تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821186600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گويشهاي محلي، گنجينه‌اي گرانبار از لغات هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گويشهاي محلي، گنجينه‌اي گرانبار از لغات هستند
داخلي. فرهنگي. ادبي.

مسوول انجمن ادبي "مهرداد اوستا" اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بروجرد گفت: گويشها و لهجه‌هاي محلي هر منطقه گنجينه‌هاي گرانبهايي از لغات هستند.

مرتضي ذاكر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: گويشهاي محلي ميراث ماندگاري از گذشتگان است كه بايد در حفظ و نگهداري آنها كوشا باشيم.

وي اظهارداشت: به دليل استفاده نكردن از برخي لغات محلي اين كلمات از بين رفته و جاي آن را زبان‌هاي ديگر گرفته‌اند.

وي گفت: وظيفه يك شاعر و نويسنده اين است كه بخشي از آثار خود را به فرهنگها و گويشهاي بومي هر منطقه اختصاص دهد تا اين گنجينه‌هاي گرانبها و دايرالمعارف‌ها از بين نروند.

ذاكر اضافه كرد: خوشبختانه استان لرستان از نظر شعر و لهجه بومي غني است و تاكنون اشعار زيادي با موضوعات اجتماعي، طنز، مذهبي، عارفانه و عاشقانه به لهجه‌هاي لري، لكي و بروجردي از شاعران منطقه منتشر شده است.

وي اظهار داشت: لغاتي كه در گويش بروجردي نيز به كار برده مي‌شود ريشه اوستايي يا فارسي ميانه داشته و بر اساس شواهد تاريخي برخي از لغات از زمان اسكندر مقدوني در بروجرد به جاي مانده كه اين خود فرهنگ غني شهرستان را نشان مي‌دهد.

وي افزود: هم اكنون انجمن ادبي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بروجرد حدود ‪ ۸۰‬عضو دارد كه اغلب آنها جوانان بوده و در جلسات انجمن نيز تلاش مي‌شود تا از اشعار و گوشيهاي محلي استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا مسوول انجمن ادبي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بروجرد به عنوان پايه‌گذار شعر بومي در استان لرستان هم‌اكنون دو كتاب با موضوع ضرب المثل‌هاي بروجردي و اشعار محلي در دست چاپ دارد. ك/‪۳‬ ‪۵۸۷/۲۶۲۴/۷۱۸۹‬
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 517]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن