تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833258286
همه عناصر تئاتر نشانه است
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: در واقع ما برای بررسی رفتارهای معنادار انسان، به نشانهشناسی نیازمندیم؛ از همین رو، بسیاری از صاحبنظران، نشانهشناسی را علمی تعریف كردهاند كه... نشانه شناسی، علمی میانرشتهای است كه كمك بسیاری به درك رفتارهای انسان میكند. در واقع ما برای بررسی رفتارهای معنادار انسان، به نشانهشناسی نیازمندیم؛ از همین رو، بسیاری از صاحبنظران، نشانهشناسی را علمی تعریف كردهاند كه به مطالعه چگونگی تولید معنی در جامعه میپردازد. بدیهی است یكی از عرصههایی كه بررسی رفتار آدمی در آن بسیار مهم است و از سوی دیگر با شناخت آن، بررسی رفتارهای آدمی نیز كاملتر مینماید، عرصه هنر و بهویژه، هنر تئاتر است. تاكید بر تئاتر از آن جهت است كه تئاتر، زندهترین جایگاه بررسی رفتار میان هنرمند و مخاطب است و تئاتر را آن چیزی میدانند كه بین بازیگران و تماشاگران رخ میدهد؛ پس بیراه نیست كه آن كه در جستوجوی شیوههای تولید و مبادله معنی است حداقل بخشی از تمركز خود را متوجه تئاتر كند. «پیتر بوگاتیرف»، كارشناس فرهنگ عامه و فرمالیست روسی، در سال 1938 در مقالهای اعلام كرد هر آنچه در صحنه تئاتر است، ویژگیهایی مییابد كه در زندگی عادی فاقد آن است. «ژیری ولتروسكی» تمام چیزهایی را كه روی صحنه قرار دارند نشانه دانست و این را معادل با اولین اصل نظریه تئاتری در مكتب پراگ میدانند: فرایند نشانه شدن ابژه. در ادامه به برخی از مهمترین اصول نظریه تئاتری در مكتب پراگ اشاره میشود. 1- فرایند نشانه شدن ابژه:مطابق این اصل، هر آنچه بر صحنه است نشانه است و در حالی كه در زندگی واقعی، نقش سودمندی یك ابژه بیش از نقش دلالتگر آن اهمیت دارد، روی صحنه تئاتر، این دلالت است كه اهمیت بیشتری مییابد. بازیگر و هر چه میگوید و عمل میكند و تمام چیزهایی كه روی صحنه هستند جزئی از فرایند نشانگی را تشكیل میدهند. 2- دلالت ضمنی (نشانه نشانهها):یك نشانه میتواند بر ابژهای، دلالت صریح و بر چند ابژه، دلالت ضمنی داشته باشد. روی صحنه، اشیا میتوانند نشانهای از یك نشانه دیگر باشند. بهعنوان مثال لباس در تئاتر، قرار است نشانه یك لباس (نشانه دیگر) باشد.دلالت، مناسبت میان دال و مدلول است و در یك دسته بندی كلی و نسبی، آن را به دلالت صریح یا مطابقتی و دلالت ضمنی یا التزامی تقسیم میكنند. تعریف و تقسیمبندی انواع دلالت، كار سادهای نیست؛ بهدلیل اینكه معانی، نسبت به زمان، مكان، دانش مخاطب و خیلی از موارد دیگر، نسبی است و همین موضوع، ایجاد یك دیوار ثابت جهت تقسیم بندی را دشوار و بلكه غیرممكن مینماید؛ اما در یك چارچوب كلی، آن معانیای كه بلافاصله پس از شنیدن یك واژه به ذهن متبادر میشوند، معانی صریح به شمار میآیند و آن معانیای كه در مراحل و لایههای بعدی به ذهن متبادر میشوند و یا ذهن، استنباط میكند معانی ضمنی هستند. «نشانههای نشانهها» كه بوگاتیرف از آن سخن میگوید در واقع بیانگر همان مفهومی است كه معمولا با عنوان معنای ضمنی خوانده میشود. در مورد ساز و كار معنای ضمنی در زبان و دیگر نظامهای نشانهای بسیار بحث شده است، اما زبانشناس دانماركی، «یلمزلف» قابلقبولترین صورتبندی را از این مفهوم به دست داده است. او در تعریف «دلالت ضمنی» مینویسد: «دلالت ضمنی آن است كه سطح بیانش نیز نشانه است... دیالكتیك دلالت صریح – دلالت ضمنی بر همه وجوه اجرا حاكم است. طرح صحنه، جسم بازیگر، حركات و گفتار او را شبكه پیوسته دگرگون شوندهای از معناهایاولیه و ثانویـه تعییـن مـیكند». 3- اصل تغییر پذیری نشانه: بوگاتیرف میگوید: «هر ابژهای شاهد آن است كه نشانهاش سریع و بهگونهای متنوع تغییر میكند»(الام، 1384، ص23). این اصل نیز بر این نكته تاكید میكند كه یك نشانه واحد، بر ابژههای متفاوت دلالت میكند و خود موجدِ اصولِ زیرمجموعه خویش، به شرح زیر است:الف- اصل شباهت بین دال و مدلول: این اصل بر تناسب و شباهت بین بازنمود و بازنموده تاكید میكند و چیزی است مثل وجه شبه كه در ادبیات بر آن تاكید میشود. یك شیء روی صحنه از طریق شباهت به میز، میتواند به ابژه میز دلالت كند. ب - اصل پویایی نشانه: هر دالی بر صحنه میتواند به جای هر مقولهای از مدلولها بنشیند؛ هیچ رابطه قطعی و غیرقابل تغییر میان دال و مدلولها وجود ندارد. این اصل، در عمل نیز میتواند كاركردهای بسیاری را به تئاتر هدیه دهد و شاید به همین دلیل است كه بسیار مورد توجه گونههای مختلف تئاتر از جمله تئاترهای پیشرو قرار میگیرد. این اصل سبب میشود كه رابطه دال و مدلول روی صحنه، از تاكید بر تشابه، فراتر رود. بهعنوان مثال، به جای اینكه یك شیء روی صحنه، شبیه میز باشد تا بتواند بر ابژه میز دلالت كند، میتوانیم از حركات بازیگران استفاده كنیم و بازیگر، اعمالی را روی صحنه انجام دهد كه ابژه میز را به ذهن مخاطب متبادر كند. همین جا میتوانیم اصلی دیگر را نیز مطرح كنیم.ج - اصل اقتصاد نشانه: این اصل كه خود ریشه در اصل پویایی نشانه دارد بر این تاكید میكند كه مجموعه محدود نشانهها، بر تعداد نامحدودی ابژه دلالت میكنند و با اصول دیگر از جمله پویایی نشانه، شباهت بین دال و مدلول و اصل شباهت بین دالها ارتباط و تعامل دارند.د- اصل شباهت بین دالها: دالها را نیز میتوان به جای یكدیگر به كار برد. نشانهها میتوانند به جای همدیگر استفاده شوند. ه – فرایند تغییر و تعامل رمزگان یا نظامهای نشانهای: این اصل، امكان دو سویه تعامل بین نظامهای نشانهای یا رمزگانهای دخیل را بررسی میكند. بهعنوان مثال وقتی در پانتومیم، بازیگر، بالا رفتن از پله را نمایش میدهد رمزگان حركات بازیگر، جانشین رمزگان معماری میشود.و – پیوستار سوبژكتیو- ابژكتیو: این اصل به این امكان روی صحنه اشاره میكند كه نشانه زنده میتواند روی صحنه، كاركرد افزار صحنه را بیابد؛ مثل یك سرباز نگهبان كه بیحركت ایستاده است و در واقع كاركردی در حد ابزار صحنه دارد. همچنین عكس این رابطه نیز صادق است؛ نشانه بیجان، روی صحنه، كاركرد و پویایی یك دال زنده را مییابد؛ مثل دشنه خون آلود در صحنه قتل ژولیوس سزار كه دلالت بر قتل میكند. این اصل، خود، به نوعی تغییر و تعامل نظامهای نشانهای نیز اشاره دارد. 4- برجستهسازی و سلسله مراتب اجرا:موكارفسكی، ساختار را چنین تعریف میكند: «نظامی از عناصر كه تحقق زیباییشناختی یافتهاند و در یك سلسله مراتب پیچیده گرد آمدهاند و در آن یكی از عناصر بر دیگران غالب است.» به عقیده ساختارگرایان، این نظامِ سلسله مراتبی، قطعیت ندارد و سیال است. «آنچه كه در این ساختار دگرگون شونده اجرا جالب است، به قول ولتروسكی «چهرهای است كه در اوج این سلسله مراتب قرار دارد و توجه مخاطب را عمدتا بهخود جلب میكند.» در اینجا مفهومی كه ابتدا در مطالعه زبان شعر به كار گرفته شد، یعنی برجستهسازی مصداق پیدا میكند.... در ساختار اجرا، در سنت تئاتر غربی، حالت خودكار شده وضعیتی است كه در آن راس سلسله مراتب را بازیگری و بهخصوص بازیگر «اصلی» بهخود اختصاص داده باشد؛ بازیگری كه عمده توجه مخاطب را به شخص خود جلب میكند. برجستهكردن عناصر دیگر زمانی رخ میدهد كه این عناصر از نقشهای كاركردی «شفافی» كه دارند تغییر وضعیت داده و برجستگی غیرمنتظرهای پیدا كنند... برجستگی جنبههایی از اجرا ناشی از دادن استقلال و برجستگی نامتعارف به آنها نیست بلكه دور كردن آنها از جنبههایی از كاركردهای رمزگذاری شده شان نیز به برجستهسازی شان كمك میكند. وقتی [كاركرد] نشانگی تئاتری «بیگانه» شود و نه خودكار، تماشاگر ترغیب میشود توجه خود را به معانی نشانهای جلب كند و بر دال و عملیات آن متمركز میشود».بنابراین، غلبه یك عنصر در یك ساختار، میتواند از طریق برجستهسازی انجام شود. از این اصل میتوانیم برای جلب توجه تماشاگر به اشیا، ابزار صحنه، صحنه یا حركات بازیگر استفاده كنیم و به این وسیله از حالت خودكار شده جلوگیری كنیم. مؤخره: بهنظر میرسد اصول فوق، میتوانند ما را در خوانش یك نمایش یاری كنند. آگاهی از این اصول، نه تنها نویسنده نمایش را در رمزگذاری یاری میكند بلكه سبب میشود كه كارگردان، عوامل اجرایی و تماشاگران نیز در رمزگشایی موفقتر عمل كنند. باید پذیرفت كه این اصول، انقلابی را در حوزه مطالعات تئاتری بهوجود آوردهاند. «در حالی كه نشانه شناسی روشی برای دیدن متن نمایشی فراهم آورده است كه درك ما را از چگونگی ساختهشدن متن افزایش میدهد، كلیدی نیز برای رها كردن تئاتر از قفل و زنجیر ادبیات فراهم كرده است؛ روشی برای اجتناب از زندانی كردن تئاتر در متن... . اعضای مكتب پراگ اولین كسانی بودند كه دریافتند هر چیزی كه در قالب تئاتر به تماشاگر عرضه میشود، یك نشانه است. با خوانش و درك این نشانههاست كه فهمیدن دنیای اطراف خود را آغاز میكنیم» (استن و ساونا، 1386، ص129).
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 468]
صفحات پیشنهادی
زنی عجیب در آسایشگاه!
پیش از آن هم در پشت صحنه تئاتر فعالیت داشتم. همیشه در ذهنم بود كه یك كار ... برای آماده شدن حدود یك ماه تمرین داشتم و با توجه به اینكه همه بچهها تئاتری بودند و صحنه ... به نظر من بجز شناخت تمام عناصر بازیگری و اشراف بر اجزای یك نمایشنامه، .... دعوت ايران براي بازديد از تاسيسات هسته اي نشانه صداقت جمهوري اسلامي است ...
پیش از آن هم در پشت صحنه تئاتر فعالیت داشتم. همیشه در ذهنم بود كه یك كار ... برای آماده شدن حدود یك ماه تمرین داشتم و با توجه به اینكه همه بچهها تئاتری بودند و صحنه ... به نظر من بجز شناخت تمام عناصر بازیگری و اشراف بر اجزای یك نمایشنامه، .... دعوت ايران براي بازديد از تاسيسات هسته اي نشانه صداقت جمهوري اسلامي است ...
تراژدی حذف روی صحنه تاریخ
زمانی من برای رادیو مینویسم، زمانی برای تلویزیون و زمانی برای تئاتر و این ها ... همه می دانند که این شخصیت مرکزی ما کشته شده، اما آنچه مهم است تأثیر و تحلیل ... پس این حس بیشتر یک نشانه است. آیا در این روند شکل گیری زبان و حس کار از علی ... مضمون جزو عناصر پیش برنده درام شما نیست، اما شما روی آن تأکید داشتید،چرا؟ ...
زمانی من برای رادیو مینویسم، زمانی برای تلویزیون و زمانی برای تئاتر و این ها ... همه می دانند که این شخصیت مرکزی ما کشته شده، اما آنچه مهم است تأثیر و تحلیل ... پس این حس بیشتر یک نشانه است. آیا در این روند شکل گیری زبان و حس کار از علی ... مضمون جزو عناصر پیش برنده درام شما نیست، اما شما روی آن تأکید داشتید،چرا؟ ...
گفت وگو با سیامک صفری به انگیزه نمایش «شکار روباه»
نوعی نبوغ در او دیدم؛ چیزی که در من نبود و قرار بود همه اینها را بازی کنم به .... کاملاً به او اعتماد دارم چون از معدود کارگردانهایی است که در کنار تمام عناصر اجرا بازیگر را به خوبی ... این ماجرا ارادی نبوده است البته ذائقه من تئاتر است و جای من اینجاست. ... ناول و هيولت پاكارد بخش عمومي آلمان را نشانه ميروند - ...
نوعی نبوغ در او دیدم؛ چیزی که در من نبود و قرار بود همه اینها را بازی کنم به .... کاملاً به او اعتماد دارم چون از معدود کارگردانهایی است که در کنار تمام عناصر اجرا بازیگر را به خوبی ... این ماجرا ارادی نبوده است البته ذائقه من تئاتر است و جای من اینجاست. ... ناول و هيولت پاكارد بخش عمومي آلمان را نشانه ميروند - ...
گفتگو با جاناتان میلر
كارگردانی بیش از آنكه یك شغل باشد نوعی علاقه است و تئاتر برای من تصور دنیاهای ... اغلب، یك متن، یك نشانه و یا یك نوع روایت داستانی، علاقهام را برمیانگیزد و تخیل من ... و به اشتباه تصور میكنند كه همه چیز را به خدمت اجرای اثر در میآوردند. ... به نظر میرسد كه عنصر كلیدی در كار شما به عنوان كارگردان، هنرهای تجسمی و به ...
كارگردانی بیش از آنكه یك شغل باشد نوعی علاقه است و تئاتر برای من تصور دنیاهای ... اغلب، یك متن، یك نشانه و یا یك نوع روایت داستانی، علاقهام را برمیانگیزد و تخیل من ... و به اشتباه تصور میكنند كه همه چیز را به خدمت اجرای اثر در میآوردند. ... به نظر میرسد كه عنصر كلیدی در كار شما به عنوان كارگردان، هنرهای تجسمی و به ...
میخواستیم جهان را دگرگون کنیم
همچون هر نمایشنامه دیگری عناصر صحنهای به عنوان نشانه و پیوستاری از ... همه چیز قراردادی است و اگر این قراردادها را از تئاتر بگیریم معلوم نیست به کجا میرسیم. ...
همچون هر نمایشنامه دیگری عناصر صحنهای به عنوان نشانه و پیوستاری از ... همه چیز قراردادی است و اگر این قراردادها را از تئاتر بگیریم معلوم نیست به کجا میرسیم. ...
سایه سنگین تنهایی در نمایش «خانه»
... «خانه»، راهی متفاوت نسبت به آثار پیشین گروه تئاتر «تجربه» در پیش گرفته و به ... علاقه خیلی زیادی به نشانه و تاویل نشانهها دارم؛ به همین دلیل مینیمالیسم ... در ابتدای نمایش همه دنبال هامون میگردند و تماشاگر صدای اعضای خانواده را میشنود. ... در واقع این نمایش كاملا معاصر است و عناصر به كار گرفته شده در این نمایش ...
... «خانه»، راهی متفاوت نسبت به آثار پیشین گروه تئاتر «تجربه» در پیش گرفته و به ... علاقه خیلی زیادی به نشانه و تاویل نشانهها دارم؛ به همین دلیل مینیمالیسم ... در ابتدای نمایش همه دنبال هامون میگردند و تماشاگر صدای اعضای خانواده را میشنود. ... در واقع این نمایش كاملا معاصر است و عناصر به كار گرفته شده در این نمایش ...
مصاحبه با تهمینه میلانی درمورد فیلم «سوپر استار»
من میخواهم شخصیتی را پروش دهم كه اصطلاحا آخر همه چیز است. ... پس از آن لبخند بود و این رابطه عاشقانه ادامه مییافت، در نهایت به رفتن سینما یا تئاتر ختم میشد. ... من در فیلمهایم همه عناصر را كنار هم میچینم تا مفهومی مشخص را منتقل كنم. .... چرا به جای آنكه این تعاریف از طیفهای مختلف فكری را نشانه قدرت فیلم بدانیم به ...
من میخواهم شخصیتی را پروش دهم كه اصطلاحا آخر همه چیز است. ... پس از آن لبخند بود و این رابطه عاشقانه ادامه مییافت، در نهایت به رفتن سینما یا تئاتر ختم میشد. ... من در فیلمهایم همه عناصر را كنار هم میچینم تا مفهومی مشخص را منتقل كنم. .... چرا به جای آنكه این تعاریف از طیفهای مختلف فكری را نشانه قدرت فیلم بدانیم به ...
رنج شيرين
... عرصه سينما، ادبيات ، تئاتر و تلويزيون به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. ... با اين همه ، به احتمال زياد اولين باري است که در ايران سريالي با چنين ... نخستين نشانه هاي تغيير احساس فتوحي درخصوص هستي زماني آشکار مي شود که هستي ... گرچه کارگردان براي ايجاد کشش و هيجان از عناصر رايج و شناخته سود برده و به ...
... عرصه سينما، ادبيات ، تئاتر و تلويزيون به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. ... با اين همه ، به احتمال زياد اولين باري است که در ايران سريالي با چنين ... نخستين نشانه هاي تغيير احساس فتوحي درخصوص هستي زماني آشکار مي شود که هستي ... گرچه کارگردان براي ايجاد کشش و هيجان از عناصر رايج و شناخته سود برده و به ...
قصههای شاخ دار !!
نمایشنامه معروف "كرگدن" با كارگردانی فرهاد آئیش در تئاتر شهر حسابی گرد و خاك به پا ... اگر شما بخواهید با عنصر كرگدن قصه بنویسید، چه كار میكنید؟ ... كانن دویل در "ماجراهای شرلوك هولمز"، 3 بار دیدن كرگدن را نشانه متمول بودن و دور ... داستان و بعد هم نمایشنامه "كرگدن" یونسكو، ماجرای شهری است كه مردمش، همه بی خیال و ...
نمایشنامه معروف "كرگدن" با كارگردانی فرهاد آئیش در تئاتر شهر حسابی گرد و خاك به پا ... اگر شما بخواهید با عنصر كرگدن قصه بنویسید، چه كار میكنید؟ ... كانن دویل در "ماجراهای شرلوك هولمز"، 3 بار دیدن كرگدن را نشانه متمول بودن و دور ... داستان و بعد هم نمایشنامه "كرگدن" یونسكو، ماجرای شهری است كه مردمش، همه بی خیال و ...
تجربه بازی در «جدایی نادر از سیمین» غرور و افتخار بود
به عبارتي نقش خود بازيگر به عنوان عنصر موثر در يك فيلم چيست؟ ... مثل صحنه تئاتر نيست كه همه در يك شرايط منصفانه، خنثي و يكدست باشند و حالا شما هنرنمايي كنيد. ... فكر ميكنم مهمتر از همه اين است كه نقشي به آدم بيايد. ... با دستگاه كپي آغاز ميشود، جدال نادر و سيمين در داخل دادگاه است که صريحاً تماشاگر را نشانه ميگيرد. ...
به عبارتي نقش خود بازيگر به عنوان عنصر موثر در يك فيلم چيست؟ ... مثل صحنه تئاتر نيست كه همه در يك شرايط منصفانه، خنثي و يكدست باشند و حالا شما هنرنمايي كنيد. ... فكر ميكنم مهمتر از همه اين است كه نقشي به آدم بيايد. ... با دستگاه كپي آغاز ميشود، جدال نادر و سيمين در داخل دادگاه است که صريحاً تماشاگر را نشانه ميگيرد. ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها