تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803665380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدف دولت اوباما برقراری رابطه با ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: هدف دولت اوباما برقراری رابطه با ایران است


ویلیام گرین میلر، سفیر اسبق آمریکا در اوکراین در گفتگو با کوروش زیاباری، خبرنگار پایگاه اینترنتی نشریه «اوراسیا ریویو» اظهار داشت: قصد آمریکا از حل مناقشه اتمی، رابطه برقرار کردن با ایران است و توافق هسته ای، راه را برای مصالحه میان دو ملت ایران و آمریکا هموار می کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از «اوراسیا ریویو»، کوروش زیاباری، نویسنده، روزنامه نگار و خبرنگار ایرانی است که نماینده نشریاتی چون «فیر آبزرور» و «یور میدل ایست» در ایران است. مصاحبه ها، مقالات و تفاسیر خبری وی برای بخش خبری «ایران ریویو» و نیز پایگاه های تحلیلگر سیاسی همچنین در روزنامه «تهران تایمز»، شبکه «پرس تی وی» ایران و نشریاتی از قبیل «اینترنشنال پالیسی دایجست»، «مجله سیاست خارجی»، پایگاه اینترنتی «گلوبال ریسرچ»، مجله هفتگی ترکیه، بنیاد فرهنگی استراتژیک، شبکه العربیه و برخی شبکه ها و نشریات معتبر دیگر منتشر می شود.
وی در ابتدا با اشاره به اینکه ایران و شش قدرت جهانی در حال نزدیک شدن به هم و در نهایت امضای یک قرارداد تاریخی با هم هستند که ارمغانش، صلح و شادی است، افزود: با این معامله تاریخی به بیش از یک دهه برنامه مناقشه انگیز اتمی ایران پایان داده خواهد شد. در دوم آوریل تقریبا درباره همه جزئیات مربوط به شکل گیری یک توافق جامع هسته ای در شهر لوزان سوئیس توافق شد. تیم مذاکره کننده ایرانی اکنون در حال مذاکره با طرفهای آمریکایی و سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه به همراه روسیه و چین برای نگارش متن این توافق نامه جامع است که طبق برنامه باید در سی ام ژوئن به امضاء‌ رسد. با وجودی که به نظر می رسد سناتورهای کنگره آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از احتمال حل و فصل نهایی بن بست هسته ای ایران و نیز شبح ایران قدرتمند که با لغو تحریمهای گزنده اقتصادی بار دیگر خود را احیاء خواهد کرد، عصبی و ناراحت باشند اما هستند آمریکایی های بسیاری که آشکارا حمایت خویش را از این معامله ابراز داشته اند و معتقدند توافق بر سر پرونده اتمی ایران، نقطه آغازینی برای همکاری با ایران در زمینه مسائل مورد علاقه دوجانبه، تبادلات آکادمیک، فرهنگی و مالی و نیز تنش زدایی گسترده تر خواهد بود. ویلیام گرین میلر یکی از همین شهروندان آمریکایی است که معتقد است ایران و آمریکا منافع زیادی برای هم دارند و بنابراین نیاز است تا پس از چهار دهه روابط سرد و یخ زده بار دیگر به هم نزدیک شوند. میلر که پیشتر در دولت بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا طی سالهای 1993 تا 1998 میلادی سفیر این کشور در اوکراین بود، هم اکنون یکی از اندیشمندان مرکز بین المللی «وودرا ویلسون» در واشنگتن دی سی آمریکا است. میلر از سال 1959 تا 1964 میلادی بعنوان یکی از دیپلماتهای ایران در کنسولگری آمریکا در اصفهان مشغول به خدمت بود. وی استاد علوم سیاست بین الملل در دانشکده حقوق و دیپلماسی فلتچر دانشگاه «تافتس» بوده است. او صرفنظر از عضویت در کمیته روابط خارجی آمریکا برای دوره ای نیز ریاست کمیته روابط آمریکا و شوروی را عهده دار بوده است. میلر با بیان آنکه ایران یک بخش مهمی از تمدن جهانی است به قصد و نیت محض باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و کابینه اش برای برقراری روابط مدنی با ایران اشاره کرد. وی با توصیف کردن ایران بعنوان یکی از پایدارترین ملتها در منطقه خاورمیانه تاکید کرد: رهبران ایران این مساله را روشن کرده اند که طرح و برنامه ای برای توسعه تسلیحات اتمی ندارند. با این حساب باید گفت که ضرورت و منطق اعمال تحریمها ضد ایران زیر سئوال رفته است و به همین خاطر دیگر نیازی به طولانی کردن و حفظ کردن این تحریمها نیست. وی سپس به نزدیکی قدیمی خود با دیپلمات شناخته شده ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اشاره و تصریح کرد که از کیفیت تیم مذاکره کننده ایرانی تحت تاثیر قرار گرفته است. کوروش زیاباری در این مصاحبه در خصوص سالهای خدمت این دیپلمات آمریکایی در ایران، ماجرای کودتای سال 1953 میلادی برضد دولت محمد مصدق، نخست وزیر ایران و نیز بررسی تاثیر گرایش ملت ایران به دولت آمریکا، مذاکرات مستمر هسته ای و آینده مناسبات ایران و آمریکا با ویلیام گرین میلر گفتگو کرده است که مشروح آن در زیر از نظر می گذرد:
زیاباری بعنوان نخستین سئوال خود از این دیپلمات آمریکایی پرسید: شما در سال 1959 میلادی یعنی شش سال پس از کودتا علیه دولت ملی گرای محمد مصدق به ایران آمدید. بفرمایید برداشت شما از آن کودتا چه بود و آیا اساسا سرنگون کردن دولت مصدق تصمیم درستی در آن برهه بود؟ میلر در پاسخ با بیان آنکه بعنوان یک دیپلمات آمریکایی از وقایع کودتای ایران، درس گرفته است، خاطر نشان کرد: البته من با خطوط اصلی این کودتا آشنا بودم و در زمان وقوع آن در سال 1953 میلادی در دانشگاه (مشغول تحصیل) بودم. گمان می کنم با توجه به شواهدی که از بیشتر ایرانیان دریافت کردم، این تصمیمِ به شدت اشتباهی بود. این تصمیم در واقع برخلاف حقوق حکمرانی و دموکراتیک آمریکا بود و اصلا مورد حمایت من هم نیست. ما هزینه های این کودتا را هم در ایران و هم در آمریکا پرداخت کرده ایم. اقدامی که احتمال ظهور دموکراسی در ایران را تا زمان انقلاب سال 1979 میلادی به عقب راند. کوروش زیاباری سپس از میلر پرسید: آیا شما با این مساله موافقید که تصمیم آمریکا برای مشارکت در سرنگونی دولت مصدق به خاطر ظهور نوعی تردید آمریکا به ایرانیان بود و این مساله در نهایت موجب شد تا ایرانیان به آمریکا بدبین شوند و به تبع آن، روابط میان تهران-واشنگتن نیز خراب شود؟ میلر ضمن پاسخ مثبت به این سئوال گفت: من در کل، با این استنباط که کودتای سال 1953 میلادی به مناسبات حسنه دو کشور که از قرن نوزدهم برقرار بود، لطمه وارد کرد، موافقم. خلاصه، این اشتباه بزرگی در آن زمان بود. این یک دلیل عمده برای انزجاری است که به آمریکا روا شده است و اکنون وظیفه ماست که برای تصحیح این اشتباه هر کار ممکنی را انجام دهیم.
زیاباری سئوال کرد: شما جایی در مورد نقش استاندار وقت اصفهان در شکل گیری این کودتا و چیزهایی که از او در اینباره شنیده بودید، صحبت کردید. آیا بیشتر در این زمینه توضیح می دهید؟ وی گفت: استاندار آن موقع اصفهان یک ژنرال ارتش در دوران زاهدی بود. وی در آن زمان درگیر اقداماتی بود که در نهایت به کودتا منجر شد. هم این استاندار و هم دیگرانی که از وقایع ایران مطلع بودند، در مورد جزئیات این کودتا برایم توضیح دادند. معتقدم که تصمیم گیری در مورد این کودتا و درگیر شدن در اجرای آن از سوی آمریکا کاری اشتباه بود و این آن چیزی است که من باید در موردش اظهارنظر کنم.
خبرنگار این گفتگو ادامه داد: در حال حاضر ما در یک مقطع تاریخی برای (احیاء) مناسبات میان ایران و آمریکا بسر می بریم. در این مقطع احتمال دستیابی به یک توافق در مورد برنامه اتمی ایران وجود دارد و از منظر برخی تحلیلگران این توافق راه را برای مصالحه بیشتر میان دو ملت هموارتر خواهد کرد. در مورد این فرصت که ایران و آمریکا دوباره به هم نزدیک شوند و اختلافات موجود را میان خود حل و فصل و برخی روابط عادی را بعد از حدود چهار دهه میان هم برقرار کنند، چه فکر می کنید؟ میلر با بیان آنکه بعد از چهار دهه دوری از هم، اکنون وقت آن رسیده است که روابط اجتماعی نیز میان دو ملت برقرار شود، افزود: بگذارید منظورم را از برقراری روابط مدنی برایتان تشریح کنم. منظور من مشخصا تبادلات و مراودات انسانی و تجاری و رفت و آمد هیئتهای بازرگانی و مبادلات دانشگاهی و پزشکی، فیلم، شعر و انواع هنر است. در واقع ما منافع زیادی برای هم داریم. بعنوان کسی که پنج سال در ایران زندگی کرده ام از این مسائل آگاهم. باید دانست که تمدن ایرانی بخش مهمی از تمدن جهانی است و به همین علت ما باید حتی المقدور میوه های این تمدن را میان خود قسمت کنیم. دو پسر من در ایران متولد شدند و من از کشور شما (ایران) تاثیرات زیادی گرفتم و باز هم معتقدم که ما می توانیم سود و منفعت زیادی به هم برسانیم.
زیاباری  پرسید: همانطور که می دانید برخی مقامات و سیاستمداران ایرانی تاحدی در خصوص مفید بودن رابطه با آمریکا شک و تردید دارند. چون دولتهای آمریکا بویژه دولت جرج بوش در گذشته به صراحت در مورد قصدشان برای تغییر رژیم ایران اعلام موضع کرده اند. به نظر شما آیا این راهبرد همچنان در دولت اوباما نیز جایی دارد یا اینکه حالا دیگر شرایط تغییر کرده است و دولت آمریکا مصمم به ایجاد مشارکت با ایران مبتنی بر احترام متقابل است و قصدی در اجرای طرح تغییر رژیم در ایران ندارد؟
میلر با بیان آنکه به اعتقاد من قصد دولت اوباما برقراری مناسبات اجتماعی با ایران است، افزود: البته دولت ایران نیز باید در این زمینه تصمیم بگیرد. نگاه کنید! دولت اوباما به توافق هسته ای با ایران نیز همین نگاه را دارد. در چنین توافقی ایران به شرط کنار گذاشتن احتمالی دستیابی به تسلیحات اتمی از حقوق کاملی برای بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای برخوردار خواهد شد که این به پایه ای برای برقراری مناسبات دوستانه میان طرفین تبدیل خواهد شد. خبرنگار «اوراسیا ریویو» پرسید: آیا شما فکر می کنید کنگره جمهوریخواه یا حتی یک رئیس جمهور احتمالا جمهوریخواه که بعد از اوباما روی کار بیاید می تواند این معامله هسته ای با ایران را لغو یا تضعیف کند. معامله ای که قرار است طی هفته ها و ماههای آتی میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان شامل آمریکا به نتیجه رسد؟ مستحضرید که گروهی از سناتورهای آمریکایی چندی پیش طی نامه ای به دولت ایران اعلام داشتند که رئیس جمهور بعد از اوباما هر گونه معامله هسته ای میان ایران و پنج بعلاوه یک را فسخ خواهد کرد و معامله مزبور بعد از آن که اوباما دفتر ریاست جمهوری آمریکا را ترک کند، دیگر الزام آور نخواهد بود. بدین ترتیب آیا شما فکر می کنید که کنگره شانس تحقق چنین معامله ای را از بین خواهد برد و اینکه آیا رئیس جمهور جدید آمریکا می تواند توافقنامه هسته ای را لغو کند؟
ویلیام گرین میلر، دیپلمات اسبق آمریکا در ایران ضمن پاسخ منفی به این سئوال گفت: من فکر نمی کنم که اینطور شود. چون این مذاکرات یکی از طولانی ترین مذاکرات تاریخ جهان بوده و حقیقت آن، ورای مساله هسته ای است. مساله، مساله جایگاه ایران در جهان است. ایران به عنوان یک جامعه انقلابی ثابت کرده است که یکی از پایدارترین ملتهای منطقه خاورمیانه است و مسلما تاکنون پیشرفتهای قابل توجهی در بعد آموزش، بهداشت و کلیه زمینه های مربوط به یک ملت متمدن داشته است. ایران سزاوار آن است که با قدرت و اختیار بیشتری در وقایع منطقه و جهان نقش داشته باشد. ملت ایران، ملت بزرگی است و ما باید برای دستیابی به یک زندگی صلح آمیز، منافع دو ملت را میان هم تسهیم کنیم.
زیاباری پرسید: آیا شما شخصا بعد از بیانیه ای که در دوم آوریل امسال در لوزان سوئیس در مورد چارچوب یک توافق هسته ای قرائت شد در مورد نهایی شدن یک معامله هسته ای خوش بین هستید و آیا فکر می کنید طرفهای مذاکره کننده یعنی ایران و آمریکا در یک طرف و سه کشور اروپایی و روسیه و چین در طرف دیگر، اراده و تصمیم سیاسی برای حل مناقشه اتمی ایران دارند و سرانجام یک توافق هسته ای جامع شکل خواهد گرفت؟
میلر تصریح کرد: بله، من هم همینطور فکر می کنم. چون آنها (مذاکره کنندگان) کاملا در مورد جزئیات فنی اطلاع دارند و بنابراین همه آنها بطور موثر و با بهره گیری از حسن نیت و وجدان خود، مصمم به انجام اینکار هستند. در این میان بی شک موضع ایران نیز صریح و روشن است. ایران، تسلیحات اتمی در اختیار ندارد و در آینده نیز هیچ نوعی تسلیحات اتمی نخواهد ساخت و برای ساخت این تسلیحات با هیچ کجای دنیا مشارکت و همکاری نخواهد داشت و اینها پایه های خوبی برای شکل گیری یک توافق به شمار می روند. این توافق می تواند از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرایی شود و تلاش مابقی دنیا از طریق توانایی های اطلاعاتی سندی دال بر این واقعیت می تواند باشد که چنانچه ایران به هر دلیل در موضع خود راجع به تسلیحات اتمی تغییری ایجاد کند، دنیا از آن مطلع خواهد شد. من فکر می کنم که موضع ایران که مبتنی بر یک باور دینی و رحمت انسانی است، مبنای بسیار خوبی برای باورپذیری توافقنامه ای است که در آینده، قابل قبول و افتخارآمیز خواهد شد.
کوروش زیاباری در ادامه سئوال کرد: تقریبا  با گذشت حدود دو سال از ریاست جمهوری حسن روحانی، مناسبات میان ایران و آمریکا را چطور پیش بینی می کنید و آیا فکر می کنید گشایش یا پیشرفتی در ذوب شدن یخ مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور وجود خواهد داشت؟ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری، همتای آمریکایی اش تاکنون در موقعیتهای مختلف چندین بار با هم دیدار و مذاکره کرده اند. به نظر شما آیا این نشانه خوبی بر این می تواند باشد که روابط میان ایران و آمریکا در آینده بهبود خواهد یافت و این، نقطه آغازینی بر ایجاد روابط حسنه بیشتر باشد؟
میلر ضمن پاسخ مثبت به این سئوال گفت، اتفاقا من هم همینطور فکر می کنم. من ظریف و کری را خوب می شناسم. در مورد ظریف باید بگویم که من او را بیش از ده سال است که می شناسم و در زمانی که در اروپا مشغول خدمت بودم چندین بار با او دیدار داشتم. من به شدت تحت تاثیر توانمندی او هستم و کیفیت تیم مذاکره کننده ایران را کاملا درجه یک می دانم. آنها در اعتماد سازی و کلام قابل اعتماد خود کار بزرگی انجام داده اند و قویا از ارتباطات انسانی که دیپلماسی را موفق می کند، استفاده کرده اند. در مقایسه با سی و هشت سالی که از انقلاب ایران می گذرد، ارتباطات انسانی گسترده و عمیقی ظرف چند سال گذشته میان طرفین بوجود آمده است.
زیاباری در ادامه به یکی از مسائل حساس در مذاکرات اتمی اشاره و خاطر نشان کرد: بسیاری از منتقدان به رئیس جمهور اوباما و دولتش شامل محافظه کاران کنگره و افرادی نظیر جان بولتون، پل ولفوویتس و یِد بابین برای آنچه که آنها نرمش در مقابل ایران خوانده اند از رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرده اند. آنها بر این باورند که به دغدغه ها و نگرانی های امنیتی اسرائیل در طول فرآیند مذاکرات وقعی نهاده نشده است. با توجه به آنکه به نظر می رسد رئیس جمهور اوباما تحت فشار توجیه یک توافقنامه جامع احتمالی برای کنگره، نئومحافظه کاران و تندروهای طیف سیاسی آمریکا قرار دارد، فکر می کنید این کاری سخت و دشوار برای او باشد و اینکه آیا به نظر شما موضع اوباما با توجه به فشار زیادی که از ناحیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای رد یک معامله هسته ای با ایران وجود دارد، تضعیف خواهد شد؟ میلر گفت: خیر. من فکر می کنم اوباما تصمیم درست و شجاعانه ای گرفته است. تصمیمی که این توافق را که توافق بسیار خوبی است، می پذیرد و مناسبات بهتر و بیشتری را میان آمریکا و ایران و همینطور ایران و مابقی جهان به ارمغان می آورد. هدف دیپلماسی صلح آمیز همین است و من فکر می کنم بالاخره بعد از چهار دهه (کش و قوس)، این پرونده به نتیجه خواهد رسید و ما نیز می توانیم بدنبال یک نزدیکی رو به رشد میان دو ملت ایران و آمریکا باشیم.
کوروش زیاباری با یادآوری آنکه اسرائیل مهمترین متحد آمریکا در منطقه خاورمیانه و نزدیکترین دوست آمریکا در این بخش از جهان است، گفت: آقای نتانیاهو دوباره تاکید کرده است که با هر نوع معامله میان ایران و آمریکا مخالف است. او گفته است که ایران نباید از هیچ نوع توانمندی هسته ای حتی برای اهداف صلح آمیز و غیرنظامی برخوردار باشد و این در حالی است که رئیس جمهور اوباما همواره از تحقق این معامله دفاع کرده و اطمینان داده است که این توافق، آمریکا و مابقی کشورهای دنیا را امن تر خواهد کرد. در مورد نزاع میان دولتهای اوباما و نتانیاهو در مورد ایران چه فکر می کنید و آیا آمریکا تصمیم دارد در خصوص این معامله، اسرائیل را به چالش بکشد؟ میلر گفت: همه ما می دانیم که دوستان گاهی اوقات با هم موافق نمی شوند. اما در خصوص معامله هسته ای با ایران باید بگویم که منافع آمریکا و جهان با در نظر گرفتن امنیت آینده اسرائیل بر دستیابی به این توافق تاکید دارد، زیرا این معامله در بلند مدت به حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطین نیز منتج خواهد شد و در این میان ایران نیز روشن کرده است که از هر موضعی که فلسطینیان در مناقشه (صلح خاورمیانه) بگیرند، حمایت خواهد کرد. راه حل دو کشوری برای پایان دادن به بحران فلسطین به همراه حفظ امنیت اسرائیل که هر دو به تامین صلح و پایداری منطقه خاورمیانه کمک می کند با صلحِ با ایران محقق می شود.
کوروش زیاباری در ادامه گفت: به نظر می رسد برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از احتمال یک توافق جامعه هسته ای میان ایران و شش قدرت دنیا شامل آمریکا در هراس و نگرانی اند. بطور مثال برخی مقامات در عربستان سعودی تاکید دارند که چنین توافقی با ایران خطرناک خواهد بود. آنها با انتشار بیانیه هایی نگرانی خود را از دستاورد و نتیجه مذاکرات هسته ای با ایران و آمریکا اعلام داشته اند. آیا شما هم با این نظر موافقید؟
میلر در پاسخ با بیان آنکه شما منطقه خاورمیانه را بهتر از من می شناسید، افزود: اما من بیشتر این مسائل را حاصل نوعی رقابت میان ملتها می دانم که البته عادی هم هستند. به هر تقدیر برای تمامی این مسائل، راهکارهای صلح آمیزی وجود دارد. ایران روشن کرده است که بدنبال جاه طلبی های ارضی در خارج از مرزهایش نیست و در جهان، بهبود شرایط برای ملتش را دنبال می کند و مناسبات حسنه ای با تمامی ملتها دارد. من ملتهای منطقه خلیج فارس را سالهاست که می شناسم و بنابراین دلیلی وجود ندارد که مناسبات مسالمت آمیز میان کشورها و احترام و منافع متقابل نتواند میان آنها به نتیجه رسد. من می دانم که قصد و نیت ایران، تامین منافع ملتش و سپس برخورداری از مناسبات حسنه با تمامی ملتها از جمله آمریکاست. خبرنگار پایگاه اینترنتی «اوراسیا ریویو» در ادامه پرسید: یکی از مسائل مهم مطرح شده در مذاکرات میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک، مساله تحریمها و لغو آنهاست. یکی از دلائل اصلی ایران که به استمرار مذاکرات تاکید دارد، دستیابی به معامله ای نهایی است که تحریمهای ایران را بلادرنگ و یکجا لغو کند. به نظر شما آیا دولت آمریکا از اقتدار و صلاحیت قانونی کافی در برچیدن تحریمها بویژه آنهایی که به تایید کنگره رسیده اند، برخوردار است و آیا شما فکر می کنید که تندروهای داخل دولت و کنگره آمریکا اجازه یک چنین اتفاقی را خواهند داد که بموجب آن، تحریمها را در مقابل اقدامات اعتمادساز ایران بلافاصله بردارند؟
میلر ضمن پاسخ مثبت به این سئوال گفت: حتی اگر این مسیر، فوق العاده پیچیده باشد که واقعا هم هست، من همینطور فکر می کنم.
او با بیان آنکه منطق تحریمها مقابله با احتمال توسعه تسلیحات اتمی از سوی ایران بود، افزود: این توافق تصریح می کند که ایران بدنبال توسعه تسلیحات اتمی نیست و این یعنی آنکه منطق تحریم زیر سئوال رفته است. به نظر من هدف و مقصود از اعمال تحریمها حاصل شده و اکنون وقت آن رسیده است که این تحریمها لغو شوند و این تنها زمانی ممکن است که توافقی حاصل شود. به همین خاطر دیگر دلیلی بر ادامه تحریمها متصور نیست.
زیاباری گفت: فکر نمی کنید نوعی چانه زنی در مساله تحریمها میان تیم مذاکره کننده ایرانی و سایر طرفها وجود دارد؟ چون ایرانیها می گویند حاضر به انجام اقدامات اعتماد ساز هستند و بطور مثال آمادگی دارند درصد غنی سازی اورانیوم خود را به پنج درصد برسانند و همینطور سایر اقداماتی را که برای دستیابی به یک توافق جامع هسته ای مورد نیاز است، انجام دهند، مشروط بر آنکه تحریمها بطور یکجا برداشته شوند و حتی رئیس جمهور روحانی نیز در یکی از نطقهای اخیر خود گفته است: ایران هیچ توافقی را امضاء نخواهد کرد مگر آنکه تحریمها در روز اول توافق لغو شوند. این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا از لغو مرحله ای تحریمها سخن گفته است. به نظر شما وقتی بیانیه لوزان آشکارا بر لغو تحریمهای مرتبط با مساله هسته ای ایران از جمله تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل تاکید دارد. چرا دو طرف در حال انتشار چنین اظهارات مناقشه انگیزی هستند و آیا شما فکر می کنید دو طرف برای دستیابی به یک درک (مشترک) چنین رویه ای را دنبال می کنند؟
 میلر در پاسخ گفت: من فکر می کنم شما به درستی از عبارت «چانه زنی بر سر جزئیات» استفاده کرده اید. چون هم اصول و هم خروجی و نتیجه این توافق باید درک شود. اینکه ایران تسلیحات اتمی ندارد و نمی خواهد آنرا داشته باشد، این یعنی توافق. آنچه مسلم است لغو تحریمهاست و دیپلماسی بر روی جزئیات آن کار خواهد کرد. دیپلماتهای طرفین به لحاظ کیفی قابل ملاحظه اند و آنها حتما به این هدف نائل خواهند شد.

کوروش زیاباری بعنوان آخرین سئوال از دیپلمات اسبق آمریکا در ایران سئوال کرد: سالها از زمانی که شما بعنوان یک دیپلمات در ایران ماموریت داشتید، می گذرد. فکر می کنید شما دوباره بعنوان یک استاد یا گردشگر به ایران بازخواهید گشت و پیشرفت و تغییراتی را که ظرف این سالها در ایران صورت گرفته است، خواهید دید و می توانید با مردم ایران و دوستان قدیمی خودتان در آنجا دیدار کنید؟ میلر ضمن ابراز امیدواری اظهار داشت: انتظار دارم که به ایران بیایم و شاهد این پیشرفتها باشم و کشوری را که پسرانم در آن بدنیا آمده اند به آنها نشان دهم.


دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن