تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804639972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه بهتر بياموزيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۴:۲۸ب.ظ)
چگونه بهتر بياموزيم موج- سريع ترين و موثرترين روش آموزش و فراگيري اطلاعات چيست؟ کارشناسان سال ها است که به اين پرسش مي انديشند.
به گزارش خبرگزاري موج و به نقل از يورونيوز،تقويت توانايي حفظ داده ها يکي از چالش هاي اساسي آموزش است اما چطور مي توان حافظه را تقويت کرد و تمرين داد.
هر کس روشي براي فراگيري سريع و موثر دارد. براي درک بهتر اين نکته به سراغ «مايکل تيپر» رفتيم. او که در دوران دانش آموزي به سختي قادر به يادگيري و حفظ درسهايش بود، در سال ۱۹۹۸ موفق شد مدال نقره «مسابقات جهاني حافظه» را بدست آورد. از او پرسيديم چگونه مي توان حافظه را تقويت کرد؟
مايکل تيپر:«من براي حفظ داده هاي جديد نيازدارم که تصويري از آنها در ذهن بسازم. يک نوع نقشه تصويري. مثلا اگر آدرسي به من بدهيد بايد آن را در ذهنم تصور کنم. اگر فقط آدرس را به من بگويد از اين گوش خواهم شنيد و از آن گوش فراموش خواهم کرد. اما اگر نقشه آن را به من بدهيد مي توانم به راحتي حفظش کنم. ما به واسطه عکس ها و تصاوير فکر مي کنيم و اگر اين داده ها را با احساسات که بعضا اغراق شده هم هستند فرابگيريم، به ياد آوري آنها ساده تر خواهد شد و عملا براي مدت بيشتري نيز در ذهن مان حک خواهند شد.»
مشکل شما در دوران تحصيل چه بود؟
مايکل تيپر: «شاگردها معمولا فقط پشت ميز مي نشينند و به درس هاي معلم گوش مي دهند. عملي که ملال آور است و ذهن را خسته مي کند. با اين روش، در نظام آموزشي، رفتاري با ذهن مي شود که نامناسب و بي فايده است. در حالي که مي توان با کمي خلاقيت و طنز و رنگ و تصوير شادي آفريد و ذهن را به فعاليت واداشت و فراگيري را تسريع کرد.»
چه چيز به ذهن آسيب مي رساند؟ چه کارهايي فراگيري سريع و توانايي حفظ کردن را تضعيف مي کند؟
مايکل تيپر:«خيلي چيزها از جمله اضطراب، مصرف مشروبات الکلي و استعمال دخانيات، ورزش نکردن، غذاي بد خوردن. اما اگر سيگار نکشيد و مشروب نخوريد و ورزش کنيد و غذاي مناسب بخوريد و با روحيه مثبت از روش هاي مناسب آموزش استفاده کنيد، کارهاي خيلي خوبي مي توانيد با ذهن تان بکنيد.»
دوره آموزشي فشرده
آيا شاگردي که تا چهارده سالگي مدرسه نرفته است مي تواند در يک سال تاخير چند ساله را جبران کند؟ يک آموزشگاه در اتيوپي روياي اين کودکان را تحقق داده است.
«مدهانيت» يکي از ۲ ميليون کودک اتيوپيايي است که تا چهارده سالگي از تحصيل محروم بوده چرا که خانواده اش توان پرداخت مخارج آن را نداشته اند. او اکنون در اين آموزشکده ويژه، با يک برنامه آموزشي فشرده يک ساله، در حال جبران تاخير چند ساله است.
مدهانيت: «قبلا حتا اسم خودم را هم نمي توانستم بخوانم يا بنويسم. حالا خواندن و نوشتن مي دانم و رياضيات پايه اي را نيز خوب فرا گرفته ام.»
برنامه آموزشي فشرده يک ساله در اين آموزشکده ترکيبي است از فعاليت هاي خلاقانه و سرگرم کننده که به دانش آموزان امکان مي دهد دورس پايه اي مثل خواندن و نوشتن و رياضات را در ۱۰ماه بياموزند. در پايان اين دوره، يک رشته امتحان برگزار مي شود و سپس آنها مي توانند براي سال چهارم دبستان اسم نويسي کنند.
«وندينو واردا»، معلم در اين آموزشکده مي گويد:«به بچه خوش مي گذرد. آنها از آموختن لذت مي برند و چون کمي هم مسن تر هستند سريع تر درس هاي پايه اي را مي آموزند. بسياري از آنهايي که اينجا آموزش ديده اند اکنون در سال هاي پاياني دبستان يا آغازين دبيرستان دولتي تحصيل مي کنند.»
هرچند دبستان و دبيرستان در اتيوپي مجاني است، مخارج اسم نويسي براي يک سال حدود ۱۰دلار است. خانواده هايي که توان پرداخت اين مبلغ را ندارند فرزندان شان را به مدرسه نمي فرستند.
مادر مدهانيت خوب مي دانند که بي سوادي چه دردي است: «من بي سوادم. خواندن و نوشتن نمي دانم. حتي اسم خودم را هم نمي توانم بنويسم. نمي خواستم که فرزندم هم به سرنوشت من دچار شود. اميدوارم که تحصيلات زندگي او را متحول کند. نمي خواهم که او نيز مثل زندگي کنم.»
آموزشکده از سال ۲۰۱۱ يعني زمان آغاز برنامه کلاس هاي فشرده تاکنون به حدود ۷۰ هزار دانش آموز کمک کرده که به نظام آموزشي دولتي بازگردند.
از مدير اجرايي اين برنامه پرسيديم که چه راه هايي وجود دارد براي اين که تضمين کرد که اين دانش آموزان بار ديگر به دليل مشکلات مالي خانواده هايشان از ادامه تحصيل باز نخواهند ماند.
«کاساهون» اينگونه پاسخ داد: «ما از کمک هاي مالي نهادهاي غيردولتي استفاده مي کنيم و به مادران اين دانش آموزان کمک مي کنيم تا شغل هاي کوچکي براي خود فراهم کنند و بودجه اي ويژه به تحصيل فرزاندانشان اختصاص دهند و ادامه آموزش و پرورش آنها را تامين کنند.»
آموزش فشرده به روشي سرگرم کننده
آيا دوره آموزشي فشرده علوم پايه اي، آشپزي يا هنر و صنعتگري در ۲۰ دقيقه ممکن است؟ در فرانسه استاد اين کار را يافته ايم که با روشي شاد و سرخوش آموزش مي دهند. اينجا در ليون فرانسه علاقه مندان در مدت زمان ۲۰ دقيقه بخش هايي از جهان علوم و هنر را فرا مي گيرند.
«کريستيان آمانو» توضيح مي دهد: «بيشتر يک چالش شخصي است تا چيز ديگري. مشکل اصلي اين است که بايد دقيق و سريع و مختصر بود.»
آموزگاران بايد به اصل مطلب بپردازند و شاگردان هم بايد سريع بياموزند. اين کارگاه هاي آموزشي شرکت کنندگان را تشويق مي کند که بعدا بروند و آموخته هاي خود را غني تر کنند.
«کترين بووار»، مدير اين مرکز آموزشي مي گويد:«بيست دقيقه خيلي کم است. هدف اصلي تشويق به بيشتر فرا گرفتن و آموختن است.» يکي از فعالان مي افزايد: «به نظر من، ما اينجا بيشتر از آنکه درس بگيريم، به طور فشرده آموخته هاي خود را با يکديگر تقسيم مي کنيم.»
کلمان مومال که لوله کش است در اين موسسه تدريس مي کند مي گويد: «[شرکت در اين کارگاه] راهي است براي اينکه به ديگران بياموزيد که مثلا لوله کشي يک شغل جدي است و با تعميراتي که ذوق ورزان مي کنند، فرق دارد. البته تشويق ديگران به کشف و آزمايش مشاغل ديگر هم هدف ماست.»
هرچند فوت و فن هاي کار زياد است، هدف متخصص شدن نيست. کترين بووار مي گويد: «تخصص آنقدر مساله ما نيست. هدف آموزش فوت و فن هاي اوليه است؛ چيزهايي که مي توان به راحتي و در آرامش آموخت و به ديگران نيز آموزش داد.»
هدف آموزگاران جوان اين کارگاه ها انتقال آموخته هاي خود به جوان تر است. يکي از آنها که معلم موسيقي است توضيح مي دهد: «به گمان من، بهترين راه آموختن کار عملي است. بايد آستين ها را بالا زد و مشغول کار شد. اول بيايد با ما موسيقي تمرين کنيد، بعد با هم حرف مي زنيم.»
البته ترديدي نيست که ميل به آموختن، حضور فعال در جلسات و داشتن استادان خوب شرط لازم موفقيت در اين راه است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن