تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802197313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز ماراتن ایران در برداشت از میادین مشترک


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


وعده وزارت نفت محقق می‌شود؛
آغاز ماراتن ایران در برداشت از میادین مشترک
مجری طرح میدان آزادگان شمالی، با اشاره به اینکه مطالعات مخزنی فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی نهایی شده است گفت: تا تیرماه امسال وعده تولید 75 هزار بشکه نفت از میدان محقق می‌شود.



به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، میدان نفتی آزادگان ـ که دارای دو بخش شمالی و جنوبی و  یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان است که سال 1376 کشف شده و در محدوده‌ای به وسعت 20 در 75 کیلومتر در یکصد کیلومتری غرب اهواز و منطقه‌ای به نام دشت آزادگان واقع شده است.

این میدان نفتی که در بخش عربی ـ عراق ـ از آن با نام مجنون یاد می شود، براساس تحقیقات و لرزه‌نگاری‌های موجود حدود 33 میلیارد بشکه نفت خام با ضریب بازیافت 6 درصد را در خود جای داده است.  

این در حالی است که سال 1378 نیز لایه جدیدی در آن میدان به ظرفیت 2.2 میلیارد بشکه کشف شده است.بخش شمالی این میدان با مساحتی حدود 460 کیلومتر مربع در حدود 120 کیلومتری (غرب اهواز و غرب رودخانه کارون) در منطقه مرزی مشترک ایران و عراق واقع شده است.
 
میدان آزادگان شمالی در خاک عراق که به میدان نفتی مجنون معروف است توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت رویال داچ شل با سرعت انجام می شود. عراق با همکاری شرکت های نفتی، کار توسعه تاسیسات و استخراج نفت را به سرعت به پیش برده و بخش هایی از آن را به بهره برداری رسانده است.
 
عراق از شهریور ماه سال 1392 از میدان مجنون، که میدان مشترک با آزادگان است، برداشت روزانه 175 هزار بشکه نفت را آغاز کرده و قصد دارد که این میزان را به زودی به 400 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
 
میزان نفت درجای میدان معادل 6.5 میلیارد بشکه نفت خام تخمین زده می شود که با احتساب ضریب بازیافت 6 درصد نفت قابل استحصال معادل 330 میلیون بشکه نفت خام خواهد بود.
 
از مجموع ١٨٥ حلقه چاهی که باید براساس برنامه در فاز نخست توسعه این میدان به بهره برداری می‌رسید، تنها هفت حلقه چاه حفاری شد، در حالی که شرکت متن، پیمانکار چینیِ طرح (CNPCI) طبق قرارداد به استقرار ٢٥ دکل حفاری در این میدان در سال ۲۰۱۴ میلادی ملزم کرد، شرکت ملی نفت چین تنها برای افزودن یک دکل حفاری دیگر در این میدان مشترک برنامه ریزی کرد.
 
کرامت بهبهانی مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با تاکید به این که مطالعات مخزنی فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی نهایی شده است، اعلام کرد: به احتمال زیاد فاز دوم توسعه این میدان به صورت مرحله ای اجرا خواهد شد که در مرحله اول آن حفاری 20 حلقه چاه تولیدی برای  رسیدن به تولید 25 هزار بشکه برنامه ریزی شده است.

 وی تاکید کرد: برای تحقق این تعداد، سرمایه گذاری تحت الارضی نخواهیم داشت تا فرصت برای بررسی رفتار چاه ها در فاز اول مهیا شود.

بهبهانی، از پیشرفت 94 درصدی پروژه توسعه این میدان خبر داد و افزود: تا تیرماه امسال تولید این میدان به 75 هزار بشکه خواهد رسید.
 
تولید زودهنگام در میدان آزادگان شمالی نداریم
 
وی تصریح کرد: از آنجایی که در میدان آزادگان شمالی تولید زود هنگام نداشته ایم، نمی توان رفتار مخزن را ارزیابی و بر اساس آن سناریو فاز دوم را تهیه کرد، بنابراین با توسعه مرحله ای در فاز دوم فرصتی خواهیم داشت تا رفتار مخازن چاه ها را در فاز اول بررسی کنیم.  

تولید از میدان آزادگان شمالی 6 ماه دیگر آغاز می‌شود

مجری طرح آزادگان شمالی با تاکید بر این که تولید این میدان از ۶ ماه دیگر آغاز خواهد شد، افزود: سقف تعهد ما در فاز اول ٧۵ هزار بشکه در روز پیش بینی شده و برای فاز دوم هم طبق مطالعات اولیه ٧۵ هزار بشکه در نظر گرفته اند اما باید منتظر ماند تا این مطالعات تکمیل و تائید شود.

مجری طرح آزادگان شمالی در ادامه افزود: کلیه فرایندهای مورد نیاز پروژه شامل تاسیسات تولید نفت، تفکیک، نمک زدایی، آب زدایی از گاز، تزریق پساب به مخزن و مخازن روزمینی در اختیار است و در عین حال پیمانکار طبق قرارداد موظف است تا جایی که امکان دارد از تجهیزات و نیروهای ایرانی برای پروژه استفاده کند.

گفتنی است میدان مشترک نفتی آزادگان شمالی در ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز و در تالاب هورالهویزه قرار گرفته، است./باشگاه/110



۰۹/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن