محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843684111
به سعدی جفا شده است
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
در مراسمی که در آستانه روز بزرگداشت سعدی (اول اردیبهشت) برگزار شد گفته شد درباره سعدی همیشه حرفهای تکراری زده میشود و به او جفا شده است. به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان دکتر حامد صافی، شاعر، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در مراسمی که به همت گروه کتابخوانی اهواز (کانون کاشت) برگزار شد. گفت: کارهایی که در کشور برای سعدی انجام شده چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی درخور شان او نیست؛ برای همین سخنهای ناگفته زیادی درباره او هست. وی با بیان این که سعدی خداوندگار ملک سخن است توضیح داد: او در شعر و نثر قلمی توانمند داشته و برای همین هر وجهی از کلیات او را که ورق بزنیم میتوانیم درباره آن سخن بگوییم. این شاعر با بیان این که درباره سعدی همیشه حرفهای تکراری زده میشود ادامه داد: میگویند که غزل عاشقانه در دیوان سعدی به اوج رسیده و سعدی کسی است که غزل عاشقانه گفته است اما من میخواهم این سخن را نفی کنم و بگویم که اصلا چنین چیزی نیست بلکه این حرف نیز مثل خیلی سخنان دیگر دهان به دهان چرخیده و بدون بررسی صحت و سقم آن باور شده است. او عنوان کرد: آیا واقعا مجموعه غزلیات سعدی عاشقانه است؟ آیا او در عرفان دست نداشته است؟ او با غزل فارسی قرن ششم چه کرده است؟ آیا فقط سعدی آن را به اوج عاشقانگی رساند؟ صافی گفت: در تاریخ ادبیات خواندهایم که غزل عارفانه را مولوی به اوج رساند و غزل عاشقانه را سعدی. سپس حافظ این دو را تلفیق کرده است اما این گونه نیست بلکه سعدی بود که عرفان و عشق را با هم تلفیق کرد و حافظ به پیروی از سعدی پیش رفت و نقش سعدی در غزل مغفول مانده است. او با بیان این که مهارت سعدی وقتی آشکار میشود که وقتی غزل او را میخوانیم واقعا نمیدانیم عاشقانه است یا عارفانه توضیح داد: شما میتوانید با خواندن غزلی از سعدی در آن واحد این گونه برداشت کنید که این غزل هم واجد عشق زمینی است و هم دارای عشق آسمانی. این پژوهشگر ادبی یادآور شد: مولوی وقتی از عشق آسمانی در دیوان شمس صحبت میکند به گونهای از آن حرف میزند که برای ما و مخاطبانش اندکی انتزاعی است و گویی این عشق دستنیافتنی است. در واقع مولوی در هالهای از ابهام از عشق آسمانی صحبت میکند. بنابراین وقتی غزل مولوی را میخوانید تردید نمیکنید که این عشق آسمانی است چرا که با تجربه شما سازگار نیست. او بیان کرد: کاری که سعدی کرد این است که آن جا که از عشق آسمانی سخن میگوید به گونهای عرفان را در غزل میگنجاند که با تجربه مخاطب کاملا سازگاری دارد. تجربه مخاطب عشق زمینی است. سعدی در بیان عشق آسمانی مطابق با عشق زمینی صحبت میکند. شما در غزلیات سعدی هیچ گاه اصطلاحات عرفانی خاص را نمیبینید. صافی با بیان این که سعدی از منظر تجربه خودش یا افراد مقابل خودش به عشق آسمانی پرداخته است تصریح کرد: وقتی غزلی از سعدی را میخوانید میتوانید آن را تحلیل عرفانی ملموس کنید. در حالی که چنین تحلیلی در غزل عرفانی مولوی کاربرد ندارد و هنر سعدی این جا است. او با اشاره به این که سعدی جریان عاشقانه غزل را عارفانه کرد یادآوری کرد: سنایی آغازگر غزل عارفانه بود و این جریان با انوری ادامه پیدا کرد. بعد به عطار و خاقانی رسید اما سعدی آغازگر روندی شد که تلفیق عشق آسمانی و عشق زمینی بود. او با بیان این که کاری که سعدی انجام داده با کاری که حافظ کرده متفاوت است تاکید کرد: حافظ با استفاده از ظرایف، پیچیدگیها و ابهامها عشق زمینی و آسمانی را تلفیق کرده است. شما هنگام خواندن غزل حافظ دچار پیچیدگی و ابهام میشوید اما سعدی ابزاری که در اختیار داشته چیز دیگری بوده است. هیچ پیچیدگیای به نسبت شعر حافظ در شعر سعدی نمیبینید. غزلیات سعدی چون تجربهآمیز است و به عواطف انسانی نزدیک است شما تردید میکنید که عشق او زمینی است یا آسمانی. برای همین حافظ به شدت از این لحاظ مدیون سعدی است و این موضوع در تاریخ ادبیات ما مغفول مانده و میگویم که حافظ آغازگر غزل عاشقانه و عارفانه است. عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز توضیح داد: غزلیات سعدی را میتوان به سه دسته تقسیمبندی کرد؛ دسته اول غزلیاتی هستند که صرفا عاشقانه هستند و ممکن است در چاپهای جدید نیز آنها را نبینیم. غزلهای اروتیکی که کاملا عشق زمینی هستند و نمیشود تفسیر دیگری از آنها داشت. البته این دسته از غزلهای او درصد کمی را به خودشان اختصاص دادهاند و 15 تا 20 درصد غزلیات او را شامل میشوند. او ادامه داد: دسته دوم غزلیات سعدی عرفان محض هستند و سعدی نیز در آنها موفق نبوده است چراکه به پیروی از شاعران گذشته مثل سنایی و عطار آنها را سروده است. وقتی این دسته از غزلیات او را میخوانیم تکلف را در آنها مشاهده میکنیم چون او از همان اصطلاحاتی که در شعرهای عرفانی قبل از خودش بوده استفاده کرده است. این پژوهشگر تصریح کرد: دسته سوم غزلیات سعدی که نزدیک به 50 درصد غزلها را به خودش اختصاص میدهند غزلهایی هستند که ما نمیتوانیم بگوییم این عشق زمینی است یا آسمانی بلکه بین هر دو در نوسان است. او بیان کرد: در این مصرع که سعدی میگوید «ای ساربان آهسته ران کارام جانم میرود» این عشق میتواند عشق آسمانی باشد اما چون با تجربه عشق زمینی بیان شده میتواند عشق زمینی هم باشد. این همان تلفیق عشق و عرفان است. صافی توضیح داد: غزلهای موفق شیخ اجل مربوط به دسته سوم هستند که متاسفانه از این دید هیچ گاه به آنها پرداخته نشده و نقش سعدی در جریانسازی غزل فارسی مغفول مانده است. وی خاطرنشان کرد: تجربهسازی سعدی را ما در بقیه آثار او نیز میبینیم. گلستان سعدی به تمامی با تجربه زندگی عادی انسان تطابق دارد. در بوستان نیز حکایتها مطابق با تجربیات انسانی است چراکه سعدی هیچ گاه سعی نمیکند از موضع بالا صحبت کند. برای همین زبان او سهل و ممتنع و ساده است. این شاعر گفت: در شعر حافظ مخاطب به خاطر پیچیدگیها و ظریفکاریها دچار دوگانگی میشود اما در شعر سعدی به خاطر این که در پرداختن به عرفان با تجربه انسانی پیش میرود و سخن میگوید ما را به تردید میاندازد. سعدی وقتی میگوید «صاحب خبر بیامد و من بیخبر شدم» این چه خبری است که صاحب خبر آمده و به جای آن که باخبر شود بیخبر میشود؟ آیا این خبر از عشق زمینی شاعر است یا عشق آسمانی؟ او با بیان این که نوع پرداختن سعدی و حافظ در تلفیق عشق و عرفان متفاوت است اظهار کرد: آغازگر تلفیق عشق و عرفان بدون شک سعدی بوده است و حافظ به تبعیت از سعدی این دو را با هم تلفیق کرده است. وی گفت: ما هر چه میگوییم از متن کارهای سعدی است و هر آن چه هم که بزرگان درباره سعدی گفتهاند از متنهای او استخراج کردهاند زیرا ما چیزی جز متن سعدی از خودش نمیدانیم. صافی تصریح کرد: یکی از ایراداتی که در عرصه ادبی ما وجود دارد این است که وقتی بزرگی حرفی میزند همه در ادامه نیز همان حرف را تایید میکنند. در حالی که ما باید خودمان بررسی و تحلیل کنیم. در ادبیات ما به سعدی جفا شده است. به کاری که سعدی کرده و جریانسازی شده توجه نشده است. ما فقط میگوییم سعدی غزل عاشقانه را به اوج رسانده اما آیا تاثیری در جریان بعدی نداشته است؟ وقتی این گونه صحبت میکنیم برای سعدی عیب محسوب میشود چراکه چیزی را تمام کرده و قادر نبوده پس از خودش جریان ایجاد کند. عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: وقتی از شاعرانی همچون فردوسی، حافظ، عطار و غیره نام میبریم و میگوییم که آنها قلههای ادب پارسی را فتح کردهاند به خاطر این است که جریانساز شده و به پیشبرد ادبیات کمک کردهاند. سعدی نقشش در جریان غزلهای تلفیقی عاشقانه عارفانه مغفول مانده است. در ادامه غزلیاتی از سعدی خوانده شد و سپس مقبره او از لحاظ معماری مورد واکاوی و نمادشناسی قرار گرفت. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]
صفحات پیشنهادی
در آستانه روز بزرگداشت سعدی همایش سعدی و متنبی برگزار میشود
در آستانه روز بزرگداشت سعدیهمایش سعدی و متنبی برگزار میشودهمایش سعدی و متنبی در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۹ و ۳۰ فروردین و با حضور سعدیشناسان و متنبیشناسان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس پس از برگزاری همایش سعدی و پوشکین سعدی و یونس امره سعدی و سپاسخ به حاشیه های اپرای «سعدی»
پاسخ به حاشیه های اپرای سعدی مدیر مرکز سعدیشناسی به حاشیههای پیشآمده درباره اجرای اپرای عروسکی سعدی توسط بهروز غریبپور در شیراز پاسخ داد خبرگزاری ایسنا مدیر مرکز سعدیشناسی به حاشیههای پیشآمده درباره اجرای اپرای عروسکی سعدی توسط بهروز غریبپور در شیراز پاسخ داد دروزیر ارشاد در جهت تحققِ شعار سال گام بردارد/ دعوت از جنتی برای تماشای اپرای «سعدی»
ایلنا مدیر مرکز سعدی شناسی در شیراز تاکید کرد علی جنتی باید با ورود در ماجرای مجوز اپرای سعدی در جهت اجرایی شدن شعار سال 94 گام بردارد به گزارش خبرنگار ایلنا کوروش کمالی سروستانی با تاکید بر اینکه مردم و مسئولان شیراز با آغوش باز از اجرای اپرای «سعدی» استقبال میهمایش سعدی و متنبی در سومین سال
همایش سعدی و متنبی در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۹ و ۳۰ فروردین و با حضور سعدیشناسان و متنبیشناسان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود به گزارش ایلنا علیاصغر محمدخانی با اعلام این خبر گفت مرکز فرهنگی شهرکتاب و مرکز سعدیشناسی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ شمسی برنامهی دهاظهارات معاون هنری ارشاد درباره «اپرای سعدی»
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۷ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت اجرای اپرای سعدی گفت در حال بررسی مساله هستیم و تلاش میکنیم با کارگردان و تهیهکنندهی نمایش به توافقی برسیم که اصل کار از بین نرود علی مرادخانی در گفتوگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا بیان کهمایش سعدی و متنبی برگزار میشود
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۸ پس از برگزاری همایش سعدی و پوشکین سعدی و یونس امره و سعدی و سروانتس در شهر کتاب و در روسیه ترکیه و اسپانیا در سه سال گذشته همایش سعدی و متنبی در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۹ و ۳۰ فروردین و با حضور سعدیشناسان و متنبیشناسان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برایوبی: برگزاری ۶۰ جلسه شورای پروانه ساخت قابل تقدیر است برگزاری نخستین جلسه شورای پروانه ساخت در سال ۹۴/ مازیا
ایوبی برگزاری ۶۰ جلسه شورای پروانه ساخت قابل تقدیر استبرگزاری نخستین جلسه شورای پروانه ساخت در سال ۹۴ مازیار میری جایگزین اسعدیان شدنخستین جلسه شورای پروانه ساخت آثار سینمایی در حالی با حضور حجتالله ایوبی رییس سازمان سینمایی و اعضای این شورا برگزار شد که مازیار میری به عنوان نآخرین وضعیت مجوز اپرای عروسکی «سعدی»
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۲ هر چند شایعاتی مبنی بر حل مشکل اجرای اپرای عروسکی سعدی مطرح میشود اما بهروز غریبپور کارگردان این اثر هنری همچنان میگوید که این مساله حل نشده است این هنرمند تئاتر در گفتوگویی با خبرنگار بخش تئاتر ایسنا درباره آخرین وضعیت اپرای عروسکی سعدیاپرای «سعدی» باید روی صحنه بیاید
ایلنا بهرام جمالی میگوید مسئله صدور مجوز اجرا برای اپرای سعدی به زودی حل میشود و بنیاد رودکی با جدیت تامین منابع مالی مورد نیاز گروه را پیگیری میکند به گزارش خبرنگار ایلنا بهرام جمالی مدیر بنیاد رودکی که اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» همواره با حمایت&zآیا اپرای «سعدی» به سرنوشت علی مطهری دچار میشود؟
بهروز غریبپور از ارسال مستندات لازم برای اثبات عدم حضور تکخوان زن روی صحنه اپرای عروسکی سعدی خبر داد به گزارش خبرنگار ایلنا سرپرست گروه تئاتر «آران» در همین رابطه توضیح داد رایزنیهای لازم با دوستان بنیاد سعدیشناسی در شیراز انجام شده و البته اینطور ا«سعدی» در شیراز به بنبست رسید!/ تکخوانی عروسک مانع اجرای اپرا
اجرای اپرای عروسکی سعدی در شیراز به بهانه تکخوانی زن در این نمایش و بر اثر فشار جریانهای خاص منتفی شد به گزارش خبرنگار ایلنا اپرای عروسکی «سعدی» به کارگردانی بهروز غریبپور که قرار بود روز اول اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز تولد شاعر بلند آوازه ایرانی در شیتهدیدها «اپرای سعدی» را متوقف کرد / غریبپور: لهو و لعبی در کار نیست
تهدیدها اپرای سعدی را متوقف کرد غریبپور لهو و لعبی در کار نیست فرهنگ > سینما - اجرای اپرای سعدی به کارگردانی بهروز غریبپور که قرار بود همزمان با روز بزرگداشت سعدی در شیراز روی صحنه برود لغو شد به گزارش خبر گزاری خبر آنلاین مصادف با روز بزرگداشت سعدی در شی«اپرای سعدی» مجوز نگرفت
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۸ نمایش عروسکی اپرای سعدی مجوز نگرفت بهروز غریبپور با اعلام این خبر به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت قرار بود با توجه به حاشیههایی که برای اجرای اپرای سعدی در تاریخ اول اردیبهشت در شیراز ایجاد شده است بازبینی صورت گیرد که شب گذشته این کار انجام شاپرای سعدی مجوز نمیگیرد
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۹ مدیر کل دفتر موسیقی اظهار کرد اپرای سعدی دارای تکخوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما نمیتوانیم به تکخوان زن مجوز دهیم پیروز ارجمند در گفتوگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا اظهار کرد ما درباره اپرای سعدی و مواردی اینچنینی براساس قواعد دفتبدعتی تازه در صدور مجوز «اپرای سعدی»
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۶ بهروز غریبپور اتفاقی را که برای صدور مجوز اجرای اپرای عروسکی سعدی رخ داده نادر و بدعتی تازه دانست که در 10 سال فعالیتاش در این حوزه بیسابقه بوده است کارگردان نمایش عروسکی اپرای سعدی که قرار بود اثر خود را اول اردیبهشت ماه همزمان با سالروز بزر«سعدی» در شیراز به بنبست رسید!
سعدی در شیراز به بنبست رسید اجرای اپرای عروسکی سعدی در شیراز به بهانه تکخوانی زن در این نمایش و بر اثر فشار جریانهای خاص منتفی شد به گزارش ایلنا اپرای عروسکی سعدی به کارگردانی بهروز غریبپور که قرار بود روز اول اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز تولد شاعر بلند آوازه ایرانتهدیدها «اپرای سعدی» را متوقف کرد |اخبار ایران و جهان
تهدیدها اپرای سعدی را متوقف کرد اجرای اپرای سعدی به کارگردانی بهروز غریبپور که قرار بود همزمان با روز بزرگداشت سعدی در شیراز روی صحنه برود لغو شد کد خبر ۴۹۰۶۶۹ تاریخ انتشار ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۳ - 12 April 2015 اجرای اپرای سعدی به کارگردانی بهروز غریبپور که قرار بو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها