تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837576110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتظار به چه معنا می باشد ؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انتظار به چه معنا می باشد ؟!در بیان معنای انتظار و شرایط و آداب آن
امام زمان(عج)
حقیقت انتظار، بر حسب مفهوم لفظی آن، ضدّ یأس است و مراد از انتظار چیزی ، آن است كه آدمی به وقوع امری یقین داشته  وامیدوار و چشم به راه وقوع آن باشد .می توان انتظار را به دومقوله بدنی و قلبی تقسیم کرد :درجات انتظار قلبی1- اینکه آدمی یقین داشته باشد كه ظهور آن حضرت حق است و واقع خواهد شد و در آن وعده الهی، تخلفی نیست لذا هر قدر هم در تحقق آن تأخیر شود، ناامید نگردیده و اصل آن را منكر نشود .باید بدانیم که اعتقاد به این درجه واجب است و حقیقت ایمان به آن بستگی دارد و نبود آن در باطن امر، موجب كفر و ضلالت می شود ، اگر چه به حسب ظاهر، فرد محكوم به احكام اسلام باشد ، چون انکار این امر ، انكار امر امامت است هر چند در ظاهر اقرار به توحید و رسالت دارد .2- فرد ظهور را منحصر به وقت خاصّی نداند كه قبل از آن، مأیوس از وقوع آن شود ، اعتقاد به این درجه نیز واجب است از این یأس و ناامیدی نهی شده و حرام است .3- به حسب آنچه در روایات آمده ، در همه حال منتظر بوده و امید به ظهور داشته باشد و اعتقاد به این درجه ، مقتضای كمال ایمان است ، زیرا لازمه كمال ایمان شخص مؤمن ، در این است كه فرج را نزدیك بداند و پیوسته چشم به راه بوده و همه وقت منتظر آمدن مسافر خود باشد .1 انتظار بدنیهرگاه انسان مزرعه‌ای داشته، آن را اصلاح كرده ، تخم كاشته و آب داده باشد ، چون احتمال وقوع آفاتِ زمینی و آسمانی می‌رود ، دعا می‌كند و از خداوند متعال حفظ آن زراعت را از آفات طلب می‌كند و با این حال در انتظار زمان رسیدن محصول باقی می‌ماند . همان‌گونه كه در نعمت‌های دنیوی ، خداوند متعال اسباب را مهیّا كرده و نعمت‌ها را به وسیله آن اسباب عطا می‌فرماید، همچنین برای تعجیل در ظهور امام ـ كه وسیله ظهور همه نعمت‌هاست ـ اسبابی مقرّر فرموده كه به دست خود بندگان است و آن اسباب عبارت از تقوا و اعمال صالح می باشد. گناهان بندگان از اموری است كه خود امر فرج را به تأخیر می‌اندازد ، لذا بنده مؤمن باید با توبه از همه گناهان ، دفع آفات را طلب كند و در انتظار زمان رسیدن محصول یعنی روز ظهور و فرج امام باقی بماند . این حالت ، انتظار كامل بدنی بوده و از لوازم كمال ایمان به حساب می آید .2اینکه آدمی یقین داشته باشد كه ظهور آن حضرت حق است و واقع خواهد شد و در آن وعده الهی، تخلفی نیست لذا هر قدر هم در تحقق آن تأخیر شود، ناامید نگردیده و اصل آن را منكر نشود. باید بدانیم که اعتقاد به این درجه واجب است و حقیقت ایمان به آن بستگی دارد و نبود آن در باطن امر، موجب كفر و ضلالت می شود
امام زمان علیه السلام
شرایط انتظار1. خلوص نیت 2. صبر و شكیباییصبردر انتظار به این معنا است که ؛ مؤمن هرگاه واقعاً انتظار ظهور مولای خود را دارد و حقیقتاًَ مشتاق دیدار آن طاووس كبریایی است و درك حضور او را آرزو دارد، باید بعد از تحصیل انتظار، كوشش نماید تا باطن خود را به محاسن و مكارم اخلاق زینت دهد و ظاهر خود را به آداب و سنن نبوی (ص) از قبیل انجام نوافل و مستحبّات و ترك مكروهات آراسته گرداند.3 علامت‌های انتظار1. اشتیاق قلبی : زیرا هر چه محبوب در نظر حبیب عزیزتر و محبت حبیب نسبت به او بیشتر باشد ، اشتیاق او به دیدار محبوب زیادتر می‌شود و هر چه آتش اشتیاق شعله‌ورتر شود ، فراق دوست تلخ‌تر خواهد شد و هر چه مفارقت درازتر گردد ، غم و اندوه فراوان‌تری به دنبال خواهد داشت به حدّی كه باعث بكاء و گریه ، بلكه موجب جزع و ندبه می‌شود .4دومین علامت و نشانه انتظار، عزلت و دوری از نامحرمان و همچنین كمی گفتار و دوری از مطالب بیهوده است . پس هر كس این آثار را در وجود خود به صورت بیشتر و كامل‌تر از نظر ظاهری و باطنی داشته باشد ، نشان آن است كه مقام اشتیاق و حقیقت انتظار او برای ظهور و فرج مولای خود و زیارت جمال نورانی او كامل‌تر است .5بنابراین هرگاه بنده‌‌ای به اندازه توانایی خویش درنصرت و) یاری امام زمان (ع) كوشش كند و فرج آن حضرت را انتظار كشد ، چنین شخصی در زمره یاوران آن حضرت قرار می‌گیرد .6 انتظار از نگاه عالم دینی
امام زمان
حضرت آیت الله جوادی آملی فرمودند : انتظار از نظر نظامی آن است که انسان ، خود را آماده دفاع از ولی خدا گرداند حتّی اگر شده با یک تیر! امّا از نظر فرهنگی ، هم باید به احیای خود بپردازد و هم به احیای دیگران . خود را از گناهان پاک گرداند و از معاصی الهی دور نگه دارد و نیز کمک کند تا دیگران نیز با اهل بیت آشنا شوند و معارف الهی را دریابند .بهترین انتظار آن است كه انسان قلب خود را در اختیار كسی قرار بدهد كه او به اذن خدا آن را زیر و رو كند ؛ انسان اگر متحول و منقلب شود ، عالم را در كام خود شیوا و شیرین می بیند . چیزی برای او تلخ نیست . هیچ حادثه ای آن توان را ندارد كه قلب متحول شده را قبض كند! از وجود مبارك امام رضا (ع) رسیده است كه فرمودند : « رحم الله امرء حدث نفسه علینا و احیا امرنا ؛ خداوند رحمت کند کسی را که نفسش را برای ما آماده می کند و امر ما را زنده می دارد .» یعنی در عصر غیبت منتظر ما باشد به این نحو كه خود را در محدوده امر ما منحصر کرده و تنها امر ما را اطاعت کند و از قلمرو دستورات ما بیرون نرود و در یک کلام خودسازی کند .از طرف دیگر تلاش و كوشش انسان این باشد كه امور اهل بیت ، معارف اهل بیت ، آثار اهل بیت ، مكتب اهل بیت را احیاء كند، یعنی به احیای دیگران بپردازد . آیت الله جوادی آملی  بیان داشتند که  تنها بیگناهان می توانند منتظران مهدی موعود باشند به طوری که اگر  انسان امام خود را بشناسد ، از راه خود گمراه نخواهد شد. ایشان عمل کردن به دستورات الهی ، ترک کردن از گناه و تهیه کردن توشه را از وظایف اصلی منتظران مهدی موعود می دانند .7 فرآوری :زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1-  شیوه‌های یاری قائم آل محمد ، محمد باقر فقیه ایمانی / ص 118 ـ 1212-  همان ، ص 121 ـ 1223- همان ، ص 1334-  همان ، ص 1345-  همان ، ص 1356-  همان ، ص 1387- خبرگزاری مهر 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن