واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: از صميم دل و جان عكس بگيريد
عكاسي- همشهري آنلاين:
حرفهايها هميشه به عكاساني كه راوي داستانهاي تصويري هستند، نصيحت ميكنند كه با احساس قلبي به سوژه نزديك شويد و از صميم دل و جان عكاسي كنيد.
اين مطلب به اهميت احساس يك عكاس و نقش آن در عكاسي خبري اشاره ميكند. چه كسي ميتواند به عكس آن دختر بينواي ويتنامي Nick Ut نگاه كند بدون آنكه هيچ احساس وحشت و هراسي در وي برانگيخته شود و يا از نگاه كردن به تصوير بوسه يك پرستار و سرباز بعد از شنيدن پايان جنگ ۱۹۴۵ دچار شوق و شعف نشود؟
ما نكات برجسته در هر عكس را تشخيص ميدهيم چرا كه پيش از هر منطقي آن را با احساسمان ازريابي ميكنيم. يك عكس خوب احساس سوژه را منتقل ميكند و يا احساسي را در بيننده بر ميانگيزد ولي يك عكس ايدهآل هر دو را انجام ميدهد.
مردي در آتشسوزي خط لوله نفت در نيجريه
عكاس: Akintunde Akinleye
اما چطور مي شود از صميم قلب عكاسي كرد؟ جواب اين پرسش به فلسفه ي اخلاق و كمي كنجكاوي در روحيات خودمان بر مي گردد. براي درك اين نصيحت و فهم اهميت احساس در داستان هاي تصويري بايد كمي بهتر خودمان را بشناسيم.
مهمترين سوال در اين موارد اين است كه بدانيم بشر براي ما حقيقتا چه معنا و مفهومي دارد.
ما مي توانيم به نوع بشر به عنوان يك ماهيت خودگردان با وظايف و حقوق اخلاقي مستقل نگاه كنيم.
در واقع متفكرين اخلاقگراي غربي مكرراً ما را به اين اقدام فرا ميخوانند. ما به طور ذاتي به اين تفكر گرايش داريم و به اهميت استقلال و استدلال انسان در مواجه با قضاوت هاي اخلاقي آگاهيم.
اما بعضي از فلاسفه با تشخيص اينكه انسان نميتواند تنها و مستقل زندگي كند، تئوريهاي اخلاق مدارجديدي را ارائه دادهاند؛ تئوريهايي برپايه وابستگي نوع بشر به يكديگر.
آنها اعتقاد دارند كه انسان براي بقا نياز به ارتباط با همنوعان خود دارد و احساس همدلي نقش بسيار مهمي در زندگي اخلاقي و معنوي ما دارد.
همدلي توانايي فهميدن احساس همنوع در مواجه با شرايط و موقعيتهاي ناگوار است. تلاشي ست براي درك احساس يك انسان دردمند با جايگزين كردن خود در جايگاه وي.
داشتن اين درك متقابل -كه يكي از اصول مهم اخلاقياست- خبرنگاران را موظف ميكند تا يك گزارش را هر چه كاملتر و منصفانهتر بيان كنند. به ويژه عكاسان خبري بايد تلاش كنند هنگام كار در يك شرايط ناخوشايند، احساس سوژه را درك كنند. گاهي اين احساس بسيار شكننده و حساس است.
عكاسان خبري بايد همين احساس انسان ها را ثبت و به مخاطبين منتقل كنند. البته با دانش فني كاربرد نور و كادربندي و ... آنها مي توانند عكس هاي خوبي بگيرند اما بدون در نظر گرفتن اهميت انتقال حس همدلي، عكس ها ي آنها بدون روح و سطحي خواهد بود.
در آخر اينكه عكاسهاي خبري بايد از محتواي خبر و گزارش اطلاع داشته باشند. گاهي داشتن اطلاعات كافي از جريانهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي به آنها كمك ميكند تا با ثبت يك تصوير جزيي، تمام خبر و اتفاق افتاده را به مخاطب منتقل كنند.
البته نكات ذكر شده بدين معنا نيست كه عكاسان خبري بايد در به تصوير كشيدن احساس سوژه دچار زيادهروي و اغراقگويي شوند و يا براي به وجود آوردن حس همدلي در مخاطب، سوژه را به نشان دادن احساساتش وادارند.
------------
عدنان حاج، عكاس رويتر، به اتهام دستكاري در عكسهايش و واداشتن سوژهها به ابراز احساسات از ادامه كار منع شد و تمام عكسهاي ارسال شده وي از آرشيو اين آژانس خبري حذف گرديد.[سابقه موضوع]
------------
اين اصل اخلاقي عكاس خبري را به ديدن دنيا از زاويه ديد سوژه ترغيب ميكند. به او اجازه ميدهد تا عمق معناي اتفاق افتاده براي سوژه را بفهمد و به ساير مردم جامعه منتقل كند.
عكاس در اين شرايط نماينده حقيقت ماجراست و ثبت احساسات سوژه، راهياست كه ميتواند منصفانه به تكميل روايت داستان كمك كند.
آنگاه نوبت مخاطب است كه با ديدن واقعيت، اقدامي جهت برطرف كردن يك ناعدالتي انجام دهد و يا خيلي ساده از قضيه عبور كند و به زندگي روزمرهاش ادامه دهد.
عكاسي از صميم قلب بايد دريچهاي به روح مخاطب بگشايد. بدون در نظر گرفتن اين نكته و تنها با رعايت نكات فني ممكن است عكسهاي بسيار خوبي نيز گرفته شود اما هيچ وقت اين عكسها كمكي به ارتقاي ارتباطات بصري و انساني نخواهد كرد.
براي نيل به والاترين هدف عكس خبري بهتر است به نصيحت حرفهاي را بيشتر توجه كنيم و هميشه از صميم دل و جان عكاسي كنيم.
كودك به پدر معلولش در لباس پوشيدن كمك ميكند.
عكاس: Yannis Kontos
------------
نويسندگان: كارن اسلتري و مارك دورموس
ترجمه: نفيسه مطلق
منبع: www.digitaljournalist.org
تاريخ درج: 26 ارديبهشت 1387 ساعت 20:23 تاريخ تاييد: 26 ارديبهشت 1387 ساعت 21:09 تاريخ به روز رساني: 27 ارديبهشت 1387 ساعت 10:26
جمعه 27 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]