تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803849664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمار افت تحصيلي، ‌علمي و دقيق است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آمار افت تحصيلي، ‌علمي و دقيق است


عمومي- علي‌اصغر محمدي:
معاون آموزش و پرورش عمومي گفت: نرخ افت تحصيلي اعلام شده براساس آمار و نرم افزارهاي آموزش و پرورش است و محصول يك فعاليت جمعي و علمي است.

به گفته علي باقرزاده،‌ آمار‌هاي اعلام شده درباره نرخ افت تحصيلي از سوي معاونت آموزش و پرورش عمومي مبتني بر گزارش‌ها و پژوهش‌هاي رسمي وزارت آموزش و پرورش است.

وي معتقد است آمار افت تحصيلي از دقت قابل‌قبولي برخوردار است و تشكيك در علمي بودن و اعتبار آنها به نوعي مخدوش كردن نظام آمار و بودجه ريزي و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش است.

اين در حالي است كه وزير آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران به آمار رسمي نرخ افت تحصيلي اعلام شده از سوي معاون آموزش و پرورش عمومي واكنش نشان داده و گفت بود: همكار ما جناب آقاي باقرزاده تاكنون آمارهاي مختلفي را ارائه كردند كه اين آمارها مورد تأييد نيست.

معاون آموزش و پرورش عمومي تاكيد دارد كه اين آمار در برنامه ريزي‌هاي وزارت آموزش و پرورش مورد استناد قرار مي‌گيرد. همچنين براساس اين آمار گزارش‌هاي ملي تدوين و به مراجع بين‌المللي ارائه مي‌شود.

وزير آموزش و پرورش معتقد است آمار اعلام شده به اين صورت است كه يك كارشناس مي‌نشيند و چرتكه مي‌اندازد. معاون آموزش و پرورش عمومي در اين باره تصريح كرد: كارشناسان ستادي با بهره گيري از دقيق‌ترين سامانه‌هاي آمار دانش‌آموزي اين آمار را استخراج مي‌كنند.به گفته باقرزاده، نرخ افت تحصيلي در 2 بعد كمي و كيفي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

اين نرخ در بعد كمي معمولا به استناد نرخ ترك تحصيلي و تكرار پايه محاسبه مي‌شود، مرجع اين محاسبات، آمار نشريات و نرم افزارهاي آموزش و پرورش در هر سال است.
باقرزاده با رد آمار 710 هزار مردودي دوره ابتدايي گفت: افت تحصيلي طي سال‌هاي گذشته كاهش داشته است.

به‌طور مثال نرخ مردودي در دوره ابتدايي طي سال‌هاي 80-79 تا 86-85 در پايه اول تا پنجم ابتدايي به‌ترتيب 8/41، 3/48، 8/52، 3/46 درصد و در كل دوره ابتدايي 3/46 درصد كاهش يافته است.به گفته معاون آموزش و پرورش عمومي، در دوره راهنمايي نيز نرخ مردودي در پايه‌هاي اول تا سوم به‌ترتيب 22 ،53 و 56 درصد است و در كل دوره راهنمايي 2/48 درصد كاهش يافته است.

وي‌تفاوت آمار دانش‌آموزان قبول شده با مردودي در هر سال و دوره تحصيلي، در سطح شهر يا روستا و به تفكيك دختر و پسر را طبيعي دانست؛ البته دليل اين تفاوت را تناسب موضوع گزارش در هر سال تحصيلي بيان كرد.

حدود يك بيستم دانش‌آموزان ايراني مردود مي‌شوند كه حداقل ضرر۳۸۰ ميليارد توماني براي نظام آموزشي ايران به‌دنبال دارد.در سال تحصيلي 87-86 حدود 14 ميليون و 200 هزار دانش آموز در حدود۱۵۰ هزار مدرسه كشور تحصيل مي‌كنند كه از اين تعداد قريب به 10 ميليون و 500هزار دانش‌آموز تحت پوشش آموزش و پرورش عمومي قرار دارند.

افت تحصيلي يكي از مشكلات عمده نظام‌هاي آموزش و پرورش است كه باعث زيان به امكانات دولتي و آموزشي مي‌شود.افت تحصيلي و مردودي دانش‌آموزان، از معضلات نظام تعليم و تربيت كشورمان است. يكي از دلايل اساسي افت تحصيلي، تجديدي و مردودي دانش‌آموزان، اضطراب و استرس است.

به گفته وزير آموزش و پرورش، متناسب نبودن محتواي آموزشي بسياري از كتاب‌هاي درسي با نيازها و استعدادهاي دانش‌آموزان و ابراز نارضايتي معلمان از وضعيت معيشتي از عوامل افت تحصيلي دانش‌آموزان است. علي احمدي معتقد است ارزشيابي به شيوه كنوني موجب افت تحصيلي در دانش‌آموزان مي‌شود و نظام ارزشيابي تحصيلي بايد تغيير كند.

منظور وزير به نقل از روابط عمومي

البته اين تنها باري نبود كه سخنان وزير با واكنش روبه‌رو شد، روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با ارسال نامه‌اي به همشهري در باره سخنان وزير آموزش و پرورش در آيين افتتاح آزمايشگاه رايانه‌اي 400 مدرسه توضيحاتي ارائه كرده است.

در اين نامه آمده است: منظور وزير محترم‌ آموزش و پرورش از اين سخنان كه تنها نيم درصد مدارس مجهز به آزمايشگاه رايانه هستند و 5/99 درصد اعتبار تجهيز مدارس به رايانه معلوم نيست چه شده است، اين است كه تنها نيم درصد مدارس توسط وزارت ارتباطات به فناوري اطلاعات و ارتباطات مجهز شده است، چرا كه طرح تجهيز 400 مدرسه شهر تهران تقريبا نيم درصد مدارس را در بر مي‌گيرد.

در ادامه اين نامه آمده است: همچنين مقصود وزير محترم از اين جمله كه 5/99 درصد اعتبار تجهيز مدارس كشور به رايانه معلوم نيست چه شده است، اين بود كه امكانات سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي تكافوي تجهيز تنها نيم درصد مدارس به فناوري اطلاعات و ارتباطات را دارد و محلي براي تامين اعتبار 5/99 درصد ديگر مدارس به رايانه موجود نيست.

اين براي دومين بار است كه سخنان وزير محترم آموزش و پرورش تصحيح مي‌شود. مورد نخست درباره رد آمار افت تحصيلي است كه معاونت آموزش و پرورش عمومي همچنان بر صحت آنها پافشاري مي‌كند.

مورد دوم كه تاكنون در اين وزارتخانه سابقه نداشته است تفسير سخنان وزير آموزش و پرورش است كه در يك آيين رسمي با حضور مقامات و اصحاب رسانه بيان شده است. آيا وزير آموزش و پرورش خود نمي‌داند مقصودش از سخناني كه مي‌گويد چيست كه روابط عمومي اين وزارتخانه پس از يك هفته در مقام بيان مقصود وي بر مي‌آيد.

البته در اين آيين وزير ارتباطات طعنه به وزير آموزش و پرورش گفت: وزارتخانه مطبوعش 26 ميليارد تومان براي اجراي اين طرح كمك كرد است، ولي نبايد آموزش و پرورش دست روي دست بگذارد تا وزارت ارتباطات در اين زمينه اقدام كند. وزير آموزش و پرورش هم در پاسخ به اين طعنه گفت: فكر نكنيد با تجهيز 400 مدرسه از بين 6 هزار مدرسه تمامي مشكلات حل مي‌شود.

نكته جالب اينكه وزير آموزش و پرورش ‌ گفت: در راه كه مي‌آمدم چرتكه انداخته و حساب كردم تنها نيم درصد مدارس كشور به اينترنت متصلند. البته وزير آموزش و پرورش حساب و كتاب چرتكه‌اي را قبول ندارد، لابد مشخص نشدن اعتبار 5/99 درصد ديگر هم مربوط به همان چرتكه است.

تاريخ درج: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 17:27 تاريخ تاييد: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 20:48 تاريخ به روز رساني: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 20:47
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 625]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن