تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855295250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یکپارچگی جهانی یک واقعیت است!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: یکپارچگی جهانی یک واقعیت است!آنتونی گیدنز یکی از اندیشمندان جامعه شناسی مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم است. او در مقدمه اولین سخنرانی خو در رابطه با موضوع جهانی شدن، به داستان جالبی اشاره کرد به این صورت که:یکی از دوستانم که روی زندگی آفریقائیان مطالعه می کند، نقل می کرد که چند سال پیش که برای کمطالعه علل رانش زمین در آنجا کار میدانی می کرده، به میهمانی یکی از خانواده های منطقه دعوت می شود. وی سرمست از اینکه می تواند روی اوقات فراغت سنتی آنها کارکند، با تعجب دریافت که آنها در شب پذیرایی،ویدئویی را در مورد "غریزه بشر" نشان دادند که تا آن زمان در لندن هم به نمایش در نیامده بود.
تنوع فرهنگی
به نظر می رسد در سالهای اخیر در ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان سوم چنین اتفاقی برای محققان و پژوهشگران رخ داده که نشان دهنده نکات مهم و دقیقی در مورد ما و زندگانی ماست. این شواهد نشان می دهند که تنها استفاده کنندگان از رایانه و اینترنت نیستند که می توانند از تحولات جهانی مطلع باشند، بلکه این جریان به حدی قدرت یافته که روستائیان و ساکنان مناطق دور از شهرها نیز از این جریانات آگاه هستند. این بدان معناست که در جهانی زندگی می کنیم که همه چیز در حال انتقال است و این مساله در تمامی ارکان زندگی ما وجود دارد.  این یک واقعیت انکار ناپذیر است و چه به آن علاقه مند باشیم و چه نسبت بدان اکراه داشته باشیم، در جریانی قرار گرفته ایم که به سرعت در حال حرکت است.آنچه مهم است بررسی اینکه به واقع پدیده جهانی شدن چیست؟در جامعه ما این پدیده در دو مقوله بیشتر مورد توجه بوده است.یکی در رابطه با بحث تهاجم فرهنگی و دیگری در زمینه تقلیل این مهم به اقتصاد جهانی.لذا اینطور به نظر می رسد که این پدیده به طور کامل و همه جانبه مورد توجه قرار نگرفته است. نه در جامعه ما بلکه به طور کلی نسبت به این پدیده نظرات مختلفی ارائه داده شده.برخی مثل جورج ریتزر(جامعه شناس آمریکایی) آنرابه بعد فرهنگی تقلیل داده و این پدیده را چیزی جز "مک دونالدی شدن جامعه" نمی داند.به نظر می رسد الگوهایی که بشر درزندگی اجتماعی توسعه داده، بایستی به رسمیت شناخته شوند چون این لازمه زندگی اجتماعی در دوران فعلی است. به طور مثال در بسیاری از زمینه ها یک الگو وجود دارد که در هر کشوری شکل خاصی به خود گرفته و بازتولید می شود. مثل نهاد آموزش و یا منابع مطالعه علوم.اما واژه globalization همان چیزی است که آنرا جهانی شدن می خوانند. برای این واژه معادل هایی نیز وجو دارد مثل سیاره ای شدن،کوچک شدن جهان،فراگیر شدن و ...این واژه ها در کنار عبارت یکپارچگی جهانی در ادبیات فارسی ممکن است برای بیان این پدیده مناسب و کافی نباشند. اما برای فهم آینده جهان، لازم به نظر می رسند. به هر حال آنچه مهم است اینکه این واژه به اغلب زبانها وارد شده است و در زبان فرانسه mondialisation  و در اسپانیایی و آمریکای لاتین globalizacion و در عربی الومه خوانده می شود.جهانی شدن به مثابه یک واقعیت:گیدنز،جامعه شناس معروف،دلیل حوادثی همچون سقوط نظام شوروی،سقوط مارکسیسم،فاصله طبقاتی میان
آنتونی گیدنز
مردم،کمرنگ شدن ارزشهای خانواده و ....را به پدیده جهانی شدن نسبت می دهد.در جامعه کنونی همه افراد به نحوی درباره جهانی شدن سخن می گویند و این موضوع مورد توجه اغلب مجامع و محافل می باشد. در این میان گیدنز نظریه پردازی است که به گونه ای معتدل و میانه رو در رابطه با بحث جهانی شدن به ارائه نقطه نظرات خود پرداخته است.به اعتقاد گیدنز جهانی شدن پدیده ای است که بسیار نو و تازه است. یکپارچگی جهانی فرایندی نیست که در بعد اقتصادی بر اساس اقتصاد بازار، قابل فهم باشد و لزوما نهادهای گذشته را از بین برده باشد. به عبارتی این پدیده پایان سیاست،پایان دولت-ملت،پایان خانواده،پایان عواطف،پایان فرهنگ و...نیست.بلکه مممکن است برخی از اینها را هم تقویت کند.از دیگر ویژگیهای جهانی شدن، ماهیت تجربی دورانی است که در آن زندگی می کنیم. ما در مدرنیته متاخر به سر می بریم.دورانی که انتشار پدیده احتمال خطر را افزایش داده است.این خطر می تواند محصول کاوش های تجربی باشد که به آن "خطر تولید شده است" می گوئیم. حال آنکه در گذشته احتمال خطرهای طبیعی برای افراد بشر بیشتر بود.گیدنز معتقد است که معنای جهانی شدن به یکپارچگی محدود و تعریف نمی شود بلکه این پدیده در برخی ابعاد با نوعی پراکندگی روبروست. پس جهانی شدن تنها فرایندی همگن ساز نیست بلکه در مواردی تفکیک کننده و متمایز کننده است و آنچه مهم است اینکه برای افرادی که در روزگار معاصر زیست می کنند این پدیده و تاثرات آن اجتناب ناپذیر است.در رابطه با به وجود آمدن یک جامعه پرخطر و ریسکی،الریک بک  beck می گوید:"پدیده های جهان ما را بر آن می دارد که حتی "هملت" را از نو بنویسیم.شیوع بیماری جنون گاوی رمان نویس را وا می دارد که به جای بودن یا نبودن،آنچه شکسپیر در هملت می گوید،بنویسد" با گوشت گاو یا بدون گوشت گاو"،یا خوردن یا نخوردن. همه اینها ناظر بر وجود یک جامعه ریسکی و پایانی بر طبیعت است.ریسک یا احتمال خطر پدیده تازه ای نیست و تقریبا همیشه همراه بشر است.آنچه تغییر کرده ماهیت ریسک است.
جهانی شدن
به نظر می رسد که ریسک به یک نیروی پویا برای تغییر در زندگی فردی و سیاسی بدل شده است.ما به تفسیر ریسک می پردازیم و با پیامدهای مدرنیته زندگی می کنیم و همه اینها جامعه و فرهنگ ما را در دهه های آینده می سازد. به این ترتیب مفهوم جامعه ای که با ریسک سروکار دارد ، فرصت های فردی و سیاسی را در مقابل ما می گشاید و برخلاف اندیشه پست مدرنیته که همه چیز را برباد رفته می بیند، به ارائه درکی پویا از تغییر اجتماعی می پردازد.گیدنز معتقد است که معنای جهانی شدن به یکپارچگی محدود و تعریف نمی شود بلکه این پدیده در برخی ابعاد با نوعی پراکندگی روبروست. پس جهانی شدن تنها فرایندی همگن ساز نیست بلکه در مواردی تفکیک کننده و متمایز کننده است و آنچه مهم است اینکه برای افرادی که در روزگار معاصر زیست می کنند این پدیده و تاثرات آن اجتناب ناپذیر است.فاطمه ناظم زاده/گروه جامعه و ارتباطاتبرگرفته از کتاب "جهان رها شده"نوشته آنتونی گیدنز





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 493]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن