واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار سه شنبه 25 فروردین 1388 تعداد مشاهده : 81 كاسهساز: «اخراجيها2» قرباني حسادت شده است خبرگزاي فارس:«حبيبالله كاسهساز» با اشاره به اين كه «اخراجيها2» قرباني حسادت شده است، گفت: كساني كه منتقد «اخراجيها2» هستند را دو دسته آدم ميدانم،يك دسته آدمهايي كه موفقيت چنين فيلمي را بنا به دلايل مختلف نميتوانند ببينند و برخي از آنها افرادي هستند كه شبانه روز دارند زجر ميكشند. به گزاش خبرنگار سينمايي فارس،نشست فيلم سينمايي «اخراجيها2» با حضور مسعوده دهنمكي(كارگردان)،حبيبالله كاسهساز(تهيهكننده)،محمدرضا شريفينيا(مجري طرح و بازيگر)،مرتضي شايسته(پخشكننده)،فخرالدين صديق شريف(بازيگر)،حسام نواب صفوي(بازيگر) و حميد داودآبادي(مشاور) اين در خبرگزاري فارس برگزار شد. «حبيبالله كاسهساز» در ابتداي صحبتهاي خود در مورد شرايط توليد «اخراجيها2» گفت:ساخت فيلمهاي دفاع مقدس يك خير و بركتي دارد. يك وقتي خير و بركتي معنوي دارد كه از لحاظ مالي شايد متضرر شوند اما از جهت معنوي همه كساني كه در فيلمهاي دفاع مقدس كار كردهاند به نوعي از معنويت كار و خير و بركت معنوي كه خداوند براي تلاشي اين دوستان كردهاند براي دفاع مقدس و اساسا براي زنده نگهداشتن حماسه هشت سال دفاع مقدس يك خير و بركتي برايشان هست از آن اولين فيلم تا آخرين فيلمي كه در حوزه دفاع مقدس ساخته شد. وي افزود: برخي از فيلمها هم خير و بركت دنيايي دارد و هم آخرتي كه «اخراجيها1» و «اخراجيها2» از اين دسته فيلمها هستند، به دليل اينكه موضوع آن به هرحال دفاع مقدس است، موضوع حماسه، ايثار و شهادت است و مطمئنا خداوند چنين كارهايي را بدون پاسخ نميگذارند. برخي را دلخوش به همين مسايل مالي و برخي را هم دلخوش به مسايل معنوي ميكند. اين تهيهكننده سينما در پاسخ به اين سوال كه چقدر نگران واكنشهاي متفاوت براي تهيه چنين فيلمي بوده است، اظهار داشت: كساني كه منتقد «اخراجيها» هستند دو دسته آدم ميدانم،يك دسته آدمهايي كه موفقيت چنين فيلمي را بنا به دلايل مختلف نميتوانند ببينند و برخي از آنها افرادي هستند كه شبانه روز دارند زجر ميبينند و يك جورهايي از اين قضيه مريض شدهاند. كاسهساز تصريح كرد: دسته دوم افرادي هستند كه مريض هستند اما اين مريضي را به رو نميآورند و ميگويند درست است كه فيلم فروش ميكند اما به هرحال لودگي دارد و دائما سعي ميكنند يك نيشي بزنند تا شيريني «اخراجيها1» و «اخراجيها2» را به كام مردم تلخ كنند و تصورشان اين است كه با گفتن چنين جملههايي ميتوانند عدهاي را با خود همراه كه راست ميگويند و مثلا تكنيك «اخراجيها» ضعيف است. تهيه كننده «اخراجيها» خاطر نشان كرد:نكتهاي كه به نظرم ميرسد اين است كه كساني كه ميتوانند تشخيص دهند اين نكته را در صورت مردم ميتوانند ببينند كه با دست پر از سالن سينما بيرون ميآيند و معتقدند كه «اخراجيها»را نهايتا مردم يك هفته بعد كاملا فراموش ميكنند و فيلم فلان كارگردان تا مدتها در ذهن ميماند در حالي كه به اعتقاد من قضيه برعكس است و شما به هر كدام از مردم بگوئيد كه «اخراجيها1» را ديدهايد حتي ديالوگهايش را هم برايت ميگويد و اين يعني ماندگاري «اخراجيها» در تاريخ سينماي ايران و به هيچ وجه اينجور نيست كه به محض اينكه تماشاگر پايش را زا سينما بيرون گذاشت كار فراموش ميشود. وي ادامه داد: به هرحال يك كار ارزشمندي انجام شده است. مسعود دهنمكي هميشه ميگويد اگر روزي كسي آمد و ركورد حسين رضازاده را شكست همه ايرانيها نبايد او را هو كنند در حالي كه بايد به افتخارش به پا خيزند و حالا يك همچنين شرايطي براي «اخراجيها2» به وجود آمده و فروش كرده است و توانسته ركورد فروش برخي از فيلمها را بشكند و تصور ميكنم به لحاظ سينمايي براي بسياري از سينماداران نجاتبخش بوده و براي سرمايهگذاران اين فيلم هم سودآور بوده است. «كاسهساز» كه سال گذشته كارگرداني «كارناوال مرگ» را به دليل آنچه عدم عبور از خط قرمزها عنوان كرد خودش انجام داد در پاسخ به اين سوال كه چقدر در «اخراجيها2» سعي شد اين خطوط قرمز رعايت شود؟ گفت: من خيلي به اين قضيه خط قرمز و بگير و ببندهاي آن معتقد نيستم بلكه اعتقاد دارم وقتي يك فيلمساز حرفي را ميزند اين حرفش، حرف دلسوختگان نظام است و نميتوان اسم اين را خط قرمز ناميد. تهيهكننده «اخراجيها2» بيان داشت: خط قرمز در سينما دو مسئله است كه يكي بحث سكس و ديگري خشونت است كه در سينماي ما به عنوان خط قرمز شناخته ميشوند وگرنه حرف سياسي زدن خط قرمز به حساب نميآيد.گفتن اين نكته آقاي مسول اين جاي جامعه ما اشكال دارد كه در سينما خط قرمز نيست و اتفاقا خيلي از كشورها با سينما جامعه خودشان را محك ميزنند و با سينما روابط آدمها را نگاه ميكنند. وي تأكيد كرد: به هبچ وجه اينگونه نيست كه ما در «اخراجيها2» يك خط قرمزهايي را پشت سرگذاشتهايم و حالا بايد ببينيم كه اين خط قرمز كدام است. به نظرم ميآيد كه «اخراجيها2» يك فيلم عادي و پر تكنيك است كه وقتي اين دو وجه را در نظر بگيريد طبيعتا مخاطب هم از فيلم خوشش خواهد آمد و استقبال ميكند. كاسهساز در ادامه نشست و در خصوص اينكه با توجه به حضور وزير ارشاد در پشت صحنه «اخراجيها1» و «اخراجيها2» تصور بر اين است كه اين فيلم از حاميتهاي كامل دولتي برخوردار است گفت:حقيقت امر اين است كه توليد «اخراجيها» از شايد بيش از 80 درصد توليدات سينما مشكلتر بود.و واقعا فيلم شكلي از همه جهت بود. شما تصور كنيد يك همچين حجمي از نقدينگي از توليد فيلمي در رابطه با دفاع مقدس بايد از كجا تأمين ميشد؟ در حالي كه «اخراجيها1» و «اخراجيها2» تنها فيلمهاي دفاع مقدسي هستند كه هيچگونه كمك مالي به آنها انجام نشد. تهيهكننده «اخراجيها» ادامه داد: «اخراجيها1» و «اخراجيها2» كاملا با هزينههاي شخصي ساخته شده است و بعدها يك عدهاي آمدند و گفتند كه ما كمك كردهايم اما مشخص شد كه اينگونه نيست و مركز گسترش هم در توليد «اخراجيها» مشاركت كرد و اصلا كمكي نكرده است. اين تهيه كننده سينما خاطر نشان كرد: كمك دولتي يعني اينكه فارابي به ما 40ميليون تومان وام ميدهد و ميگويد يكسال ديگر اين پول را برگردان اما مركز گشترش يك صد ميليون سرمايه ميگذارد و پانصد ميليون سود ميبرد كه نميشود گفت حمايت كرده است.از فارابي ما همه چيز را نقد گرفتيم، حتي روز اول فيلمبرداري ما نگاتيو و تعدادي وسايل احتياج داشتيم و به فارابي نامه نوشتم كه يك چك يك ماهه از ما بيگيرد اما قبول نكردند و پول نقد ريختيم به حساب فارابي و حتي يك روز دوندگي كرديم و كار عقب افتاد به دليل اينكه فارابي هيچ كمكي به ما نكرد. كاسهساز بيان داشت:تاكنون غير از حمايت معنوي چه حمايتي از «اخراجيها» شده است؟ آن را هم ما مديون شخص وزير ارشاد هستيم و حمايتهاي ايشان هم كاملا دلي بود چرا كه به هر حال فيلم،فيلمي در ژانر دفاع مقدس بود، پشت صحنه «اخراجيها1» را آمده بود و از نزديك مشكلات را ديده بود، فيلم در همين دولت ساخته شده بود و اگر هر حمايتي شد تنها در همين حد مالي بود و به لحاظ مالي هيچ ارگاني «اخراجيها» را حمايت نكرد. وي تأكيد كرد: حتي در قسمت مربوط به صحنههاي جنگ نيز هيچ كمكي به ما نشد و براي اداوات نظامي فقط يكمقدار سپاه به ما كمك كرد كه ما يك مبلغي را به عنوان اجاره پرداختيم اما به هر حال كمك سپاه بود اما ارتش به لحاظ موضوع كه متعلق به دوران اسارت بود كمكي به ما نكرد و انجمن هم كمك كرد تا ما بخشي از صحنهها را در شهرك دفاع مقدس فيلمبرداري كنيم. تهيه كننده «اخراجيها2» در ادامه با اشاره به برخي از نقدهاي صورت گرفته در مورد اين فيلم و غير منصف خواندن منتقدان آنها گفت: به اعتقاد من اين منتقدان به هيچ وجه منصف نيستند و به دليل اين عدم انصاف چشمشان را بر روي بسياري از وجوه «اخراجيها» بستند.يعني چشمشان را روي فيلمبرداري،موسيقي،صدابرداري،بازيها و گريم بستند و صرفا اعلام كردند كه فيلم لودگي دارد و نهايتا گفتند كه خوب است مردم استقبال ميكنند و يك جورهايي احساس ميشوند در حسادت خود باختند و جوري حرف ميزنند تا بيشتر خودشان را تخليه كنند. كاسهساز ادامه داد: متأسفانه در زمان جشنواره و در هيئت انتخاب هم اين مسايل وجود داشت و برخي از دوستان با وجود اينكه فيلم كامل را نديده بودند شروع كردند به غرض ورزي با «اخراجيها» و بعد از جشنواره هم متاسفانه اين حسادتها ادامه يافت. ادامه دارد... انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]