تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816583665




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيكاري زنان 48 ميليارد دلار ضرر مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بيكاري زنان 48 ميليارد دلار ضرر مي‌زند


ايران- محسن احمدي:
ساختمان شماره 39، بلوار شهرزاد، خيابان دروس چهارشنبه گذشته ميزبان روزنامه‌نگاران از نشريات مختلف بود.

اين خبرنگاران به‌دعوت انجمن صنفي روزنامه‌نگاران در دفتر سازمان ملل متحد گرد هم آمده بودند تا راهكاري براي رعايت برابري جنسيتي در شيوه اطلاع‌رساني درباره زنان پيدا كنند.

اين جلسه آموزشي كه به‌مدت 4 ساعت به‌طول انجاميد، سومين جلسه از سلسله نشست‌هاي كارگاه‌هاي برابري جنسيتي است كه به دعوت انجمن صنفي و به رياست كارگروه جنسيت سازمان ملل متحد برگزار مي‌شود.

درخواست براي ترويج فرهنگ برابري جنسيتي

محمد عبدالاحد، رئيس كارگروه جنسيت سازمان ملل متحد است. او به همراه 2 همكار ديگرش به ايران سفر كرده است تا به ادامه بحث‌هاي قبلي اين كارگاه بپردازد.
موضوعات كارگاه‌هاي گذشته، كه زني هندي رياست آن را برعهده داشت درباره تعريف برابري جنسيتي و سپس به ميزان حضور زنان ايراني در مشاركت‌هاي اجتماعي مربوط مي‌شد و اما اين بار، ادامه بحث به نقش رسانه‌ها در ترويج فرهنگ برابري جنسيتي و چگونگي ارتقاء برابري جنسيتي و توانمندسازي زنان در فضاي امروز ايران كشيده شد.

عبدالاحد بحث مربوط به برابري جنسيتي را تنها به زندگي كاري مربوط ندانست: «به‌طور كلي برابري جنسيتي به عدالت‌طلبي بشر صرف‌نظر از جنسيت او مربوط مي‌شود و به معني پرداخت مساوي در برابر كار مساوي، دسترسي برابر به آموزش حرفه‌اي، اشتغال، حقوق بازنشستگي، خدمات بهداشتي، ترفيع و مراقبت از كودكان است.

برابري جنسيتي هم‌چنين به معني عدم‌استفاده از ادبيات و زبان تبعيض‌آميز، ساعات كاري قابل تغيير، برخورداري والدين از مرخصي، امكان حضور برابر رسانه‌هاي گروهي، اتخاذ سياست‌هايي عليه به كارگيري تمامي اشكال زور و اجبار در محيط كار و مشاركت در برنامه‌هاي اجتماعي است.»

رئيس كارگروه جنسيت با انتقاد از باورهاي كليشه‌اي كه به كرات در تمام دنيا زن را خدمتكار خانواده و عامل بهره‌برداري جنسي مي‌داند و شنيده مي‌شود از رسانه‌ها خواست با ترويج برابري جنسيتي، روحيه برابري را در سراسر جامعه تسري دهند: «به‌نظر من نقش رسانه‌هاي گروهي تعيين‌كننده است، آنها بايد از برابري جنسيتي هم در محيط كار و هم بيرون از آن دفاع كنند.

مسئوليت گشودن باب بحث و مذاكره درباره اين مسايل بر دوش رسانه‌هاي گرو‌هي است تا از اين طريق اطلاعات بيشتر و بهتري در اختيار جامعه قرار گرفته و محدوديت و باورهاي كليشه‌اي درهم بشكند. اگرچه مي‌دانم با توجه به شرايط جامعه ايران، شايد نتوان به همه اهداف برابري جنسيتي رسيد اما از طرف ديگر مطمئن‌ام كه در اينجا نيز با همت شما و سازمان‌هاي غيردولتي ديگر و هم‌چنين اعضاي آژانس‌هاي مختلف سازمان ملل متحد در ايران و همينطور با حمايت دولت كارهاي بزرگي صورت گرفته است.

از طرف ديگر نيز يقين دارم كه فدراسيون بين‌الملي روزنامه‌نگاران (IFJ)، سازمان بين‌المللي كار (ILO) و منشور حقوق بشر ملل متحد، همگي بر اين اصول تأكيد دارند كه با وجود تلاش‌هاي بسيار در اين‌خصوص هنوز در هيچ‌كجاي جهان برابري واقعي جنسيتي ميان زن و مرد تحقق نيافته است.»

اجتناب از جنسيت‌گرايي در رسانه‌ها

همكار ديگر عبدالاحد، كه يك زن اهل آسياي جنوب شرقي است، از ساختار اغلب جوامع كه جانبداري جنسيتي را تشويق و تبليغ مي‌كنند گله كرد: «متأسفانه اغلب جوامع براساس فرضياتي استوار است كه اين موضوع را ترويج مي‌كند. اين برعهده روزنامه‌نگاران زن و مرد است كه هرجا امكاني يافتند با اين باورها مبارزه كنند. وقتي از زبان جانبدارانه‌اي مانند businessman (تاجر)، fireman (آتش‌نشان)، Policeman (پليس) و... استفاده مي‌كنيم در واقع از يك جهت‌گيري مخرب حمايت مي‌كنيم كه مفاهيم نهفته در بطن اين واژه‌ها را فقط به حيطه جنس مذكر محدود مي‌كند و زمان را به‌طور ضمني از اين عرصه‌ها كنار مي‌گذارد.»

آنگاه او به برخي رهنمودهاي كلي براي اجتناب از جنسيت‌گرايي در رسانه‌ها پرداخت. از جمله اينكه از تأكيد بر مشخصات جسمي، نقش مادري و جايگاه خانوادگي زنان حتي‌الامكان خودداري شود، هيچ‌گاه از آنها به‌عنوان «همسر آقاي» ياد نشود و يا اينكه از توصيف‌هايي كه محدوديت‌هاي تاريخي زنان را در جامعه پررنگ مي‌كند و يا نقش آنها را در جامعه بي‌اهميت جلوه داده و سوءاستفاده از زنان را تبليغ مي‌كند خودداري شود.

عدم‌حمايت دولت در پيشبرد اهداف سازمانانسجام و وحدت مردمي در پيشبرد هرگونه هدف جمعي از ملزومات آن كار است. نمي‌توان بدون حمايت جمع اقدام به عملي كرد كه پايان آن وابسته به همه اعضاي گروه است. اين انتقادي بود كه اغلب روزنامه‌نگاران حاضر در كارگاه بر آن صحه گذاشتند. آنها مي‌گفتند اگر قرار باشد در اين خصوص كاري صورت گيرد از همه زودتر آژانس‌هاي مختلف سازمان بايد پيشگام باشند.

آژانس‌ها بايد با فعالتر كردن ارتباط خود با رسانه‌هاي گروهي و راه‌اندازي سايت‌هاي خبري متنوع و روزآمد، تمامي اخبار و اطلاعات مربوط به كار خود را در اختيار رسانه‌ها قرار دهند تا آنها نيز بتوانند به‌درستي كار اطلاع‌رساني را انجام دهند. هرچند كه اغلب روزنامه‌نگاران برداشتن موانع از سر راه مطبوعات را از طرف دولت، شرط اصلي و اول اطلاع‌رساني درخصوص برابري جنسيتي اعلام كردند. آنها معتقد بودند وقتي محدوديت‌ها در سرراه مطبوعات هر روز بيشتر و بيشتر مي‌شود چطور مي‌توان درباره اهداف برابري جنسيتي سازمان ملل حرف زد. اگرچه ايران سند توسعه هزاره را امضا كرده است و برابري جنسيتي جزء هدف سوم اين سند است اما چه كسي بر اجراي آن در ايران نظارت مي‌كند. از طرف ديگر تا زماني كه ايران عضو كنوانسيون حذف انواع تبعيض سازمان ملل نشود نمي‌توان به‌درستي درباره برابري جنسيتي در ايران صحبت كرد.

آموزش، تنها راه حل مسئله

يكي از روزنامه‌نگاران نيز عبدالاحد را با اين پرسش روبه‌رو كرد كه كدام‌يك از برنامه‌هاي سازمان ملل در مورد عدالت جنسيتي بدون مشاركت دولت و زير نظر نهادهاي دولتي انجام گرفته است، كه او پاسخ داد: «من كاملاً با نگراني‌هاي شما آشنايي دارم. همه شكوائيه‌هاي شما را نيز درك مي‌كنم اما فراموش نكنيد كه شركاي اجرايي سازمان ملل، دولت‌ها هستند. تنها راه‌حل مسئله نيز آموزش است. ما وظيفه داريم با كمك مطبوعات و دعوت از دولتمردان سياست‌هاي توسعه هزاره را به گوش جهانيان برسانيم. هم‌اكنون سالانه دولت ها به‌خاطر عدم‌مشاركت زنان در اقتصاد كشورهايشان
48 ميليارد دلار ضرر مي‌پردازند. دولت‌ها بايد بدانند كار ما در راستاي اهداف دولت است نه در تقابل با آن.

اين امر نيز ميسر نمي‌شود مگر با مشاركت رسانه‌هاي گروهي به‌خصوص مطبوعات. وظيفه ما دعوت كردن از دولت‌ها براي نشست و بررسي و رفع نگراني‌هاي سازمان ملل درخصوص كودكان، زنان، سالمندان و اعتياد و بيماري HIV ايدز است.

البته آنها نيز پاسخ مثبت مي‌دهند. وقتي اين جلسات برگزار مي‌شود كم‌كم ذهن‌هايشان نيز بازتر شده و آماده پذيرش رهنمودهاي سازمان ملل كه همان پيشبرد اهداف سند توسعه هزاره است، مي‌شود. مطمئن باشيد بدون كمك دولت‌ها، ‌سازمان قادر به رسيدن به اين اهداف نيست. بنا بر اين لازم است دولت‌ها در اين خصوص همكاري كنند.ما بايد اين جلسات را جلسه اول قلمداد كرده و در طول سال با همكاري همديگر نقشه راه مشتركي در زمينه برابري جنسيتي طرح و اجرا كنيم.

تاريخ درج: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 11:26 تاريخ تاييد: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 13:32 تاريخ به روز رساني: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 13:30
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن