تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804870787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانه سالمندان چندهزار دلاری


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خانه سالمندان چندهزار دلاری
سالمندان
بخش اجتماعی- آسایش چه قیمتی دارد؛ راحتی پدر و مادر و یا به عبارت بهتر عذاب وجدان ترک آنها و سپردن به مکانی ناآشنا که هر روز باید برای دیدن فرزندان خود چشم به در بمانند. هزینه این عذاب وجدان خودخواسته در برخی از خانه های سالمندی به دلار پرداخت می شود.آسایش چه قدر قیمت دارد؛ راحتی پدر و مادر و یا به عبارت بهتر عذاب وجدان ترک پدر و مادر و سپردن آنها به مکانی ناآشنا و بی خبری و انتظارشان برای دیدن یک آشنا، هزینه این عذاب وجدان خودخواسته برای برخی پرداخت به دلار در هر ماه است. برخی معتقدند توسعه خانه های سالمندان با افزایش شهرنشینی و توسعه شهری راه حلی است که به ناچار باید پذیرفته شود و برای پاسخ به تقاضای ایجاد شده در پی این راه حل به ناچار افرادی به فکر کسب درآمد و در برخی موارد سوء استفاده افتاده اند.اگر چه تعداد خانه های سالمندان خصوصی در کشور کم نیست ولی باید پرسید این تعداد تا چه اندازه تحت نظارت و مدیریت سازمان بهزیستی یعنی متولی اصلی مربوط قرار دارند. در سالهای اخیر ایجاد خانه های سالمندان به عناوین مختلف رشد چشمگیری داشته است خانه هایی که اغلب در محله های شمالی شهر راه اندازی شده اند و تنها برخی از آنها دارای مجوز هستند و برخی دیگر در سایه غفلت و بی نظارتی بدون مجوز فعالیت می کنند؛ این بار داستان مراکز غیرمجاز در مورد خانه های سالمندان تکرار می شود.در اغلب خانه سالمندان استانداردهای مصوب بهزیستی در مورد حضور پزشکان و استفاده از مددکار و روانشناس رعایت نمی شود. تنها در هر شیفت تعداد محدودی پرستار برای رسیدگی به سالمندان پیش بینی شده که باید به درخواستهای آنها رسیدگی کنندسرای سالمند، خانه سالمند، خانه، آسایشگاه، خانه امید و یا هر اسم دیگر، مهم این است که برخی افراد سودجو از این مراکز برای پرکردن جیب خود استفاده می کنند. البته به عقیده دبیر شورای ملی سالمندان گسترش این سراهای سالمند مشکل نیست چرا که نگهداری بین 10 تا 12 هزار سالمند در این آسایشگاهها در مقایسه با آمار پنج میلیون و 100 هزار نفری سالمندان کشور ناچیز است و نباید از وجود 12 هزار نفر ظرفیت خانه های سالمندان دولتی و خصوصی در کشور نگران باشیم.خانه ای دلگیر و خاموش پشت آگهی پر زرق و برقعکسهایی که در تبلیغات این خانه های سالمندان چاپ می شود فضایی جدید از خانه سالمندان را در ذهن ایجاد می کند، تصویری از خانه ای رویایی که هرکس آرزوی زندگی در آن را دارد. اتاقهای نشیمن و پذیرایی بسیار لوکس با مبلمان شیک، لوسترهای پر زرق و برق، سیستمهای صوتی و تصویری پیشرفته، پرستارانی مهربان و مرتب با لباسهای متحد الشکل، اتاقهایی که تختهای بسیار شیک و مبلمان مجلل دارد و خلاصه مکانی با امکانات بسیار و مجهز. البته شاید بسیاری از این امکانات ظاهری در واقعیت هم وجود داشته باشد.تصویری که بیننده را متقاعد کند سپردن مسئولیت سالمند خود به این خانه ها چندان بد هم نیست و شاید آنها در این خانه ها زندگی بهتری داشته باشند. ولی مراجعه به آدرس بعضی از این مراکز نشان می دهد چندان هم این سراها رویایی نیستند. اگرچه ممکن است تعدادی از آنها ظاهری نسبتا مناسب و نزدیک آنچه اعلام کرده اند داشته باشند ولی وضعیت رسیدگی به سالمندان در این خانه ها مناسب نیست. در اغلب آنها استانداردهای مصوب بهزیستی در مورد حضور پزشکان و استفاده از مددکار و روانشناس رعایت نمی شود. تنها در هر شیفت تعداد محدودی پرستار برای رسیدگی به سالمندان پیش بینی شده که باید به درخواستهای آنها رسیدگی کنند.
گزارشی از سرای سالمندان كهریزك
این در حالی است که بر اساس آئین نامه سازمان بهزیستی باید پزشک عمومی ترجیحاً دارای تحصیلات دانشگاهی طب سالمندی در تمام روزهای هفته حداقل یک شیفت کامل، روانشناس با مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی دو روز در هفته، مددکار اجتماعی با مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی یک روز در هفته، کارشناش بهداشت و تغذیه با مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی یک روز در هفته، بهیار دو نفر به ازای هر 25 نفر در هر سه شیف، مراقب به ازای هر سه نفر سالمند وابسته، ۶ نفر سالمند نیمه مستقل و 10 نفر سالمند مستقل در هر شیفت یک نفر، فیزیوتراپیست یک نفر هر روز در یک شیفت، کاردرمانگر هفته ای دو روز در یک شیفت و مربی فوق برنامه که دوره های (سفالگری، باغبانی، نقاشی و داستان گوئی) دیده باشد در این اماکن حضور داشته باشند.ز سوی دیگر خانه های سالمندان در تمام دنیا دارای قواعد خاصی است از نحوه نگهداری، خصوصیات فیزیکی مکان نگهداری، خدمات درمانی و مشاوره ای، تغذیه سالمندان و دهها استاندارد دیگر که با توجه به خصوصیات فیزیکی سالمندان رعایت آنها الزامی است.سه هزار و 500 دلار برای زندگی در خانه سالمندان!به دنبال بهترین آگهی است، می خواهد پدرش را به جایی بسپارد که شاید زیباترین عکس را دارد. خانه ای که باید پدرش بقیه عمر خود را در آن بگذراند، خانه ای مجلل که به وضعیت سلامت جسمی و به ویژه روحی سالمندان در آنها توجهی نمی شود. آیا دکوراسیون و فضای شیک و مجلل می تواند آرامش زندگی پدرش را تامین کند.تلفن را برمی دارد و به یکی از این خانه ها که در آگهی ظاهری بهتری دارد زنگ می زند و بعد مراجعه می کند، آسایشگاهی در شمال شهر تهران. "حجت الله نام پدرم است 77 ساله مریضی ندارد جز فشار خون و کمی افسردگی. اینجا چه امکاناتی برای این سالمندان دارید؟" همه اتاقها و سالن را بازدید می کند تا بهترین اتاق را برای پدر خود انتخاب کند. اتاقی که آنقدر راحت باشد تا او را عذاب وجدان سپردن به خانه سالمندان رهایی دهد.سرای سالمندانی که پرستاران جوان و شاداب با پوششهای بسیار شیک در آگهی اش نظر بیننده را جلب می کند"هم اتاق برای نگهداری سالمند شما هست و هم سالن. سالنهایی که 12 سالمند در آنها نگهداری می شود. هزینه سالن 750 هزار تومان در ماه و در اتاقهای خصوصی حدود دو میلیون تومان. پزشک دو روز در هفته، چهار نفر مراقب در هر شیفت و البته مددکار و روانشناس یک روز در هفته و فیزیوتراپ دو روز در هفته در اینجا حضور دارند. این سخنان یکی از کارمندان این آسایشگاه است. البته ما بر روی رژیم غذایی سالمندان هم تاکید داریم. خدمات ویژه ای هم داریم که به طور خاص از سالمند شما نگه داری کنیم که مقداری هزینه ای بالاتر دارد و عموما افرادی که اغلب در مسافرت هستند و می خواهند که از نگهداری وضعیت سالمند خود مطمئن باشند از این سرویس استفاده می کنند. حدود سه هزار و 500 دلار هزینه این خدمات اختصاصی است."البته این خانه یک منزل ویلایی است که به آسایشگاه تبدیل شده است حیاط و فضایی برای استراحت و به نوعی هواخوری سالمندان ندارد، هفته ای یک بار سالمندان را حمام می کنند و در بسیاری از هفته ها از مشاور و مددکار خبری نیست تا مرهمی برای افسردگی که بیماری اغلب این سالمندان است باشد. این را یکی از پرستاران که دلسوز به نظر می رسد به آرامی پسر حجت می گوید.
گزارشی از سرای سالمندان كهریزك
به آدرس دیگری می رود. مکانی در حاشیه یکی از اتوبان های شمال شهر؛ سرای سالمندانی که پرستاران جوان و شاداب با پوششهای بسیار شیک در آگهی اش نظر بیننده را جلب می کند. برای سپردن پدرش به آسایشگاه باید ماهیانه یک میلیون تومان بپردازد تازه پدرش باید در سالنی بخوابد که حدود 14 سالمند دیگر نیز در آن می خوابند سالنی بزرگ که تختهای آن همانند سربازخانه های قدیم ردیف شده اند. تختهای معمولی فلزی. سالنی که تنها یک پنجره نورگیر دارد. دو سرویس بهداشتی برای 27 سالمند و رژیم غذایی بسیار ویژه که پلو و خورشت در اغلب روزها و خوراک در وعده های شام جزو برنامه آن است. خدمات مددکاری و پزشک روانشناس نیز به یک روز در هفته محدود است.آسایشگاههای غیرمجاز را نمی توانیم شناسایی کنیمنحوی نژاد دبیر شورای ملی سالمندان با بیان اینکه در کشور ما حدود 10 تا 12 هزار سالمند در مراکز نگهداری وجود دارند می گوید: تمامی مراکز نگهداری سالمندان زیرنظر سازمان بهزیستی هستند اگر چه ممکن است غیردولتی هم باشند. ظرفیت چندانی از لحاظ آسایشگاه سالمندان در کشور نداریم به طوری که به ازای پنج میلیون و 100 هزار سالمندی که در کشور داریم ظرفیت نگهداری آسایشگاههای ما بین 10 تا 12 هزار نفر است به همین دلیل نگرانی نداریم که سپردن سالمندان به آسایشگاهها رقم بالایی دارد.وی با بیان اینکه 90 درصد خانواده ها به خوبی از عهده نگهداری سالمندان خود برمی آیند ادامه می دهد: در گذشته وسعت مکانهای زندگی بسیار زیاد بود و به راحتی می توانستیم شرایط زندگی را برای زندگی با سالمندان فراهم کنیم ولی با توجه به اینکه فضاهای زندگی کوچک شده و ممکن است اصطکاکی بین سالمند و نوجوان ایجاد کند در برخی موارد سپردن سالمندان به آسایشگاه راه حل بهتری است.نحوی نژاد در مورد افزایش تعداد خانه های سالمندان که وضعیت نگهداری سالمندان در آنها مناسب نیست اما هزینه های هنگفتی از خانواده ها دریافت می کنند می گوید: برخی از این آسایشگاهها مجوز بهزیستی ندارند و بهزیستی هم نمی تواند شهر را جستجو کرده و این مراکز غیرمجاز را شناسایی کند.وی ادامه می دهد: این مراکز غیرمجاز گاها شهریه خود را به دلار از خانواده ها دریافت می کنند و چون تحت نظارت بهزیستی نیستند شرایط و استانداردهای تدوین شده را رعایت نمی کنند. از سوی دیگر نمی توان جلوی این خانه ها را گرفت چون متقاضیان خود با تمایل این هزینه را پرداخت می کنند و در صورتی ما نظارت می کنیم که شکایتی انجام شود، پس زمانی که با میل طرف است نمی توان وارد این مسئله شد.
گزارشی از سرای سالمندان كهریزك
موی سفید دیگر حرمت نداردموسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه در گذشته موی سفید حرمتی داشت و سالمندان مورد تکریم و احترام قرار می گرفتند می گوید: آمارها نشان می دهد که در سال 1404 نسبت به سال 1375 جمعیت سالمندی بالای 60 سال ما حدود 130 درصد رشد مثبت پیدا می کند در حالی که در همین بازه زمان بر اساس برآوردها جمعیت کشور بیش از 40 درصد رشد خواهد داشت. یعنی جمعیت سالمندی سه برابر جمعیت کشور رشد می کند و طبیعتا اگر در چنین شرایطی نتوانیم تدبیر کنیم در آینده موضوع سالمندی می تواند بحرانی برای ما به وجود بیاورد.وی ادامه می دهد: سالمندان عامل موثری در توسعه کشور محسوب می شود مشکل ما این است که این ظرفیت را درک نکرده ایم به همین دلیل با افتخار سرای سالمندان را قیچی می زنیم.وی در مورد علت افزایش سراهای سالمندان غیرمجاز می گوید: وقتی که سالمند به منزله فردی که عملکرد و بازدهی برای جامعه ندارد و یک انسان از کارافتاده تلقی می شود و فرزندان حوصله نگهداری آنها را ندارد، برخی افراد سودجو از این فرصت استفاده می کنند تا هزینه های هنگفتی را دریافت و به اصطلاح وظیفه خانواده ها را در نگهداری از سالمند به دوش بکشند.وی معتقد است وضعیت روحی و به تبع آن جسمی سالمندان در این مراکز هر روز بدتر می شود و علی رغم اینکه برخی فکر می کنند نگهداری از سالمندان در این مراکز علمی تر و مناسب تر است ولی تجربه نشان داده که اینچنین نیست.منبع:مهرتنظیم:مسلم حقیقی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1495]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن