تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819491209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجاز يا غير مجاز، کشمکش جديد بازار مالي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۰:۴۳ق.ظ)
مجاز يا غير مجاز، کشمکش جديد بازار مالي موج - مؤسسات اعتباري چه زماني مجوز دريافت مي کنند، آيا شناسايي و اعمال نظارت اين همه زمان نياز دارد؟
در سال هاي اخير بحث ساماندهي مؤسسات اعتباري فعال در حوزه بازار مالي کشور بارها مطرح بوده است، اما؛ با تمامي اقدامات انجام گرفته در اين خصوص همچنان مشکلات مختلف اين بازار به دفعات از سوي مسوولين، وجود چنين مؤسساتي در اقتصاد کشور بيان مي شود.
همان طور که مي دانيم بازار مالي، بازار رسمي و سازمان يافته‌اي است كه در آن عمليات انتقال وجوه از افراد و واحدهايي كه با مازاد منابع مالي مواجه هستند به افراد و واحدهاي متقاضي منابع صورت مي‌گيرد. پويايي و خلاقيت از ويژگي‌هاي عمده بازارهاي مالي است و هر روز بنا به ضرورت ابزارهاي مالي جديدي طراحي و عرضه مي‌شود.
مؤسسات مالي و اعتباري به عنوان يك نهاد مالي غير بانكي ويکي از واسطه هاي مالي، مؤسساتي هستند كه به عنوان واسطه وجوه در بازارهاي مالي به فعاليت مي‌پردازند. خدمات آنها در بسياري از زمينه‌ها شبيه خدمات ارائه شده توسط بانك‌ها مي‌باشد. نوع خدمات، درجه آزادي و گستردگي فعاليت آنها در تمام كشورها يكسان نبوده و تابع شرايط و قوانين خاص هر کشور است.
طبق آيين‌نامه مقررات تأسيس و نحوه فعاليت مؤسسات مالي و اعتباري، اين مؤسسات از طريق جذب انواع سپرده‌هاي مجاز بانكي و استفاده از ساير ابزارهاي مالي به تجهيز منابع مبادرت کرده و اين منابع را به اعطاي تسهيلات اعتباري اختصاص داده يا به هر نحو ديگري بنا به تشخيص بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و در چارچوب قانون، آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي عمليات بانكي بدون ربا واسط بين عرضه كنندگان و متقاضيان منابع مالي مي‌شوند.
فعاليت ها و خدماتي که مؤسسات مالي و اعتباري قادر به ارائه آن مي باشند: تأمين مالي و وام دهي تجاري در بخش توليد/ تأمين مالي در مقابل به وثيقه گرفتن دارايي هاي قابل وصول/ تأمين مالي از طريق وام دهي تجاري/ تأمين سرمايه براي آغاز کارهاي توليدي/ فعاليت در امر پيش خريد محصولات/ ارائه خدمات نوين بانکي به مشتريان/ صدور کارت اعتباري و بدهي/ تسهيل نقل و انتقال وجوه از طريق ابزارهاي الکترونيک (اينترنت، تلفن و...) /فعاليت در امور بيمه اي/ فعاليت در امور سرمايه گذاري/ ارائه خدمات کارگزاري کالا و اوراق بهادار/ مشارکت مستقيم در سرمايه گذاري ها/ تشکيل صندوق هاي مشترک سرمايه گذاري و غيره است، به اين ترتيب مؤسسات مالي و اعتباري به عنوان مكمل سيستم بانكي نقش مؤثري در پويايي بازار مالي هر كشوري دارند.
اما؛ نکته اي که در کشور مغفول مانده است روند اعطاي مجوز به چنين مؤسساتي است که بايد از حوزه نظارتي بانک مرکزي گذر کند. تاکنون اين موضوع که آيا فعاليت چنين مؤسساتي اصولا مجاز است و يا نيست! در هيچ يکي از آيين نامه ها و اقدامات به طور جدي مورد بررسي قرار نگرفته است.
از سويي با توجه به فعاليت تعاوني هاي اعتبار و صندوق هاي مختلف در ساليان گذشته اين موضوع در آن سال ها مطرح شد که اين مجموعه ها مشکلات زيادي را براي بازار مالي کشور ايجاد کرده اند، بنابراين با اقدام بانک مرکزي به صورت دستوري به برخي مؤسسات مالي مبني بر اين که اگر تعهدات اين مجموعه ها را قبول کنند به آنان اجازه فعاليت در بازار مالي کشور داده مي شود طرح ساماندهي مؤسسات آغاز شد.
اما؛ مشاهده شد پس از جمع آوري و ادغام ها و انتقال بدهي هاي کلان اين تعاوني ها به اين مؤسسات، بسياري از آنها از گردنه مجوز ساختمان ميرداماد همچنان نتوانسته اند عبور کنند. در حالي که همگي متقاضي مجوز فعاليت هستند.
شايد تعاريف و ابزارها به صورتي در بانک مرکزي تعريف شده است که اشخاص و سليقه ها مي توانند در روند دادن مجوز فعاليت به اين مؤسسات تأثير فراواني داشته باشند، همين امر سبب مي شود که بسياري از مديران ارشد اين مجموعه علاقه مند به پايان اين پرونده در زماني کوتاه باشند، اما؛ همان طور که گفته شد افراد و سليقه هاي مياني در اين بانک اجازه سرعت بخشي به روند اعطاي مجوز را نمي دهند.
اما؛ شايد بيشترين متضرر اصلي در اين رفت و آمدها مردم باشند که با هدف کسب درآمد به اين مؤسسات مراجعه و درآن سرمايه گذاري کرده اند، درست است که هشدار هاي مختلفي از سوي مسوولين بانک مرکزي داده شده است، اما؛ همين بانک در سال هاي گذشته پس از ادغام تعاوني ها در اين مؤسسات اجازه نصب تابلو ها و فعاليت را داده است، حتي براي جابجايي شعبات نيز اين مؤسسات با بانک مرکزي هماهنگي هاي لازم را انجام مي دهند.
حال سؤالي که در اين خصوص به وجود مي آيد اين است که سرانجام چه زماني مؤسسات اعتباري مي توانند مجوز خود را دريافت کنند و آيا شناسايي و اعمال نظارت اين همه زمان نياز دارد و يا بوروکراسي و يا سليقه هاي مختلف اجازه فعاليت به اين موسسات را نمي دهد و يا اين که امتيازات مورد نظر براي اشخاص در نظر گرفته نشده است؟

- سيد محمد حسين استاد














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن