محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842131414
رزق بیحساب الهی از آن کیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
رزق بیحساب الهی از آن کیست؟ توصیف رزق به صفت «بیحسابی» از این باب است که رزق از ناحیه خدای تعالی بر طبق حال مرزوق صورت میگیرد، نه عوضی در آن هست و نه مرزوق، طلبی از خدا دارد و نه استحقاقی نسبت به رزق. بلکه رزق خدا برای هر کس که او بخواهد نامحدود است.
به گزارش فرهنگ نیوز ، انسان از آن جهت که صاحب فکر و اندیشه است، میخواهد در مورد بسیاری از مطالب پرسوجو کرده، چرایی و چگونگی مطالب را دریابد. از جمله مسائلی که فکر انسان را به خود معطوف داشته، مسائل مربوط به «رزق و روزی» انسان و دیگر موجودات است به طوری که همواره در پی آن است تا روزیِ بیشتری به دست آورد.
انسان سؤالات فراوانی را در این مورد در ذهن خود مییابد، تا آنجا که اگر بگوییم بعضی از سؤالات به صورت روزانه در بین مردم جریان دارد، سخن به گزاف نگفتهایم.
سؤالاتی از این قبیل:
- عوامل مؤثر در افزایش روزی چیست؟ اسباب و علل کاهش روزی کدام است؟
- فلسفه وسعت رزق یک گروه و اندک بودن رزق گروهی دیگر چیست؟
- نقش تلاش و سعی انسان برای به دست آوردن روزی و ارتباط آن با تقدیر روزی چگونه است؟
- آیا دعا در افزایش روزی مؤثر است؟
- تا چه اندازه رزق حلال و حرام در سرنوشت انسان مؤثر است؟
کتاب «رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث» اثر علی متین، به سؤالات و دغدغههای افراد در خصوص کسب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث پاسخ گفته است که در ادامه میخوانید:
در نوشتار قبلی به بیان رزق حسن و رزق کریم پرداختیم و آن اینکه رزق «حسن» رزقی مادی حلال و نیکو است و چون انسان با استفاده کردن از آن، آمادگی و قدرت بیشتری برای اطاعت و بندگی باری تعالی پیدا میکند رزق حسن نامیده میشود اما رزق کریم، هم بر رزق مادی و هم بر رزق معنوی اطلاق میشود، با این وصف که آن رزق، رزقی درخور، شایسته و بزرگ باشد.
* رزق بغیر حساب
قرآن کریم میفرماید: «و تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ»؛ و هر که را خواهی بیحساب روزی میدهی.
یکی دیگر از اوصافی که رزق در قرآن بدان توصیف شده است، وصف «بغیر حساب» است. حال بایددید معنای درست وصف «بغیر حساب» در مورد روزی چیست؟ مفسران در تفسیر این «وصف» نظرهای گوناگونی را طرح نمودهاند. که مجمعالبیان پنج نظریه را در این زمینه مطرح کرده، سپس میگوید: «وکل هذه الوجوه جائز حسن»؛ یعنی همه این اقوال نیکو و ممکن است.
اما عقیده تفیسرالمیزان - که با بعضی از وجوه مطرح شده در مجمعالبیان، قابل جمع است و در عین حال به نظر میرسد بهترین تفسیر در این زمینه باشد- این است که:
توصیف رزق به صفت «بیحسابی» از این باب است که رزق از ناحیه خدای تعالی بر طبق حال مرزوق صورت میگیرد، نه عوضی در آن هست و نه مرزوق، طلبی از خدا دارد و نه استحقاق نسبت به رزق؛ آنچه مرزوقین دارند حاجت ذاتی و یا زبانی ایشان است، که هم ذاتشان ملک خدا است و هم حاجت ذاتشان، و هم احتیاجاتی که به زبان درخواست میکنند؛ پس داده خدا در مقابل چیزی از بندگان قرار نمیگیرد، و به همین دلیل، حسابی در رزق او نیست.
این وجه از آن جا بهتر به نظر میرسد که، مناسب مینماید با معنای درست وجوب رزاقیت بر ذات باری تعالی؛ چه آنکه خداوند سبحان از باب رأفت و رحمت، رزاقیت را بر خویشتن واجب نمود، نه اینکه کسی رزاقیت را بر او واجب و تحمل کرده باشد، هیچکس و هیچ چیزی از او طلبی ندارد، چه رسد به این که بگوییم این رزق و روزی بر اساس حساب و کتاب بوده است.
با توجه به معنای وصف «بغیر حساب» از زبان علامه (ره) دیگر معنا نخواهد داشت که بگوییم مفهوم این وصف آن است که: رزق خدا برای هر کس که او بخواهد نامحدود است، چه آن که این معنا و تفسیر با آیاتی که صریحاً رزق و روزی را مقدر میدانند، ناسازگار است، زیرا در بحث تقدیر روزی گفته شد که تقدیر بر سر رزق و روزی نیز سایه افکنده و از این جهت رزق و روزی نیز دارای اندازه است و حساب و کتابی دارد.
* روزق معلوم
قرآن در مورد مخلصین میفرماید:
«أُوْلَئکَ لهَُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ»؛ آنها روزی معین خواهند داشت.
خداوند سبحان در آیه قبل به واسطه استثنای منقطع، بندگان مخلص خود را از چشندگان عذاب دردناک جدا کرده و آیه مورد بحث آغازی است برای بیان مواهب و نعمتهای بیشماری که خداوند سبحان بر بندگان مخلص خود ارزانی میدارد؛ همان بندگانی که از همه رسته و به او پیوستهاند. یکی از امتیازات ویژه این بندگان این است که آنان «رزق معلوم» دارند، حال باید دید رزق معلوم که از آن سخن به میان آمده است، چیست؟
در بین مفسران برای تبیین و شرح رزق معلوم، اقوال مختلفی وجود دارد. ابتدا سه نظریه را مطرح کرده و در پایان، نظریه مرحوم علامه طباطبایی، مفسر عظیمالشأن، را بیان مینماییم.
۱- بعضی گفتهاند: مراد از «رزق معلوم» این است که وقت معلومی دارد؛ همچنان که آیه میفرماید: «وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فیها بُکْرَةً وَ عَشِیًّا»؛ ... و روزیشان صبح و شام در آنجا [آماده] است.
۲- بعضی گفتهاند: مراد این است که آثار مخصوص دارد؛ از آن جمله، این است که قطع و منع نمیشود و منظرهای زیبا، طعمی لذیذ و بویی خوش دارد.
۳- بعضی گفتهاند: مراد از رزق معلوم همان مواهب و نعمتهای بیشماری است که در آیات بعد آنها را برشمرده است؛ یعنی رزق معلوم سربسته و مجمل است که تفصیل آن را آیات بعدی برعهده دارد.
کسانی که دل در گرو دوست دارند، همه علقه و علاقه آنها به خداوند رزق خدا برای هر کس که او بخواهد نامحدود است
است خداوند هم بین رزق آنان و دیگر بندگان فرق میگذارد.
همانطور که میدانیم، این آیه و آیات بعد در مورد بندگان مخلص خدا سخن میگوید؛ بندگان مخلص او با دیگران فرق دارند، چرا که از همه رسته و تنها به او پیوستهاند و در حرم قلبشان کسی جز او یارای ورود ندارد و آنان رنگی جز رنگ الهی ندارند که «صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً»، گرچه آنان به ظاهر در بین بندگان زندگی میکنند و مانند آنان مینوشند و میپوشند، اما دل در گرو دوست دارند، همه علقه و علاقه آنها به خداوند سبحان است و از همینرو مرحوم علامه طباطبایی بین رزق آنان و دیگر بندگان خدا فرق میگذارد. حال با توجه به آنچه بیان شد، نظریه مرحوم علامه را درباره رزق معلوم بیان میکنیم که میفرماید:
«رزق معلوم» اشاره به این است که رزق ایشان که بندگان مخلص خدایند در بهشت، غیر رزق دیگران بوده، و هیچ شباهتی به رزق دیگران ندارد، گو این که نام رزق ایشان و رزق دیگران یکی است، ولکن رزق ایشان هیچ خلطی با رزق دیگران ندارد. پس معنای جمله «أُوْلَئکَ لهَُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ»، این که ایشان رزقی خاص و معین و ممتاز از رزق دیگران دارند، پس معلوم بودن رزق ایشان، کنایه است از ممتاز بودن آن.
* رزق طیّب
طیب یکی دیگر از صفاتی است که واژه «رزق» در قرأن کریم، بدان توصیف شده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَاشْکُرُواْ لِلّهِ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، از نعمتهای پاکیزهای که روزی شما کردهایم، بخورید و خدا را شکر کنید اگر تنها او را میپرستید.
تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه در مورد آیات این چنینی که رزق را به طیب توصیف کرده است، سؤالی را مطرح میکند که چرا خداوند سبحان در آیات متعددی این صفت را آورده است؟ سپس در جواب این پرسش نکتهای را متذکر میشود:
شاید پاسخ این باشد که در زمان جاهلیت و آداب و رسوم خرافی، مردم بدون دلیل، نعمتهای حلال را برخود حرام میساختند، و این عادت در آنها به گونهای نفوذ کرده بود که همچون وحی آسمانی تلقی میشد و گاه آن را صریحاً به خدا نسبت میدادند؛ از همینرو خداوند سبحان برای مقابله با این افکار خرافی، «رزق» را به «طیب»توصیف میفرماید.
مرحوم علامه طباطبایی نیز در مورد «مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ» دو احتمال را مطرح کرده، سپس اولی را مناسبتر دانسته و در تحلیل خود میفرماید:
البته معنی اول با این مقام که مقام لطف و مرحمت و تقرب است تناسب بیشتری دارد تا معنی دوم، به خصوص این که منظور رفع مانع از خوردنیهای گوناگون و جلوگیری از تشریعها و تحریمهایی است که مردم از روی جهالت میکردند.
شاید بتوان آیه شریفه «قُلْ أَرَأَیْتُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ لَکُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَاماً وَحَلالاً» را تأییدی بر همین نکته دانست که این دو تفسیر ذکر کردهاند.
تفسیر نمونه نکته دیگری را نیز در همین راستا (طیب بودن رزق) بیان میکند: تکیه روی عنوان «طیب» همگان را متوجه این دستور اسلامی میکند که از غذاهای ناپاک، از گوشتهایی همچون گوشت مردار و درندگان و حشرات، و از مسکرات که به شدت در میان مردم آن زمان رواج داشت، بپرهیزید.
البته این نکته با احتمال دومی که مرحوم علامه طباطبایی بدان اشاره کرده، سازگارتر است، اما برای تأیید این نکته نیز میتوان به آیات دیگری تمسک جست؛ مانند:
«یا أَیُّهَا النّاسُ کُلوا مِمّا فِی الأَرضِ حَلالًا طَیِّبًا وَلا تَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّیطانِ ۚ إِنَّهُ لَکُم عَدُوٌّ مُبینٌ»؛ ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را بخوریدو از گامهای شیطان پیروی مکنید که او دشمن آشکار شماست.
ایمان آوردن باعث نمیشود امنیت شما از بین برود و در تنگ دستی قرار گیرید.
* رزقاً من لدنّا
«وَ قالُوا إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدى مَعَکَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنا وَ لَمْ نُمَکِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِناً یُجْبى إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْءٍ رِزْقاً مِنْ لَدُنَّا وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ»؛ و گفتند: «اگر با تو از [نور] هدایت پیروی کنیم، از سرزمین خود ربوده خواهیم شد. آیا آنان را در حرمی امن جای ندادیم که محصولات هر چیزی که رزقی از جانب ماست - به سوی آن سرازیر میشود؟ ولی بیشترشان نمیدانند.
مرحوم علامه طباطبایی در ذیل جمله «یُجْبى إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْءٍ» در آیه شریفه میفرماید:
این جمله، صفت حرم است، بدین منظور آن را آورد تا از این توهم که ممکن است به وهم کسی آید که ایمان آوردن باعث تضرر ایشان میشود - چون دیگر کاروانی به مکه نمیآید - جلوگیری کنند.
حال با توجه به سخنان المیزان شاید بتوان گفت «رزقاً من لدنّا» نیز تأکیدی بر همین معناست که ایمان آوردن باعث نمیشود امنیت شما از بین رفته و در نتیجه از حیث رزق و روزی نیز در تنگ دستی قرار بگیرید، چرا که میوههای بسیاری که همانا رزقی است از نزد ما، در آن سرزمین گردآوری میشود. این خود عنایتی است از جانب خداوند سبحان که موجب آرامش انسان میشود، چرا که این روزی از نزد اوست و او نیز قدرت رساندن آن را دارد. پس دیگر اضطراب برای چه؟!
منبع: فارس
94/2/13 - 12:34 - 2015-5-3 12:34:41
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی رابطه دعا کردن با قضا و قدر الهی چگونه است
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیرابطه دعا کردن با قضا و قدر الهی چگونه استخدای سبحان میداند که فلان شخص صله رحم میکند در نتیجه از عمر طولانی برخوردار میشود و دیگری قطع رحم میکند و از عمر طولانی محروم میشود پس چرا دعا کنیم به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس واژتفاوت رزق حسن و رزق کریم چیست
تفاوت رزق حسن و رزق کریم چیستبعضی از مفسران گفتهاند رزق حَسَن اشاره به نعمتهایی است که وقتی چشم انسان به آن میافتد چنان مجذوب میشود که نمیتواند دیده از آن برگیرد و به غیر آن نگاه کند و تنها خدا قدرت دارد که چنین رزقی را به کسی بدهد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری- عاشقان عبودیت و بندگی برای خلوتی عارفانه با معبود؛ معتکف حرم امن الهی شدند
عاشقان عبودیت و بندگی برای خلوتی عارفانه با معبود معتکف حرم امن الهی شدند بندرعباس - ایرنا- هزاران دل عاشق و مملو از عبودیت در یکی دیگر از روزهای سبز خدا و همزمان با میلاد مولود کعبه آمال حق جویان مولا علی ع برای مشق بندگی اطاعت و تسلیم در برابر پروردگار یکتا و زدودن غبار ویا أیَّتُها النَّفْسُ المُطْمَئِنَّةُ طبق روایات خطاب به کیست؟/منشأ همه خطاها، و گناهها چیست؟
رهنمودهای امام خمینی رحمة الله علیه درباره ماه رجب یا أیَّتُها النَّفْسُ المُطْمَئِنَّةُ طبق روایات خطاب به کیست منشأ همه خطاها و گناهها چیست این سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان برکات بسیار نصیب انسان انسانهایی که می توانند استفاده کنند از این برکات شده است به گزارشرابطه دعا کردن با قضا و قدر الهی چگونه است |اخبار ایران و جهان
رابطه دعا کردن با قضا و قدر الهی چگونه است خدای سبحان میداند که فلان شخص صله رحم میکند در نتیجه از عمر طولانی برخوردار میشود و دیگری قطع رحم میکند و از عمر طولانی محروم میشود پس چرا دعا کنیم کد خبر ۴۹۲۳۴۵ تاریخ انتشار ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۴ - 18 April 2015 خدای سبحان مبیماری مصطفی عبدالهی رو به وخامت گذاشت
ایلنا مصطفی عبدالهی بار دیگر بر اثر وخامت شرایط جسمی به بیمارستان منتقل شد به گزارش خبرنگار ایلنا این بازیگر تئاتر رادیو و تلویزیون سالهاست با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکند او چند روزیست به دلیل نیاز فوری به تزریق پلاکت در بیمارستان پارسیان واقع در منطقشهید شاخص سال 94 همدان کیست؟
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۶ جانشین فرماندهی سپاه انصارالحسین ع استان همدان از معرفی سردار شهید حسن ترک به عنوان شهید شاخص سال 94 استان خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان سردار مظاهر مجیدی در جلسه هماهنگی معرفی شهید شاخص سال 9 اظهار کرد معرفیاسپانسر فیلم جدید رضا عطاران کیست؟!
آی ام نات سالوادور داستان یک ایرانی را روایت می کند که در برزیل به عنوان متخصص ذبح اسلامی مشغول به کار است اما در اثر یک اتفاق با یک برزیلی به نام سالوادور اشتباه گرفته می شود و همین زمینه ساز موقعیتهای کمیک می شود یکی از آژانسهای مسافرتی معروف که بیش از هر چیز بواسطه طرحی کولیعهد جدید عربستان كيست؟
ولیعهد جدید عربستان كيست شناسهٔ خبر 2564873 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۱ مجله مهر > دیگر رسانه ها با فرمان پادشاه عربستان برای نخستین بار یکی از نوادگان عبدالعزیز آل سعود به عنوان ولیعهد تعیین شد العالم نوشت محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود در 30 ماه آگوست 1959 م- معتکفین گلستان امسال در 163 مسجد به میهمانی الهی می روند
معتکفین گلستان امسال در 163 مسجد به میهمانی الهی می روند گرگان - ایرنا - مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی گلستان گفت برای انجام مراسم معنوی اعتکاف در استان 163 مسجد آماده پذیرایی از معتکفین هستند به گزارش ایرنا حجت الاسلام نوراله ولی نژاد روز سه شنبه در نشستی خبری افزود بر اساس پیوضعیت بیماری مصطفی عبدالهی وخیم شد/ نیاز به دیالیز و جراحی
وضعیت بیماری مصطفی عبدالهی وخیم شد نیاز به دیالیز و جراحی شناسهٔ خبر 2538507 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۸ هنر > تئاتر مصطفی عبدالهی بازیگر با سابقه تئاتر رادیو و تلویزیون که سالهای متمادی است که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکند به دلیل وخیم شدن وضعیت بیماری در بیمامجری ویژه برنامه «روز پدر» تلویزیون کیست؟
مجری ویژه برنامه روز پدر تلویزیون کیست ویژه برنامه زیر سایه شما به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی ع و روز پدر با اجرای محمد سلوکی روی آنتن میرود جام جم آنلاین ویژه برنامه زیر سایه شما به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی ع و روز پدر با اجرای محمد سلوکی روی آنتن میرود زیرسااز حافظ برگردیم، میفهمیم سعدی کیست؟ / یاد روز شاعر شیرین سخن شیرازی و مقایسهاش با حافظ
از حافظ برگردیم میفهمیم سعدی کیست یاد روز شاعر شیرین سخن شیرازی و مقایسهاش با حافظ فرهنگ > ادبیات - ایسنا در مراسم یادروز سعدی گفته شد که ما درباره سعدی بیشتر انشا نوشتهایم تا تحقیق و پژوهش به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا در مراسم علمی یادروز سعدی که سه&همراه ویژه روحانی در چین کيست؟
همراه ویژه روحانی در چین کيست شناسهٔ خبر 2560253 پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۲ مجله مهر > دیگر رسانه ها حميد ابوطالبي صبح امروز به همراه رئيسجمهور به چين رفت تسنيم نوشت حميد ابوطالبي که پيشتر از سوي دولت به عنوان سفير ايران در سازمان ملل معرفي شده بود امروز همراه رئيسقدیمیترین گوینده رادیو بعد از انقلاب کیست؟
۷۵ سالگی رادیو با مهران دوستی قدیمیترین گوینده رادیو بعد از انقلاب کیست تاریخ انتشار جمعه 4 اردیبهشت 1394 ساعت 15 17 | شماره خبر 1917703572895088801 تعداد بازدید 0 پ پ مهران دوستی گفت برخی معتقدند من قدیمیترین گوینده رادیو بعد از وقوع انقلاب اسلامی هستم و البته باید بگوی- امام جمعه دلیجان:شکست حمله هوایی آمریکا طبس یک معجزه الهی بود
امام جمعه دلیجان شکست حمله هوایی آمریکا طبس یک معجزه الهی بود خمین - ایرنا - امام جمعه دلیجان گفت شکست حمله هوایی آمریکا دراردیبهشت ماه سال 59 و گرفتار شدن آنها در طوفان شن و ماسه یک معجزه الهی بود که شامل حال مردم ایران اسلامی شد حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی کرامتی در خطبه هاین مرد که به تهران میآید،کیست؟
جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۰ به بهانه حضور کریستوف زانوسی کارگردان سینمای جهان در جشنواره بینالمللی فیلم فجر و برگزاری چند کارگاه تخصصی سینمایی مروری داریم به زندگی هنری این کارگردان و فیلمنامه نویس مولف سینما و تئاتر اهل لهستان به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کری-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها