تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816810819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك چهارم شهروندان عرب در ظلمات بي‌سوادي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: يك چهارم شهروندان عرب در ظلمات بي‌سوادي


عمومي- ترجمه - زينب كامراني:
چندي پيش عمر موسي، دبير كل اتحاديه عرب اعلام كرد كه بيش از 71‌ميليون نفر در جهان عرب كه در گروه سني 15سال به بالا قرار دارند بي‌سواد بوده و قدرت خواندن و نوشتن ندارند.

رقم فوق نشان مي‌دهد آمار بي‌سوادي در جهان عرب بالاست، به‌طوري كه در عصر اطلاعات يك چهارم از شهروندان در تاريكي ناشي از بي‌سوادي دست و پا مي‌زنند. اين خبر كارشناسان، استادان و فرهنگيان را به فكر فرو برد و نگراني زيادي در ميان آنان ايجاد كرده است.

تعدادي از فرهنگيان اعلام كردند، بي‌سوادي خطر بزرگي است كه جهان عرب را در قرن بيست و يكم كه عصر انفجار اطلاعات به‌شمار مي‌آيد احاطه كرده است. بي‌سوادي همچون حفره عميق و تاريكي است كه در مسير حركت مردمان عرب به‌سوي آينده قرار گرفته و اين امر در جهان امروز كه مملو از افكار ويرانگر و تند است خطرات زيادي به‌همراه دارد.

تعداد افرادي كه توانايي خواندن و نوشتن ندارند در جهان عرب روبه‌افزايش است و اين در حالي است كه سازمان‌هاي عربي توانايي كاهش آمارهاي فوق را ندارند كه اين مسئله ننگ بزرگي براي عرب‌ها به‌شمار مي‌آيد. در عصري كه جهان از بي‌سوادي الكترونيكي شكايت دارد يك‌چهارم عرب‌ها هنوز توانايي خواندن و نوشتن را ندارند و سازمان‌هاي عربي اقدامات لازم براي مبارزه با بيكاري را انجام نمي‌دهند چون اكثر آنها به سخن عباس الاول ابن محمد ايمان دارند كه مي‌گويد حكومت بر ملت بي‌سواد آسان‌تر از رهبري بر ملت داراي علم و فضيلت است.

سازمان‌هاي عربي به بسياري از راهكارهاي پيشرفته كه از سوي كارشناسان به‌منظور مبارزه با پديده بي‌سوادي در جهان عرب ارائه شده را به‌كار نمي‌گيرند كه اين مسئله جاي تأمل دارد.

دبير كل اتحاديه عرب در مراسم افتتاحيه‌اي كه در كنفرانس تنوع فرهنگ‌ها كه اخيراً در دوبي برگزار شد سخن مي‌گفت، افزود: كشورهاي عربي بودجه كمي به آموزش و اجراي برنامه‌هاي آموزشي ويژه اختصاص مي‌دهند به طوري كه دانشجويان دانشگاه‌هاي عرب در مقايسه با دانشگاه‌هاي ديگر نقاط جهان از سطح معلومات كمتري برخوردارند كه اين امر آمارهاي بي‌سوادي را افزايش مي‌دهد. آمارهاي بي‌سوادي در كشورهاي عربي نگران كننده و بحراني است و بايد اقداماتي براي اصلاحات در بخش آموزشي و تربيتي جهان عرب انجام شود.

فاروق اسماعيل، رئيس سابق دانشگاه قاهره گفت: باوجود اعلام آمارهاي فوق اقدامات مؤثري براي مبارزه با بي‌سوادي انجام شده به‌طوري كه آمارهاي بي‌سوادي طي 20سال گذشته در مصر از 55درصد به 28درصد كاهش يافته است اما آمارهاي بي‌سوادي همچنان در سطح بالايي قرار دارد و دولت‌هاي اردن، سوريه، لبنان، مغرب، تونس و امارات وضعيت بهتري دارند.

دكتر سامي ابوبيه، كارشناس تربيتي و رئيس سابق دانشكده تربيت دانشگاه المنوفيه گفت: بيكاري از دلايل اصلي افزايش آمارهاي بي‌سوادي در ميان مردم به‌شمار مي‌رود و اغلب مردم معتقدند كه بايد مشاغلي مانند نجاري يا مكانيكي پيدا كنند تا بتوانند گذران زندگي كنند. همچنين اغلب فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها بيكار هستند و نمي‌توانند از تخصص‌هاي خود استفاده كنند و به همين دليل مردم نيز تمايلي به فرستادن فرزندانشان به مدارس و دانشگاه‌ها را ندارند.

دكتر حامد ابواحمد، رئيس دانشكده زبان و ترجمه دانشگاه الازهر، آمار بي‌سوادي در جهان عرب را 90درصد اعلام كرد و گفت: متأسفانه نيمي از فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي عرب سطح معلوماتشان در حد پاييني قرار دارد و آنان سواد حقيقي ندارند.

تاريخ درج: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 11:34 تاريخ تاييد: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 13:39 تاريخ به روز رساني: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 13:34
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن