تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816572119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا انتظار فرج بالاترين عبادت است؟


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: چرا انتظار فرج بالاترين عبادت است؟
گروه فرهنگي: در ايام ولادت منجي عالم بشريت حضرت مهدي ارواحنا له الفدا سزاست تا سرور و شادي با آگاهي توأم شود وبه هرچراغي كه مي افروزيم چلچراغي را در دل روشن كنيم تا از پرتو آن جلوه هايي از جمال و جلال يار را بيابيم.

اگرچه كوچه و برزن اين روزها به مدد دوستان اهل بيت عليهم السلام زيبا شده اما زيباتر آن است كه اين زيبايي ظاهري را به زيبايي باطني اجتماع كشانده و جامعه اي بسازيم كه در هر آن مهياي چراغاني بزرگ ظهور باشد. و اينگونه نمي شود مگر با ارتقاي آموزه ها ديني و افزايش آموخته هاي مذهبي.

آنچه در ادامه مي آيد، گزيده اي از سخنان آيت الله مصباح يزدي است كه به مناسبت نيمه شعبان، در مسجد مقدس جمكران ايراد شده است.

وي در اين سخنان به تبيين انتظار فرج كه در لسان روايات به بالاترين عبادت تعبير شده پرداخته و در ادامه به وظايف منتظرين اشاره كرده و در پايان نيز توضيحاتي در باره ارتباط فرج با انقلاب اسلامي ايران ارئه كرده اند. كه در ادامه از نظر خوانندگان مي گذرد.

چرا انتظار فرج بالاترين عبادت است؟

اين گرايش عظيمي كه امروز در سراسر جهان و در همه اقطار كشور اسلا‌مي به اهل بيت و اين مكان مقدس (مسجد جمكران) وجود دارد، از بركات پيروزي انقلا‌ب است. بحمدالله به بركت معارف اهل بيت كه با تلا‌ش هاي علما و بزرگان در اختيار ما قرار گرفته، نسبت به شخصيت امام زمان (عج) معلومات خيلي خوبي داريم. چيزي كه امروز جوان هاي ما بيشتر به آن نياز دارند، تبيين معارف اسلا‌مي است كه باعث تقويت ايمانشان شود و در سايه آن، وظايف خود را بهتر بشناسند و عمل كنند. يكي از مفاهيمي كه ما از دوران طفوليت با آن انس گرفته ايم، «انتظار فرج» است. «افضل عباده` امتي انتظار الفرج» بالا‌ترين عبادت مردم، انتظار فرج است.به گمان من بسياري از جوانهاي ما برداشت روشني از انتظار فرج ندارند. چنانچه بگوييم «انتظار ظهور آن حضرت»، معنا روشن است اما چرا اين همه درباره مفهوم انتظار فرج، تأكيد شده؟ فرج يعني چه و چگونه بايد در انتظار فرج بود و چه ارتباطي با وجود مقدس امام زمان و وظيفه ما در زمان غيبت دارد و چرا بالا‌ترين عبادت است؟ سوالي است كه شايد در ذهن بسياري از جوان ها باشد. براي پي بردن به مفهوم انتظار فرج و دانستن وظيفه خود در اين زمان، بايد به هدف امامت و ظهور آن حضرت توجه كنيم. فلسفه امامت، اين است كه خداي متعال بعد از فرستادن پيغمبر اسلا‌م - كه بعد از او پيامبري نخواهد آمد - از فرط لطف، براي اينكه بهره مردم در ساليان دراز و قرون متوالي به كمال برسد، كساني را وصي و جانشين پيغمبر قرار داد كه همه ويژگي هاي او را دارند منهاي دريافت وحي، نبوت و رسالت، تا بتوانند هدف پيغمبر را تكميل كنند. به همين دليل در آيه ولا‌يت در روز غدير تعبير «اكملت لكم دينكم» به كار رفت. فلسفه اصلي امامت، به كمال رساندن دين است.خداي متعال، در نسل حضرت زهرا(س) چنين استعدادي را قرار داد كه يازده نفر از فرزندان آن حضرت، به مقام امامت نائل شوند. ما شيعيان واقف هستيم كه ائمه در طول دو قرن، چه خون دلهايي خوردند تا توانستند معارف اسلا‌م را فراگير و از دستبرد راهزنان حفظ كنند و حقايق اسلا‌م را به نسل هاي آينده برسانند. تدبيرهاي زيادي انديشيده بودندكه معارف اسلا‌مي در دورترين بلا‌د عالم، منتشر شود؛ اين پخش شدن امام زاده ها در شهرهاي مختلف، بي برنامه و بي هدف نبوده است. به هر حال، با تدبيرها و زحمات خود، كاري كردند تا معارف حق اسلا‌م - كه در مكتب تشيع متبلور است - به همه بلا‌د تا آن جا كه ممكن است برسد. اين كار انجام گرفت؛ ولي هدف ديگر (برقراري نظام حكومتي عادلا‌نه به دست امام معصوم) به پذيرش مردم مشروط بود. تا آن جا كه به وظايف خود ائمه اطهار (سلا‌م الله عليهم) مربوط بود، آنها با تمام تلا‌ش و در مواردي با احياء خون هاي پاك خود و عزيزانشان، اين وظيفه را انجام دادند و معارف اسلا‌م را منتشر كردند. اما برقراري يك نظام حكومتي اسلا‌م، فقط وظيفه شخص امام نبود؛ بلكه پذيرش مردمي مي خواهد. هر گاه مردم آمادگي پيدا كردند كه حكومت امام معصوم را بپذيرند،او بايد آن را عهده دار شود. خطبه معروف اميرالمومنين(ع) را شنيده ايد كه مي فرمايد: به اين دليل متصدي حكومت شدم كه مردم حاضر شدند و با وجود ناصر و ياور، حجت بر من تمام شد... . بيعتي كه با اميرالمؤمنين شد، در تاريخ اسلا‌م بي نظير بود. خود حضرت مي فرمايد كه نزديك بودحسنين زير دست و پا له شوند!

خدا از باب رحمت واسعه اش، وجود او را ذخيره كرد ...

خداوند، يازده امام را كه يك تار مويشان به همه عالم مي ارزد، در اختيار مردم قرار داد تا سعادت دنيا و آخرت انسان را تضمين كند؛ ولي قدر ندانستند، گفتند دلمان مي خواهد خودمان انتخاب كنيم، مي خواهيم حكومتمان دموكراتيك باشد، نمي خواهيم خدا برايمان نصب كند. نوبت رسيد به امام دوازدهم، اگر آن حضرت هم - مثل ساير ائمه - در ميان مردم حضور مي يافت، همان سرنوشتي را داشت كه ائمه پيشين داشتند. خداي متعال از باب رحمت واسعه اش، وجود او را ذخيره كرد براي روزگاري كه مردم صلا‌حيت امامت او را پيدا كنند؛ زماني كه مردم براي رهايي از سختي هايي كه مي كشند، به هر دري ميزنند و دنبال هر صدايي راه مي افتند، ولي همه جا سرشان به سنگ مي خورد و از همه نااميد مي شوند؛ آن وقت آمادگي پيدا مي كنند تا نداي داعي الهي را پاسخ بگويند و حكومت او را بپذيرند. آن زمان حضرت (عج) تشريف خواهد آورد.

اما چه وقت؟ رازي است كه هيچ گاه افشاء نشده و نخواهد شد؛ البته حكمت هايي دارد. اگر تاريخ معيني بود، مردم براي ايجاد آمادگي در خود، اقدامي نميكردند و مي گفتند: آقا خودش مي آيد و كارها را درست مي كند. اراده الهي بر اين قرار گرفته است كه مردم با اختيار و انتخاب خودشان، راه صحيح را شناسايي كنند و بپيمايند و هر كسي به اندازه توانش، قدمي در اين راه بردارد تا به بركاتش نائل شود.

انتظار فرج يعني...

به هر حال، با توجه به فلسفه وجود امامت و غيبت امام، بايد بدانيم فرج يعني چه و چگونه از آن، بيشتر بهرهمند باشيم. فرج، گشايشي است كه بعد از تنگنا حاصل ميشود. گاه انسان در زندگي فردي خود، در يك وضعيت خاصي قرار مي گيرد كه احساس مي كند همه درها به روي او بسته شده و راه نجاتي ندارد؛ حال چنانچه يك روزنه اي باز شود و او بتواند نجات يابد، مي گويند فرج حاصل شده است. همه ما كم و بيش در زندگيمان چنين چيزهايي اتفاق افتاده است؛ گاه در وضع سختي هستيم و چنان وسائل غم انگيز و گرفتار كننده، ما را احاطه كرده است كه راه نجاتي براي خودمان نميبينيم؛ ولي خداي متعال، راهي باز كرده و به فرجي رسانده است. اين گرفتاري ها، گاه شخصي است و براي هر كسي در هر زماني پيش مي آيد، حتي در زمان حضور امام هم براي اشخاص پيش مي آيد و مي توانند انتظار فرج داشته باشند؛ اين انتظار فرج يعني : اميد به رحمت الهي و رفع گرفتاري ها كه بزرگ ترين عامل در فعاليت و نشاط آدمي است. اگر انسان، به نتيجه مطلوبي اميد نداشته باشد، تلا‌ش نخواهد كرد؛ اما چنانچه روزنه اميدي به دلش باز شود، حركتي در او پديد مي آيد و تلا‌ش مي كند تا به نتيجه برسد. اميد به گشايش بعد از سختي و واقع شدن در تنگناها، لا‌زمه ايمان؛ و نااميدي از رحمت خدا، در زمره گناهان كبيره است. در مقابل، يكي از بهترين راهها براي نجات از تنگناهاي مادي و معنوي، توسل به وجود مقدس پيغمبر اكرم و ائمه اطهار (سلا‌م الله عليهم اجمعين) است. در حقيقت؛ توسل، دعايي است كه پشتوانه مضاعف دارد و وقتي ما متوسل مي شويم، دعاي خودمان را با پشتوانه مهم تري، تقويت مي كنيم.

انتظار فرج شخصي؛ انتظار فرج عمومي

انتظار فرج شخصي، از راه توسل است؛ چه در زمان ظهور پيغمبر و امام، چه در زمان غيبتشان. توسلا‌تي كه حتي به امام زاده ها و بندگان صالح مي شود، براي اين است كه دعاي ما، يك دعا كننده ديگري هم پيدا كند.

خوب است به نكته اي اشاره كنم: يكي از مراجع بزرگ (حفظهم الله تعالي) مي فرمودند: كسي در عالم خواب، از مقام حضرت معصومه (س)‌سؤال كرد كه آيا آن حضرت فقط براي مردم قم شفاعت مي كنند يا براي همه؟ جوابش دادند كه براي مردم قم، ميرزاي قمي كافي است. توسل به بندگان شايسته خدا هم ميتواند مفيد و كارساز باشد. غير از انتظار فرج شخصي، انتظار فرج عمومي هم داريم كه بيشتر در زمان غيبت مورد توجه است و بالا‌ترين عبادت در اين زمان شمرده مي شود. فرج عمومي، مراتبي دارد: فرج مطلق و فرج نسبي.

فرجي كه براي جامعه اسلا‌مي حاصل مي شود، همه جهان را فرا مي گيرد و هيچ منطقه اي از بركات آن محروم نمي ماند، آن فرج به دست مبارك شخص حضرت بقيه` الله الا‌عظم (ارواحنا فداه) حاصل مي شود و ما بايد انتظار آن را داشته باشيم.

غير از انتظار فرج مطلق، يك فرج نسبي هم داريم كه براي جامعه اسلا‌مي و شيعي است. خداي متعال در اين دوران، اين فرج نسبي را براي جامعه ما رساند. يعني با شروع نهضت روحانيت به دست مبارك امام (رضوان الله عليه)، روح اميدي در جامعه دميده شد كه ميتوان احكام اسلا‌م را اجرا و دست اجانب را از مملكت كوتاه كرد. قبل از آن، كسي باور نمي كرد، مي‌گفتند: همه چيز از دست رفته، جز با ظهور ولي عصر (عج) چاره اي نيست، هر چه تلا‌ش كنيم بر باد خواهد رفت. اما وقتي يك مرجع تقليدي مانند امام(ره) با آن صفا و از خودگذشتگي و ساير صفاتي كه مجموع آنها كمتر در انساني يافت ميشود، مردم را دعوت كرد، انتظار در آن ها شكوفا شد؛ خدا هم پاسخ مثبت داد. بعد از اينكه امام(ره) نهضت را شروع كرد، گروه‌هايي ازمردم صادقانه با وي بيعت كردند و در راه پيروزي او از هيچ كمكي مضايقه نكردند. مادرهايي بودند كه مي‌گفتند: كاش فرزند ديگري هم داشتيم تا در راه انقلا‌ب مي‌داديم، جوان‌هايي بودند كه هنوز به سن بلوغ نرسيده بودند و در رفتن به جبهه، مسابقه مي‌گذاشتند. كساني، خودشان به آنان و لوازم زندگي محتاج بودند؛ اما به كمك همسايه‌ها شتافتند. آن‌ها راست گفتند وخدا چنين نعمت عظيمي را به آنان داد كه اگرنگوييم بي‌نظير، لا‌اقل خيلي كم‌نظير است. ما هنوز درك نمي‌كنيم كه پيروزي اين انقلا‌ب، چه نعمت عظيمي است. بايد آن را در شمار معجزات دانست.

متأسفانه بعد از پيروزي و برقراري اين نظام، كساني خدا را فراموش كردند و گفتند: ما بين قدرت‌هاي آمريكايي هستيم كه اطراف ما را احاطه كرده‌اند، هيچ چاره اي نداريم و بايد تسليم شويم! پس خدا چه كاره است؟ چه كسي در جنگ بدر، مسلمان‌ها را پيروز كرد؟ چه كسي از 15 خرداد به بعد، يك مشت مردم پا برهنه آموزش نديده بدون اسلحه را بر حكومت مجهز به پيشرفته‌ترين سلا‌ح‌هاي روز پيروز كرد؟ آيا ياري كننده، امروز نيست؟ آمريكا جاي او را گرفته؟

نعمتي كه قدرش را نمي‌دانيم ...

امروز انتظار فرج اين است كه ما در حمايت از ولا‌يت، صادق باشيم. اگر امام نيست، جانشين شايسته او وجود دارد. نعمتي است كه قدرش را نمي‌دانيم. كساني كه صلا‌حيت دارند، تفاوت اين شخصيت را با شخصيت‌هاي مشابهش و با نزديكانش بسنجند، تا ببينند تفاوت چقدر است. اگر خداي متعال، اين نعمت را به ما نداده بود، بيش از ده سال در چنگال آمريكا له شده بوديم. دولتمردان ما آماده تسليم بودند، تنها قدرت الهي اوست كه با دعا و توسل و سخنان حكيمانه‌اش، روحيه ايمان و اميد را در مردم ما نگه داشته، عزت اسلا‌مي و غيرت ديني را در جامعه ما حفظ كرده است و جوان‌هاي ما صادقانه براي حفظ اين باورها و ارزش‌هاي اسلا‌مي فداكاري مي‌كنند.

خدا نكند كه اين تعادل به هم بخورد؛ پروردگار هيچ ضمانتي نكرده كه اگر گروهي در يك زماني، صداقت داشتند، الي الا‌بد آنها را به عزت برساند؛ مادامي است كه آن صداقت را دارند. اگر انحرافي پيدا كردند، مدتي به آنها مهلت مي‌دهد؛ اما اگر مسير را عوض كردند، بدانند كه خدا با كسي خويش و قومي ندارد.

براي اينكه حكومت اسلا‌مي برقرار باشد و پرچم اسلا‌م در سراسر عالم با عزت و افتخار برافراشته بماند، به فرج اجتماعي احتياج داريم. يعني مردم بايد صادقانه در راه اسلا‌م تلا‌ش كنند و عملا‌ً به ثبوت برسانند كه ما حاضريم جان، مال و آبرويمان را براي حفظ اسلا‌م بدهيم.

نظرات كاربران:

حامد

به فرموده مقام معظم رهبري آقاي مصباح يزدي جاي خالي علامه طباطبايي و شهيد مطهري را پر كرده است. بايد قدردان وجود ايشان باشيم.

محمد حسن

خدا ايشان را براي ما حفظ كند. لطفا سخنان ايشان را بيشتر انعكاس بدهيد.

خدا خيرتان دهد

سبحان

با سلام و آرزوي موفقيت براي شما لطفا در صورت امكان صحبت هاي حضرت آيت الله مصباح را بيشتر پوشش بدهيد. با تشكر و قدر داني فراوان

محمّد

خداوند ان شاءالله ايشان را حفظ نمايد. اي كاش روي سخنان حكيمانه اي كه در مورد ياري خداوند براي بروز انقلاب اسلامي و ظهور حضرت حجّت (عج)فرمودند؛ بينديشيم.

مصطفي

سلام لطفا سخنان علامه مصباح را بيشتر پوشش بدهيد. در شرايطي كه خيلي ها سعي ميكنند ايشان را بايكوت كنند وظيفه شما سنگين تر است

منصور

دستون درد نكنه خوب بود.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن