تحت پوشش محتواهای بصری‌ای خیره‌کننده درآورده، آن‌هم همزمان با بزرگ‌ترین روی‌داد فرهنگی ایران (نمایشگاه کتاب) که بدون اشاره مستقیم بدین هماهنگی (یعنی دوره زمانی ده روزه)، ذهن‌ها و چشم‌ها را در اتمسفری معنوی قرار می‌دهد که می‌تواند پیامدهای متناسبی در عرصه کتاب و کتابخوانی نیز داشته باشد. این نوشته، بازخوانی مختصر این روی داد بی‌نظیر فرهنگی است.


اول.‌محتوای تابلوها شامل نقاشی، کاشی‌کاری، مجسمه‌سازی، خطاطی، خراطی، حکاکی و مواردی مشابه است و در آن‌ها کمتر از طرحهای مفهومی، مجرد و انتزاعی استفاده شده و شاید تلاش بر آن بوده بدین طریق مخاطبان بیشتری در چنبره ارتباط‌گیری قرار داده شوند. رنگ‌های گرم نمونه‌های انتخاب شده (به جز مواردی محدود) از دیگر ویژگی‌های آثار موجود در این نگارخانه متحرک است که احتمالا منطبق بر این ایده اولیه بوده که شهر نیازمند پویایی و امید و زندگی است و پیوندی درونی که می‌بایست در درون شهروندان شکل بگیرد و آنها را به حرکت درآورد. همه ۷۰۰ اثر دارای مشخصات مربوط به آفریننده، سال تولید، محل نگهداری و احیانا نام اثر هستند و همین تنوعِ فراوان باعث شده تا میزان تکراری‌شدن سازه‌ها، کاهش یافته و توجه مخاطب افزایش بیابد و چشمان آنها درگیر تابلوی بعدی باشد تا مبادا تصویری را در مسیر‌تردد از دست بدهد (حتی به نظر می‌رسد تابلوها در برخی مسیرها یک‌بار تغییر هم کرده‌اند). علاوه بر این‌که همین‌امر نشاندهنده دامنه وسیع انتخاب‌ها و هزینه‌بری بالای چنین طرحی نیز هست و دشواری اجرای آن، که علاوه بر همراه‌سازی گسترده شرکت‌های تبلیغاتی در صحنه اجرا نیز متوقف به همخوان‌کردن تصاویر با اندازه‌های مختلف و بعضا نامناسب سازه‌ها بوده است.


دوم.سازه‌ها همگی دارای تاریخ خلق و آفرینش هستند (شمسی، میلادی و قمری) و چه بهتر بود که جملگی آنها روی یک پایه زمانی مستقر می‌شدند و معادل‌های شمسی‌شان کنار دو تاریخ دیگر می‌آمد. نکته دیگر محدودبودن اطلاعات مربوط به آفریدگان ایرانی کاشی‌کاریها و قلمدانهاست که معمولا به ذکر نام بنای محل نگه‌داری بسنده شده؛ گرچه این امر میتواند ناشی از فقدان شناسنامه دقیق آثار مذکور باشد اما به هر روی سطح تماس مخاطب را با اثر کاهش داده است و شاید می‌شد کارهایی را انتخاب کرد که حتما دارای نام پدیدآورنده نیز باشند (که ظاهرا عامل محدودیت زمانی در این بین موثر بوده). در همین باره این موضوع نیز قابل توجه است که کاشی‌کاریها، به صورت عکس‌هایی بدون روتوش و پردازش ارایه شده‌اند که در نتیجه چند اتفاق افتاده است: اول آن‌که تصاویر فاقد عمق، ظرافت و جذابیتی مشابه دیگر تابلوها هستند، ثانیا این سوال را پیش آورده که اگر بنا بر ارایه «عکس» بود، چرا عکاسی از ردیف محصولات نمایش داده حذف شده (که البته اقدام درستی بوده) و ثالثا این‌گونه از سازه‌ها که عموما متعلق به اماکنی مذهبی و مساجد هستند و دارای نقوشی اسلیمی در تضادی غیرمستقیم با نقاشی‌های مدرن غربی قرار گرفته و عملا این امر به زیان گروه اول تمام شده است. در میان آثار غیرایرانی (البته به میزانی که نگارنده مشاهده کرده)، معدودی از کارها دارای شخصیت‌اند و اتفاقا در دو مورد، منفی‌ترین پیام‌ها متعلق به همینهاست؛ یکی اثری که مردانی ژولیده را در حال کشیدن لنگر کشتی‌ای در روسیه نشان می‌دهد و دیگری «جیغ» آور اثر شناخته‌شده «ادوارد مونک» نروژی. آثار ایرانی اما دارای عناصر انسانی بیشتری هستند که عمدتا در نماهایی دور دیده می‌شوند، جز چند مورد که همگی مربوط به بازه پس از انقلاب اسلامی‌اند و در یکی از آن‌ها، مرد بیکاری با عائله‌اش حکایت شده که صورتهایی سیاه، چهره‌هایی غم‌زده و زنانی پیچیده در چادرند و دیگری بازهم زنی چادری در نوروز، چهره‌اش ناخوشایند است و حتی دلخراش.


سوم.گستره جغرافیایی تولید آثار محدود به ایران و اروپاست (و یکی دو اثر ژاپنی که آن را هم می‌توان اروپای آسیا توصیف کرد)؛ در واقع در انتخاب تابلوها (اعم از همه گونه‌های برگزیده) تلاش نشده تا روی یک بستر مفهومی خاص حرکت شود و مثلا در برگیرنده ایران-فارسی یا ایران-فرهنگی و یا ایران-اسلامی باشد، چه اگر چنین هدف‌گذاری‌ای صورت می‌گرفت علاوه بر خارج‌کردن شهر از حالت کسالت و گرفتگی، می‌توانست پیام‌های ضمنی‌ای را نیز به اذهان گسترده پیام گیرندگانش منتقل کند. دیگر آنکه تاریخ انتخاب آثار خارجی تقریبا به اروپای مدرن اختصاص دارد و این امری منطقی است، اما آنجایی نیازمند اصلاح و بازنگری است که کارها به دوره جمهوری اسلامی می‌رسد و اثری که دربرگیرنده تغییرات زمانه و تحولات عصر انقلاب و جنگ باشد یا جریان هنر انقلابی را نمایندگی کند، در میان سازه‌ها نیست. آن هم در زمینه‌ای که هنرمندان انقلابی خالق آثاری ماندگار در نقاشی و گرافیک و کارهای حجمی بوده‌اند. و نهایتا هم آن‌که حضور ناگهانی و غیرمترقبه این تابلوها، هر چند توانست امسال شهر را تحت تاثیر قرار دهد،‌ اما این نامنتظره‌بودن برای سال‌های آتی کارکرد خود را از دست می‌دهد و از هم‌اکنون باید به فکر جایگزینی برای برجستگی خاص و زمان‌مند که به طور طبیعی از دست می‌رود، بود.***رویداد نگارخانه شهری (و تلازم آن با فصل کتاب) آنقدر جذاب و باابهت است که درباره آن باید بسیار نوشت و گفت و گو کرد؛ شجاعت و جسارتی که در پس این اقدام حضور دارد و اصراری که در غلبه دادن هنر ایرانی-اسلامی بر دیگر گونه‌ها وجود داشته و هنری خاص و اختصاصی را که در گوشه نگارخانه‌ها قرار داشته، به عرصه عمومی کشانده، ستودنی است و شایسته ستایش. ستایشی هم‌راه با نقد و نقادی که راه آن را برای اثرگذاریهای بیشتر باز می‌کند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن