تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821063565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قلب تئاتر در شهر كوچك


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار پنجشنبه 22 مرداد 1388 تعداد مشاهده : 86 قلب تئاتر در شهر كوچك جام جم آنلاين: كشور كوچك و زيباي ارمنستان در مقايسه با وسعت و جمعيت‌اش همواره از پيشگامان هنر در دوره‌هاي مختلف بوده و هنرهاي دپلاستيك، نقاشي، مجسمه‌سازي و معماري تا اندازه‌اي ادبيات و بخصوص موسيقي سرآمد فعاليت‌هاي مهم هنري در منطقه بوده است. حالا مجسمه‌هاي زيبا و فراوان را مي‌توان در همه جاي شهر ايروان و در كنار معماري سنتي و خيره‌كننده ساختمان‌هاي سطح شهر مشاهده كرد. مناسبت‌ها و جشن‌هاي مختلف كه تعداد آنها در ارمنستان كم نيست هم بهانه‌اي هستند تا موسيقي و رقص خودش را همچون هنري مردم‌پسند و همه‌گير از سالن‌ها و تالارها به خيابان‌ها و كوچه‌ها بكشاند. در حال حاضر علاوه بر مراكز فرهنگي، هنري، گالري‌ها و نمايشگاه‌ها حتي پارك‌ها و مراكز تجمع بسياري هستند كه در آنها هنرمندان هر روز نقاشي‌ها و ديگر آثارشان را در آن به نمايش مي‌گذارند و جالب‌تر اين كه مي‌فروشند. اما تئاتر هم مثل ديگر هنرها در ارمنستان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. نگاهي گذرا به تاريخ تئاتر در كشورهاي همسايه ارمنستان براحتي نشان‌دهنده آن است كه بسياري از آنها موج ورود اشكال معاصر و مدرن تئاتر را تا همين چند دهه پيش مديون حضور هنرمندان ارمني در كشورهايشان هستند. فعاليت گسترده بين‌المللي چندين گروه فعال ارمني در تركيه، آذربايجان و گرجستان زمينه‌هاي ورود آرام تئاتر مدرن در اين كشورها را هموار كرده است. در واقع بدون اغراق مي‌توان مدعي شد كه تئاتر ارمنستان مستقيم يا غيرمستقيم باعث ورود تئاتر مدرن و معاصر به اين كشورها شده است. تاريخ تئاتر ايران نيز با نام واهام پاپازيان و گروهش كه مقدمات آشنايي ما با تئاتر معاصر آن دوران را فراهم آورد، آشناست. رجوع به تاريخ تئاتر منطقه براحتي نشان‌دهنده آن است كه هنرمندان و گروه‌هاي ارمني نقش مهمي را در شكل‌گيري تئاتر امروز ايران، تركيه، گرجستان و آذربايجان داشته‌اند؛ هرچند حتي با در نظر داشتن اين تاثيرگذاري مهم و بزرگ سهم تئاتر ارمنستان در تاريخ تئاتر منطقه آن گونه كه بايد مورد توجه قرار نگرفته و ثبت نشده است. طي چند دهه اخير، استقلال ارمنستان و بازگشت هنرمندان پرشمار اين كشور از مسكو و ديگر شهرهاي روسيه مقدمات استقلال و پيشرفت تئاتر را در اين كشور كوچك و آرام بيش‌از بيش فراهم آورد. از سرگيري فعاليت‌ها اين بار در محدوده‌اي مشخص‌تر و با اهداف جدي و دقيق‌تر ملي، هنرمندان تئاتر ارمنستان را روز به روز به معرفي هنرشان در منطقه و حتي فراتر از آن ترغيب و تشويق كرد. تئاتر ارمنستان روز به روز ارتباط بيشتري با تئاتر اروپا ايجاد كرد و هر بار، چه در داخل و چه در خارج از اين كشور تجربيات تازه‌اي ارائه كرد. دريافت جايزه پوليتزر توسط ويليام سارويان (از مهم‌ترين نمايشنامه‌نويسان معاصر ارمنستان) با نمايشنامه «زمان زندگي تو» نتيجه همين تلاش‌ها براي بهتر شدن و نزديك‌تر كردن تئاتر ارمنستان به تئاتر امروز دنيا بود. نمايشنامه‌نويسان و هنرمندان تئاتر ارمنستان رفته رفته تجربيات مدرن هنرشان را همگام با بهترين آثار اروپا در فستيوال‌ها و اجراهاي مختلف داخلي و خارجي عرضه كردند و طي اين سال‌ها در حركتي رو به رشد و پيشرفتي جدي توانستند گام‌هاي بسياري براي يكدست كردن همه تجربيات پراكنده سال‌هاي پيش بردارند. نمايشنامه «نه ارمني» نوشته لسلي آيوازيان در كلوپ تئاتر منهتن شهر نيويورك، در لس‌آنجلس و كنسرواتوار تئاتر آمريكا در سانفرانسيسكو به روي صحنه رفت. نمايشنامه‌هايي از اريك بوگوسيان علاوه بر ارمنستان در كشورهاي زيادي به اجرا درآمدند و هنرمندان بسياري نيز توانستند با اجراهاي مختلف در فستيوال‌هاي متعدد جهاني تئاتر، ارمنستان را به طور جدي به جهان معرفي كنند؛ البته نبايد در اين نگاه كلي از واقعيت دور شويم. تئاتر ارمنستان با همه تاثيرگذاري و با وجود همه قوت‌هايش يك ضعف بزرگ داشت و اين ضعف به پراكنده بودن هنر ارمنستان در كشورهاي اطراف و همچنين در اروپا و آمريكا برمي‌گشت. در حال حاضر نيز بسياري از ارمني‌ها در خارج از كشورشان زندگي مي‌كنند و سرنوشت آنها به واسطه ظلم‌هايي كه بر آنها گذشته و آوارگي‌هايشان در تاريخ يگانه است. اما با تغيير نسبي شرايط و بهبود اوضاع، هنرمندان ارمنستان كه تعداد بسياري از آنها در اروپا و آمريكا فعاليت مي‌كردند، حالا فرصتي براي ايجاد ارتباط موثر با داخل كشور برقرار كرده بودند و هنرمندان داخل نيز اشتياق بيشتري براي معرفي آثارشان در خارج از مرزها نشان مي‌دهند؛ بنابراين ارتباط موثر هنرمندان داخل و خارج هر روز بهتر شد و هنوز هم اشتياق به استمرار و تقويت آن در ميان هنرمندان اين كشور وجود دارد. اما حالا در ارمنستان و پايتخت آن (ايروان) تئاتر از يك سو در فكر جلب توجه مخاطبان داخلي است و از سوي ديگر مي‌خواهد بهترين‌ها را براي عرضه در دنيا معرفي كند. اين را هم اضافه كنم كه برخلاف ايران، با وجود همه تمايلي كه هنرمندان ارمني به ارتباط با تئاتر جهاني دارند، اشتياق آنها براي برقراري ارتباط با مخاطبان داخلي بيشتر است. از مهم‌ترين دغدغه‌هاي تئاتري‌هاي ارمني اين است كه چگونه هنري را براي مخاطبان امروز تئاتر توليد كنند و چگونه بتوانند تئاتر را كه حالا در تمام دنيا با رسانه‌ها و هنرهاي بسيار ديگر جهان فرامدرن رقابت دارد و موقعيتش را در خطر مي‌بيند از اين خطر نجات دهند. تئاتر ارمنستان با همه قدمتي كه دارد به واسطه موقعيت سياسي اين كشور و فراز و نشيب‌هايي كه همواره با آنها مواجه بوده است و همچنين به دليل پراكنده بودن حضور هنرمندان تئاتر اين كشور در اروپا و آمريكا، هنوز هم به آن انسجام و يكدستي كه ارمني‌ها انتظار آن را دارند و از آن سخن مي‌گويند نرسيده است. اما در ايروان چه مي‌گذرد؟... در ايروان تئاتر رقيب جدي‌اي به نام موسيقي و حركات موزون دارد و براي اين كه بتواند رقباي پرطرفدار كه تقريبا تمام جوانان ارمني را به خود مشغول كرده‌اند پشت سر بگذارد، راه دشواري را پيش رو دارد. اين گفته نمي‌تواند دقيق باشد؛ اما به نظر نمي‌رسد كه تئاتر توانسته باشد در رقابت با موسيقي و حركات موزون سنتي و فولكلور و اجراهاي مدرن موسيقي در ميان جوانان اين كشور پيروز ميدان بوده باشد. اين مساله اگرچه مورد تحقيق قرار نگرفته، اما بوضوح در برنامه‌ها و رويدادهاي هنري اين كشور قابل مشاهده است. بخصوص اين كه موسيقي به عنوان يك هنر ريشه‌اي و پرطرفدار از مهم‌ترين علاقه‌مندي‌هاي همه مردم ارمنستان و بويژه جوانان محسوب مي‌شود و با اجراهاي پرشمار موسيقي، كنسرت‌ها، برنامه‌هاي متعدد تلويزيوني و البته مدارس و دانشگاه‌هايي كه به طور جدي هنرمندان آينده و سلايق امروز را در ميان جوانان پرورش مي‌دهند، احتمالا خيلي جلوتر از تئاتر در ارمنستان است. گفتني است كنسرواتوار هنر ارمنستان كه از پرطرفدارترين دانشگاه‌هاي شهر ايروان است، در حال حاضر پس از روسيه معتبرترين كرسي دانشگاهي موسيقي منطقه را در اختيار دارد. در شهر كوچك ايروان صرف‌نظر از مراكز فرهنگي و ديگر نهادهايي كه در اجراي تئاتر دخالت دارند حدود 15 مجموعه فعال تئاتري و يك سالن بزرگ اپرا عمده برنامه‌هاي تئاتري را به خود اختصاص داده‌اند. نگاه به نحوه اجراي تئاترها در اين سالن‌ها، اما مي‌تواند براي تماشاگران و اهالي تئاتر ايران جالب باشد. همان گونه كه گفته شد، شهر ايروان به عنوان پايگاه اصلي هنر ارمنستان حدود 15 مجموعه فعال تئاتري دارد كه عموما در مركز شهر قرار گرفته‌اند. پوسترها و بيلبوردهاي اين نمايش‌ها را در تمام مدت سال و بويژه در روزهاي تعطيلات و مناسبت‌هاي طولاني‌تر مي‌توان مشاهده كرد. اما نكته‌اي كه ممكن است برنامه اجرا در اين تئاترها را براي مخاطبان و اهالي تئاتر در ايران جالب كند، به زمان‌بندي و تاريخ اجراها برمي‌گردد. شايد براي ما كمي عجيب به نظر برسد كه بيلبوردها و پوسترهاي يك نمايش را براي ماه‌ها در خيابان‌ها و مراكز فرهنگي ببينيم. واقعيت اين است كه اجراي تئاترها در ايروان به محدوده زماني كوتاهي خلاصه نمي‌شود و ممكن است يك نمايش حتي براي چندين ماه همچنان در نوبت اجرا براي عموم بماند و بارها و بارها هم اجرا شود. تئاترها در ايروان مدت‌ها آماده اجرا هستند، اما كمتر پيش مي‌آيد كه در اين مدت اجراهاي پشت سر هم داشته باشند. تقريبا روي همه پوسترها تنها مي‌توان تاريخ يك، دو يا سه روز اجرا را مشاهده كرد. پس از اين چند روز، گروه تئاتري بار ديگر منتظر زمان بعدي اجرايشان در يك سالن مشخص مي‌مانند و موقتا نمايش را تعطيل و به تمرين‌هاي پراكنده ادامه مي‌دهند. همچنين تئاترهايي هم هستند كه تنها چند بار معدود اجرا مي‌شوند و پس از آن نوبت اجرا را به آثار ديگر مي‌دهند. در واقع سالن‌هاي تئاتر هميشه برنامه اجراهايشان را با هم هماهنگ مي‌كنند، اما باز هم روزهايي هست كه هيچ تئاتري در هيچ كدام از اين سالن‌ها اجرا نمي‌شود. اصلي‌ترين و مهم‌ترين مجموعه تئاتري شهر ايروان، تئاتر سندوكيان است كه گهگاه ميزبان نمايش‌هاي خارجي و ازجمله آثار مهم نمايشي فرانسه است. سالن‌هاي تئاتر اين مجموعه بزرگ و قديمي در بيشتر روزها شاهد اجراي بهترين آثار نمايشي شهر هستند. برخلاف كشور ما، بيشترين مخاطبان اين مجموعه بزرگسالان هستند و تعداد آنها به مراتب بيشتر از تماشاگران جوان است. در شهر كوچك ايروان صرف‌نظر از مراكز فرهنگي و ديگر نهادها حدود 15 مجموعه فعال تئاتري و يك سالن بزرگ اپرا تئاتراجرا مي‌كنندتئاتر روسي، مجموعه فعال ديگري است كه فكر مي‌كنم بيشترين آمار اجراي نمايش در شهر را به خود اختصاص داده باشد. اين سالن در خيابان آبوويان و در مقابل سينما مسكو قرار دارد و اساسا يك تئاتر روسي است كه تنها به اجراي نمايش‌هاي هنرمندان روسيه و نمايشنامه‌هاي روسي اختصاص دارد. اين سالن قديمي درست در مركز شهر قرار گرفته و هرچند آرامش و سردي روسي را مي‌توان در معماري و فضاي داخل آن مشاهده كرد، اما از بهترين مراكز تئاتري شهر است. اين سالن قديمي، برنامه اجراهايش را هر ماه و براي همان ماه به صورت منظم منتشر و اعلام مي‌كند. در اين يك ماه هر بار حدود 12 نمايش در فهرست قرار مي‌گيرند و معمولا هميشه مي‌توان يك يا دو نمايشنامه چخوف را هم در آن مشاهده كرد. هرچند بيشتر مخاطبان اين تئاتر را شهروندان پر تعداد روسي ساكن در ايروان تشكيل مي‌دهند، ولي همچنان ارمني‌ها و بويژه آنها كه سن و سال بيشتري دارند و به دنبال تماشاي آثار كلاسيك هستند و همچنين آنها كه ادبيات و درام روسي را دوست دارند و در ميان آنها هميشه مي‌توان استادان دانشگاه‌هاي ارمنستان را ديد نيز براي ديدن نمايش به اين سالن مي‌روند. بليت نمايش‌ها هم نه در زمان اجراي تئاتر، بلكه فقط از ساعت 2 تا 5 بعدازظهر فروخته مي‌شوند. يك سالن مهم ديگر تئاتر كه البته چند انجمن و كانون تئاتري هم در ساختمان آن هستند، در خيابان ماشتوتس قرار دارد و معمولا در طول ماه ميزبان نمايش‌هاي معدودتري است. سالن نمايش اين مجموعه تئاتري هرچند از ظاهر آن اين‌ طور به نظر نمي‌رسد، سالني بزرگ و با امكانات كامل و مجهز است. در نزديكي همين سالن و در خيابان آميريان، سالن هامازگاين در چند قدمي دانشگاه سينما و تئاتر واقع شده و از شلوغ‌ترين و پرمخاطب‌ترين تئاترهاست و معمولا دانشجويان و جوانان مي‌توانند تئاترهاي پيشرو و مدرن‌تر را در آن ببينند. تئاتر پوس در خيابان مارشال باقراميان و يكي از مركزي‌ترين نقاط شهر واقع شده است و در ساختمان آن انجمن نويسندگان ارمنستان هم با چند اتاق كوچك فعاليت دارد و البته به نظر مي‌رسد كمتر از ديگر تئاترها مورد توجه قرار مي‌گيرد. شايد مهم‌ترين دليل اين استقبال كم يا آنچه من گمان مي‌كنم، آن است كه اين تئاتر اجراهاي كمتري نسبت به ديگر سالن‌ها دارد. سالن ديگري كه در انتهاي خيابان مارشال باقراميان و در خيابان پروشيان قرار دارد هم مخاطبان زيادي دارد، اما تعداد آثاري كه در آن به نمايش درمي‌آيند به نسبت كمتر از سالن‌هاي فعال ديگر است. به هر حال نزديك بودن همه اين سالن‌ها به مركز شهر امكان دسترسي راحت تماشاگران به سالن براي رزرو بليت و تماشاي آثار را فراهم آورده است. تئاتر كمدي موزيكال يكي از بزرگ‌ترين و مجهزترين تئاترهاي شهر است كه مي‌توان آن را با تالار وحدت خودمان مقايسه كرد. اين تالار بزرگ در نزديكي ميدان بزرگ هاراپراگ در خيابان ساركيسيان قرار گرفته است و معمولا نمايش‌هاي بزرگ و پرزرق و برق كمدي موزيكال و اجراهايي از اين دست را كه نيازمند سالني بزرگ‌تر و امكانات بيشتر هستند، ميزباني مي‌كند و استقبال تماشاگران از آن بسيار زياد است، طوري كه بليت‌هاي هر نمايش اين تالار در همان اولين روزهاي پيش‌فروش تمام مي‌شوند. چند روز پيش بليت يك نمايش را در اين سالن رزرو كرده بودم، اما پس از اين كه براي تماشاي نمايش به آنجا رفتم اجرا لغو شده بود و گروه نمايشي و مسوولان تالار براي جبران لغو برنامه و دلجويي از تماشاگران ضمن عودت دادن مبلغ بليت، يك لوح فشرده از اجراي قبلي گروه را نيز به تماشاگران هديه دادند. اما در ميان همه اين سالن‌هاي بزرگ كه همه نوع تماشاگري را به خود جلب مي‌كنند، يك سالن تئاتر ديگر هم ويژه نمايش‌هاي جوان‌پسند و عموما با آثار مدرن نمايشي در خيابان نالبنديان قرار گرفته كه به نظر مي‌رسد بيش از همه سالن‌ها مورد توجه جوانان و دانشجويان تئاتر است و تقريبا هميشه مي‌توان آثار جديدي را در آن تماشا كرد كه معمولا هم از بهترين آثار تئاتر ارمنستان هستند. پاتوق‌ها و كافي‌شاپ‌هايي هم اطراف اين سالن هستند كه هميشه جوانان و هنرمندان جوان تئاتر را مي‌توان در آن ديد. تئاتر چمبر و تئاتر قاپلانيان هم 2 سالن ديگر تئاتر شهر ايروان هستند كه در خيابان كريون و در منطقه‌اي آرام و بي‌سر و صدا خودنمايي مي‌كنند و هميشه مي‌توان تماشاگران آنها را كه از نيمه‌هاي شب، قدم زنان به خانه برمي‌گردند در خلوتي خيابان مشاهده كرد. يك سالن ويژه نمايش‌هاي عروسكي هم با همين نام در خيابان هنرمندنشين سايات نووآ وجود دارد كه هنرمندان تئاتر عروسكي و علاقه‌مندان اين نوع تئاتر هميشه مي‌توانند در آن به تماشاي نمايش‌هاي عروسكي بنشينند. (از كيفيت نمايش‌هاي عروسكي ارمنستان و همچنين تعداد آثاري كه در اين تئاتر به اجرا در مي‌آيد اطلاعي ندارم.) سالن‌هاي ديگر شهر، ميزبان نمايش‌هاي متوسط و مخاطب‌پسند هستند و ازجمله يكي از اين سالن‌ها ويژه نمايش‌هاي كودك و نوجوان است و تقريبا هميشه مي‌توان صفوف طولاني بچه‌ها را در مقابل آن ديد. همان‌طور كه انتظار مي‌رود بيشترين مخاطبان اين تئاتر بچه‌ها، مهدكودك‌ها و مدارس هستند. مردم ايروان تئاتر را دوست دارند؛ هرچند بيشتر جوانان اين شهر از ميان يك اجراي امروزي موسيقي، يك اپراي باشكوه يا اپراي سنتي و تئاتر، در آخرين انتخاب به سراغ تئاتر مي‌روند. در ضمن براي پيدا كردن سالن‌هاي تئاتر در ارمنستان باز هم بايد آنها را جستجو كرد و به اين راحتي‌ها نمي‌توان سالن‌ها را پيدا كرد. تا آنجا كه تجربه كرده‌ام در تركيه، اكراين و لهستان هم اوضاع تقريبا همين‌طور بوده است و در عوض براحتي مي‌توان سالن‌هاي موسيقي و سينما را يافت. تئاتر ارمنستان همچنين 2 فستيوال مهم تئاتري دارد كه از ميان اين فستيوال بين‌المللي، ‌هاي فست ‌(HIGH FEST) به عنوان مهم‌ترين فستيوال كشورهاي مشترك‌المنافع و خارج از مسكو معتبرتر است. اين فستيوال تاكنون هفت دوره برگزار شده و از چند سال اخير توانسته به عنوان يك فستيوال معتبر بين‌المللي در دنيا نيز مطرح شود. هاي فست فستيوال حالا با تجربيات همين چند سال به فستيوالي تبديل شده كه بسياري از بهترين آثار اروپا را مي‌توان در آن ديد و البته اين به پيشرفت تئاتر ارمنستان هم كمك فراواني كرده است. فستيوال هنري ‌هاي فست البته تنها به تئاتر اختصاص ندارد، اما تئاتر و هنرهاي مربوط به آن از مهم‌ترين برنامه‌هايش هستند. ‌هاي فست شامل هنرهاي اجرايي و ازجمله تئاتر است كه همه شكل‌هاي انواع تئاتر (دراما، كمدي، ميم، موومنت، سيرك، تئاتر خياباني، عروسكي، ماريونت تئاتر انگشتي و ويژيوآل) در برنامه آن مورد اشاره قرار گرفته‌اند. از ديگر هنرهايي كه در اين فستيوال هستند، حركات موزون (مدرن، فولكلور و كلاسيك) موسيقي (اپرا، كلاسيك، جاز و فولكلور) و ديگر هنرهاي اجرايي نيز در مركز برنامه‌هاي اصلي اين فستيوال قرار گرفته‌اند. همچنين 2 فستيوال ديگر هم طي چند سال اخير در كنار برنامه‌هاي ‌هاي فست قرار گرفته‌اند، اول؛ پنجمين فستيوال نمايش عروسكي و اجراهاي كودك و دوم چهارمين دوره آرمز فست و فستيوال جوانان كه ويژه دانشجويان خارجي مشغول تحصيل در ايروان است. فستيوال بين‌المللي ‌‌هاي فست امسال نيز از اول تا دهم اكتبر در ايروان برگزار مي‌شود و پيش‌بيني شده كه چندصد مهمان خارجي در آن شركت كنند. فستيوال بين‌المللي ديگر تئاتر ارمنستان كه در سايه ‌هاي فست برگزار مي‌شود به واسطه محدوديت‌ها و سنتي‌تر بودنش چندان رونقي پيدا نكرده است. اين فستيوال مختص اجراهاي مدرن و كلاسيك از آثار شكسپير است. اجازه بدهيد يادآوري كنم كه هنرمندان و دانشگاهيان و بيشتر مخاطبان تئاتر در ارمنستان بعد از درام‌نويسان روسي بيشترين علاقه را نسبت به شكسپير دارند. ارمنستان اين روزها مثل تمام كشورهاي دنيا به نسبت گستره تئاتر در اين كشور با بحران مهم مخاطب مواجه است و تئاتري‌هاي اين كشور همچنان در تلاشند تا بتوانند حيات و استمرار تئاتر را در رقابت با ديگر رسانه‌ها و هنرها محقق سازند. هيچ چيز لذتبخش‌تر از اين نيست كه يك شب آرام و زيبا را در شهر ايروان و روشنايي آرام‌بخش‌اش به تماشاي يك تئاتر برويد و در يكي از اين سالن‌هاي بزرگ و بعضا قديمي يك نمايش خوب ببينيد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن