محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853365609
موسوی بجنوردی: از نگاه پیامبر(ص)، بخشش در قضاوت بر مجازات مقدم است/اسلام به دنبال کیفر کردن نیست
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
موسوی بجنوردی: از نگاه پیامبر(ص)، بخشش در قضاوت بر مجازات مقدم است/اسلام به دنبال کیفر کردن نیست
آیت الله موسوی بجنوردی می گوید: «روایتی از پیغمبر اکرم(ص) است که می فرماید اگر راهی یافتید که مجرم را کیفر نکنید، مقدم است. اسلام به دنبال کیفر کردن نیست و وقتی کیفر می کند که می خواهد آن فرد را تربیت کند وگرنه اساس در اسلام، عفو و گذشت است.»
روز نو : آیت الله موسوی بجنوردی می گوید: «روایتی از پیغمبر اکرم(ص) است که می فرماید اگر راهی یافتید که مجرم را کیفر نکنید، مقدم است. اسلام به دنبال کیفر کردن نیست و وقتی کیفر می کند که می خواهد آن فرد را تربیت کند وگرنه اساس در اسلام، عفو و گذشت است.»
به گزارش روز نو، آیت الله موسوی بجنوردی در گفت و گو با شفقنا به پرسش هایی درباره عدالت قضایی در اسلام، عفو و قضاوت پاسخ گفته است. متن این گفت وگو را در ادامه می خوانید.
وقتی از عدالت حرف زده می شود، مردم یک برداشت و مسوولان برداشت خود را دارند. وقتی از عدالت قضایی سخن می گوییم نیز هر کس متناسب با فهم و درکی که دارد، برداشتی می کند. چرا در جهان اسلام که همه یک پیامبر و یک کتاب آسمانی دارند، برداشت از عدالت تا این حد متفاوت است؟
عدالت در همه جا یک معنای واحد دارد. مشاهده می شود که در قرآن کریم هم گفته شده است که «...انتحکموا بالعدل» یعنی آن که واقعیت است، انصاف، مروت و تمام مسایلی که در آن اندیشه و عمل دخالت دارد، از مصادیق عدالت است. شخص عادل آن است که تمام جهات را به نحو احسن مراعات کند. اسلام هم در بسیاری از مناصب از جمله حاکم مسلمانان، قاضی و امام جماعت اهمیت خاصی برای عدالت قایل شده و تاکید کرده است که این افراد باید عادل باشند. عدالت در موقعیت های مختلف، متفاوت است. به طور مثال عدالت آن که امام جماعت است، یعنی آن فرد مرتکب کبائر نشود، از کبائر اجتناب کند، اصرار بر صغایر نکند، اوامر خدا را اطاعت کند. این موارد برای امام جمات کفایت می کند. در حالی که عدالت حاکم یعنی آن فرد باید در مردمداری، اداره مملکت، حفظ اموال عمومی، تقسیم اموال برای مستحقان و عدم تبعیض بین افراد -در همه ابعاد و در همه جا، چه داخلی و چه خارجی- مراعات عدالت کند.
عدالت در سیاستمدار بزرگی که ریاست کشوری را بر عهده دارد یا فردی که مسوولیت سیاسی یا امور اجتماعی کشوری با اوست، با عدالت در فردی که بر فرض امام جماعت است، تفاوت دارد. عدالت در آن که مسوولیت سیاسی یا امور اجتماعی کشوری را برعهده دارد، باید در همه ابعاد باشد و در حقیقت عدالت باید نصب العین چنین فردی قرار بگیرد. اینکه در قرآن کریم گفته شده است «اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل» اشاره به قضاوت دارد که از مهمترین مناصب است. قاضی در مقام قضاوت باید تنها حق و حقیقت را در نظر بگیرد. به دلیل همین حساسیت، گفته شده است که اگر قاضی گرسنه، خواب آلود، بسیار خوشحال یا بسیار ناراحت است، به قضاوت نپردازد، یعنی قاضی باید در زمان قضاوت در حالت معتدل و عادی باشد و نظر وی نیز تنها حق و حقیقت را در بر بگیرد. این معنای عدالت قاضی است، بنابراین آن عدالتی که در قاضی اخذ شده، در هیچ پست و مقامی ملاحظه نشده است. چرا که یک قاضی با جان، مال و حیثیت مردم سر و کار دارد، پس باید جز حقیقت چیزی دیگر نگوید و خود را در محضر خدا بداند که این لحظه در محضر خداست و تمام نظرهایی که می دهد، به طور مستقیم در محضر خداست و فردا باید پاسخگو باشد.
روایاتی که درباره قاضی آمده، برای هیچ کس نیامده است. گفته شده است که «القاضی علی شفیر نار جهنم» یعنی قاضی در لبه پرتگاه جهنم است و با یک اشتباه در جهنم است و درست برود، عالی ترین مقام را دارد. در جای دیگری نیز بیان شده است که «قتل القاضی بغیر سکین؛ قاضی بدون چاقو کشته می شود» که انسان را به وحشت می اندازد. به این معنا که اگر خدای ناکرده برای دوستی کسی، دشمنی کسی قضاوت کند یا در قضاوت او حب و بغض دخالت کند، جان و حیثیت خود را از دست داده و آخرت خود را از بین برده است. بر این اساس قضاوت مقام بسیار رفیعی در اسلام است.
یک قاضی باید برمبنای قوانین تعیین شده و قوانین فقهی قضاوت کند، بنابراین نمی توان قانون را از عدالت قضایی جدا کرد. بر فرض در ایران نوع نگاه به عدالت قضایی بین علما و مراجع متفاوت است، قوانینی بوده اند یا هستند که برخی علما به آن انتقاداتی داشته اند. به طور مثال سنگسار که آقای هاشمی شاهرودی بر مبنای نظرات و تلاش های علما مانع اجرای آن شد یا از کوه پرت کردن و به صلیب کشیدن که اجرا نمی شوند. با این اختلافات چگونه می توان گفت عدالت واقعی مدنظر اسلام چیست؟
همه قضاتی که امروز در ایران وجود دارند، قاضی منصوب هستند. قاضی منصوب یعنی از طرف قوه قضاییه منصوب است و موظف شده است که طبق قوانین مدون نظر دهد. رأی او نباید نظر شخصی وی یا متاثر از خوش آمد دیگران باشد، بلکه نظر او باید بر اساس قوانین تدوین شده باشد که از کتاب و سنت است. قوانین تصویب شده مجلس، مر و فقه اسلام را در نظر می گیرد و از فیلتر شورای نگهبان نیز عبور می کند تا تدوین شوند. بر این اساس خوشبختانه هیچکدام از قوانین امروز ما مغایر با اسلام و قرآن نیست و همه آنها طبق موازین اسلامی است.
اما همچنان مورد اجماع فقها هم نیست؟
بله! در این طور موارد، رای مشهور فقها را در نظر می گیرند. به این معنا که اگر جایی اختلافی باشد، رای مشهور فقها به ویژه متقدمین در نظر گرفته می شود. در زمان امام خمینی(ره) که من در شورایعالی قضایی بودم، در مواردی که قانون نبود، گفته می شد که طبق فتوای حضرت امام عمل شود؛ اما امروز تقریبا دیگر خلأ قانونی نداریم و الحمدلله همه جا قانون تدوین شده است. قوانین تدوین شده نیز براساس قرآن و سنت است و قوانین خلاف شرع نداریم. اگر در مواردی هم جای بحث باشد، خود قاضی می تواند شق دیگر را بگیرد.
مساله اینجاست که در این گونه موارد، شخص قاضی تصمیم گیرنده و تعیین کننده است...
قاضی باید فرد با سوادی باشد، همه قوانین را بشناسد، عادل باشد و جز حق و حقیقت، مطللب دیگری را در نظر نگیرد. قاضی باید خود را در محضر خدا بداند و این باور را داشته باشد که خدا در این لحظه بر او ناظر است. اگر خدای ناکرده جایی تخطی کند، آن روایت به خاطر می آید که «قاضی در لبه پرتگاه جهنم است». قضاوت، شغل بسیار مهم و مقام بسیار رفیعی است. در هیچ کجا این واژه ها به کار نرفته است که القاضی شفیر نار جهنم. تاکید می کنم که قاضی در زمان قضاوت باید حالتی عادی و معتدل داشته باشد و فقط حق و حقیقت را در نظر بگیرد. حب و بغض ها نباید در قضاوت اثر بگذارد. خوب و بد بودن روابط او با دیگران نباید در قضاوت دخالت داده شود. قاضی باید تنها به مرّ قانون عمل کند و این حکم اسلام است.
تحقق عدالت قضایی در اسلام چه ملزومات و پیش شرط هایی دارد؟
اول اینکه قاضی باید عالم و آگاه به قانون باشد.
«قاضی باید» ها یعنی این پیش شرط ها بر محوریت قاضی و شخص قرار می گیرد؟
در ابتدا باید شرایط قاضی محرز شود و هر فردی را نمی توان به عنوان قاضی منصوب کرد. یکی از شروط آن است که قاضی باید کاملا عالم به آیین دادرسی قضاوت و قوانین باشد. در صورت احراز این شرایط، قاضی باید همان حالت عادی را در زمان قضاوت داشته باشد و اصلا حب و بغض و نظرات دیگران در باب قضاوت وی اثر نداشته باشد و فقط حق و حقیقت را در نظر بگیرد و باید به مرّ قانون و به مرّ شرع عمل و قضاوت کند. قاضی باید متوجه شود که آیا بزه انتصابی که به او شده است، واقعیت دارد یا ندارد؟ یعنی آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی را در نظر بگیرد و به متهم، آزادی بیان و آزادی دفاع دهد که از خود دفاع کند. تمام این اقدامات باید انجام شود، بعد قاضی محاسبه کند که آیا این بزه انتصابی درست است یا خیر! شبهه است. در صورتی که شبهه باشد، مبنی بر قاعده «ادرء الحدود بالشبهات» هر جا برای قاضی شبهه ای باشد، نمی تواند کیفر دهد یعنی کیفر را باید ساقط کند؛ این عدالت اسلامی است. عدالتی که در قاعده «درء» رعایت شد، در هیچ نظامی نیست. این قاعده ای بسیار مهم است که واقعا قضاوت اسلام را از سایر نظام های دیگر ممتاز می کند.
علاوه بر قاعده «درء» حتی در روایات نیز مشاهده می شود که وقتی مردی نزد امیرالمومنین(ع) به دزدی خود اعتراف می کند، حضرت او را عفو کرده و به گفته خود، دست وی را به سوره ای که حفظ بوده است، می بخشند. در اینجا نیز این پرسش پیش می آید که عفو در عدالت قضایی اسلام چه جایگاهی دارد؟
علل مخففه هست. بسیاری اوقات مسایلی وجود دارد که دست قاضی باز است و می تواند علل مخففه را اجرا کند. بر فرض اگر ببیند فردی دزد کهنه کار نیست و کلاه سرش رفته یا حوادثی صورت گرفته که این فرد مجبور شده است این کار را انجام دهد؛ نه اینکه دزد رسمی است. به طور مسلم برخورد قاضی با این گونه افراد با دزد حرفه ای متفاوت است. این نکته وجود دارد که اگر کسی جرمی را مرتکب شده و معلوم است که مجرم سابقه دار نیست و یکسری عوامل خارجی سبب شده که این کار را انجام داده است، قاضی می تواند از عل مخففه استفاده کند. به هر حال کیفر نیز سقف و سطحی دارد، قاضی در چنین مواردی می تواند سطح آن و نه سقف آن را اختیار کند.
در چه زمان هایی عفو بر مجازات ارجح است و آن موقعیت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ آیا تنها سابقه دار بودن و نبودن مجرم اثر گذار است یا خیر! عفو در قضاوت اسلامی جایگاهی فراتر از این دارد؟
در روایاتی از پیغمبر اکرم(ص) گفته شده است که عفو در باب قضاوت بر کیفر دادن مقدم است. جای دیگری نیز گفته شده است که «فان وجدتم لهو مدخلا فاخلو سبیلا» یعنی اگر راهی پیدا کردید که او را رها کنید، آزادش کنید.
در هر موقعیتی این اولویت وجود دارد؟
روایتی از پیغمبر اکرم(ص) است که اساسا جنبه عفو همیشه بر کیفر مقدم است. اگر راهی یافتید که او را کیفر نکنید، مقدم است. اسلام به دنبال کیفر کردن نیست و وقتی کیفر می کند که می خواهد آن فرد را تربیت کند وگرنه اساس در اسلام، عفو و گذشت است.
این از عدالت قضایی جدا نیست و در حقیقت می تواند از تبصره های قوانین کیفری و جزایی قرار بگیرد. آیا این موضوع که در اسلام، عفو بر کیفر اولویت دارد، در قوانین ما مورد توجه قرار گرفته است؟
در حال حاضر در نظر ندارم، اما باید بشود. چرا که همانطور که گفته شد، روایاتی از پیغمبر اکرم(ص) وجود دارد که همیشه عفو را بر کیفر مقدم می دارد و همواره تاکید می کند که جانب خشونت را نگیرید و اگر راهی پیدا کردید که فرد را آزاد کنید، آزاد کنید. کیفر در اسلام برای تادیب افراد و انسان ساز است.
یعنی می توان گفت این خلأ در قوانین کیفری جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر فقه اسلامی است، وجود دارد و باید مورد مطالعه بیشتری قرار گیرد؟
عقیده من این است که کیفر در اسلام، تشفی نیست و برای تادیب است. تادیب هم باید متناسب با عمل فرد و خود فرد باشد. بعضی اوقات، تادیب فرد با تشر زدن است، یکی با جریمه مالی و دیگری اینکه چند روزی به زندان برود. در اسلام، اساس این است که کیفر برای تادیب است و نه انتقام و تشفی و امثال آن. بر این اساس یک قاضی باید تمام این جهات را در نظر داشته باشد و فقط عدالت را در نظر بگیرد. مراقبت کند که خدای ناکرده جهات خارجی در کیفر تاثیر نکند فقط حق و حقیقت را در نظر بگیرد و خدا را ناظر بداند و بداند که در این لحظه در محضر خداست.
اینکه امیرالمومنین(ع) دزد را می بخشد و پیامبر(ص) گفته اند که اگر راهی وجود داشت که آن فرد آزاد شود، آزادش کنید را در سیره رفتاری ایشان چگونه می توان تحلیل کرد و چگونه می توان این موضوع را در دنیای مدرن امروز عملیاتی کرد؟
به اعتقاد من این معنا باید در آیین دادرسی وارد شود. این فرمایشات پیغمبر اکرم(ص) که «فان وجدتم لهو مدخلا فاخلو سبیلا» یا عفو همیشه مقدم بر کیفر کردن است، باید در قوانین وارد شود که دست قاضی باز باشد تا اگر دید فردی مجرم به آن معنا نیست و اضطرار، بدبختی و عوامل خارجی سبب شده است که این کار را انجام دهد، بتواند اقدام به عفو کند، چرا که مسلم است با کسی که واقعا مجرم است، تفاوت دارد. این موارد باید کاملا در آیین دادرسی ملاحظه و وارد شود که دست قاضی باز باشد تا وقتی تشخیص داد که این مجرم حرفه ای نیست و اجبارهایی در وضعیت خانوادگی یا زندگی وی او را به این مسیر کشانده است، عفو را بر کیفر مقدم بدارد. همه این مسایل از عدالت قضایی هستند و باید در قضاوت و در آیین دادرسی مورد توجه افرادی که در مناصب مرتبط هستند، قرار بگیرند.
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
موسوی بجنوردی: از نگاه پیامبر(ص)، بخشش در قضاوت بر مجازات مقدم است
موسوی بجنوردی از نگاه پیامبر ص بخشش در قضاوت بر مجازات مقدم است فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله موسوی بجنوردی می گوید روایتی از پیغمبر اکرم ص است که می فرماید اگر راهی یافتید که مجرم را کیفر نکنید مقدم است اسلام به دنبال کیفر کردن نیست و وقتی کیفر می کند که محجتالاسلام واعظ موسوی: رهنمودهای امام جواد (ع) انسانساز است
حجتالاسلام واعظ موسوی رهنمودهای امام جواد ع انسانساز استیک کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام جواد ع مظهر تهذیب نفس بودند گفت رهنمودهای ایشان انسانساز است و همه ما باید این رهنمودها را در زندگی فردی و اجتماعی خویش به کار گیریم حجتالاسلام سید مهدی واعظ موسوی امروز دررئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی: مجلس به مناطق روستایی و محروم نگاهی ویژه دارد
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مجلس به مناطق روستایی و محروم نگاهی ویژه داردرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت مجلس شورای اسلامی به مناطق روستایی و محروم نگاه ویژهای دارد به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان عبدالرضا عزیزی بعد از ظهر امروز در آغاز عملیات اجرایی روموسویبجنوردی:مردم يمن انتقام سختي از عربستان خواهند گرفت
موسویبجنوردی مردم يمن انتقام سختي از عربستان خواهند گرفت روز نو عربستان خائن در مسیر اسرائیل حرکت میکند این جمله را روز گذشته فرمانده کل سپاه بیان کرد که نشان از عمق فجایع عربستان در یمن داشت و ساعتی پس از اظهارات سردار جعفری یکی از شخصیتهای علمی و دینی کشور یعنی آیتاسخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان: شوراها باید از هرگونه نگاه سیاسی و جناحی پرهیز کنند
سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان شوراها باید از هرگونه نگاه سیاسی و جناحی پرهیز کنندسخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان گفت شوراها باید از هرگونه نگاه سیاسی و جناحی پرهیز کنند سعید امیدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت شوراهای شهر به عنوان اتاق فاستاد انصاریان در دیدار با جانشین اسقف ارامنه: نگاه مشترک اسلام و مسیحیت به انسان باید جهانی شود
استاد انصاریان در دیدار با جانشین اسقف ارامنه نگاه مشترک اسلام و مسیحیت به انسان باید جهانی شوداستاد شیخ حسین انصاریان در ادامه سفر خود به ارمنستان در دیدار با جانشین اسقف اعظم ارامنه گفت نگاه مشترک اسلام و مسیحیت به انسان باید جهانی شود به گزارش خبرگزاری فارس استاد شیخ حسین احجتالاسلام یوسفیمقدم: ارائه 50 مقاله به نشست شورای عالی قرآن/ اولین و دومین قاریان تاریخ اسلام
حجتالاسلام یوسفیمقدم ارائه 50 مقاله به نشست شورای عالی قرآن اولین و دومین قاریان تاریخ اسلاممدیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ارائه 50 مقاله به نشست شورای عالی قرآن از انتخاب 12 مقاله برای ارائه در نشست شورای عالی قرآن خبر داد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآندر راستای اجرای سنت حسنه عفو و بخشش خانوادهای داغدار در اسلامآباد غرب قاتل را بخشیدند
در راستای اجرای سنت حسنه عفو و بخششخانوادهای داغدار در اسلامآباد غرب قاتل را بخشیدندیک خانواده در روستای کتکتی شیان از توابع شهرستان اسلامآباد غرب در راستای اجرای سنت عفو و بخشش از قاتل فرزندانشان گذشتند به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه یک خانواده در روستای کتکتی شی۲ کشته در حمله به نمایشگاه کاریکاتور پیامبر اسلام(ص)
۲ کشته در حمله به نمایشگاه کاریکاتور پیامبر اسلام ص ۲ مهاجم مسلح پس از شلیک گلوله به سمت نمایشگاه به ضرب گلوله پلیس کشته شدند تاریخ انتشار دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹ ۲۷ در حمله مسلحانه به نمایشگاهی در تگزاس آمریکا دو نفر کشته شدند در این محل نمایشگاه کاریکاتور با موضوع پنگاهی به اثر «ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان»
معرفی کتاب نگاهی به اثر ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان شناسهٔ خبر 2562147 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان با هدف بررسی مذاهب اسلامی در سرزمین لبنان به عنوان کشوری که از تننگاهی به ۳۱دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران
بزرگترین رویداد فرهنگی قرآنی کشور نگاهی به ۳۱دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شناسهٔ خبر 2565336 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و بهتوهین دوباره به پیامبر اسلام این بار در آمریکا
توهین دوباره به پیامبر اسلام این بار در آمریکاانجمن دفاع از آزادی آمریکا در نیویورک میزبانی مسابقهای با موضوع کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام ص را برعهده گرفته است که این مسابقه جایزهای معادل 10 هزار دلار برای بهترین کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام را تعیین کرده است طرح محمبدترین کسب ها در نگاه اسلام
کلام روز بدترین کسب ها در نگاه اسلام کسب هایی هستند که بنابر آموزه های دینی نه تنها به آنها توصیه نمی شود بلکه بدترین کسب ها بوده و عامل خود را به شقاوت مبتلا می کنند به گزارش جام نیوز ربا و رباخواری بشدت در دین اسلام نهی شده و تا جایی این عمل مذموم است که بنابر روایتی از حضرتحجتالاسلام موسویهوایی: کیفیسازی محصولات فرهنگی با افزایش کمیت و توزیع مناسب توأم شود
حجتالاسلام موسویهوایی کیفیسازی محصولات فرهنگی با افزایش کمیت و توزیع مناسب توأم شودمعاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی وجود حامی برای افزایش کمیت و ایجاد زمینه مناسب برای توزیع محصولات فرهنگی را از جمله لوازم اثرگذاری این محصولات دانست و گفت ضرورت کیفیسازی محصولات ف2 کشته در حمله به نمایشگاه کاریکاتور پیامبر اسلام(ص) در آمریکا
2 کشته در حمله به نمایشگاه کاریکاتور پیامبر اسلام ص در آمریکا 2 مهاجم مسلح پس از شلیک گلوله به سمت نمایشگاه به ضرب گلوله پلیس کشته شدند به گزارش نامه نیوز در حمله مسلحانه به نمایشگاهی در تگزاس آمریکا دو نفر کشته شدند در این محل نمایشگاه کاریکاتور با موضوع پیامبر اسلام ص برپاموسوی در نشست مدیران رسانهها در محکومیت جنایات آل سعود: آل سعود هیچ پایگاهی جز وابستگی به پول و استعمار ندارد
موسوی در نشست مدیران رسانهها در محکومیت جنایات آل سعود آل سعود هیچ پایگاهی جز وابستگی به پول و استعمار ندارد گفتمان انقلاب اسلامی امروز در دنیا در حال گسترش است رسانهها صدای مظلومیت مردم یمن در جهان باشندمدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانههای مستقل و مسلمان باید صداینماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی مسئولان نگاه عدالت محورانه در توزیع امکانات ورزشی داشت
نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامیمسئولان نگاه عدالت محورانه در توزیع امکانات ورزشی داشته باشندنماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت توجه به زیرساختهای ورزشی در شهرستانها باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گرفته و مسئولان نگاه-
گوناگون
پربازدیدترینها