تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه مؤمن بيمار شود سپس خداوند شفايش دهد، آن بيمارى كفّاره گناهان گذشته و پندى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806359728




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیف: نرخ سود سپرده ۲ درصد بالاتر از تورم باشد/ طیب نیا: ملاک شورای پول و اعتبار است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: سیف: نرخ سود سپرده ۲ درصد بالاتر از تورم باشد/ طیب نیا: ملاک شورای پول و اعتبار است


اعضای شورای پول و اعتبار اعلام کرده‌اند، در جلسه فردا ( سه شنبه) تکلیف نرخ سود بانکی در سال ۹۴ مشخص شود.سخنگوی دولت نیز هفته قبل اعلام کرد رای اعضای دولتی شورای پول و اعتبار کاهش نرخ سود بانکی خواهد بود و البته رای اعضای خصوصی نیز کاهش نرخ است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، طی روزهای اخیر "تغییر و البته کاهش نرخ سود بانکی" نه تنها به موضوع اصلی نظام بانکی بلکه به مطالبه فعالان اقتصادی به‌ویژه تولید کننده‌ها از دولت و بانک مرکزی نیز تبدیل شده است.

بر همین اساس شورای پول و اعتبار در جلسه اصلی خود که فردا در میرداماد تشکیل خواهد شد به بررسی پیشنهادهای بانک مرکزی و سایر اعضا در این حوزه می‌پردازد تا سرانجام گمانه زنی‌ها از تغییرات احتمالی نرخ سود روشن شود.

همان‌طور که سخنگوی دولت نیز هفته قبل اعلام کرده بود رأی اعضای دولتی شورای پول و اعتبار کاهش نرخ سود بانکی خواهد بود و البته رأی اعضای خصوصی این شورا نیز کاهش نرخ است.

اما نکته اینجاست که هنوز سیاست گذاران پولی و بانکی به اجماع نرسیده‌اند که کاهش نرخ سود بانکی به چه میزان باشد؛ این درحالی است که بانکی‌ها در تفاهمی که در روزهای گذشته انجام داده‌اند بر نرخ 20 درصدی به توافق رسیده‌اند.


سیف رئیس بانک مرکزی
در عین حال، سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز معتقد است: "وضعیت قابل قبول آن است که در شرایط تعادلی بالاترین نرخ سود سپرده حدود 2 درصد از نرخ تورم انتظاری بیشتر باشد و نرخ سود تسهیلاتی نیز به‌نحوی تعیین شود که یک حاشیه سود حدود 4 درصدی برای بانک حاصل شود".

 باید دید که اعضای شورای پول و اعتبار در نشست فردای خود به چه تصمیمی در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی خواهند رسید، آیا بر نرخ سود تفاهمی 20 درصد بانک‌ها صحه می‌گذارند یا رقم پایین‌تری را مصوب می‌کنند؟

 اجرای نرخ‌های سود تعیین شده در حال حاضر با دست اندازهای بسیاری روبه‌ روست و علاوه بر مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که هیچ توجهی به قواعد بانکی ندارند، برخی از بانک‌های دارای مجوز هم با ابداع طرح‌های ویژه و خاص سقف نرخ‌های سود را رعایت نمی‌کنند. درواقع نیازشدید شبکه بانکی به نقدینگی و کمبود آن باعث شده است تا برخی از بانک‌ها برای تأمین آن راه سپرده‌گیری با نرخ سود بالاتر را انتخاب کنند. چراکه سایر راه‌های تأمین نقدینگی برای بانک‌ها خیلی گران تمام می‌شود. اگر بانک‌ها بخواهند از منابع بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند باید 34 درصد جریمه بپردازند. بنابراین جذب سپرده با نرخ سود 25 تا 28 درصد هم برای آنها منطقی به نظر می‌رسد. البته قفل بودن نزدیک به 100 هزارمیلیارد تومان از منابع بانک‌ها به عنوان مطالبات معوق یکی از دلایل مهم کمبود نقدینگی در شبکه بانکی است. پیش از آنکه نرخ‌های سود بانکی در جلسه رسمی شورای پول و اعتبار به تصویب نهایی برسد، ذینفعان بازار پول نرخ‌های مورد نظر خود را اعلام کرده‌اند. در ابتدا مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی برسر کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده به توافق رسیدند و نتیجه را به صورت رسمی به بانک مرکزی منعکس کردند. براساس این توافق نرخ سود سپرده از 22 درصد فعلی به 20 درصد کاهش می‌یابد و نرخ سود تسهیلات نیز بین 2 تا 3 درصد کم می‌شود.   پس از این توافق رئیس کل بانک مرکزی نیز در سخنانی وضعیت قابل قبول در بازار پول را وضعیتی دانست که در آن نرخ سود سپرده 2 درصد و نرخ سود تسهیلات 4 درصد بالاتر از نرخ تورم انتظاری باشد. بدین ترتیب از این دیدگاه نرخ سود سپرده باید به حدود 17 درصد و نرخ سود تسهیلات به 19 درصد کاهش یابد. اما وزیر اقتصاد نیز در این زمینه نظر خود را اعلام کرده است. به اعتقاد علی طیب نیا تفاهم ۲۰درصدی بانک‌ها برای نرخ سود ملاک نیست، بلکه ملاک شورای پول و اعتبار است که تصمیم‌گیری می‌کند.
طیب نیا وزیر اقتصاد

وی همچنین اعلام کرده که باید نرخ سود سپرده به 18 درصد و نرخ بهره برای وام گیرندگان نیز به 20 درصد برسد. نظرات طیب نیا در حالی مطرح می‌شود که نرخ سود 18 درصد مدنظر وی کمتر از سه درصد با نرخ 5/15درصدی تورم و چهار درصد با نرخ سود 22 درصد فعلی فاصله دارد. 
به هرروی در چنین فضایی نهاد ناظر بر بازارپول باید از ضمانت اجرایی کاهش نرخ سود بانکی مطمئن شود و برهمین اساس رئیس کل بانک مرکزی پیش از تصویب نرخ‌های سود جدید نقطه نظرات این بانک را به مدیران عامل شبکه بانکی گوشزد کرد. رئیس شورای پول و اعتبار از بانک‌ها خواست در زمینه ساماندهی بازار پول یار و مددکار بانک مرکزی باشند و در ارائه خدمات مالی به مؤسسات اعتباری فاقد مجوز، با بانک مرکزی هماهنگ عمل کنند. سیف از مدیران عامل خواست دیدگاه‌های خود را درباره شیوه‌های ساماندهی به بازار پول مطرح کنند، در خصوص روش‌های کاهش ریسک پذیرفته شده توسط بانک‌ها اظهارنظر کنند و در این زمینه، به ریسک‌هایی که سبب می‌شود سلامت و پایداری نظام بانکی دستخوش مخاطره شود، به طور خاص توجه نمایند.    حاشیه سود معقول بانک‌ها و تحولات آن، توجه به نیروهای درونی بازار پول در تعیین نرخ‌های سود، لزوم چاره‌اندیشی برای افزایش توان اعطای تسهیلات بانک‌ها، ارتقای شفافیت نظام بانکی، چاره‌اندیشی برای فعال کردن بیش از پیش عقود مبادله‌ای در نظام بانکی، سازوکارهای کنترل مؤسسات اعتباری غیرمجاز، چارچوب سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی، متناسب‌سازی نرخ حق‌الوکاله‌ها با نرخ‌های‌ سود و مواردی از این قبیل مورد توجه مدعوین جلسه بود. سیف در ادامه از بانک‌ها خواست نسبت به کاهش و تعدیل میزان اضافه برداشت خود از منابع بانک مرکزی در سال ‌94 اهتمام ویژه داشته باشند و این مژده را داد که این منابع بازگشت شده در قالب‌های دیگر؛ نظیر سپرده‌گذاری بانک مرکزی در بازار بین‌ بانکی به نظام اقتصادی بازخواهد گشت.    علاوه براین، رئیس کل بانک مرکزی از بانک‌ها خواست از جایگاه کارگروه فرا دستگاهی پیگیری مطالبات غیرجاری که در بانک مرکزی برگزار می‌شود، برای وصول مطالبات معوق و احیای دارایی‌های خود بهره گیرند و در این زمینه، اهتمام و جدیت بیشتری داشته باشند. سیف در خاتمه، بر عزم و قاطعیت بانک مرکزی برای مقابله با مؤسسات اعتباری غیرمجاز تأکید کرد و از بانک‌ها خواست در ارائه خدمات به این‌گونه مؤسسات، خود را با سیاست‌های بانک مرکزی تطبیق دهند.
 


دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن