تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815415853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جمهوري اسلامي ايران ، ‪۱۵‬نمايشگاه در كشور عراق برگزار مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جمهوري اسلامي ايران ، ‪۱۵‬نمايشگاه در كشور عراق برگزار مي‌كند
اقتصاد. بازرگاني
معاون بازاريابي و تنظيم بازار سازمان توسعه تجارت ايران، از برگزاري ‪۱۵‬ نمايشگاه اختصاصي و تخصصي توسط جمهوي اسلامي ايران در كشور عراق در سال جاري خبر داد.

محمدعلي ضيغمي روز شنبه در همايش فرصتهاي صادرات - سرمايه‌گذاري و بازاريابي در كشورهاي اسلامي، تصريح كرد: اين نمايشگاهها به صورت تخصصي و اختصاصي در سليمانيه، اربيل، العماره، كربالا، بغداد و ... برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادي ايرنا، وي تصريح كرد: برگزاري نمايشگاه تخصصي خودرو و قطعات در اربيل، اختصاصي ايران در العماره، اختصاصي كالاهاي ايراني در كربالا، كشاورزي و مواد غذايي در اربيل، تخصصي انرژي در بغداد و تخصصي صنعت در همان شهر، نمايشگاه كالاي ايراني در سليمانيه و غيره از جمله اين نمايشگاهها محسوب مي‌شوند.

** رتبه دوم ايران در صادرات به عراق در سال ‪۲۰۰۶‬
وي سپس به تشريح بيان آمار مقايسه‌اي صادرات ايران به عراق طي شش سال گذشته (‪۲۰۰۱‬تا ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي) پرداخت و گفت: درحالي كه جايگاه ايران در ميان كشورهاي صادركننده به عراق در سال ‪ ۲۰۰۱‬ميلادي، دوازدهم بود اين رتبه در سال ‪ ۲۰۰۶‬به رتبه دوم ارتقا يافت.

ضيغمي گفت: ميزان صادرات ايران در سال ‪ ۲۰۰۱‬ميلادي، تنها ‪۱۴۳‬ميليون دلار بود، درحالي كه در سال ‪۲۰۰۶‬ميلادي اين ميزان به يك ميليارد و ‪ ۸۰۰‬ميليون دلار و ‪ ۶۷۱‬قلم كالاي صادراتي رسيد.

معاون سازمان توسعه تجارت ايران با استناد به آمارهاي رسمي منتشر شده، گفت: رتبه ايران در صادرات به عراق در سالهاي ‪ ۲۰۰۲‬تا ‪ ۲۰۰۵‬به ترتيب، ‪ ،۱۱‬چهار، شش، سه و دو است.

** رشد ‪ ۴۱۶‬درصدي در تنوع صادرات كالا
وي سپس تصريح كرد: تنوع كالاي صادراتي ايران از ‪۱۶۱‬قلم سال ‪ ۲۰۰۱‬به ‪۶۷۱‬ قلم در سال ‪ ۲۰۰۶‬رسيد و اين ميزان رشد ‪۴۱۶‬درصدي تنوع كالا را نشان مي‌دهد به گفته ضيغمي، جمهوري اسلامي ايران از نظر رتبه در ميان كشورهاي تامين كننده عراق در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي، رتبه دوم پس از تركيه را به خود اختصاص داده است.

** صدور خدمات فني مهندسي ايران
به گفته وي، بايد از مناقصات در عراق در بخش خدمات فني ومهندسي نهايت استفاده را برد و در اين كشور حضوري فعال داشت.

اين مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت، افزود: ميزان و حجم قراردادهاي منعقده ميان شركتهاي خدمات فني و مهندسي ايران و عراق اندك است درحالي كه زمينه براي گسترش مناسبات بسيار است.

ضيغمي افزود: حضور فعال شركتهاي خدمات فني و مهندسي جمهوري اسلامي ايران در كشور عراق با توجه به نامگذاري سال ‪ ۲۰۰۸‬به عنوان سال بازسازي عراق بسيار مهم به نظر مي‌رسد و بايد به اين موضوع توجه جدي داشت.

** مبادلات تجاري ‪ ۷۷‬تا ‪۸۶‬
اين مقا م مسئول در سازمان توسعه تجارت ايران با استناد به آمارهاي رسمي گمرك گفت: در اين سالها مهمترين اقلام صادراتي ايران به عراق ، آبمعدني، مواد خوراكي غذايي، مواد بهداشتي، شوينده، خشكبار، كولر آبي، فرش، لوازم خانگي، سبزيجات و صيفي جات را در بر مي‌گيرند.

وي گفت: قراضه و ضايعات آلومينيوم، مس، سرب و همچنين پروفيل مهمترين كالاهاي وارداتي ايران از عراق است.

** افزايش ‪ ۲۶۹‬درصدي صادرات غيرنفتي به عراق
ضيغمي با اشاره به افزايش ‪ ۲۶۹‬درصدي صادرات غيرنفتي ايران به عراق درسال ‪ ،۸۶‬گفت: اين ميزان در مقايسه با سال ‪ ۸۲‬بيانگر آن است كه جمهوري اسلامي ايران دومين شريك تجاري اين كشور در بين ساير مقاصد تجاري درسال ‪۸۶‬ محسوب مي‌شود.

به گفته وي، ‪۱۰‬درصد از كل صادرات غيرنفتي ايران در سال گذشته به عراق صورت گرفته است.

ضيغمي با بيان اينكه ميزان اقلام صادراتي افزايش يافته، تصريح كرد:
اين رقم در سال ‪ ۸۶‬به ‪ ۶۷۱‬قلم رسيد در حالي كه هنوز حضور تركيه در بازار عراق با ‪ ۵۸۱‬قلم كالا است و اين امر بيانگر نفوذ تعداد بيشتري از كالاهاي توليدي ايران در عراق است.

** كشورهاي مهم صادركننده و واردكننده
اين مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ايران، از تركيه، آمريكا و اردن به عنوان كشورهاي عمده صادركننده به عراق و آمريكا، ايتاليا، اسپانيا، كانادا، (نفت) به عنوان مهمترين كشورهاي واردكننده از اين كشور نام برد.

يادآور مي‌شود: نفت عمده‌ترين صادرات كشور عراق را ديگر كشورها را تشكيل مي‌دهد.

** رتبه نخست ايران در صادرات برخي كالاها و محصولات
ضيغمي گفت: جمهوري اسلامي ايران در تامين اقلامي چون سبزيجات، آبزيان، ميوه جات، غلات، مواد شيميايي، فرش و ساير كفپوش ها، خشكبار، محصولات سراميكي، ظروف شيشه اي، كائوچو و منسوجات رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وي با بيان اينكه كالاهايي كه ايران در آن رتبه نخست را دارد، ضريب نفوذي افزون بر ‪ ۵۶‬درصد را به طور ميانگين دارد، همچنين تركيه عمده‌ترين رقيب ايران در اين بخش از صادرات كشور محسوب مي‌شود.

** اقلام مزيت دار ايران
وي در ادامه از انواع مصالح ساختماني، محصولات پلاستيكي، لوازم خانگي، مبلمان اداري، آهن آلات، ماشين آلات صنعتي، شيرآلات، خودرو (سواري، باري) خشكبار، موتورسيكلت و انواع لوستر به عنوان عمده‌ترين كالاهاي مزيت دار ايران در عراق نام برد.

ضيغمي با بيان اينكه در بخش خدمات فني ومهندسي فعاليتهاي خوبي صورت گرفته، افزود: در اين بخش برخلاف مزيت دار بودن به خوبي عمل نمي‌شود.

** همكاريهاي بانكي
معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به افتتاح شعبه بانك ملي ايران در عراق، گفت: اين بانك بسياري از مشكلات بازرگانان را رفع مي‌كند.

** اقدام‌هاي سازمان توسعه تجارت
ضيغمي تشكيل ميز كشور عراق، برگزاري جلسات تخصصي، اعزام هياتهاي تخصصي بازاريابي و پذيرش هياتهاي تخصصي، برگزاري كميته مشترك بازرگاني، ايجاد دفتر سازمان توسعه تجارت در عراق و تعيين رايزن بازرگاني در بغداد، اعطاي تسهيلات در قالب مشوق‌ها براي برگزاري نمايشگاه توسط بخش خصوصي در عراق را از جمله فعاليتهاي صورت گرفته برشمرد.

** مسائل موجود در سطح ملي
ضيغمي، ناهماهنگي ميان دستگاه‌هاي اجرايي، فعاليت محدود شركتهاي پيمانكاري عمومي ايران در عراق، تكميل نشدن پروژه اتصال خطوط و راه آهن دو كشور و اجرايي نشدن توافقات ميان مقام‌هاي دو كشور را از جمله مسائل موجود عنوان كرد.

** برنامه‌هاي امسال
معاون سازمان توسعه تجارت افزود: تاسيس سه مركز تجاري توسط بخش خصوصي با مصوبه هيات وزيران (بغداد، بصره و منطقه‌اي در شمال عراق)، ايجاد شركت مشترك حمل و نقل، تجهيز و آماده‌سازي پايانه‌هاي صادراتي، استقرار تيم كارشناسي جهت بررسي نحوه مشاركت شركتهاي فني و مهندسي ايران در عراق از جمله برنامه‌هاي سال جاري است.

وي در ادامه بر ضرورت استفاده از نيروهاي بومي عراق جهت اطلاع رساني قوانين و مقررات تجاري آن كشور به فعالان اقتصادي كشورمان تاكيد كرد.

ضيغمي در پايان گفت: بهمن ماه امسال نخستين نمايشگاه بين‌المللي بازسازي عراق در تهران برگزار مي‌شود.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن