تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821234834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد جبالبارز جیرفت مأمن گردشگران در بهار و تابستان + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
جبالبارز جیرفت مأمن گردشگران در بهار و تابستان + تصاویر
جبالبارز منطقه‌ای کوهستانی در جنوب شهرستان جیرفت با مردمانی خونگرم و سختکوش است که در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.

خبرگزاری فارس: جبالبارز جیرفت مأمن گردشگران در بهار و تابستان + تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، بخش جبالبارز در قسمت جنوبی شهرستان جیرفت در دامنه کوه‌های جبالبارز از رشته کوه زاگرس قرار دارد که این بخش هم‌اینک از سمت شمال شرقی به شهرستان بم و ریگان، از جنوب شرق به عنبرآباد از جنوب غربی به بخش مرکزی و از سمت شمال غربی به بخش ساردوئیه جیرفت محدود می‌شود. جبالبارز منطقه‌ای کوهستانی با مردمانی خونگرم و سختکوش است که وجه تسمیه آن بارز از ریشه براز و برز به معنی بلندی کوه و ارتفاع گرفته شده است. کوه‌های جبالبارز با توجه با آب و هوای مساعد پوشش گیاهی متنوعی دارد و درختانی مانند بنه، کسور، کهکم، بادام تلخ و ... همراه با بوته‌های گیاهان دارویی مانند آویشن، زیره، درمنه و ... بر زیبایی‌های آن افزوده است که در فصل‌های مختلف به ویژه بهار، پوشش علفی فاصله میان درختان، درختچه‌ها و بوته‌ها را می‌پوشاند و تابستان گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.

قاتق‌بنه غذای محلی معروف منطقه جبالبارز است مردم این منطقه در میهمان‌نوازی و خونگرمی مانند سایر ساکنان جنوب کرمان زبانزد هستند که این مسئله در کنار جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مانند آبگرم‌های مختلف، گندم‌زارها، مزارع گل محمدی و باغ‌های میوه خاطره خوشی را در ذهن رهگذران و مسافران باقی می‌گذارد. قاتق‌بنه غذای محلی معروف این منطقه است و علاوه بر گیاهان دارویی، صنایع دستی مانند فرش و پته، میوه‌های فصلی و برگه‌های خشک شده، خارج از فصل، میوه‌های تابستانی، بادام تلخ شیرین شده، فرآورده‌های دامی و ... سوغات‌های این منطقه هستند. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مردم جبالبارز توجه جدی به دو مقوله شادی و عزا است، مراسم‌های جشن و شادی، عروسی، ختنه سوران، جشن تولد و برگزاری ولیمه سفرهای زیارتی اگرچه از حالت سنتی گذشته که در چندین شبانه‌روز و با مقدمات و مؤخراتی انجام می پذیرفت، خارج شده، اما همچنان با کاهش زمان و هزینه‌ها انجام می‌گیرد. در این مراسم‌ها میهمانان خود را موظف می‌دانند وجه یا هدایایی با عنوان بذل به میزبان مراسم شادی پرداخت کنند، گرچه امروز از حالت بذل فاصله گرفته و به قرض مبدل شده اما از ویژگی‌های خوب آن این است که گره‌گشای مشکلات آغاز زندگی زوجین و خانواده‌ها است و از این بابت سنت پسندیده‌ای است و طرف مقابل خود را مدیون می‌داند و از نظر اخلاقی و عرفی پایبند به جبران آن است.

مدرسه قدیمی روستای گراغان از بناهای قدیمی منطقه جبالبارز یکی از بناهای قدیمی منطقه جبالبارز مدرسه قدیمی روستای گراغان است که با قدمت بیش از 80 سال از قدیمی‌ترین مدارس شهرستان جیرفت است که ساختمان آن هنوز سالم است و خاطرات کودکی بسیاری را زنده می‌کند. به دلیل قدمت بالای آن و سالم بودن، ساختمان آموزش و پرورش جیرفت آن را به عنوان یادگار فرهنگی این منطقه اعلام کرده که تصرفی در آن نمی‌شود و لازم است، مسئولان بخش جبالبارز در معرفی و نگهداری آن توجه ویژه داشته باشند. شهاب شهابی بخشدار شهر جبالبارز در معرفی این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بخش جبالبارز دارای سه دهستان رضوان به مرکزیت میجان سفلی، دهستان سقدر به مرکزیت روستای سقدر یا سغدر و دهستان مسکون به مرکزیت مسکون است.
وی بیان داشت: طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی این بخش 14 هزار و 774 نفر  با 4 هزار و 273 خانوار و 424 آبادی است که 199 آبادی آن دارای سکنه هستند، همچنین مرکز بخش و شهر جبالبارز 4 هزار و 416 نفر جمعیت را در خود جای داده که مجموع جمعیت بخش 19 هزار و 190نفر است. شهابی افزود: اغلب آبادی‌های دارای سکنه این بخش در دامنه غربی رشته کوه بارز قرار دارند و رشته کوه بارز از قلل مرتفع از جمله کوه شت، کوه میجان و گدار مغک و ... برخوردار هستند. وی خاطرنشان کرد: برخی رودهای مهم این بخش عبارتند از رود فصلی سقدر به طول 15 کیلومتر که از ارتفاعات 36 کیلومتری شمال شرق شهر جیرفت سرچشمه می‌گیرد که رودهای فصلی کوچک دیگری مانند رودخانه گراغان، مسکون و دیمند گویگان طول مسیر تا زارین به آن متصل شده و سپس به رود شور می‌ریزند.

جمعیت در فصل ییلاق به دو برابر می‌رسد بخشدار جبالبارز ادامه داد: در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم از جمله برگزاری سرشماری در فصلی است که بیش از یک‌سوم روستائیان بخش جبالبارز از جمله فاشکوه، توابع جشار، توابع روداب، کلسنگ و توابع بیدشک و ... به علت عدم دسترسی به راه مناسب، نبود برق، امکانات آموزشی، بهداشتی، رفاهی و برودت هوا، سخت گذر بوده به هنگام بارش برف و باران و سرما با فرارسیدن فصل بازگشایی مدارس اقدام به مهاجرت می‌کنند. وی افزود: به این ترتیب روستائیان و کشاورزان که حدود سه چهارم سال را در این مناطق به سر می‌برند، مورد سرشماری قرار نمی‌گیرند و لحاظ نشده‌اند بنابراین جمعیت هم در مناطق شهری و هم روستایی در فصل ییلاق به دو برابر و در برخی سال‌های بیشتر از این نیز افزایش پیدا می‌کند.
شهابی با اشاره به تقدیم 50 شهید در دوران دفاع مقدس از این منطقه در راستای پاسداری از اسلام تصریح کرد: بخش جبالبارز برای توسعه و تعالی نیازمند حمایت و همراهی تمام مردم و مسئولان است که تحقق آن نیازمند عزم ملی است و با وجود همه تلاش‌های ارزنده‌ای که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب انجام شده،  اما هنوز تا نقطه مطلوب، فاصله بسیاری است.

تغییر الگوی کشت در جبالبارز مقرون به‌صرفه است سید یعقوب موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت با بیان بخشی از ظرفیت‌های کشاورزی منطقه به ویژه بخش جبالبارز اظهارداشت: بیش از 3 هزار و 117 هکتار سطح زیر کشت زیتون در بخش جبالبارز وجود دارد که سالانه بیش از 3 هزار و 229 تن محصول برداشت می‌شود. وی با بیان اینکه جبالبارز برای کشت گل محمدی مستعد است، تصریح کرد: بیش از 350 هکتار از اراضی این منطقه به کشت گل محمدی اختصاص دارد که در هر فصل برداشت، 420 تن محصول برداشت می‌شود. موسوی  بیدمشک را یکی دیگر از محصولات منحصر به‌فرد در منطقه جبالبارز بیان کرد و گفت:110 هکتار سطح زیر کشت بیدمشک وجود دارد که سالانه بیش از 220 تن محصول برداشت و به بازار عرضه می‌شود. وی کشت زعفران در منطقه جبالبارز را به عنوان تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی دانست و تصریح کرد: بیش از 3 هکتار کشت زعفران در منطقه صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود بیش از 7 و نیم کیلوگرم محصول برداشت شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گیاهان دارویی را از دیگر ظرفیت‌هایی برشمرد که با سطح زیرکشت بیش از 11 هکتار و برداشت 11 تن به صورت سالانه می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه سودمند واقع شود. انتهای پیام/80002/

94/02/14 - 12:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن