تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805684602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسائل فلسفه سیاسى در اندیشه رهبرى ( 2 )


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مسائل فلسفه سیاسى در اندیشه رهبرى (2)
مسائل فلسفه سیاسى در اندیشه رهبرى (2) جامعه آرمانى اسلامى امـام زمـان (عج )، جامعه اش را بر این چند پایه بنا مى کند: اولاً بر نابود کردن و قلع و قـمـع کردن ریشه هاى ظلم و طغیان . یعنى در جامعه اى که در زمان ولى عصر (عج ) ساخته مـى شود باید ظلم و جور نباشد... نه ظلم اقتصادى و نه ظلم سیاسى و نه ظلم فرهنگى . ... دوم : خصوصیت جامعه ایده آل ، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است ؛ هم اندیشه عملى و هـم انـدیـشـه اسـلامـى انـسـان . یـعـنـى در دوران ولى عـصـر، شـمـا بـایـد نـشـانـى از جـهل و بیسوادى و فقر فکرى و فرهنگى در عالم پیدا نکنید... خصوصیت سومى که جامعه امـام زمـان (عـج ) جـامـعـه مـهـدوى داراسـت ایـن اسـت کـه در آن روز هـمه نیروهاى طبیعت و همه نـیـروهـاى انسانى استخراج مى شود و چیزى در بطن زمین نمى ماند که بشر از آن استفاده نکند... . خصوصیت دیگر این است که محور در زمان امام زمان ، محور فضیلت و اخلاق است . هر کس که داراى فضیلت اخلاقى بیشتر است او مقدم تر و پیش تر است . (26) در جـامـعـه آرمانى اسلامى ... دنیا به یک کمال نسبى رسیده ... جامعه مهدوى را ما یک جامعه انسانى عادلانه صد در صد مى دانیم . (27) ویژگیهاى جامعه اسلامى از منظر مقام معظم رهبرى : در جـامـعه اسلامى دایماً باید صیرورت و تحول وجود داشته باشد، تا در این تزریقات بیگانه یا رسوبات گذشته ، افراد استحاله نشوند. (28)اسـلام بـراى جامعه اسلامى قدرت ، صلابت ، تمکن مادى و معنوى ، آزادى حقیقى از قید همه اسارتهایى که بشر را اسیر مى کند و مبتلا مى کند. یک چنین چیزى را براى جامعه اسلامى خواسته تا جامعه اسلامى بتواند دنیا را نجات بدهد. (29) بـنـابـرایـن جامعه اى مى تواند هدف یک ملت زنده ، بیدار، باهوش قرار بگیرد؛ یعنى آن تـصـویر آرمانى یک جامعه براى یک چنین ملتى ، آن جامعه اى است که در او معنویت باشد، عدالت باشد، عزت و قدرت باشد، ثروت باشد، رفاه باشد. اگر بخواهیم این مجموعه با هم باشد، بدون معنویت ممکن نیست ، بدون آرمان معنوى ممکن نیست ، بدون اخلاق ممکن نیست ، بـدون در نـظـر گـرفـتـن خـدا مـمـکـن نـیـسـت ، بـدون مـجـاهـدت فـى سبیل اللّه ممکن نیست . (30) ـ در جامعه اسلامى آزادى اندیشه وجود دارد. (31)ـ مبناى ساخت اجتماعى جامعه اسلامى ، نگرش توحیدى است . (32) ـ جامعه اسلامى ، جامعه امامت محور است . (33)ـ جامعه اسلامى جامعه اى هدایت محور است . (34)ـ جامعه اسلامى ، جامعه اى عدالت محور است . (35) ـ جامعه دینى ، یک جامعه فرهنگى است . (36) ـ معنویت بر جامعه اسلامى حاکم است . (37) ـ اخلاق ، محور جامعه اسلامى است . (38)ـ جامعه اسلامى جایگاه بلندى دارد. (39) ـ در جامعه اسلامى نقش مردم ، یک نقش اصلى است . (40) ـ احترام به انسانها در جامعه اسلامى کاملاً وجود دارد. (41) ـ تکامل گرایى در جامعه اسلامى به وضوح به چشم مى خورد. (42) ـ ابزار بودن اقتصاد در جامعه اسلامى یک اصل است . (43) ـ تخصص گرایى در جامعه اسلامى مورد توجه است . (44) ـ قانون گرا بودن جامعه اسلامى یک اصل است . (45) ـ رفتار عالمانه در اداره جامعه اسلامى از شرایط سیاستمداران است . (46) ـ در جامعه اسلامى تناقض نیست . (47) جامعه جاهلى مـقـام مـعظم رهبرى در مقابل جامعه اسلامى و مطلوب خویش ، جامعه نامطلوب و جاهلى را قرار مـى دهـد و بـا مـعیارهاى دینى در تعریف آن مى فرماید: « جامعه اى که بر مبناى شرک بنا شده باشد، طبقات انسان هم جدا و بیگانه از یکدیگر است . وقتى در یک جامعه شرک آلود، ربـط انسانها به مبداء هستى و نیروى قاهر و مسلط عالم مطرح مى شود، به طور طبیعى و قـهـرى ، در ایـن جـامـعـه انـسـانها از هم جدا مى افتند؛ یکى به یک خدا، دیگرى به خدایى دیـگـر و سومى هم به خدایى دیگر. جامعه اى که برمبناى شرک باشد، میان آحاد و طوایف انـسـان ، یـک دیـوار غـیـر قـابـل نـفـوذ و یـک دره جـدایـىِ غـیـر قابل وصل وجود دارد.» (48) ویژگیهاى جامعه جاهلى :1. در دست طاغوت بودن مناسبات اجتماعى . (49) 2. وجود خودفراموشى در جوامع جاهلى . (50) 3. دورى از انسانیت و معنویت و اخلاق و فضیلت . (51) 4. ضعف معرفتى انسان در جامعه جاهلى . (52) 5. طبقاتى شدن جامعه جاهلى . (53) آسیب شناسى جامعه اسلامى : مـقـام مـعـظـم رهـبـرى ، ریـشـه هـاى فـسـاد، انـحـراف و زوال جـامـعه را علاوه بر گرایش به ویژگى هاى جامعه جاهلى در امورى مى دانند که به مواردى از آن اشاره مى شود: 1. خروج جامعه از سنت هاى الهى (54) 2. مصرفى شدن جامعه (55)3. پوچ گرایى اخلاقى (56) 4. ستمگرى و ستم پذیرى (57) 5. غرور و استبداد فردى جامعه (58) 6. ترویج فساد اخلاقى و بى بند و بارى (59)7. تبعیض و بى عدالتى (60) 8. بى تقوایى و غفلت و بى توجهى و غرق شدن در منجلاب شهوات (61)9. خودفراموشى در جامعه (62)10. دور شدن از معنویت و دین (63)11. فسق و فساد عامل زوال جامعه . (64)2. مسئله قدرت سیاسى قـدرت از مـفـاهـیـم اسـاسـى ، سـیـّال و انـتـزاعـى و از مسائل مهم فلسفه سیاسى است . از منظر مقام معظم رهبرى ، قدرت پدیده اى ذو ابعاد و همه جانبـه و قابل انطباق بر مصادیق گوناگون است . در تعریف آن مى فرمایند: « قدرت عبارت است از آمادگیها و صلاحیتهاى گوناگونى که وقتى در یک موجود، در یک ملت ، در یـک انـسـان ، جـمـع شـد، آن را بـه صـورت یک موجود مقتدر درمى آورد. صلاحیت فرهنگى ، صلاحیت فنى ، صلاحیت اخلاقى ، صلاحیت مالى ، صلاحیت نظامى ، این قابلیت ها وقتى در یک ملت جمع شد، این ملت مى شود مقتدر.» (65) ایـشـان بـیـن قـدرت و اقـتـدار و ابـهـت و نـفـوذ تـفـاوت قـائل مـى شـوند. برخلاف سه مفهوم اخیر، قدرت را عبارت از پدیده اى مى دانند، که به وسـیله ابزار مادى منشأ ایجاد فعل مى شود. انسان در عرصه سیاست یا در صحنه اجتماع بـه خـاطـر این که با ابزار مادى که در اختیار دارد قدرتمند مى شود؛ توانایىِ اتکا به مـادیـات دارد. البـتـه خـداى مـتعال هم قدرت دارد اما این قدرت متکى به مادیات نیست . (66) بـنـابـرایـن دنـیـاى صنعتى امروز اگر قدرت اقتصادى نداشته باشد، قدرت سیاسى هم نـخـواهـد داشـت . دنـیـاى صـنعتى اگر پول نداشته باشد، اگر نفت نداشته باشد، اگر کارخانه نداشته باشد یک شیر بى یال و دم و اشکم خواهد بود. نفوذ و ابرقدرتى خود را از دست خواهد داد. (67) در تعبیرات رایج در زبان عربى براى حاکم ، از عباراتى چون سـلطـان ، مـلک ، استفاده مى شود. کلمه سلطان در بطن خود متضمن مفهوم سلطه در حاکم است یعنى آن کسى که حاکم هست از این بُعد سلطه گرى او مورد توجه است . دیگران نمى تواننـد در شعـور مـردم و امـور مـردم دخالت کنند، اما او مى تواند. ملک ، ملوکیت ، مالکیت ، متضمن مفهوم تملک مردم یا سرنوشت مردم است . (68) انواع قدرت مقام معظم رهبرى گونه هاى مختلفى از قدرت را نام مى برند، از جمله قدرت معنوى ، (69) قدرت سیاسى ، (70) قدرت دیپلماسى ، (71) قدرت اقتصادى ، قدرت انسانى ، قدرت ملى ، قـدرت نـظـامـى ، (72) قـدرت فـرهـنـگـى ، (73) در مـورد قدرت نظام جمهورى اسلامى مى فـرماینـد: « ما امـروز در منطقه یک قدرت عظیم هستیم ، هم یک قدرت معنوى ، هم یک قدرت انسانى ، هم یک قدرت اقتصادى .» (74) و در تعریف قدرت ملى مى فرمایند: « قدرت ملى چیست ؟ قدرت ملى این است که انسانهایى در این کشور، در میان این ملت باشند که اراده ایستادگى و حرکت به سمت هدفهاى عالى را داشته باشند؛ از خطر نترسند.» (75) علاوه بر اصطلاح قدرت از مفاهیم همسوى آن مانند « اقتدار »، (76) « نفوذ »، (77) « ابهت »، (78) در اندیشه مقام معظم رهبرى استفاده شده است . بنابراین چون قدرت فى نفسه ارزش ذاتى ندارد، باید با نگاه ابزارى با آن برخورد کرد و ارزش گذارى آن وابسته به « غایت » آن اسـت . « قـدرت فـى نفسه یک وسیله است ؛ نه مى شود گفت فى نفسه بد است ، نه مى شـود گـفـت فـى نـفـسـه خـوب است . بسته به آن است که در اختیار کى باشد؟ براى چه هدفى به کار برود؟» (79) « بـعـضـى تـصـور مى کنند قدرت یا ثروت ذاتا شر است ، در حالى که این طور نیست ؛ قدرت و ثروت مثل بقیه مواهب زندگى ، زینت زندگى است « زینة الحیاة الدنیا » (80) ما از ایـن قـدرت چـگونه استفاده مى کنیم اگر استفاده خوب کردیم خیر است ؛ اگر در خدمت مردم قرار دادیم ، خیر است ، اگر در خدمت ترویج اخلاق و معنویت و صلاح و رستگارى انسانها قـرار دادیـم ، خـیـر اسـت . امـا اگـر در خـدمت مطامع شخصى و هواهاى نفسانى قرار دادیم و مـثـل حیوانهاى درنده ، علیه این و آن به کار گرفتیم ، مى شود شر. هرچه بیشتر باشد، شـرش هـم بـیـشتر است ، هرچه بالاتر باشد، شرش هم شدیدتر است .» (81) بنابراین ایـشـان معتقـدنـد کـه « قـدرت به خاطر قدرت نیست .» (82) « طبق تفکر و فلسفه سیاسى اسـلام ، آن وقتـى احکـام اسـلامى درست در میان مردم پیاده خواهد شد که حکومتى بر مبناى اسـلام تشکیـل بشود. اگر حکومتى برمبناى اسلام نباشد. اگر قدرت دست اسلام نباشد، اسـلام عـمـل نـخواهد شد. چون اسلام مى خواهد جامعه را، انسانها را سوق بدهد به طرف آن مـقـاصـد شـریـفـه اى کـه دارد بـه طـرف تـکـامـل ، بـه طـرف عدل ، به طرف معرفت ، به طرف قرب الى اللّه و لقاء اللّه . خوب ، انسانها را چگونه مـى شـود سـوق داد؟ انـسانها را با دانه دانه ، تک تک نشستن و در گوش این در گوش آن خواندن که سوق نمى شود داد. صدها میلیون انسان و گاهى میلیاردها انسان را چگونه مى شـود سـوق داد؟ در یـک کـشـور، در یـک جـامـعه میلیونها آدم را که نمى توانند معلمین اخلاق بـیـایـنـد دانـه دانـه دم گـوشـشـان بـگـویـنـد تـازه دم گـوشـشـان هـم گـفـتـنـد خـواستند عـمـل بـکـنـند نظم اجتماعى چه مى شود؟ نظام اجتماعى اگر براساس اسلام نباشد مانع از حرکت انسانها به سوى مقاصد اسلامى خواهد شد.» (83) بـراسـاس ایـن مـنـطـق ایـشان برخلاف نظر کج اندیشان که مدعى اند اگر قدرت با دین هـمـراه بشود، دین فاسد مى شود. تصریح مى کنند که « تا این قدرت پشتوانه تفکرات الهـى و اسـلامـى نباشد، نمى توان افکار الهى و احکام الهى و مفاهیم الهى را، آن چنان که شـایسته آن است و براى آن نازل شده است ، در زندگى مردم منتشر کرد و بسط داد؛ درست عـکـس نظر کج بینانه کسانى که مدعى اند اگر قدرت با دین همراه بشود، دین فاسد مى شود. نه ، عکس است قضیه . دین اگر با قدرت همراه بشود، خواهد توانست گسترش پیدا کند، بسط پیدا کند، اهداف و آرزوهاى دینى را تحقق ببخشد. آرمانهایى که دین ، شعار آنها را مـى داده اسـت ، آنـهـا را در جـامـعـه بـه وجـود بیاورد. اینها بدون قدرت امکان ندارد، با قـدرت مـمـکـن اسـت .» (84) دربـاره اقـدام پـیـامـبـر اکـرم (ص) در بـاب تـشـکـیـل حـکومت اسلامى مى فرمایند: « پیغمبر مکرم اسلام (ص) اولى که وارد مدینه شد، حـکومت اسلامى را برقرار کرد و خودش در رأس حکومت قرار گرفت اگر چنانچه اسلام ، بـدون قدرت اسلامى و بدون نظر به مسائل سیاسى کشور و جامعه مى توانست گسترش پـیـدا کـنـد، پیغمبـر حـکـومـت را مـى سـپـرد به همان کسانى که دنبالش بودند و خودش مـشغول تبلیغ دین مى شد.» (85) بنابراین براساس منطق نبوى و علوى ، قدرت سیاسى در نظـام اسـلامى بـا جـهـت گـیـرى غـایتمـدارانـه ضـرورتـى غـیـر قابل چشم پوشى است . « نظام جمهورى اسلامى برایش « انسان » اهمیّت دارد نه « تهران »؛ بـرایـش « مـسـلمـان » اهـمیّت دارد نه « مرکز ». وظیفه مسئولان در نظام جمهورى اسلامى خـدمـت بـه مـردم اسـت .» (86) هـمچنانى که مولاى ما، امیرمؤ منان به ابن عباس فرمود که این حـکـومت ، این قدرت ، این سلطه سیاسى که در اختیار من است ـ که آن روز در اختیار امیرالمؤ مـنین یک کشورى بود که اگر امروز بخواهید حساب کنید، چندین کشور بزرگ امروز است ؛ از مـصر و شمال آفریقا بگیرید تا اقصاى مشرق تا خراسان و تا نزدیک ماوراء النهر، ایـن حـکومت آن روز امیرالمؤ منین است ـ امیرالمؤ منین آن روز به ابن عباس فرمود که « براى مـن ایـن حـکـومـت بـه قدر این کفش بى ارزشِ وصله خورده ارزش ندارد؛ مگر این که بتوانم حـقـّى را احـقـاق کـنـم ، حـقّى را به صاحب حق برسانم یا باطلى را بمیرانم !» این ، منطق امیرالمؤ منین است . یعنى سلطنت و حکومت و قدرت و حکمرانى و این چیزها براى امیرالمؤ منین ارزشى ندارد، اینها دنیاست . آنچه براى او ارزش دارد خدمت به آحاد مردم است .» (87) و در جاى دیگر همین منطق را شرح مى دهند: « یعنى ارزش این ابزار حکومت و ابزار قدرت براى مـن ، فـقـط خـدمـت بـه حـقـیـقـت ، خـدمـت بـه راسـتـى ، مـبـارزه بـا بـاطـل ، خـدمـت بـه سـرنـوشـت انسانها و خدمت به دین است ، ارزشش فقط این است ؛ از این روست ؛ فى نفسه این قدرت ارزشى براى امیرالمؤ منین ندارد. این ، ببینید چه منطق عجیبى است ؟» (88) « تـا ایـن نظام نباشد، تا این قدرت پشتوانه تفکرات الهى و اسلامى نباشد، نمى توان افکـار الهـى و احکـام الهـى و مفاهیـم الهـى را، آن چـنـان کـه شایسته آن است و براى آن نـازل شـده اسـت ، در زنـدگـى مـردم مـنـتـشـر کرد و بسط داد؛ ... دین اگر با قدرت همراه بـشـود، خـواهد توانست گسترش پیدا کند، بسط پیدا کند، اهداف و آرزوهاى دینى را تحقق بـبخشد. آرمانهایى که دین ، شعار آنها را مى داده است ، آنها را در جامعه به وجود بیاورد. ایـنـهـا بـدون قـدرت امـکـان نـدارد، بـا قـدرت مـمـکـن است .» (89) در واقع مسأله اساسى ارزیابى قدرت در جهت گیرى هاى آن است . ایشان معتقدند که مهم ترین جهت گیرى نجات انـسـان ، صلاح و فلاح انسان ؛ نجات انسان از مصائب مادى و معنوى ، نجات انسان از بى عـدالتـى ، نـجـات انـسـان از دشـمـنـى هـاى جـاهـلانـه مـیان دلهاى انسانها، نجات انسان از چـنـگـال قـدرت جـمـعـى غـافـلِ کورِ مستى که جز منیّت چیز دیگرى نمى فهمند؛ گرفتارى بـزرگ بـشـر همیشه این بوده است . بشر در بیشتر دوران عمر خود، گرفتار قدرتهایى بوده اسـت که اینها مست منیّت و خودخواهى هستند. چیزى که برایشان اهمیت ندارد سرنوشت انسانهاست . قدرت معنوى مهم ترین کارى که دارد، نجات بشر از دست این منیت هاست ؛ مهار زدن بـه ایـن مـنـیـّت هـا و این غرورها و این قدرتهاى افسار گسیخته است ؛ این اساس است بـراى انسانها. نجات در زندگى مادیشان ، نجات از لحاظ زندگى انسانى شان ، نجات در زمـیـنـه هـاى مـعـنـوى ؛ ایـن هـدف قـدرت مـعـنـوى اسـت بـه فضل پروردگار نظام جمهورى اسلامى بر این پایه هاى قدرت بنا شد. متکى به قدرت معنوى است .» (90) ادامه دارد...پی نوشت ها : 26. کتاب دیدگاهها، ص 212 ـ 214. 27. کتاب درسهایى از نهج البلاغه ، ص 48. 28. در دیدار با اعضاى شوراى مرکزى و مسئولان کمیته امداد امام خمینى . 29. خطبه هاى نماز جمعه تهران ، 26 / 2 / 1365. 30. در دیدار پاسداران به مناسبت روز پاسدار، 17 / 7 / 1381. 31. خـطـبـه نـماز جمعه ، 10 / 11 / 1359 و 5 / 4 / 1360 و در دیدار با نویسندگان نشریات دانشجویى 4 / 12 / 1377. 32. بـیـانـات در خـطبه هاى نماز جمعه تهران ، 21 / 6 / 1362 و بیانات در صحن امام رضا(ع )، 3 / 1 / 1361. 33. بـیـانـات در جـمـع فـرمـانـدهـان لشـکـر 27 مـحـمـد رسول اللّه (ص )، 20 / 3 / 1375 و بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه هاى نماز جمعه 10 / 10 / 1361. ((مـا اگـر بـخـواهیم موحد باشیم باید در جامعه اى زندگى کنیم که احکام خـدا در آن جـامـعـه اجـرا بـشـود و در راءس آن جـامـعـه هـم یـک فـقـیـه ، یـک دین شناس آن هم عـادل ، عـامـل ، فـقـیـه ، ذکـى ، عارف باللّه ، یک چنین کسى باشد. (بیانات در جمع علماى شیعه و سنى ایرانشهر، 9 / 2 / 1365) 34. بیانات در کانون توحید پیرامون مسئله نبوت ، 10 / 8 / 1365. 35. جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه تهران ، 13 / 9 / 1364 و در دیدار هیأت دولت 3 / 6 / 1372 و در خـطـبـه هـاى نـماز جمعه تهران 31 / 4 / 1367 و 7 / 1 / 1360 و در دیـدار بـا مـسـئولان و کـارگـزاران نـظـام 9 / 11 / 1368 و در دیـدار دانشجویان 7 / 9 / 1381. 36. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى ، 4 / 9 / 1371. 37. بـیـانـات در دیـدار پـاسـداران به مناسبت روز پاسدار 17 / 7 / 1381 و در خطبه نماز جمعه 21 / 6 / 1362. 38. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران 9 / 9 / 1363. 39. پیام به حجاج بیت اللّه الحرام 26 / 3 / 1370. 40. بـیـانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران 27 / 3 / 1362 و در خطبه هاى نماز جمعه 14 / 5 / 1362. 41. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران 10 / 10 / 1361. 42. مـصـاحـبـه با گروه ورزش و مردم تلویزیون 6 / 12 / 1360 و در خطبه هاى نماز جعمه تهران 6 / 8 / 1362. 43. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران 15 / 8 / 1366. 44. رسالت انقلابى نسل جوان روحانى ، ص 25. 45. بیانات در رابطه با پرتوى از قرآن 25 / 9 / 1362. 46. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران 6 / 8 / 1362. 47. بیانات در دیدار عمومى ، 18 / 7 / 1375. 48. سـخـنرانى در دیدار با جمع کثیرى از دانشگاهیان و طلاّ ب حوزه هاى علمیه 29 / 9 / 1368. 49. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران ، 10 / 10 / 1361. 50. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران 12 / 9 / 1361. 51. بـیـانـات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار طلاب و اساتید مدرسه علمیه آیة اللّه مجتهدى 22 / 3 / 1383. 52. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران 11 / 8 / 1363. 53. 12 / 11 / 1362. 54. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران 25 / 9 / 1367. 55. مصاحبه مجله شاهد بانوان 13 / 9 / 1367. 56. همان . 57. بـیـانـات در دیدار با گروهى از معلمان سراسر کشور بمناسبت روز معلم 11 / 2 / 1365. 58. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دانشگاه امام حسین (ع ) 24 / 2 / 1377. 59. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تهران 25 / 9 / 1367. 60. همان . 61. خطبه هاى نماز جمعه تهران 10 / 1 / 1369. 62. خطبه هاى نماز جمعه تهران 12 / 9 / 1361. 63. سخنرانى رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه 14 / 7 / 1379. 64. خطبه هاى نماز جمعه 28 / 11 / 1367. 65. بیانات در تاریخ 4 / 7 / 1363. 66. بیانات در تاریخ 23 / 7 / 1361. 67. خطبه هاى نماز جمعه ، تاریخ 12 / 12 / 1362. 68. تاریخ 31 / 2 / 1360. 69. از ایـن قـدرت مـعـنـوى گـاهـى بـا تـعـبـیـر قـدرت غـیـبـى یـاد کـرده انـد: « از اول انقلاب گویى یک دست و یا قدرتى دارد این مردم و این انقلاب را هدایت مى کند، امروز هـم مـا احـسـاس مـى کـنـیـم کـه حـقیقتاً دست قدرت غیبى الهى است که به مردم اراده و نیرو و روحیه و نشاط حضور در صحنه مى دهد و آنها را نسبت به هدفهاى انقلاب دلگرم مى کند.70. بـیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم گشایش هشتمین اجلاس سران کشورهاى اسلامى تاریخ 18 / 9 / 1376.71. بیانات در جمع لشکر نجف اشرف تاریخ 24 / 5 / 1367.72. هـمـان .73. در مـورد قـدرت فرهنگى در ایران مى فرمایند: ((امروز به برکت نظام جمهورى اسلامى و به برکت قدرت فرهنگى که امروز ما در دنیا داریم و برد کـار فـرهـنـگـى مـا، اگـر کـسـى اهـل تـحـقـیـق بـاشـد، اهـل کـار بـاشـد، بـا وسـائل مـدرن ، بـا امـکـانـات کـامپیوترى ، امکان این را دارد که از تمام فرهنگ مدون موجود عـالم اسـتـفاده کند.)) بیانات در دیدار با طلاب و روحانیون مدرسه علمیه طالبیه تبریز تاریخ 28 / 4 / 1366.74. بیانات در خطبه هاى نماز جمعه تاریخ 2 / 1 / 1359. 75. بـیـانـات رهـبـر مـعـظـم انـقلاب اسلامى در دیدار خانواده هاى شهدا در مسجد امام حسین بیرجند، 6 / 6 / 1378. 76. سخنرانى در 23 / 7 / 1361.77. همان . 78. همان . 79. بـیـانـات رهـبـر مقام معظم انقلاب اسلامى در دیدار خبرگان رهبرى تاریخ 19 / 6 / 1381: در جـاى دیـگـر مى فرماید مسأله اى اساسى در جهت گیرى آن قدرت است . جهت گیرى آن قـدرت چـیست ؟ نجات انسان ، صلاح و فلاح انسان ؛ نجات انسان از مصائب مادى و معنوى ، نـجـات انـسـان از بـى عـدالتـى ، نـجات انسان از دشمنى ها و بغضاء جاهلانه میان دلهاى انـسـانـهـا، نـجـات انـسـانـهـا، نـجـات انـسـان از چـنـگـال قـدرت جـمـعـى غافل کور مستى که جز منیت چیز دیگرى نمى فهمند... قدرت معنوى مهمترین کارى که دارد، نـجـات بـشر از دست این منیّت هاست ؛ مهار زدن به این منیت ها و این غرورها و این قدرتهاى افـسارگسیخته است ؛ این اساس است براى انسانها. نجات در زندگى مادیشان ، نجات از لحـاظ زنـدگـى انـسـانـیشان ، نجات در زمینه هاى معنوى ؛ این هدف قدرت معنوى است . به فضل پروردگار نظام جمهورى اسلامى بر این پایه هاى قدرت بنا شد. متکى به قدرت مـعـنـوى اسـت ؛)) بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران ، 22 / 8 / 1378. 80. کهف / 28 و 46. 81. در دیدار مسئولان نظام ، 15 / 5 / 1382. 82. در دیدار استادان و دانشجویان قزوین ، 26 / 9 / 1382. 83. بیانات به مناسبت شهادت امام باقر (علیه السلام ) 2 / 7 / 1361. 84. در دیدار کارگزاران به مناسبت روز بعثت 19 / 9 / 1375. 85. در دیـدار با اعضاى کمیته هماهنگى فعالیتهاى تبلیغاتى سازمان کنفرانس اسلامى 4 / 3 / 1377. 86. « نـظـام به این منظور به وجود نیامد که قدرت را از دست عده اى بگیرد و به دست عـده دیـگـرى کـه مـن و شما باشیم ، بدهد؛ بدون این که این عده که قدرت را مى گیرند، تعهدى در قبال این حرکت عظیم مردم داشته باشند... جمهورى اسلامى شعارهاى مشخص دارد: اسـتـقـلال ، آزادى ، رشـد مـعنوى و تعالى مادى ، ایجاد محیط امن و با کرامت براى انسانها؛ باید این خواسته ها را دنبال کنیم و براى آنها حرکت کنیم .» (در دیدار مسئولان نظام ، 15 / 5 / 1382) 87. تـاریـخ 6 / 5 / 1379. در جـاى دیـگـر مـى فرماید: « هدف امیرالمؤ منین از ورود در مـیـدان قـدرت سـیـاسـت و زمـامـدارى و قـبـول مـسـئولیـت فـقـط عـبـارت اسـت از اقـامـه عدل در جامعه عدالت را برقرار کند. اصلاح بکند و فساد را از بین ببرد. دین را به همان شـکـلى کـه پیغمبر ارائه کرده برگرداند. انحرافها را و تحریفها را از بین ببرد و این بدون قدرت ممکن نیست .» (21 رمضان المبارک 30 / 2 / 66) 88. بیانات در جمع اعضاى هیأت دولت در ماه مبارک رمضان 30 / 9 / 1379. 89. بـیـانات در دیدار کارگزاران به مناسبت روز بعثت تاریخ 19 / 9 / 1375. 90. در دیدار با پاسداران انقلاب اسلامى 22 / 8 / 1378. منبع: حصون ، زمستان 1385، شماره 10/خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن