تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804382909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورود به بازار کشورهاي اقتصاد نوظهور در دستور کار قرار دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۹:۹ق.ظ)
مديرکل دفتر صادرات معاونت صنايع دستي کشور در گفتگو با موج: ورود به بازار کشورهاي اقتصاد نوظهور در دستور کار قرار دارد موج - گروه گردشگري؛
صنايع دستي به عنوان يک هنر در صنعت علاوه بر حفظ جايگاه خود در عرصه هنر و هويت ملي، راهکاري مناسب براي حل بخشي از مشکلات اقتصادي و اشتغال است.
به منظور بررسي جايگاه کشورمان در عرصه صادرات اين صنعت گفتگويي با پويا محموديان، مديرکل دفتر صادرات معاونت صنايع دستي کشور داشتيم. محموديان در صحبتهايش با خبرنگار موج ضمن اظهار اميدواري براي داشتن سالي خوب براي صادرات صنايع دستي کشورمان، تاکيد مي‌کند:«ورود به بازار گروه "بريكس" که کشورهاي اقتصاد نوظهور را شامل مي‌شود، به صورت جدي در دستور کار ما قرار دارد.»

صادرات صنايع دستي ما بيشتر شامل چه اقلامي است؟
شيشه‌هاي سنتي، سفال و سراميک، گليم و زيلو، صنايع دستي چوبي و مشتقات آن، مس و مشتقات آن و همچنين پارچه‌هاي قلم‌کار جزو کالاهايي است که با تناژ بالايي به اين کشورها صادر مي‌شود و رقم‌هاي خوبي را به خود اختصاص داده‌اند.
البته ساير اقلام هم صادر مي‌شوند اما به صورت عمده اين کالاها هستند.

براساس آماري که سال گذشته اعلام شد، درآمد کشورمان از صادرات صنايع دستي ۱۵۰ ميليون دلار بود. آيا اين ميزان درآمد را براي کشوري که داراي متنوع‌ترين صنايع دستي است، مطلوب ارزيابي مي‌کنيد؟
آنچه که آمار رسمي گمرک نشان مي‌دهد، در سال گذشته صادرات صنايع دستي کشورمان بيش از اين بوده است. در حال حاضر فايل آمار سال ۹۳ گمرک در اواسط فروردين ماه بسته شده و ما در حال تحليل اين آمار هستيم. تا ۱۰ روز آينده آمار نهايي را که رقم دقيق صادرات صنايع دستي‌ کشور و ميزان رشد آن را مشخص مي‌کند، اعلام مي‌کنيم.

به نظر شما آيا رقم صادرات صنايع دستي ما در مقايسه با صادرات ۵ ميليارد دلاري کشورهايي مانند هند و چين قابل توجه است؟
به طور معمول آمار صادرات صنايع دستي که ما اعلام مي‌کنيم بر اساس آمار رسمي از مبادي گمرک است. در حاليکه بخش اعظم صادرات ما به صورت چمداني است و اگر حساب شود، قطعا رقم صادرات صنايع دستي ما بيش از اين ارقامي که بيان مي‌شود، خواهد بود.
بايد اين موضوع را در نظر داشته باشيد که کشورهايي مانند چين و هند، هر آنچه که مربوط به صادرات منسوجات، زيورآلات طلا و جواهر، سنگ‌هاي قيمتي، مبلمان و ... است را جزو آمار صادرات صنايع دستي کشورشان محاسبه مي‌کنند.
اين در حالي است که در کشور ما آمار صادرات فرش از صنايع دستي کاملا جداست. صادرات طلا و جواهر جز آمار صادرات صنايع دستي ما محسوب نمي‌شود. صادرات چمداني ما نيز در اين آمارها ديده نمي‌شود و همين طور خريدي که توسط گردشگران خارجي صورت مي‌گيرد.
به همين دليل هم است که رقم صادرات صنايع دستي هند و چين با کشور ما اين همه تفاوت دارد و به نظر من اگر اين توضيحات راجع به آن داده نشود اين مقايسه، مقايسه درستي نيست.

در حال حاضر کدام کشورها خريدار صنايع دستي کشورمان هستند؟
کشورهاي اتحاديه اروپا به ويژه آلمان که اولين کشور هدف صادراتي ماست و در حال حاضر بيشترين صادرات را به اين کشور داريم.
در بين کشورهاي همسايه و حاشيه خليج فارس نيز به کشور عراق بيشترين ميزان صنايع دستي صادر شده است.
همانطور که گفتم ما در حال تحليل آمارهاي سال ۹۳ هستيم. کشورهاي هدف صادرات ما بسته به هر سال، تا حدودي متغير است.
اما مي توان گفت؛ بر اساس آمار صادرات صنايع دستي در سال ۹۲ کشورهاي عراق، افغانستان، امارات متحده عربي، آلمان، ترکيه، گرجستان، پاکستان، دانمارک، ترکمنستان، روماني، قزاقستان، هلند، قطر، اکراين، کويت، فدراسيون روسيه، ايتاليا، ژاپن، تاجيکستان و سوئد جزو ۲۰ کشوري هستند که در حال حاضر صنايع دستي ما به آنها صادر مي‌شود.

آيا به دنبال بازارسازي جديد هستيد؟
بله؛ شعار اصلي ما در بحث صادرات صنايع دستي حفظ بازارهاي موجود و توسعه بازارهاي جديد است.
به همين منظور ورود به بازار گروه "بريكس" که کشورهاي اقتصاد نوظهور را شامل مي‌شود، به صورت جدي در دستور کار ما قرار دارد.
چين، روسيه، هند، آفريقاي جنوبي و برزيل کشورهايي هستند که در حوزه کشورهاي بريکس قرار مي‌گيرند.
فعاليت‌هاي ما از سال گذشته با هدف ورود به بازارهاي چين و روسيه شروع شده است. اين دو کشور براي ما خيلي مهم هستند، به دليل اينکه اميدواريم هستيم با ورود به اين بازارها، درهاي جديدي براي فروش و صادرات صنايع دستي کشورمان باز شود.
در اين راستا برنامه‌هايي را نيز براي معرفي و عرضه زيبايي‌ها و توانمندي‌هاي صنايع دستي کشورمان به تجار و بازرگانان کشورهاي هند و چين داريم. از جمله اين برنامه‌ها دعوت از هيات‌هاي تجاري اين دو کشور براي سفر به ايران است تا از اين طريق آنها با قابليت‌هاي صنايع دستي کشورمان آشنا شوند.
بازارهاي کشورهاي اسلامي از ديگر هدف‌هاي صادراتي ماست که براي ما به دليل جايگاه کشورمان در بين اين کشورها از اهميت ويژه‌اي برخودار است.
کشورهاي حوزه خليج فارس هم از جمله بازارهايي است که سعي مي‌کنيم به آن ورود کنيم.

نحوه معرفي صنايع دستي و بازاريابي آن در بازارهاي هدف چگونه است؟
يکي از ابزارهاي مهم بازاريابي صنايع دستي ويترين‌هاي نمايشگاه‌هاي خارج از کشور است. امسال حضور ما در اين نمايشگاه‌ها با شروع خوبي همراه بود. اخبار خوبي از حضور هنرمندان و صنعتگران کشورمان در نمايشگاه فلورانس رسيد.
در هفته گذشته افتتاح اکسپوي ميلان را داشتيم. بلافاصله بعد از نمايشگاه اکسپو در نمايشگاه صنايع دستي ميلان حضور خواهيم داشت و همچنين نمايشگاه مونيخ را نيز داريم.
من فکر مي‌کنم با توجه به اين برنامه‌ريزي‌هايي که براي حضور در نمايشگاه‌هاي اين کشورها داريم، امسال حضور پررنگ و قوي‌تري در اتحاديه اروپا نسبت به سال‌هاي گذشته خواهيم داشت. اميدوار هستيم اين حضور و معرفي تاثير مستقيمي روي بحث سفارش‌پذيري و بحث فروش و صادرات صنايع دستي کشورمان داشته باشد.
به طور کلي حضور ما در نمايشگاه‌هاي خارج از کشور هدفمند است. اگر قصد داريم در نمايشگاه‌هاي چين و روسيه شرکت کنيم، حضورمان با برنامه و هدف ويژه‌اي است.

به اکسپوي ميلان اشاره داشتيد، لطفا کمي در اين رابطه بيشتر توضيح دهيد؟
مدت شش ماه برگزاري اين نمايشگاه فرصت بسيار خوبي براي معرفي صنايع دستي کشورمان است. علاوه بر آنکه از صنايع دستي کشورمان براي تزيين پاپيون جمهوري اسلامي ايران در اين رويداد بزرگ جهاني استفاده شده است، در بخش‌هاي تجاري نيز اين اقلام عرضه خواهد شد. کالاهايي که در بخش تجاري معرفي شده است، قابليت سفارش‌پذيري دارند. بدين ترتيب اگر تجار و علاقمندان سفارش کار بدهند، امکان سفارش گرفتن و بستن قرارداد وجود دارد.

آيا صرفا معرفي قابليت‌هاي هنرمندان ما حضور در اين نمايشگاه‌هاست؟
ما بحث شو روم‌ها(show room) را نيز داريم. هيات‌هاي تجاري که وارد کشور مي‌شوند، ضمن بازديد از اين شو روم‌ها، با صنايع دستي کشورمان آشنا مي‌شوند.
در محل سازمان ميراث فرهنگي و معاونت صنايع دستي چندين شو روم داريم که با استقبال خوبي روبرو بوده و باعث شده خيلي از افرادي که از آنها بازديد مي‌کنند، سفارش کالا بدهند.
شو روم‌ها در استان خوزستان سبب شد، صادرات ما در اين استان جهش قابل توجه‌اي داشته باشد. اين شو روم‌ها اگر در استان‌هاي ديگر هم گسترش پيدا کنند، مي‌توانند تاثير قابل توجهي در توليد، تجارت و صادرات صنايع دستي داشته باشند.
علاوه بر آن ما بحث حراجي‌ها را نيز امسال خواهيم داشت. از شش ماه پيش اين موضوع مطرح شده است. بر اساس بررسي‌هايي که انجام شده، به اين نتيجه رسيديم که بازار کشش دارد و اين قابليت را دارد که حراجي‌هايي در اين سطح برگزار شود. اين‌ها ابزاري است که به ما کمک مي‌کند تا بتوانيم رقم صادراتمان را بالا ببريم.

يکي از ضعف‌هايي که در ارتباط با صادرات صنايع دستي بارها از سوي متوليان و دست‌اندرکاران اين حوزه بيان شده، نداشتن برند، استاندارد و بسته‌بندي مناسب است، در اين زمينه آيا برنامه‌هايي در دستور کار قرار دارد؟
اين موارد که به آن اشاره داشتيد، در حيطه کاري دفتر توسعه و ترويج معاونت صنايع دستي کشور است. تا آنجاييکه اطلاع دارم، اقداماتي در زمينه استانداردسازي و بسته‌بندي صورت گرفته است. همچنين اين دفتر، برنامه‌هايي را براي برندسازي صنايع دستي دارد. اميدواريم امسال قدم‌هاي خوبي در اين زمينه برداشته شود و به دنبال آن شاهد اتفاقات خوبي در زمينه صادرات صنايع دستي باشيم.

به نظر شما عمده مشکل صادرکنندگان صنايع دستي چيست؟
مشکلاتي که صادرکنندگان صنايع دستي دارند، متفاوت از مشکلات صادرکنندگان ساير کالاهاي غيرنفتي نيست. در واقع يکسري مشکلات وجود دارد که بين همه صادرکنندگان مشترک است اما به دليل اينکه صادرکنندگان صنايع دستي يک مقداري شايد شکننده‌تر هستند، به حمايت‌هاي بيشتري نياز دارند. بايد تلاش کنيم تا بازارهايي که صنعتگران ما براي حضور در آن‌ها زحمات زيادي کشيده‌اند، حفظ شود.

تسهيلات ويژه‌اي براي فعالان اين حوزه در نظر گرفته مي‌شود؟
سال گذشته در بخش بازرگاني و صادرات صنايع دستي براساس شاخص‌هايي که اعلام شده بود، به فعالان و صادرکنندگاني که در اين زمينه فعاليت داشتند، تسهيلات خوبي داده شد. رقم يک ميليارد تومان تسهيلاتي بود که داده شد و رضايت تجار و بازرگانان را به دنبال داشت.
اين روند امسال نيز ادامه خواهد داشت و در حال حاضر متقاضيان زيادي براي دريافت تسهيلات داريم. کليه افرادي که واجد شرايط هستند مدارک خود را به ما ارايه مي‌دهند. بعد از بررسي‌ پرونده و به محض اينکه تاييد شدند به بانک براي دريافت تسيهلات معرفي مي‌شوند.

پيش‌بيني مي‌کنيد امسال صادرات صنايع دستي رشد قابل توجهي داشته باشد؟
رفع تحريم‌ها و به طبع آن برطرف شدن مشکلات ناشي از آنها قطعا روي صادرات صنايع دستي ما بسيار تاثير مي‌گذارد.
اميدوار هستيم با توجه به برنامه‌ريزي‌هايي که انجام شده است، سال ۹۴ از منظر صادرات صنايع دستي سال خوبي براي کشورمان باشد.

رقيه خدابنده













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن