واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ظهور و آوردن دین جدید!
یکی از پرسش های رایج درباره مسائل ظهور امام مهدی عجل الله تعالی شریف وضعیت دین در دوران ظهور امام است. شاید بتوان گفت بیشترین سؤال ها در این زمینه این است که آیا امام عجل الله تعالی فرجه الشریف با خود دین جدیدی می آورند؟ با توجه به اینکه برخی روایات حکایت از آوردن امری یا کتابی جدید توسط حضرت دارد، آیا آن حضرت بر همان دین جد خود عمل می کنند؟ چطور و چگونه؟ ...نیم نگاهی به روایاتی که در این طمینه وارد شده ایت، جکایت از این دارد كه وقتى امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور كند، مردم را «به امر جدید» و یا «كتاب جدید» دعوت خواهد كرد؛ از جمله آن روایتها می توان به روایتى از امام صادق علیهالسلام اشاره کرد که حضرت فرموده است: « وقتى مهدی ما ظهور كند، به امر جدیدى مردم را دعوت خواهند كرد، همانطور كه پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله مردم را پس از بعثت به امر و آیین جدیدى فرا مى خوانند».1از سوی دیگر بر اساس اعتقادات همه مسلمانان، دین اسلام آخرین دین الهى و كتاب قرآن آخرین كتاب وحى است كه به بشر نازل شده است. همچنین در تعداد زیادى از روایات نیز تصریح شده است که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مردم را به اطاعت كامل از دین اسلام و احكام حیات بخش آن دعوت خواهد كرد؛ همچنانکه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله چنین روایت شده است که حضرت فرمود: « مهدی از فرزندان من است. اسم او اسم من و كنیه او كنیه من و خوى و رفتار او همانند سیره و رفتار من است، مردم را بر اطاعت از احكام دین من فرا مى خواند و آن ها را به رعایت دستورات قرآن دعوت مى كند».2حال با چنین شرایطی برای روشن شدن حقیقت امر، باید به این گونه روایات نگاهی دقیق تر انداخت. بررسی این روایات روشنگر آن است كه هدف امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ترویج و حاكمیت بخشیدن به احكام اسلام و تجدید عظمت آن است؛ زیرا موضوع آوردن یا مطرح كردن آیین جدید به غیر از اسلام به دلالت آیات صریح قرآن و روایات متواتر اهل بیت علیهمالسلام منتفى است.امام صادق علیهالسلام در روایتی می فرمایند: « وقتى كه مهدی ما قیام كند، مردم را به اسلام جدید (واقعى) دعوت خواهد كرد و آن ها را بهسوى احكامى كه كهنه به نظر مى رسند و عموم مردم از آن دور افتاده اند، هدایت خواهد نمود»امّا شاید این سؤال پیش بیاید که چرا از عملكرد امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان امر جدید یاد مى شود؟ علت آن را شاید بتوان این گونه بیان کرد كه در طول تاریخ ـ به ویژه در دوران غیبت ـ در اثر كوتاهى و غفلت یا جهل و نادانى مردم، بدعت هاى زیادى در دین ایجاد مى شود و مردم به جهت منافع زودگذر دنیوى خود، به خیال اینكه عدول از احكام الهى آن ها را زودتر و یا راحت تر به آن اهداف مى رساند، بسیارى از احكام قرآن و اسلام را نادیده مى انگارند و یا
آن ها را بنا بر امیال خود تفسیر و تأویل مى کنند. در چنین شرایطی است که اسلام واقعى و احکام حقیقی اش به فراموشى سپرده مى شود. بنابراین وقتى امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور مى كند، بدون توجه به میل و خواست مردم احكام خداوند را به همان صورت كه صادر شده است، به اجرا درمى آورد. روشن است که این كار در نظر مردمى كه خیلى از این احكام را به كنار نهاده بودند یا آن ها را به گونه اى دیگر معنى مى كردند، دارای تازگى خواهد بود و با اسلام مصطلح و رایج در عرف آنها فرق خواهد داشت؛ از همین روست که با خود فکر می کنند آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف به اسلامى غیر از آن اسلامى كه آن ها مى شناسند، دعوت مى كند.در حقیقت چون مردم در آن زمان بسیاری از اركان مهم و اساسى اسلام را رها می کنند و به ظواهر آن اكتفاء می نمایند و به طور کلی اسلام را در نماز و روزه و... خلاصه می کنند، با دیدن اینكه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در تمام زمینه ها احكام خاصى را رعایت می کند كه ریشه هاى وابستگى به دیگران و تأثیرپذیرى از فرهنگ بیگانگان را قطع مى كند و هر گونه ظلم و ستم و امتیاز طلبى هاى نادرست اجتماعى را از متولیان دروغین امور سلب مى كند و بر اجرای این احکام نیز پافشارى مى نماید، درحالی كه آن ها این امور را تا كنون به اسم قوانین اسلامى ایجاد و رواج داده بودند، بدیهى است كه با مشاهده چنین وضعى حتى برخى از متولیان مراكز مذهبى و فرهنگى نیز به مقابله با آن حضرت بر می خیزند؛ زیرا كه هم مضمون دعوت آن حضرت را به ضرر موقعیت خویش مى بینند و هم آن ها را مخالف با آنچه كه تا آن روز به اسم اسلام مى شناختند، ارزیابى مى كنند.امام صادق علیهالسلام در روایتى به این حقیقت اینگ چنین اشاره مى كند: « وقتى كه مهدی ما قیام كند، مردم را به اسلام جدید (واقعى) دعوت خواهد كرد و آن ها را بهسوى احكامى كه كهنه به نظر مى رسند و عموم مردم از آن دور افتاده اند، هدایت خواهد نمود».3 بر همین اساس است که در روایات به آوردن امر یا کتابی جدید توسط حضرت اشاره شده است.با چنین شرایطی شاید بتوان گفت یكى از حكمت هاى اصلى نامیده شدن امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به «مهدى»، آن است كه آن حضرت مردم را به آنچه كه از آن دور شده اند، یعنى احكام واقعى اسلام هدایت خواهد كرد. نوشته زهرا رضاییان – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1. شیخ حر عاملی، اثباة الهداة، ج 7، ص 110.2. همان، ج 7، ص 52.3. ارشاد مفید، ص 343.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 421]