تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830805111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دکتر بهار و خواستگار مرده


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دکتر بهار و خواستگار مرده
دکتر بهار و خواستگار مرده
«دکتر بهار و خواستگار مرده» نوشته‎ی علیرضا سیف الدینی که در بهار 89 روانه‎ی بازار کتاب شد، شامل هشت داستان است. از همان صفحه‎ی اول که مخاطب کتاب را باز می‎کند، درد و دل‎های راوی اول شخص داستان «ترس» با آن جمله‎ی جذاب « تنها ارثی که از پدرم به من رسید ، ترس بود» با داستان همراه می‎شود تا از ماجرا سر در بیاورد."مد و مه" در این‌باره می‌نویسد: درونی بودن و ذهن‎گرایی دو مشخصه‎ی بارز در داستان‎های مدرن هستند در داستان‎های این کتاب نمودی مشخص دارند. سیف الدینی با توجه به استفاده از راوی‎های اول و سوم شخص محدود به ذهن و بازگویی دغدغه‎های درونی که گاه ذهنیت و افکار شخصیت ها را در بر می‎گیرد، زمینه‎ای را فراهم آورده که به داستانهایش به عنوان آثار مدرن نگاه کنیم. در متن‎های مدرن، همانند بسیاری از داستان‎های این مجموعه، تمرکز بر درون‎گرایی افراد از سایر عناصر داستانی پیشی می‎گیرد. همان طور که در اولین داستان این مجموعه یعنی « ترس » نیز چنین است. مردی پنجاه و پنج ساله، سال‎ها پیش بعد از پنج سال زندگی مشترک، زنش را طلاق می‎دهد و حالا تک و تنها در زیر زمینی در محله‎ی سعادت آباد زندگی می‎کند. پس از این مقدمه چینی در زمان حال، روایت در زمان گذشته پی‎گرفته می‎شود و با ورود به گذشته، خواننده آرام آرام با سرگشتگی‎های شخصیت داستان بعد از طلاق دادن همسرش همراه می‎شود. مردی پنجاه و پنج ساله، سال‎ها پیش بعد از پنج سال زندگی مشترک، زنش را طلاق می‎دهد و حالا تک و تنها در زیر زمینی در محله‎ی سعادت آباد زندگی می‎کندنوستالژی، بازگشت به گذشته و یادآوری دردهایی که در طول سال‎ها در جان آدمی رسوب کرده‎اند ، بیش‎ترین کارکردشان ایجاد آرامشی موقت و کم کردن دردهای ناشی از زخم‎های سر باز کرده است.راوی این داستان با روایت درونی خود، بیش از آنکه خواننده را هم درد و هم راز خود کند، خودش را سبک می‎کند. در داستان «آقای تاری‌وردی و رادیو بغداد» زخمی که برای خواننده سر باز می کند، از تبعات جنگی ناشی ست که گاه بیش از خود جنگ آدمی را از پا در می آورد. تصور کنید پدری را که هر روز به بهانه ی شنیدن نام تنها پسر اسیرش پای رادیو می نشیند و تا پای مرگ هم دست از این کار بر نمی دارد! انتظار در این داستان آشکارا خود نمایی می‎کند.راوی این داستان با روایت درونی خود، بیش از آنکه خواننده را هم درد و هم راز خود کند، خودش را سبک می‎کندبا خواندن دیگر داستان‎های این مجموعه می‎توان به بن مایه‎هایی مانند : تنهایی، انتظار، بیهودگی، سکوت، سرگشتگی و حتا سکون عشق را مشاهد کرد . برجسته‎ترین عنصر ملموس در داستان‎های این مجموعه، سفر به دنیای درون و ذهنیت شخصیت‎هاست که به شکل‎های متفاوتی خود را بروز می‎دهند.بیشتر داستان‎های این مجموعه از قصه‎ای پر رنگ برخوردار هستند، اما این الزاماً به معنای افت و خیز در داستان و اتفاق‎های پرتحرک بیرونی نیست؛ چه بسا این داستانها طرحی ساده و بدون اتفاق دارند. به دیگر گفتار رویداد و اتفاق‎ها در این مجموعه داستان بیشتر از آنکه برونی باشند، درونی‎اند. برای همین در سرتاسر کتاب کمتر به موردی بر می‎خوریم که اتفاق بیرونی باعث پیشبرد روایت داستانی شود‎. پرداختن به این نوع داستان‎ها، برخلاف آنکه در نگاه اول شاید ساده به نظر برسند، به خاطر پیچیدگی های ذهنی و متنی، کوشش و مراقبتی چند برابر را از سوی نویسنده می‎طلبند که بی‎شک نوشتن آنها از عهده‎ی هر نویسنده‎ای بر نمی‎آید.بیشتر داستان‎های این مجموعه از قصه‎ای پر رنگ برخوردار هستند، اما این الزاماً به معنای افت و خیز در داستان و اتفاق‎های پرتحرک بیرونی نیستاز جمله موارد درخور تقدیر در این مجموعه، توجه به نثر است. نثر اولین معیار خواننده برای انتخاب یک متن و ارتباط با آن به حساب می‎آید. با توجه به برجستگی زبان در بیشتر داستان‎های این مجموعه و کارکرد تاثیرگذار آنها در ایجاد این ارتباط دو سویه، می‎توان گفت نویسنده در این مهم نیز موفق بوده است. شاید بهترین نمونه برای برای گیرایی نثر، همان جمله‎ی اول داستان ترس باشد: «تنها ارثی که از پدرم به من رسید، ترس بود» اگر چه گاهی این برجستگی زبانی در برخی داستان ها مانند : «خانه‎ی دور و خانه‎ی نزدیک» ، «خائن» و حتا «ساکن آخر زمان» بیشتر به تکلف زبانی نزدیک شده‎اند تا برجستگی زبان‎.سیف الدینی با انتخاب کانون روایت‎های درونی در این مجموعه، بیشتر از آنکه به ظاهر و بیرون توجه نشان دهد، به درون و باطن انسان‎ها توجه دارد. دغدغه‎های او بیشتر فردی‎اند تا جمعی و شخصیت‎هایی که او برای داستان‎هایش انتخاب کرده بیشتر سرخورده و درمانده‎اند. سیف الدینی در این مجموعه نشان داده که به عناصر داستان‎نویسی و دغدغه‎های امروزی نویسندگان پایبند است. اگر از برخی جزییات مانند: تلکف زبانی، خروج از دیدگاه راوی و گه گاهی تکنیک‎زدگی چشم پوشی کنیم، سیف الدینی نمره‎ی قابل قبولی از این مجموعه کسب می‎کند‎. بخش کتاب خوانی تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن