واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
چهارمین جشنواره روز جهانی گرافیک به همت مرکز علمی - کاربردی جهاد دانشگاهی کرج و با محوریت بررسی جایگاه مدیر هنری در گرافیک ایران برگزار شد. به گزارش ایسنا، سجاد فروغی - مدیر گروه گرافیک مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج - در چهارمین جشنواره روز گرافیک، گفت: جایگاه مدیر هنری در گرافیک ایران سلیقهای انتخاب میشود و اختلافات در پروژههای گرافیکی در شرکتهای مختلف حاصل شناخت نداشتن نسبت به جایگاه مدیر هنری است. وی ادامه داد: چهارمین جشنواره روز معمار با محوریت «نقش مدیر هنری در گرافیک ایران» در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج برگزار شد تا دانشجویانی که به بازار کار وارد میشوند با جایگاه واقعی یک مدیر هنری آشنا شوند، چون یک مدیر هنری در روند صحیح اجرای فعالیتهای گروهی و هنری بسیار تأثیرگذار است. هر گروهی که برای انجام پروژهی فرهنگی و هنری گردهم میآید به یک مدیر نیاز دارد و در برنامههای مختلف از جمله انتشارات و جشنوارهها، یک مدیر هنری نیاز است که فعالیتهای هنری را به درستی پیش ببرد. این مدرس دانشگاه اظهار کرد: یک مدیر هنری باید جایگاهش را بهدرستی بشناسد و در انجام فعالیتهای گروهی تقسیم وظایف کند؛ اما در بیشتر مواقع یک مدیر هنری در پروژهها، فعالیتهایی مانند صفحهآرایی، طراحی نشانه و طراحی جلد را شخصا انجام میدهد، در حالی که یک مدیر هنری باید طراح نشانه، طراح جلد و صفحهآرا را انتخاب کند تا فعالیتها جداگانه انجام شود. فروغی یادآوری کرد: نمایشگاهی شامل حدود 70 اثر از آثار گرافیکی اساتید مرکز علمی - کاربردی جهاد دانشگاهی کرج در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از امروز به مدت یک هفته، همزمان با روز جهانی گرافیک در معرض دید علاقهمندان قرار گرفته است. وی با بیان اینکه بیش از 500 نفر از دانشجویان مرکز علمی - کاربردی جهاد دانشگاهی کرج در رشتههای گرافیک و تصویرسازی مشغول به تحصیل هستند، گفت: دیدن آثار اساتید توسط دانشجویان بسیار جذاب است و این فرآیند، شرایط یک گفتمان را برای نقد آثار اساتید توسط دانشجو آماده میکند و قطعا دانشجو تحت تأثیر آثار استاد قرار خواهد گرفت و آثار گرافیکی خود را جدیتر انجام خواهد داد. عباس مشهدیزاده - گرافیست - نیز در این جشنواره گفت: گرافیک در طول تاریخ وجود داشته، ولی نام «گرافیک» بر آن گذاشته نشده و در واقع در 70 سال اخیر این نام شکل گرفته است. وی ادامه داد: وقتی اولین فارغالتحصیلان این رشته از دانشگاه هنرهای تزیینی به بازار کار وارد شدند، کمتر شخصی نسبت به این رشته آگاهی داشت؛ اما در عصر حاضر حتی یک کودک خردسال از یک نقاشی ساده بهعنوان یک اثر گرافیکی یاد میکند. خوشبختانه بهتدریج علاقهمندان به این رشته رو به افزایش است و استقبال خوبی از این رشته میشود و آینده خوبی را میتوان برای این رشته در نظر گرفت. وی با اشاره به عمده مشکلات گرافیک در ایران یادآوری کرد: عمده مسألهای که در گرافیک با آن مواجه میشویم، این است که اصولا کارفرما بهصورت فرمایشی کار را دیکته میکند و خود کارفرما زمینه و مدل کار گرافیکی را تعیین میکند؛ اما اگر استقلال به گرافیک داده شود، گرافیک میتواند شرافت و حیثیت کار رسانهای را افزایش دهد. مشهدیزاده افزود: برای اینکه طراحی گرافیکی بهطور کامل به گرافیست واگذار شود، باید وضعیت فرهنگی جامعه نیز به حدی رسیده باشد که به گرافیست استقلال داده شود، همانطور که به پزشک استقلال داده میشود. داشتن استقلال قطعا در جاودانگی و خروجی اثر گرافیکی تأثیر زیادی خواهد داشت. در ادامه، یک پانل تخصصی با محوریت «نقش مدیر هنری در گرافیک ایران» با حضور کیانوش غریبپور - گرافیست -، آرش تنهایی - عضو انجمن طراحان گرافیک ایران - و کیوان روشنبین - گرافیست - برگزار شد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]