تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819962016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبادا نوای نی مرد عشایر ناکوک شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مبادا نوای نی مرد عشایر ناکوک شود پایگاه خبری، تحلیلی غرب آنلاین در یادداشتی به قلم فرشته سنجیده که در هفدهم اردیبهشت جاری با عنوان مبادا نوای نی مرد عشایر ناکوک شود منتشر شده به مشکلات جامعه عشایری استان ایلام پرداخته و کوچ این قشر مولد و تولید کننده به شهرها را نگران کننده دانسته است.


در این یادداشت آمده است: این روزها نوای نی مرد عشایر کمی غمگین شده و لالایی مادرانشان سخن از هجرت و کوچ به میان دشت بتونی شهرها می گوید.
هرچند بی توجهی به روستاییان و عشایر می تواند اقتصاد، فرهنگ و امنیت کشور را با مشکلات جدی رو به رو کند، پس مبادا که نوای نی مرد عشایر بیش از این ناکوک شود.
باورش کمی سخت است اما بیشتر اوقات وقتی که از خواب بر می خیزند، هنوز خروس ها در خواب هستند. چشم آفتاب به روی دشت باز نشده است که فعالیت آنها شروع می شود.
گله های گوسفند را در میان دشت اتراق داده اند و خود بیدارند تا مبادا درنده ای به گله شان بزند، گرمای آتش و چای داغشان در کنار شیر گرم گوسفند همیشه توی بساط چوپانان عشایر به راه است و همین گرمی و صفای عشایری است که چرخ اقتصاد کشاورزی کشور را در گردش نگه می دارد.
مردان اگر شب ها بیدارند و گله را چوپانی می کنند در مقابل زنان عشایری نیز چون عمود خیمه در پای کوه چشم به روشنی آتش آن سوی دشت دوخته اند و دل خانواده در این سو گرم به نفس زن عشایر است که بی وقفه دست رنج شوهر را به محصولات مختلف لبنی و صنایع دستی تبدیل می کند.
اگر بگوییم زندگی عشایر با همت و تلاش زنان عشایری ارزش افزوده پیدا می کند سخن گزافه ای نگفته ایم. چرا که بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشارکت زنان در زمینه های اجتماعی و فرهنگی نیز بیش از مردان است.
به عبارتی آنها با سهمی معادل 85 درصد در فعالیت های اقتصادی عشایر مشارکت دارند. بین میزان ساعات فعالیت زنان و درآمد خانوار عشایری و نیز بین میزان مشارکت زنان رابطه مستقیمی وجود دارد.
عشایر در بخش های مختلف اقتصادی مشغول به کار هستند و تولید کره، دوغ، کشک، پنیر، ماست و تهیه نخ از پشم و تبدیل آن با گلیم و قالی و دیگر دست بافته های عشایری با زیبایی و ظرافت برخاسته از ذهن خلاق و مبتکر چیزی است که در آن سوی مرزها به خوبی دارای قدر و منزلت است.
استان ایلام نیز با 14 ایل عشایری خود بخشی از بار سنگین اقتصاد کشاورزی عشایری را به دوش می کشد که البته در این بین مشکلات نوظهور دیگری سنگ پیش پای این قشر زحمتکش کشورمان شده است.
اگر پیش از این مشکل گرگ و شغال یا خرس و پلنگ دامن گله های عشایری را گرفته بود اکنون با بروز خشکسالی در منطقه و تهدید مراتع به علت کم آبی افزایش جمعیت دامی عشایر با تهدید جدی روبرو شده و هر چند وقت یک بار شاهد تلفاتی در این بخش هستیم.
همین امر منابع آبی مورد نیاز عشایر را نیز با مشکل مواجه کرده و دسترسی به آب شرب را کاهش داده که تبعاتی نظیر شهرنشین شدن عشایر برای دور ماندن از بیماری فرزندانشان را به همراه داشته است.
البته مشکل ریزگردها و تخریب مراتع نیز به این مسئله افزوده و خشکی تالاب ها و چشمه ها قضیه را به مرحله بحران رسانده است.
از سوی دیگر صفا و سادگی این مردان و زنان سخت کوش مورد سوء استفاده برخی از سودجویان قرار گرفته و در فصل خرید و فروش دام و محصولات دامی با صدور چک های بلامحل سرمایه دامی این قشر زحمتکش را به یغما می برند، چرا که شیوه زندگی عشایر نیز دارای ویژگی های خاصی است و عشایر به طور سنتی دارای اقامت گاه ثابتی نیستند حال تصور کنید اوضاع خانواده عشایری را که مجبور به کوچ اجباری است و پرونده او در دادگاه بخش یا مرکز نیز در جریان است.
آنچه در این بین می توان گفت این است که تعاونی های عشایری استان باید فعالیت بیشتری از خود نشان داده و در صورت نیز با تاسیس تعاونی های جدید و توسعه فعالیت های خود به عنوان نماینده ایلات ایلام سهم این استان از بازار داخلی و خارجی را حفظ کنند.
دلگرمی عشایر در سال های اخیر با توسعه صندوق بیمه تامین اجتماعی عشایری و روستایی به حفظ کسب و کارشان بیشتر شده است اما مسایل و مشکلاتی از این دست توان و انگیزه آنان را رو به اضمحلال می برد.
ای کاش می شد دشت ها و مراتع عشایر از ریزگردها تکانده و چشمه هایشان پر آب شود تا چای داغ و شیر گرم بر آتش چوپان ایل گرم بماند و زیر نور مهتاب لالایی زن عشایر دوام یابد.
آری این روزها نوای نی مرد عشایر کمی غمگین شده و لالایی مادرانشان سخن از هجرت و کوچ به میان دشت بتونی شهرها می گوید. هرچند بی توجهی به روستاییان و عشایر می تواند اقتصاد، فرهنگ و امنیت کشور را با مشکلات جدی روبرو کند. پس مبادا که نوای نی مرد عشایر بیش از این ناکوک شود.
منبع: پایگاه خبری غرب آنلاین
6119/6033



19/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن