تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805261918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفيت‌سازي، حلقه مفقوده شوراها


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ظرفيت‌سازي، حلقه مفقوده شوراها
نویسنده : بيژن سوراني 
چهارمين دوره فعاليت‌هاي شوراهاي شهر و روستا در حالي سپري مي‌شود كه ديگر بحث آزمون و خطا براي اين نهاد مدني دور از ذهن است. 
به واقع شورا‌ها در مدت حدود 16 سال فعاليت خود از چالش‌ها و مسائل بسياري عبور كرده‌اند تا بتوانند به جايگاه واقعي خود بر اساس قانون اساسي برسند، اينكه تا چه ميزان توانسته‌اند با فعاليت‌ها، قابليت‌هاي خود را به عرصه ظهور برسانند، نيازمند بررسي دقيق كارشناسي و همه‌جانبه است.  بر اين اساس، حضور شهروندان شهر و روستا براي انتخاب نمايندگان خود در پاي صندوق آرا اين مهم را به اثبات رساند كه مردم هم خواستار مشاركت معنادار در اداره محل زندگي خود به شكل واقعي هستند.
عملكرد و افزايش تعداد اعضاي شورا‌ها و داشتن كوله‌بار سه دوره تجربه فعاليت شورايي سبب شد‌ه است شهروندان نيز سطح انتظارات خود را افزايش دهند و بسياري از نيازها و ضرورت‌هاي روزمره خود را از شورا‌ها در همه بخش‌ها مطالبه كنند. 
پاسخگويي به سطح مطالبات در حوزه محلي جز با تعامل و مشاركت معنادار شهروندان محقق نخواهد شد، مگر اينكه ورود مردم به امور مربوط به خودشان ميسر شود. اين فرآيند منجر به احساس تعلق به محيط زندگي و كاهش نارضايتي‌ها شده و مسئوليت‌پذيري را در تك‌تك شهروندان ارتقا داده و آن را تقويت مي‌كند؛ گامي كه مي‌تواند علاوه برحل مشكلات و مسائل پيرامون محل زندگي شهروندان مانع شكل‌گيري معضلات و مسائل جديد تري نيز شود. 
در شرايط كنوني با توجه به پيچيده شدن زندگي و تبعات آن و همچنين افزايش سطح انتظارات شهروندان، لازم است سطح عملكرد شورا‌ها تغيير كند تا شهروندان بتوانند امنيت و آرامش را با ارتقاي كيفيت زندگي بيشتر احساس كنند. 
تلاش در جهت احقاق حقوق شهروندان در همه عرصه‌هاي زندگي فردي و به خصوص جمعي زماني ميسر مي‌شود كه شورا‌ها به عنوان نمايندگان مردم در پارلمان‌هاي محلي بتوانند به سوي هويت بخشي، توسعه محله‌اي، توانمندسازي و رفاه اجتماعي محله‌اي گام بردارند و اين مهم ميسر نمي‌شود مگر آنكه شورا‌ها به مؤلفه ظرفيت‌سازي اهتمام ويژه‌اي داشته باشند.  بر اين اساس بايد توجه داشت كه يكي از مهم‌ترين ملزومات رشد و توسعه در جامعه كنوني فراهم ساختن امكان زندگي براي تمام اعضاي جامعه محلي در بستر كالبد شهري است و اين امر زماني محقق مي‌شود كه فرصت‌هاي برابر براي همه افراد و اقشار تأمين شود. 
تحقق اين امر نيازمند ظرفيت‌سازي و فرصت‌سازي از سوي مراكز تصميم‌گير و تصميم‌ساز است كه با توجه به جايگاه قانوني شورا اين انتظار مي‌رود كه اين نهاد مردمي بتواند با استفاده و بهره‌گيري از پتانسيل و امكانات موجود اعم از بخش خصوصي، عمومي و دولتي به ظرفيت‌سازي بپردازد.  با نگاهي دقيق‌تر به فعاليت شورا‌ها در دوره‌هاي گذشته مشخص مي‌شود كه اين نهاد مردمي براي حل مسائل و معضلاتي كه شهروندان در محل زندگي خود با آن مواجه هستند، فقط به رصد و حل مسائل در چارچوب‌هاي موجود اهتمام ورزيده است تا ظرفيت‌سازي را براي رفع چالش‌ها و مشكلات موجود مد نظر قرار دهد. 
به واقع جايگاه قانوني شورا‌ها مسير را براي ظرفيت‌سازي اين نهاد فراهم ساخته است تا شورا‌ها بتوانند با استفاده از توان تخصصي اعضا و پتانسيل دستگاه‌هاي شهري در سايه ظرفيت‌هاي قانوني و بستر‌سازي، مطالبات بحق شهروندان را پاسخگو باشند.
.  بايد توجه داشت كه بازتوليد ظرفيت‌هاي شهري و روستايي و بازآفريني نقش مردم در تمامي امور و ساماندهي و بهبود ساختارها مي‌تواند به ارتقا و كيفيت زندگي منجر شود به شرط آنكه شورا‌ها از نگاه سليقه‌اي و حاشيه‌سازي دوري كنند و در مسير خرد جمعي گام بردارند و بايد توجه داشت عملكردها در قضاوت بحق مردم قرار خواهد گرفت. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن