واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شكرستان ؛ دریچهای رو به دنیای انیمیشنکاری از مرکز تولید انیمیشن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
انیمیشنهای جدید، بزرگسالان را مشتری سینماها و شبكههای مختلف تلویزیون كردهاندحالا دیگر فیلمها و سریالهای انیمیشن به پرطرفدارترین آثار سینمایی و تلویزیونی تبدیل شدهاند. در چند سال اخیر فیلمهای انیمیشن توانستهاند لقب پرفروشترین فیلمهای سینمایی را از آن خود كنند كه از میان آنها میتوان به فیلمهایی مانند «بالا»، «قصه اسباببازی3»، «شرك»، «چگونه اژدهای خود را تعلیم دهیم»، «پاندای كونگفوكار» و... اشاره كرد. این فیلمهای فانتزی قصههایی جذاب را برای مردم تعریف میكنند، قصههایی كه پیامهای انسانی و اخلاقی خود را به زیباترین شكل ممكن بیان میكنند.انیمیشن یعنی دنیای رنگی خیال و رویا. در این دنیا هر ناممكنی، ممكن میشود. مرزها و محدودیتها برداشته میشوند. آدمها میتوانند با اشیاء و حیوانات و گیاهان صحبت كنند و زندگی دیگر موجودات نیز از شكل نباتی و حیوانی خارج میشود. در انیمیشن دنیا یكپارچه میشود و هستی همانی میشود كه بشر همیشه آرزویش را داشته است.اما انیمیشن به دنیای خیال و فانتزی محدود نشده است گاهی فیلمهای واقعگرایانه در قالب انیمیشن ساخته میشوند كه از فیلمهای سینمایی معمولی تاثیر بیشتری دارند. مثلا فیلمی مانند «مكس و مری» كه موضوعی فلسفی و انسانی دارد خیلی زود به یكی از پرطرفدارترین فیلمهایی تبدیل شد كه اكثر مردم دنیا آن را دیدند و با شخصیتهای آن همذاتپنداری كردند.تا چند سال پیش بسیاری فكر میكردند، انیمیشن یا كارتون مخصوص كودكان است. تلویزیون سریالهای كارتونی نشان میداد تا بچهها كه قوه تخیل بالایی دارند با داستانهای آن بیشتر همراه شوند. اما واقعیت این است كه به مرور بزرگسالان به طرفداران پر و پا قرص این سریالها تبدیل شدند. این استقبال نشان داد كه بزرگترها هم دوست دارند ساعاتی از طول شبانه روز را با تخیل و دنیای بیمرز آن سپری كنند.زرینكلك از اولین كسانی است كه در ایران فیلم كوتاه انیمیشن ساخته است، اما انیمیشنسازی در كانون به گونهای كه عموم مردم از آن بهره ببرند را «عبدالله علیمراد» پایهگذاری كرده است.استقبال از مجموعههای انیمیشن مانند «تام و جری»، «پلنگ صورتی»، «گوسفندها»، «پت و مت» و.... در سراسر دنیا نشان داد كه دیگر نباید مخاطب سریالها و فیلمهای تلویزیونی را به 2 گروه كودك و بزرگسال تقسیم كرد. وقتی صحبت از دنیای خیال میشود همه انسانها در یك ردیف قرار میگیرند و دیگر آنها را نمیتوان دستهبندی سنی كرد.هنر و صنعت انیمیشن در دنیا پیشرفت زیادی كرده است. از شركتهای حرفهای و فعالی مانند والت دیسنی و پیكسار كه بگذریم كشورهایی مانند فرانسه، انگلستان، آلمان و.... هم در زمینه انیمیشن رشد چشمگیری كردهاند چنان كه آثار آنها به سراسر دنیا راه یافته است. كشور ما هرچند هنوز نتوانسته برای آثار انیمیشن خود در دنیا جایگاهی پیدا كند، اما قدمهای موثری در این زمینه برداشته است.حمایتكننده اصلی انیمیشن در كشور ما، تلویزیون است. تلویزیون باید برای كودكان و نوجوانان برنامه تولید و پخش كند و انیمیشن و كارتون طبق تعریف كلاسیك خود باید بیشترین سهم را از این برنامهسازی داشته باشند. به همین دلیل تلویزیون چند سال پیش مركز صبا را به منظور تولید انیمیشن راهاندازی كرد. این مركز خیلی زود یكی از بهترین آثار خود به نام «لكلكها هم پرواز میكنند» را عرضه كرد. این مجموعه تلویزیونی كه از شبكه 2 به روی آنتن رفت خیلی زود توانست بین مخاطبان كودك و بزرگسال طرفدارانی پیدا كند. اكنون مركز صبا به یكی از مهمترین مراكز تولید انیمیشن تبدیل شده است. در كنار این مركز در اكثر صدا و سیماهای مراكز استانها نیز واحد تولید انیمیشن فعال است و آثاری در قالب نقاشی متحرك و انیمیشن عروسكی تولید میكنند.
اما با نگاهی به تاریخ انیمیشن در ایران به این نكته پی میبریم كه خاستگاه اصلی انیمیشن در ایران كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است. زرینكلك از اولین كسانی است كه در ایران فیلم كوتاه انیمیشن ساخته است، اما انیمیشنسازی در كانون به گونهای كه عموم مردم از آن بهره ببرند را «عبدالله علیمراد» پایهگذاری كرده است.علیمراد تنها انیماتور ایرانی است كه توانسته جایزه نخل طلای بهترین فیلم انیمیشن كوتاه را از آن خود كند. این كارگردان برای ساخت فیلم «بهادر» تاكنون جوایز زیادی گرفته است كه یكی از آنها نخل طلای كن است. او چند سال پیش انیمیشن «قصههای بازار» را در كانون تولید كرد كه این انیمیشن هم توانست جوایز معتبری از سراسر دنیا را از آن خود كند. «قصههای بازار» از تلویزیون هم پخش شد و شدیدا مورد استقبال مردم قرار گرفت.با این پیشینه به سراغ مجموعه انیمیشن «شكرستان» میرویم كه مدتی است از شبكه 2 سیما پخش میشود. این مجموعه از تولیدات حوزه هنری است و نشان میدهد كه به جز تلویزیون و كانون، مراكز دیگر هم روی تولید آثار انیمیشن سرمایهگذاری میكنند چون آنها به این نتیجه رسیدهاند دنیای آینده سینما بدون انیمیشن دنیایی كممخاطب خواهد بود.شكرستان را هم میتوان از مجموعههای موفق انیمیشن دانست كه در چند سال اخیر در ایران ساخته و از تلویزیون پخش شدهاند. جالب اینجاست كه بزرگسالان بیشتر از كودكان و نوجوانان از تماشای این مجموعه لذت میبرند. این تمایل هم چند دلیل دارد. اول اینكه ایده اصلی داستانهای شكرستان، داستانهای كهن ایرانی هستند. داستانهایی كه بزرگترها بیشتر از كودكان با آنها آشنا هستند. طراحی شخصیتهای شكرستان كاملا بومی، ایرانی و كهن است. این طراحی در چهره، لباس و فضای شكرستان دیده میشود. اما مهمتر از همه اینها انتخاب راوی و دوبلورهایی است كه به جای شخصیتها صحبت میكنند. راوی شكرستان مرتضی احمدی است كه مخاطبان بزرگسال دنیایی از او خاطره دارند. او یكی از قصهگوهای صاحب سبك ایرانی است. احمدی كه پیشینه تئاتری دارد و سالها در تئاتر پیشپردهخوانی میكرده است، برای اولین بار در انیمیشن خارجی «هورتن» روایت ریتمیك را تجربه كرد و بعد از استقبال مردم از این روش آن را ادامه داد و اكنون همان سبك را در شكرستان نیز میشنویم.شكرستان، انیمیشنی كاملا ایرانی است كه گروهی حرفهای با رعایت تمام ظرایف هنری آن را تولید كردهاند. اكنون سریالهای ایرانی در كشورهای همسایه مخاطبان زیادی پیدا كردهاند.این موضوع نشان میدهد كه خارجیها با داستانهای ایرانی و شخصیتهای آنها همراه شدهاند. بنابراین میتوان مجموعهای مانند شكرستان را نیز در كشورهای دیگر به نمایش گذاشت و امیدوار بود كه انیمیشن ایران نیز بزودی جایگاه جهانی خود را پیدا خواهد كرد. طاهره آشیانی - جام جم تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 502]