تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804009372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمايت از قانون کپي رايت از نشانه هاي توسعه هر کشوري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۶:۲۵ب.ظ)
نوش آبادي: حمايت از قانون کپي رايت از نشانه هاي توسعه هر کشوري است موج - معاون حقوقي، امور مجلس و استان‌هاي وزارت ارشاد اسلامي گفت: اهميت دادن و حمايت کافي از حقوق مالکيت ادبي، هنري يا به تعبير ديگر کپي‌رايت يکي از نشانه‌هاي بارز توسعه در هر کشوري است.
به گزارش خبرگزاري موج، حسين نوش‌آبادي معاون حقوقي امور مجلس‌ها و استان‌ها در پنجمين همايش ملي حقوق مالکيت ادبي هنري حقوق مرتبط ضمن ابراز خرسندي از برگزاري همايشي ديگر و پرداختن به مسائل مبتلا در اين حوزه و طرح برخي دغدغه‌هاي حقوقي اصحاب فرهنگ و هنر عنوان کرد: اگر تا چند سال گذشته در کشورمان پرداختن به اين موضوع يک مسئله تشريفاتي و حاشيه‌اي محسوب مي‌شد اما امروز ديگر اين‌گونه نيست و کپي‌رايت يک مسئله مهم و اساسي به شمار مي‌رود و در فهرست امور زيربنايي و بسيار حياتي براي حفظ و تداوم فرهنگ غني ايراني، اسلامي و جلوگيري و مبارزه با تهاجم فرهنگي غرب قرار مي‌گيرد.
نوش‌آبادي با اشاره به اينکه کشور ما در صدد پيمودن مسير توسعه‌يافتگي است، گفت: جمهوري اسلامي ايران يک کشور فرهنگي، هنردوست و هنرمندپرور است، بنابراين بايد تمهيداتي را براي حمايت از قشر فرهيخته و هنرمند فراهم سازد.
وي با بيان اينکه رابطه خلق آثار و ميزان حمايت دولت از خالقان آثار ادبي، هنري را بايد در دنياي امروز يک رابطه مقابل، متوازن و همسو تلقي کرد، يادآور شد: به اين معني که هرچه ميزان حمايت بالاتر رود، ايجاد انگيزه براي خلق آثار نيز به همان نسبت فزوني مي‌گيرد.
نوش‌آبادي ادامه داد: همه مي‌دانيم که قانون‌گذار براي ايجاد انگيزه در عموم جامعه جهت خلق اثر. يک سري حقوق اعم از مادي و معنوي به پديدآورندگان اعطا کرده است، اما؛ سؤال اينجاست؛ آيا صرف اعطاي اين حقوق کافي است؟
وي در ادامه به طرح سوالاتي مشابه پرداخت و گفت: در کنار قوه مقننه، قوه مجريه نيز بايد تمهيدات مناسبي براي اجرائي کردن قانون تدارک ببيند.
نوش‌آبادي افزود: مسلما پاسخ براي همگان مشخص است، قانوني که به‌طور شايسته قابليت اجرائي نداشته باشد فايده‌اي ندارد و راه به‌جايي نمي‌برد، از طرف ديگر يکي از موضوعات مهمي که مي‌تواند رغبت افراد را براي خلق آثار بديع‌تر و با کيفيت‌تر به گونه‌اي که توان رقابت با آثار خارجي را داشته باشد، فراهم کند آن است که پديدآورنده مطمئن باشد مي‌تواند اثر خود را در خارج از کشور بدون هراس و نگراني از تعرض عرضه کنند و يا به فرض تعرض بداند که امکان پيگيري و تعقيب حقوقش را دارد.
معاون حقوقي، امور مجلس و استان‌هاي وزارت ارشاد در ادامه با تاکيد بر اينکه مادامي که اين اطمينان در دل پديدآورندگان ما حاصل نشده باشد نبايد انتظار داشت سطح کيفي و کمي آثار توليدي حوزه ادبي و هنري افزايش يابد، گفت: رابطه بين خلق اثر و ميزان حمايت از آن توسط دولت يک رابطه دوسويه و متقابل است.
وي ادامه داد: در تمام دنيا قوانين حوزه کپي‌رايت جزو قوانين سرزميني محسوب مي‌شوند به اين معني که قانون‌گذاران داخلي با تعيين معيارهايي جهت حمايت از آثار، صرفاً آثاري که معيارهاي مشخص شده را دارند در قلمرو کشور خود مورد حمايت قرار مي‌دهند و نقض حقوق اعطاء شده به پديدآورندگان توسط ديگر اشخاص را چنانچه در داخل آن کشور محقق شده باشد، پوشش مي‌دهند.
نوش‌آبادي در ادامه با طرح اين سؤال که آيا در حال حاضر که در کمترين زمان امکان تکثير انتشار و عرضه آثار مختلف فراهم است صرف حمايت داخلي و ملي از آثار ادبي و هنري کافي به نظر مي‌رسد، افزود: آيا پديدآورنده اي که مي‌داند حتي اگر شديدترين و مناسب‌ترين تمهيدات براي جلوگيري از نقض حقوقش در داخل کشور فراهم است، اما؛ در خارج از کشور اثرش در معرض نقض از سوي ديگران است راغب به خلق آثار بديع و جهان پسند خواهد بود؟
وي تصريح کرد: مسلما پديدآورندگان بايد مطمئن باشند که اثرشان در همه جاي دنيا از تعرض مصون است و در صورت تعرض با فراهم بودن امکان پيگيري قانوني ناقضين به مجازات عمل خود خواهند رسيد.
معاون حقوقي وزير ارشاد، در ادامه با تشريح اهداف به عنوان دستگاهي که مسوليت حمايت از پديدآورندگان آثار ادبي، هنري و آثار آن‌ها را بر عهده دارد، معترفيم صرف حمايت ملي و داخلي از خالقان آثار براي پيمودن مسير توسعه در اين حوزه کافي نيست.
وي در ادامه گفت: اگر مي‌خواهيم آثارمان را اقتصادي کنيم و براي آن‌ها بازارهاي خوب نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور ايجاد کنيم و از اين طريق، ظرفيت ارزآوري بخش فرهنگي کشور را ارتقاء دهيم لازم است که چاره‌اي براي آثارمان در خارج از مرزهاي کشور نيز بي انديشيم.
نوش‌آبادي تاکيد کرد: در همايش امروز سعي داريم تا بدون اعلام هيچ نظر و موضع مخالف و موافقي فرصت‌هايي که کشورمان دارد و مي‌تواند براساس آن‌ها بعد از پيوستن به قوانين بين‌المللي از آن‌ها منتفع شود، شناسايي و همچنين از فرصت‌هايي که از رهگذر الحاق به اين قوانين بين‌المللي برايمان ايجاد مي‌شود آگاهي به دست آورده و از طرف ديگر نيز از تهديدها و آسيب‌هايي که اين رويداد در پي خواهد داشت، اطلاع پيدا کنيم.
رئيس پنجمين همايش ملي حقوق مالکيت ادبي، هنري حقوق مرتبط با ابراز اميدواري از اينکه با بررسي کنوانسيون «برن» که اصلي‌ترين کنوانسيون حوزه کپي‌رايت است، قدمي در اين راه برداشته شود، گفت: مي‌خواهيم مبناي نگراني‌هايي که بعد از الحاق خواسته يا ناخواسته در ذهن داريم به‌ويژه در حوزه اقتصادي و فرهنگي پي ببريم.
وي ادامه داد: بايد ديد آيا به واقع آثار و تبعات منفي الحاق به اين کنوانسيون چنان جدي است که به قيمت نقض حقوق خالقان آثارمان ناچاريم از پيوستن به آن منصرف شويم يا اينکه امکان غلبه بر تهديدات، پيامدها و آثار اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي آن به شرط برنامه‌ريزي مدون، منسجم و دقيق وجود دارد و فقط کافي است که بخواهيم متناسب با امکانات موجود با هدف حمايت از پديدآورندگان وراي مرزهاي کشور با بسترسازي مناسب با شرايط نامطلوب بعد از الحاق توان مواجهه پيدا کنيم و تمام تلاشمان را براي غلبه بر آن‌ها و بهره‌مندي بيشتر از اين فرصت به کار ببنديم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن