تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815368170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باران هم استان یزد را از خشکسالی نجات نداد - کبری دانشی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: باران هم استان یزد را از خشکسالی نجات نداد - کبری دانشی* در سال زراعی جاری بارندگی های متعددی را در استان یزد شاهد بودیم اما این بارش ها منجر به ایجاد روان آب و نیز آبگیری مخازن طرح های آبخیزداری در اکثر مناطق این استان نشده است و بارانی موثر است که روان آب داشته باشد.


به گفته کارشناسان فاکتورهای اصلی چرخه و توزیع آب در طبیعت بارندگی، نفوذ و رواناب می باشد که در صورتی که هرکدام از این فاکتورها ضعیف باشد چرخه گردش آب ناقص خواهد بود.

استان یزد از نظر اقلیمی خشک و کویری و با نزولات جوی کم حدود 90 میلی متر و تبخیر زیاد است که در سالهای گذشته این میزان تا نصف نیز کاهش داشته است طوری که مجموعا وضع اقلیمی موجود و وارد شدن فشار بر منابع آب و خاک و پوشش گیاهی شرایط خشک و بیابانی استان را تشدید کرده است.
وقوع بارندگی های متعدد در سال آبی این تصور را در میان افکار عمومی بوجود آورده که امسال در استان مشکل خشکسالی نخواهیم داشت و یا دست کم در مقایسه با سال های گذشته کمتر خواهد بود.
انتشار آمارهای هواشناسی موید این مطلب است طوری که اخیرا یکی از کارشناسان اداره کل هواشناسی استان از افزایش 8 درصدی بارش ها در مقایسه با سالهای گذشته خبر داده بود.
شهرستانهایی که شاهد آبگیری بوده ایم بهاباد ، بافق و خاتم می باشند و در شهرستاهای مهریز ، تفت که عمدتا تامین کننده منابع آبی زیرزمینی استان هستند طرح های آبخیزداری آبگیری نشده است .
جاری شدن روان آب ها نقش مهمی در تغذیه قنوات و سفره های زمینی دارد ، اجرای طرح های آبخیزداری در مسیر روان آبها منجر به استحصال بهینه از آنها می شود به عبارت دیگر با اجرای عملیات آبخیزداری می توان رواناب حاصله از بارندگی را کنترل و منابع آب زیرزمینی را تغذیه کرد.
به رغم افزایش تعداد بارش ها میزان هر نوبت بارش اندک بوده طوری که بارش های زیر پنج میلی متر عمدتا تبخیر شده و یا در زمین بطور سطحی نفوذ می کند هرچند جمع این بارش ها در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته اما بارش موثر محسوب نمی شود.
به عبارت دیگر نامناسب بودن بارش ها میزان آب در دسترس را کاهش می دهد بنابراین توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارندگی در استان یزد به ادامه وضعیت بحرانی در استان خواهد انجامید .
به گفته مسوولان بارندگی موثر و مفید برای سفره های زیر زمینی آب در ماههای آذر تا بهمن صورت می گیرد که متاسفانه در استان یزد بارندگی خوبی در این ماهها نبوده و بیشترین بارندگی های استان مربوط به ماه اسفند 93 تا 12 فروردین 94 بوده که برای آبهای زیر زمینی مفید نیست.
در تابستان سال گذشته 300 روستا و در زمستان همان سال 200 روستای استان یزد بوسیله تانکر آبرسانی شد در سالجاری هم این روند ادامه خواهد داشت.
خشکسالی های طولانی و پیاپی نیز در سالهای گذشته آنقدر شدید است که افزایش متوسط بارندگی در طول یکسال نمی تواند اثرات زیانبار آنرا جبران نماید. خشکسالی و بالا بودن درجه حرارت باعث از بین رفتن رطوبت خاک میشود و میزان نفوذ پذیری خاک را افزایش می دهد.
نتیجه این وضعیت تدوام بحرن آبهای زیر زمینی در سالجاری است و این موضوعی است که از همین الان مجددا زنگ خطر را برای سازمان های مربوطه در استان به صدا درآورده است.بارش سالانه استان یزد بین 90 تا 110 میلیمتر اعلام شده است.
* خبرنگار ایرنا مرکز یزد



19/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن