واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: درک ملکوت آسمان چگونه؟
قساوت قلبشيخ طوسى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله ) نقل مى كند كه آن حضرت فرمودند: (( در غير ياد خدا سخن زياد نگوييد، زيرا سخن زياد در غير ياد خدا، سبب قساوت قلب مى شود؛ چه اين كه ، دورترين مردم از خدا كسى است كه قساوت قلب داشته باشد. منبع:الامالى ، شيخ طوسى ، حديث اولبالاترين خصلت مومنخداوند در قرآن مى فرمايد: كلوا و اشربوا و لاتسرفوا انه لا يحب المسرفين بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد، به راستى خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد. اى دوست من ! بدان پر خورى بدون شك ، قلب را مى ميراند و نفس را سركش و طغيانگر بار مى آورد، بدان كه گرسنگى بالاترين خصلت مومن است .منبع:پندهای حکیمانه ج۳درك ملكوت آسمان هاحكيم سهروردى مى گويد: (( فكر در صورت ، قدسى اش ، طالب صفات و خصال نيك را آسودگى و لطافت خاطر مى بخشد. و نواحى قدسى جايى است كه جاهلان بدان راهى ندارند، و بر اجساد ظلمت زده و تاريكى حرام است كه به ملكوت آسمانها راه يابند )) .پس در حالى كه پر و انباشته به تعظيم خداوندى توحيد گوى باش ، و او را در حالى كه از پوشش هاى هستى ، عريانى ، به ياد آور!اگر در عالم وجود دو خورشيد مى بود، اركان آن به هم مى ريخت و اين نظام جز اين گونه نمى تواند باشدمنبع:لقاء الله ، ص13اثر نشان دهنده موثريك اصل خداوند سبحان فرموده است ، يك قانون كلى كه به رسول الله (صلى الله عليه وآله ) فرمود: (( قل كل يعمل على شاكلته )) هر كس به ميزان شاكله خودش ، آنچه كه خود دارد، هم شكل خودش را در خارج پياده مى كند. (( كل يعمل على شاكلته )) كه اثر هر كس نمودار دارایی او است و حال مطابق اين اصل كلى كه (( كل يعمل على شاكلته )) خود خداوند سبحان هم از اين قانون كلى مستثنى نيست همانطور كه خودش غير متناهى است ، آثار وجودى او نيز نامتناهى است . كتاب او عرض كردم مطلقا اعم از تكوين و تدوين غير متناهى است .منبع:آفتاب معرفت ، ص 73صادقانه و عاشقانه بياييددر طهارت دقت داشته باشيد، قدمى عاشقانه بر داريد و صادقانه بياييد تا اينها را بچشيد، چند بار كه شكار كنيد به فهم اينها كمك مى كند، يك جهش علمى پديد مى آيد و انسان مى شود مصداق ان صلاتى و نسكى و محياى و مماتى لله رب العالمين وقف خالص الهى مى شود به سوز و گداز مى آيد و افاضات و اشراقات نصيبش مى شود.منبع:صراط سلوکتنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 524]