محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843655560
چرا ایام اعتکاف ۳ روز است؟
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چرا ایام اعتکاف ۳ روز است؟ هنگامی که حضرت آدم(ع) خدا را نافرمانی کرد، خداوند او را از عرش خود دور کرد. آدم(ع) گریست و جبرئیل او را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر!
به گزارش فرهنگ نیور ، با آغاز ماه رجب، ماه بندگی خدا و فراهم شدن زمینهای برای راز و نیازی خالصانه و عاشقانه با خدای متعال، افراد مختلف اعم از کوچک و بزرگ، مرد و زن، جوان و نوجوان شور و شوق خاصی برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف دارند تا سه روز با خود و خدای خویش خلوت نموده و توشهای برای بهرهوری بهتر از ماه مبارک رمضان بردارند. «مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» یادداشتی را در خصوص تاریخچه اعتکاف و احکام آن از منظر مراجع تقلید در اختیار خبرگزاری فارس گذاشته است که بخش نخست آن در ادامه میآید:
هر ساله روز سیزدهم رجب آغاز ایّام البیض است و اعتکاف انجام میشود. آیا زمان پیامبر نیز چنین بود؟ آیا حدیث یا سندی در این باره آمده است؟
در مورد ایّام البیض روایاتی وارد شده است از جمله:
پیامبر(ص) فرمود: «هنگامیکه حضرت آدم، خدا را نافرمانی کرد، او را از عرش خود دور ساخت. او گریست و جبرئیل آدم را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود. ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر. آدم در آن روز ـ سیزدهم ماه بود ـ روزه گرفت و بدن او سفید شد. به این جهت، این سه روز از هر ماه را ایّام البیض مینامند. سپس منادی ندا داد: ای آدم ! این سه روز را برای تو و فرزندانت قرار دادیم. هر کس این سه روز در هر ماه را روزه بگیرد، مانند این است که تمام عمرش را روزه گرفته است».(۱)
مرحوم صدوق (ره ) میگوید: «علت این که این سه روز از هر ماه را ایّام البیض مینامند، این است که شبهای این ایام روشن است».(۲)
بنابراین ایام البیض به ۱۳و ۱۴و ۱۵هر ماه گویند و روزه گرفتن در این سه روز فضیلت دارد. فضیلت روزه این سه روز در ماه رجب بیشتر است. در این زمینه روایت ام داوود از امام صادق (ع)را نقل میکنیم.
ام داوود (فاطمة دختر عبداللّه بن ابراهیم ) در فراق فرزندش داوود که توسط حکام بنی عباس دستگیر شده بود و مدت ها در زندان و سختی و از مادرش دور بود، روزی خدمت امام صادق (ع) رسید. امام به او فرمود: چه خبر از داوود داری؟ ام داوود گفت: دیگر از او ناامید شده و خبری از او ندارم. خیلی علاقه دارم او را ببینم. شما دعا بفرمایید او نجات یابد.
حضرت فرمود: ماه رجب فرا رسیده است. ماهی مبارک و محترم است و دعا در آن مستجاب است. روز ۱۳و ۱۴و ۱۵که ایّام البیض است، روزه بگیر و در روز پانزدهم غسل کن و... اعمال مفصّلی به نام اعمال ام داوود، در مفاتیح الجنان در اعمال ماه رجب ذکر شده است.
ام داوود میگوید: آن اعمال را انجام دادم و داوود از زندان آزاد شد و خدمت امام صادق رسید.(۳)
روزه گرفتن و اعتکاف در ۱۳و ۱۴و ۱۵ هر ماه، از فضیلت خاصی برخوردار است و در ماه رجب شاید فضیلت بیشتری داشته باشد. و اگر چه سیزدهم رجب (ابتدای ایام البیض) مصادف با ولادت حضرت علی علیه السلام است ؛ ولی ایام البیض وآداب مربوط به آن، مرتبط با ولادت ایشان نیست.
پینوشتها:
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۹۷.
۲. همان، به نقل از علل الشرایع، ج ۲، ص ۶۷.
۳. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۴۳.
کدام پیامبر در بیت المقدس اعتکاف کرد؟
کسی به درستی نمیداند که این عبادت، از چه زمانی آغاز و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل گیری چه چیزهایی بوده است. اما با توجه به آیه ۱۲۵ سوره بقره مبنی بر «و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند» (۱)، میتوان نتیجه گرفت که اعتکاف در ادیان پیش از اسلام وجود داشته است (۲) و عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب میشده. و پیروان ایشان به این عمل مبادرت میورزیدند.
لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا سازند. بیت المقدس از مکان هایی بود که همواره عده زیادی از انسان ها، برای اعتکاف در آن گرد میآمدند و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول میشدند. بزرگ این گروه، حضرت زکریا (ع) بود. (۳)
حضرت سلیمان (علیه السّلام) در مسجد بیت المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه وکمتر و بیشتر اعتکاف میکرد و آب و غذا برای آن حضرت فراهم میشد و او در همان جا به عبادت میپرداخت. (۴)
مرحوم مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی آورده است: براستی سلیمان همیشه در مسجد بیت المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه، کمتر و بیشتر، اعتکاف میکرد و غذا و آب خود را به آنجا میبرد و به عبادت میپرداخت. (۵)
پینوشتها:
۱. ناصر مکارم شیرازی، تفسر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة،۱۳۷۴، ج۱، ص ۴۴۷.
۲. جمعی از نویسندگان، دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران، مر کز دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج۹، ص ۳۵۵.
۳. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۴، ص۱۴۱
۴. همان
۵. همان
چه آیاتی در قرآن کریم، درباره مراسم اعتکاف و آداب آن ذکر شده است؟
آیاتی که درباره اعتکاف نازل شده، عبارت است از:
«...وَ عَهِدْنَآ إِلَی إِبْرَ هِیمَ وَ إِسْمَـعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّـآئـِفِینَ وَ الْعَـکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ؛ (۱) و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان پاک و پاکیزه کنید.»
این آیه شریفه اشاره دارد به پیمانی که خداوند متعال از حضرت ابراهیم علیهالسلام و فرزند بزرگوارش گرفته است تا خانه خدا را برای طواف کنندگان و کسانی که در آن جا میخواهند معتکف شوند پاکیزه کنند.
۲. «... وَأَنتُمْ عَـکِفُونَ فِی الْمَسَـجِدِ...؛ (۲)... و در حالی که در مساجد مشغول اعتکاف هستید...» در این آیه شریفه چهار دستور الهی بیان شده است؛ از جمله آن چهار حکم، انجام دادن واجبات و مستحبات و ترک کردن برخی مباحات در حال اعتکاف در مساجد است.
چنان که مشخص است، آیه اول، مسئله اعتکاف را در مسجدالحرام و اطراف خانه خدا و آیه دوم، اجرای این عمل الهی را در کلیه مساجد بیان کرده است.
آنچه در قرآن کریم درباره اعتکاف مشاهده میشود، کلی است. جزئیات مراسم اعتکاف و آداب آن در روایات و کتب فقهی بیان شده است.
ضمناً آیات ۹۰، طه؛ ۱۳۸، اعراف؛ ۵۱ تا ۵۳، انبیاء؛ ۶۹ تا ۷۴، شعراء؛ مسئله اعتکاف را درباره بت پرستان ـ که حاکی از جمع شدن به دور بتان و انجام دادن مراسم بت پرستی است ـ بیان میکند.
اعتکاف، از نظر معنای لغوی، به معنای «محبوس ماندن» و «مدت طولانی در کنار چیزی بودن» است، ولی وقتی به عنوان یک عبادت از آن یاد میشود، مقصود، «ماندن در مسجد برای عبادت» است که دارای احکام و آداب مخصوصی است، از جمله آن که این مدت دست کم باید سه روز باشد و در آن سه روز، روزه گرفته شود و یک سری رفتارها و عادات نیز باید ترک شود.(۳)
اسلام با رهبانیت و کناره گیری از اجتماع، سخت مخالف است و حدیث مشهور: «لا رهبانیة فی الاسلام؛ در اسلام رهبانیت نداریم.» (۴)
شاهد این مطلب است، ولی با توجه به نیاز انسان، به خلوت کردن با خدای خود، آن را به گونهای صحیح و پسندیده، مورد توجه قرار داده است و برنامه هایی برای او در این زمینه ترتیب داده است که از خلوت بسیار ساده و مختصر نماز، شروع میشود و با خلوت شبانه ـ که برای نماز شب و مناجات شبانه پیشنهاد شده و کمیاز خلوت های اوقات نماز، طولانی تر و دارای آداب بیش تری است ـ ادامه مییابد: «وَ مِنَ الَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِی نَافِلَةً لَّکَ عَسَی أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا؛ (۵) و پاسی از شب را ]از خواب برخیز و[ قرآن ]و نماز[ بخوان. این یک وظیفه اضافی برای توست؛ امید است که پروردگارت تو را به مقامیدر خور ستایش برانگیزد.» این سیر تکاملی در برنامه خلوت، پس از تهجد شبانه، با خلوت اعتکاف که دست کم سه روز ادامه مییابد، کامل میشود که پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نیز بر همین اساس، دهه هایی را از برخی ماه ها، مانند ماه رمضان در مسجد اعتکاف میکردند. (۶)
با بیان این مطالب، فلسفه برنامه اعتکاف روشن میشود و با توجه به این مطلب است که انسان میتواند برنامه اعتکاف را هر چه پربارتر نماید، زیرا میفهمد غرض از این گونه خلوت گزینی ها، توسعه و تعمیق توجهات خود به خداوند متعال است؛ به همین جهت است که اگر هر چه از چیزهایی که بین او و توجه به خدا فاصله میاندازد، بکاهد، از اعتکاف، بهره بیش تری میبرد؛ مانند: کم خوردن و آشامیدن، توجه بیشتر به عبادات درحال اعتکاف. در عین حال چون خداوند متعال نخواسته است، شخص مسلمان، ارتباطش از جامعه قطع شود؛ به همین منظور، به او اجازه داده است در ایام اعتکاف، برای انجام وظایف ضروری و عاطفی از مسجد خارج شود؛ اموری مانند: عیادت مریض، تشییع جنازه، تهیّه غذا و لباس مورد نیاز و.... (۷) خلاصه آن که انسان باید به گونه ای اعتکاف کند که خدا از او میخواهد و احکامش در رساله ها و کتاب ها موجود است، نه آن گونه ای که سلیقه و یا احساسات او ایجاب میکند.
پینوشتها:
۱. سوره بقره،آیه ۱۲۵ .
۲. سوره بقره، آیه ۱۸۷.
۳. تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱، ص ۶۴۹، نشر دارالکتب السلامیة.
۴. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۶۵، ص ۳۱۹، نشر وفاء بیروت.
۵. سوره اسراء، آیه ۷۹.
۶. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص ۴۰۸، نشر مؤسسه انتشارات عصر ظهور.
۷. عروة الوثقی، سید یزدی، ج ۲، ص ۲۵۵، نشر مؤسسه علمی.
چرا اعتکاف باید در مساجد جامع انجام شود؟ مساجد جامع چه تفاوتی با مساجد دیگر دارد؟
اعتکاف باید در مسجد جامع شهر باشد نه مسجد محلّه؛ زیرا در این باره روایاتی از ائمه معصومین(ع) وارد شده است. به عنوان نمونه، در روایتی امام جعفر صادق(ع) فرمود: «لا یکون اعتکاف ألاّ بصومٍ و لا اعتکاف الاّ فی مسجد تجمع فیه...؛ اعتکاف با روزه گرفتن و مسجدی که در آن جماعت جمع شوند (مسجد جامع) تحقق پیدا میکند».(۱)
تفاوت مسجد جامع با مساجد دیگر: مسجد جامع، مسجدی است که منسوب به محلّه یا بازار و مانند آن نباشد و محلّ اجتماع عموم مسلمانان شهر یا روستا باشد. از جمله امتیازات این مسجد، آن است که اعتکاف به این مسجد اختصاص دارد و نماز در آن معادل است با صد نماز که در خانه گزارده شود. در روایتی امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) فرمود: «نشستن در مسجد جامع افضل است از نشستن در بهشت، چرا که نشستن در بهشت به دلخواه انسان است ولی نشستن در مسجد برای خشنودی خدا است».(۲)
پینوشتها:
۱. بحارالانوار، محمد باقر مجلسی(ره)، ج ۹۴، ص ۱۲۸ - ۱۳۰،
۲. سید مصطفی حسینی دشتی، معارف و معاریف، ج ۹، ص ۳۵۲
منبع: فارس
94/2/13 - 12:31 - 2015-5-3 12:31:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]
صفحات پیشنهادی
با نزدیک شدن ایام سالگرد فتنه ۸۸ صورت میگیرد آغاز اکران های دانشگاهی مستند «روزهای خرداد»
با نزدیک شدن ایام سالگرد فتنه ۸۸ صورت میگیردآغاز اکران های دانشگاهی مستند روزهای خردادهمزمان با نزدیک شدن ایام سالگرد فتنه ۸۸ ثبتنام اکران دانشگاهی مستند روزهای خرداد به گارگردانی سیدمهدی دزفولی توسط سفیرفیلم آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس همزمان با نزدیک شدن ایام سالگرد فتنهحجتالاسلام علیرضا پناهیان: شرایط امروز ما شبیه جنگ حُنین است/ چرا مضطرانه دعا نمیکنیم
حجتالاسلام علیرضا پناهیان شرایط امروز ما شبیه جنگ حُنین است چرا مضطرانه دعا نمیکنیمحُنین تنها نبردی بود که مسلمانها تعدادشان از غیر مسلمانها بیشتر بود ولی با این حال در ابتدا شکست خوردند چون به تعدادشان مغرور شدند و به خدا توکل نکردند به گزارش خبرگزاری فارس حجتالاسآیا گفتگو با تلفن همراه در مسجد در ایام اعتکاف جایز است؟/حکم شرعی اعتکاف در مسجد دانشگاه
آیت الله سیستانی پاسخ می دهد آیا گفتگو با تلفن همراه در مسجد در ایام اعتکاف جایز است حکم شرعی اعتکاف در مسجد دانشگاه در ادامه 10 پاسخ آیت الله سیستانی به سئوالات شرعی پیرامون اعتکاف را بخوانید به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران در ادامه پاسخ آیت الله سیستانی به سئونرم افزار فصل خلوت ویژه ایام اعتکاف منتشر شد(دانلود)
نرم افزار فصل خلوت ویژه ایام اعتکاف منتشر شد دانلود شناسهٔ خبر 2564034 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ مجله مهر > دیگر رسانه ها این نرم افزار می کوشد تا پاسخگوی همه نیازهای مجریان اعتکاف و معتکفین باشد باشگاه خبرنگاران نوشت در آستانه ولادت امیرالمومنین علیه السلام و اشرایط امروز ما دارد شبیه جنگ حُنین میشود/چرا مضطرانه دعا نمیکنیم؟!
شرایط امروز ما دارد شبیه جنگ حُنین میشود چرا مضطرانه دعا نمیکنیم حُنین تنها نبردی بود که مسلمانها تعدادشان از غیر مسلمانها بیشتر بود ولی با این حال در ابتدا شکست خوردند چون به تعدادشان مغرور شدند و به خدا توکل نکردند به گزارش فرهنگ نیوز حجت الاسلام علیرضا پناهدر ایام اعتکاف چه کتاب هایی بخوانیم/ پیشنهادی برای معتکفین رجب
در ایام اعتکاف چه کتاب هایی بخوانیم پیشنهادی برای معتکفین رجب فرهنگ نیوز به مناسبت فرارسیدن ایام البیض و اعتکاف در مساجد چند کتاب را برای استفاده بهتر معتکفین از فضای معنوی اعتکاف معرفی می نماید به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز هر ساله تعداد زیادی از مؤمنین و مؤمنات مخصوصاً ازمهمترین عناوین اخبار فرهنگی در روز هفتم اردیبهشت از اعلام جزئیات مراسم اعتکاف امسال تا اضافه شدن یک گروه جدید
مهمترین عناوین اخبار فرهنگی خبرگزاری فارس در روز هفتم اردیبهشتاز اعلام جزئیات مراسم اعتکاف امسال تا اضافه شدن یک گروه جدید به سینماها نوشتن کتاب حزباللهی افراطی توسط روحانی و به صدا درآمدن تار یحیی۶۰۰ مسجد در استان تهران میزبان معتکفان هستند نخستین قتل سیاسی دوران مشروطه تنرم افزار فصل خلوت ویژه ایام اعتکاف منتشر شد + دانلود
نرم افزار فصل خلوت ویژه ایام اعتکاف منتشر شد دانلود نرم افزار فصل خلوت شامل بیانات رهبر انقلاب آیت الله مکارم شیرازی آیت الله جوادی آملی و سخنان حجج اسلام تکیه ای و پناهیان در مورد اعتکاف است به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران در آستانه ولادت امیرالمومنینحجتالاسلام کفیل خبر داد اعزام مبلغان نماز به ۲۰ استان کشور در ایام اعتکاف
حجتالاسلام کفیل خبر داداعزام مبلغان نماز به ۲۰ استان کشور در ایام اعتکافرئیس مرکز تخصصی نماز گفت در ایام اعتکاف 60 نفر از فارغالتحصیلان و اساتید این مرکز را به 20 استان کشور اعزام میکنیم تا روی دو محور با معتکفین کار کنند حجتالاسلام محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز د- ثبت نام بیش از سه هزار ایلامی برای اعتکاف/ روز جمعه آخرین مهلت
ثبت نام بیش از سه هزار ایلامی برای اعتکاف روز جمعه آخرین مهلت ایلام - ایرنا - معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی ایلام از ثبت نام بیش از سه هزار نفر برای شرکت در آیین معنوی اعتکاف امسال خبر داد و گفت روز جمعه 11 اردیبهشت آخرین مهلت ثبت نام است حشمت الله رستمی روز سه شنبه درمهمترین عناوین خبری گروه فرهنگی در روز هشتم اردیبهشت ماجرای مهاجرت اکبر عبدی و قطع رابطه آل سعود با ایران/ بر
مهمترین عناوین خبری گروه فرهنگی خبرگزاری فارس در روز هشتم اردیبهشتماجرای مهاجرت اکبر عبدی و قطع رابطه آل سعود با ایران برگزاری اعتکاف ۷۰۰ هزار نفره و تاکتیکهای جدید سازمان سینماییپیشبینی برگزاری اعتکاف با حضور ۷۰۰ هزار نفر قطع رابطه رژیم آل سعود با جمهوری اسلامی برگزاری کنگزارشی از نخستین روز اعتکاف در دانشگاه علوم پزشکی ایران
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ دانشگاه علوم پزشکی ایران یک روز زودتر و در روز جمعه 11 اردیبهشت به استقبال مراسم معنوی اعتکاف رفت به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا همزمان با خجسته میلاد مولای متقیان حضرت علی ع و فرا رسیدن ایام البیض افتتاحیه مراسم معنوی اعتکاف ویژه دانشجویان دخچرا ترانههای امروزی ماندگار نمیشوند؟
جام جم نوا خبر چرا ترانههای امروزی ماندگار نمیشوند چرا ترانههای امروزی ماندگار نمیشوند یکشنبه 30 فروردین 1394 11 45 | کد خبر 1910334870853224499 | بازدید 6 جام جم نوا امینالله رشیدی معتقد است موسیقی از مسیر اصلی خود دور شده است و فقط تعداد محدچرا باید هر روز آب آناناس بنوشیم
با توجه به فلسفه آیورودا باید صبح با معده خالی آب آناناس بخورید آناناس یک منبع غنی از برخی از عناصر کم مصرف است که بدن شما نیاز دارد 10 دلیل برای اضافه کردن آناناس به رژیم غذایی 1 مبارزه با التهاب بروملین یک آنزیم است که دارای خواص ضد التهابی است بروملین در مبارزه با التکارشناسان نماز در ایام اعتکاف به سراسر کشور اعزام می شوند
قم کارشناسان نماز در ایام اعتکاف به سراسر کشور اعزام می شوند معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی نماز از اعزام کارشناسان نماز در ایام اعتکاف به سراسر کشور خبر داد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی نماز از اعزام کارشناسان مرکز تخصصی نماز به سربرگزاری ویژه برنامه های فرهنگی ماه رجب و ایام میلاد نور در سراسر پایتخت/ جشنواره سفرنامه مسجد در ایام اعتکاف
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی ماه رجب و ایام میلاد نور در سراسر پایتخت جشنواره سفرنامه مسجد در ایام اعتکاف مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با تشریح ویژه برنامه های فرهنگی ماه رجب گفت به مناسبت گرامیداشت میلاد حضرت علی ع روز پدر در مناطقويژه برنامه هاي شهرداري منطقه 21 به مناسبت روز پدر و مراسم اعتکاف
۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۵ ۵۱ب ظ ويژه برنامه هاي شهرداري منطقه 21 به مناسبت روز پدر و مراسم اعتکاف موج - همزمان با فرا رسيدن 13 رجب و ميلاد حضرت علي ع شهردار منطقه 21 از برگزاري مراسم معنوي اعتکاف و ويژه برنامه هايي تحت عنوان ميلاد نور در مساجد سطح منطقه خبر داد به گزارش خبرگزاري مو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها