تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816898140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساعت‌هايي كه يك نفر ساخته و كوك كرده


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ساعت‌هايي كه يك نفر ساخته و كوك كرده


حكمت‌و فلسفه- لايب‌نيتس معتقد است كه به‌علت فاعلي نمي‌توان اكتفا كرد زيرا به هر حال، ذهن انسان ترجيح بي‌مرجح را نمي‌پذيرد.

او علت ترجيح را علت كافيه يا علت موجبه يا اصل جهت كافي ناميد. درواقع سوبژكتيويزم بار كلي در بحث عليت - يا همان اعتقاد به دال و مدلول - در لايب نيتس به اصل جهت كافي مي‌رسد.

براساس اين اصل، «بايد نظر كنيم در اين‌كه فلان امر چرا چنين واقع شد و قسم ديگر واقع نشد با آن‌كه ممكن بود بشود. زيرا ذهن انسان ترجيح بي‌مرجح را نمي‌پذيرد و هيچ‌چيز تا واجب نشود، موجود نمي‌شود. لايب‌نيتس در اين تحقيق به همان چيزي رسيد كه افلاطون و ارسطو مي‌گفتند كه: هرچه واقع مي‌شود براي رسيدن به كمال وجود است يعني به بهترين وجهي كه براي وجود ممكن است و آن علت غائي اوست.»

درواقع اصل جهت كافي در مقام اثبات است نه ثبوت. فرق است ميان مقام اثبات و ثبوت. «نمي‌توانم بپذيرم»، غيراز «نمي‌تواند وجود داشته باشد» است.

از طرفي لايب‌نيتس به يك حقيقت كه نيرو و كوشش نام دارد معتقد شد. وي معقتد است كه چيزي حقيقت است كه «فعل و تاثيري داشته باشد و آنچه فعل و تاثير دارد، نيرو و كوشش است و نيرو هرگاه فعلش به حركت و اشباه آن باشد، جسم است و چون به‌صورت علم و ادراك درآيد، روح است.» اگرچه لايب‌نيتس به حقيقت واحد معتقد است اما اين بدان معنا نيست كه كثرت موجود در عالم را مورد توجه قرار نداده است. او براي توجيه اين كثرت معتقد است كه حقيقت واحد به‌صورت اجزاي بسيار درآمده و نام اين اجزا را موناد نهاده است.

تلقي موناد به‌عنوان نيرو كوشش يا به تعبير امروزين، انرژي، درواقع نتيجه رويكرد عقلي و نه تجربي لايب‌نيتس است. لايب نيتس نيز همانند مالبرانش براي توجيه رابطه عليت همه امور را منتسب به خدا مي‌داند. اما برخلاف مالبرانش معتقد است كه خدا صانعي عاجز نيست كه لازم باشد دائما در ماشيني كه ساخته، دست ببرد؛ بلكه از ابتدا اين ماشين را كامل ساخته و تا ابد چرخ‌ها و اجزاي اين ماشين به اتفاق كار خواهند كرد. به عبارتي ديگر لايب‌نيتس به يك «هماهنگي پيشين بنياد» معتقد است.

براين اساس، «هر امري كه در هر جوهر فرد (موناد) واقع مي‌شود، نتيجه امري است كه بلافاصله پيش از آن در آن جوهر واقع شده بود و اين رشته همچنان به‌قهقرا تا روز اول خلقت كشيده است و در جوهرهاي ديگر همچنين، و اين احوال جوهرهاي مختلف برحسب ترتيبي كه خداوند از آغاز مقرر فرموده با هم مقارنه و موافقت دارند و اين مقارنه و موافقت به‌نظر ما به‌صورت تاثير و تاثر و علت و معلول جلوه مي‌كند ولي خطاست؛ چون هر حالتي در هر جوهري معلول حالت پيشين خود اوست نه معلول حالت جوهر ديگري كه مقارن او است.» لذا مثلا وقتي اراده مي‌كنم كه پايم را حركت دهم، اراده من معلول حالت‌هاي پيشين نفس من است و حركت پايم نيز معلول احوال پيشين پايم است. ليكن بايد توجه داشت كه اين مقارنه را خدا از ازل ايجاد كرده است؛ مانند دو ساعت كه توسط يك فرد، ساخته و كوك شده‌اند.

تاريخ درج: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 10:26 تاريخ تاييد: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 12:37 تاريخ به روز رساني: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 12:31
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن