واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار پنجشنبه 2 اسفند 1386 تعداد مشاهده : 89 خبرگزاري فارس: عكسهاي «ريكاردو زيپولي» عكاس ايتاليايي از ونيز و ايران در كنار عكسهايي از تاريخ عكاسي در ايران از دوره قاجاريه تا امروز و همچنين آثار عكاسان خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران بر ديوار نگارخانههاي اين موزه قرار گرفت. به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، سيفالله صمديان دبير نمايشگاه عكس «چشم درون» كه عصر روز گذشته در موزه هنرهاي معاصر تهران گشايش يافت،در آغاز گزارشي از چگونگي برگزاري اين نمايشگاه و بخشهاي مختلف آن ارائه كرد و گفت: بهانه اصلي برپايي اين نمايشگاه حضور «ريكاردو زيپولي» است كه ايران را بيش از ديگر كشورهاي دنيا دوست دارد، به طوري كه در كتاب عكسهايش از پنجرههاي شهر ونيز از اشعار «بيدل دهلوي» استفاده كرده است. وي به تأثيرپذيري عباس كيارستمي كارگردان ايراني از «ريكاردو زيپولي» اشاره كرد وگفت: نگاه كيارستمي به ايران متأثر از نگاه زيپولي به طبيعت ايران است و به گفته خودش كه در مقدمه كتاب «ونيز شهر پنجرهها»نوشته است از طريق عكسهاي زيپولي ايران را شناخته است. صمديان به زمان كوتاه براي برگزاري اين نمايشگاه اشاره داشت و درباره چگونگي انتخاب آثار عكاسان ايراني در اين نمايشگاه گفت: من به دليل زمان كوتاهي كه در اختيار داشتيم تنها با اتكاء به حافظه 30 سالهام در شناخت عكاسان و ارتباطي كه با آنها دارم اين آثار را كه با نوعي شاعرانگي همراه بود و به نگاه «ريكاردو زيپولي» نيز نزديك بود انتخاب كردم و ممكن است اسامي برخي از عكاسان را به خاطر نداشتهام و آثارشان را نيز در نمايشگاه نداريم. صمديان گفت: عكسهايي در اين نمايشگاه شركت دارند كه بنا بر گفته «كارتيه برسون» در كسري از ثانيه از نظر قلبي،مغزي و حسي با يكديگر انطباق دارند و آن لحظه قطعي را در عكاسي ثبت كردهاند. صمديان با اشاره به نمايش عكسهاي خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران، از سروسامان دادن به اين گنجينه به عنوان يك كار بسيار مهم ياد كرد و گفت: آثار عكاسان خارجي كه از ابتداي تأسيس اين موزه خريداري شده بود فاقد شناسنامه تصويري بود تا اين كه با همكاري آقاي صادقي سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران،واحد عكاسي، بخش بينالملل و گروهي كه به عكاسي و دو زبان انگليسي و فرانسه تسلط داشتند، اطلاعات لازم اين گنجينه گردآوري و دستهبندي شد كه در نهايت در قالب كتابي جمعآوري شده و به زودي منتشر خواهد شد. صمديان همچنين به بخشهاي 6گانه اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: اين نمايشگاه در قالب 6 نكوداشت با عنوان «يك ميهمان»،«يك شهر»،«يك پيشگام»،«يك مجموعه»،«يك تاريخ» و «يك نگاه» برپا ميشود كه به ترتيب در هر بخش آثار «ريكاردو زيپولي»،«محمدرضا جوادي»،«نيكول فريدني»،«آثار عكاسان خارجي گنجينه موزه»،«عكسهاي دوره قاجاريه و آثار 200 عكاس امروز» و «مجيد كوهرنگ بهشتي» به نمايش درميآيد. در ادامه اين مراسم حبيبالله صادقي سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران به روي سن آمد و از همكاري سفارت ايتاليا،وزارت ارشاد و رايزن فرهنگي ايران در ايتاليا در برپايي اين نمايشگاه قدرداني كرد. «روبرتو توسكانو» سفير ايتاليا در ايران نيز در جايگاه قرار گرفت و از برپايي چنين نمايشگاههايي به عنوان ديدار فرهنگها ياد كرد. توسكانو گفت: در اغلب مواقعي كه به موزه هنرهاي معاصر تهران آمديم براي ديدن آثار هنرمندان ايراني يا بينالمللي بوده است اما آنچه را امروز شاهديم ديدار دو فرهنگ است كه از سويي از آثار عكاسان بزرگ ايراني و رونمايي آثار گنجينه اين موزه بازديد ميكنيم و از سوي ديگر آثار «ريكاردو زيپولي» را از ايران و ايتاليا خواهيم ديد. سفير ايتاليا با اشاره به انتخاب سال 2008 از سوي سازمان ملل متحد به عنوان سال مبادلات فرهنگي گفت: مبادلات فرهنگي يكسان سازي فرهنگها نيست بلكه به ديدار يكديگر رفتن فرهنگهاست و اگر كشوري خواهان شكوفايي و به روز شدن باشد بايد از طريق برقراري ارتباط با ديگر فرهنگها به اين مهم دست يابد. وي به آثار زيپولي از ايران اشاره كرد و گفت: بسيار خوشحالم كه زيپولي كه هم استاد دانشگاه و هم عكاس است بسيار عاشقانه به ايران مينگرد، فرهنگ ايراني را ميشناسد و به آن احترام ميگذارد. توسكانو گفت: برپايي اين نمايشگاه پاسخي است به كساني كه با ديده ترديد به عكاسي مينگرند كه آيا در چهارچوب هنر ميگنجد يا نه. وي تصريح كرد: هر كسي ميتواند دوربين در دست داشته باشد و عكاسي كند ولي هر كسي داراي اين هديه دروني يعني «چشم درون» نيست و همين ويژگي است كه عكاسان را از ديگر كساني كه دوربين به دست مي گيرند متمايز ميكند. در ادامه اين مراسم «ريكاردو زيپولي» درباره نمايشگاه آثارش صحبت كرد و گفت: امروز يكي از زيباترين و مهمترين لحظات زندگي من است و زماني كه در سال 1972 از ايران عكاسي ميكردم،هيچ وقت تصور نميكردم روزي عكسهايم در چنين موزهاي به نمايش گذاشته شود. زيپولي ابراز اميدواري كرد كه برپايي اين نمايشگاه نمونهاي براي هماهنگي وارتباط بيشتر دو تمدن غني و قديمي باشد. وي افزود: در سالهاي اخير دو تمدن ايران وايتاليا به عنوان دو تمدن متضاد معرفي شدهاند در حالي كه اصلاً اينگونه نيست. اين استاد زبان وادبيات فارسي در دانشگاه ونيز در ادامه با اشاره به استفاده از اشعار بيدل دهلوي در كنار عكسهايش گفت: سالها پيش از آن كه من از شهر ونيز عكاسي كنم روي اشعار بيدل دهلوي كار كردم و اشعاري كه در آن كلمه «آينه» بود استخراج كرده بودم به همين دليل تصور ميكنم زماني كه از پنجرههاي شهر ونيز عكاسي كردم تحت تأثير اشعار بيدل دهلوي بودم. وي در ادامه يك بيت از اشعار بيدل دهلوي را خواند كه با استقبال و صداي كف زدنهاي حضار در سالن روبرو شد. زيپولي همچنين از صادقي سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران نيز تشكر كرد و گفت: از اين كه به من اجازه داده شد تا عكسهايي از وطنم ايتاليا را در وطن دومم ايران به نمايش بگذارم بسيار متشكرم. پس از سخنراني زيپولي فيلمي از عكسهاي نمايشگاه «چشم درون» در بخشهاي مختلف به نمايش گذاشته شد كه به همت ساسان توكلي فارساني تهيه شده بود. افتتاح نمايشگاه «چشم درون» بخش پاياني اين مراسم بود. نمايشگاه عكس «چشم درون» تا پايان فروردينماه سال 1387برپا خواهد بود. در حاشيه//// **در تمام سخنرانيها يك مترجم هم حضور داشت كه سخنرانيها را به انگليسي و يا فارسي ترجمه ميكرد و هنگامي كه زيپولي در جايگاه قرار گرفت به زبان فارسي سخنراني كرد و اين درحالي بود كه مترجم آمده بود تا سخنان زيپولي را به فارسي ترجمه كند. به ناچار سخنان زيپولي را به انگليسي ترجمه كرد كه اين باعث خنده حضار شد. ** در مراسم افتتاح اين نمايشگاه هنرمنداني چون عباس كيارستمي، نيكي كريمي و فاطمه معتمدآريا از دنياي سينماي ايران نيز حضور داشتند كه در تمام طول مراسم در محاصره عكاسان ذوقزده قرار داشتند. **مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه يكي از شلوغترين مراسمهاي افتتاحيه در موزه هنرهاي معاصر تهران بود و بسياري از هنرمندان و عكاسان پيشكسوت و جوان ميهمان اين نمايشگاه بودند. **«ريكاردو زيپولي» در كنار آثارش ايستاد و درباره هر كدام از آثارش و همچنين اشعار بيدل دهلوي براي علاقهمندان به زبان فارسي توضيح ميداد. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]