تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816528801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكست طرح محاصره حزب‌الله در ناحيه جنوبي بيروت


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شكست طرح محاصره حزب‌الله در ناحيه جنوبي بيروت
شبكه اطلاعات و امنيت حزب‌الله «‌عوامل لبناني شركت كننده‌» در اين عمليات را شناسايي مي‌كنند و همين امر، موجب كشف و شناسايي برنامه دوم عليه حزب‌الله مي‌شود. حزب‌الله لبنان نتايج تحقيقاتش را به نيروهاي هم‌پيمانش اعلام مي‌كند و هماهنگي لازم براي رويارويي با طرح دوم نيز آغاز مي‌شود. اكنون حزب‌الله دانسته كه لبنان در آستانه يك جنگ فراگير است.
سناريوي‌هاي متعددي از آغاز جنگ در بيروت و پشت پرده‌هاي آن نقل كرده‌اند.

بر پايه اطلاعات دقيق و موثق، يكي از سناريوها، سناريويي است كه بنا بر آن، «‌فرماندهي حزب‌الله لبنان در ضاحيه جنوبي بيروت‌» به محاصره درمي‌آمد و نظام و ساختار اين نيرو به طور كامل از بين مي‌رفت:
در آستانه شصتمين سالگرد تشكيل اسرائيل و براي يك «‌اقدام بزرگ زلزله‌وار‌» در خاورميانه و تلافي شكست جنگ سي و سه روزه، دو سناريو پس از ترور حاج عماد مغنيه «‌حاج رضوان‌» عليه حزب‌الله تدارك ديده مي‌شود. در سناريوي نخست، ترور سيد حسن نصرالله (در ششم ارديبهشت) طراحي مي‌شود كه همكاري امنيتي يك مجموعه لبناني با طرف اسرائيلي را در پي داشته است. اين طرح تنها چند روز پيش از اجرا توسط شبكه امنيتي حزب‌الله، لو مي‌رود. منابع اسرائيلي، زمان لغو اين عمليات را تنها پنج روز پيش از اجرا اعلام كرده‌اند.
شبكه اطلاعات و امنيت حزب‌الله «‌عوامل لبناني شركت كننده‌» در اين عمليات را شناسايي مي‌كنند و همين امر، موجب كشف و شناسايي برنامه دوم عليه حزب‌الله مي‌شود. حزب‌الله لبنان نتايج تحقيقاتش را به نيروهاي هم‌پيمانش اعلام مي‌كند و هماهنگي لازم براي رويارويي با طرح دوم نيز آغاز مي‌شود. اكنون حزب‌الله دانسته كه لبنان در آستانه يك جنگ فراگير است.

علي منتظري، كارشناس مسائل خاورميانه و لبنان در اين باره ادامه مي‌دهد: كمتر از نيم ساعت پس از پايان سخنان سيد حسن نصرالله، درگيري‌هاي مسلحانه در بيروت در «‌كورنيش المزرعه‌» و «‌الطريق الجديده‌» و همچنين سناريوي اصلي آغاز مي‌شود؛ اين سناريو چيست؟ اين همان سناريوي دوم است:
جنگ بين حزب‌الله و نيروهاي وابسته به المستقبل آغاز مي‌شود. اين نبرد ركن اساسي جنگ بين شيعه و سني است و فضاي نبرد جدي در لبنان و در نقاط گوناگون آن بين طايفه شيعه و سني شكل مي‌گيرد. همين امر موجب دو تحول در شهر طرابلس در شمال لبنان مي‌شود؛ نخست اين كه شبه‌نظاميان اهل سنت وابسته به حريري، شهر را در سيطره خود مي‌گيرند و دوم آن كه «‌ارتش لبنان با گرايش سني‌» با پيوستن به شبه نظاميان سني، وارد جنگ طايفي مي‌شود و با همه امكانات به سوي بيروت حركت مي‌كند. سپس نبرد اصلي در منطقه جبل، منطقه دروزي نشين آغاز مي‌شود. در اين منطقه، همه مناطق درزوي‌نشين مانند «عاليه»، «الشويفات»، «تله 888»، «عيتات»، «المعروفيه» و «وادي شحرور» تا «عرمون» و «بشامون» و سپس تا «خلده»، به كنترل نيروهاي وابسته به وليد جنبلاط درمي‌آيد.

با افزايش قدرت نظامي حزب‌الله در بيروت و كنترل كامل بر بخش غربي بيروت، دولت لبنان از دولت‌هاي عربي و جامعه بين‌الملل كمك مي‌خواهد و بنا بر اقداماتي از پيش تعيين شده در شوراي امنيت، دولت آمريكا پس از استقرار دوباره نيروي دريايي خود در برابر سواحل بيروت، دستور آتشباري ناوگان دريايي خود به سوي مواضع حزب‌الله در ضاحيه را صادر مي‌كند تا حزب‌الله در مركز فرماندهي‌اش در بخش جنوبي بيروت زمينگير و سپس نابود شود. با اين كار، مقاومت اسلامي در مركز متلاشي و اين مجموعه منسجم به دو تكه؛ يكي در بيروت و ديگري در جنوب تقسيم مي‌شود كه ديگر امكان بازسازي نخواهد يافت.

اما اين سناريو شكست مي‌خورد: ائتلاف مخالفان و متحدان حزب‌الله به صورت مشترك در پنجشنبه شب گذشته در بيروت، به سرعت استقرار مي‌يابند. همه پايگاه‌هاي وابسته به سعد حريري سقوط مي‌كند و از همه مهمتر، وليد جنبلاط و سعد حريري در محل اقامتشان در «‌قريطم‌» و «‌كلمانصوه‌» به محاصره درمي‌آيند. جنبلاط كه قرار بود در جبل در «‌المختاره‌» استقرار يابد و از آنجا، فرماندهي عمليات را به عهده گيرد، در بيروت زمينگير مي‌شود. ائتلاف مخالفان در جبل (مناطق دروزي نشين) با برنامه پيشين به سرعت مستقر مي‌شوند و فرماندهي مشترك نيروهاي وابسته به جنبلاط در همان ساعات اوليه، قدرت عمل خود را از دست مي‌دهد.

با اين همه و به رغم شكست دو سناريوي ايجاد «‌فتنه در لبنان‌»، برخي امور، نشان از سناريويي ديگر دارد كه مي‌توان آن را «سناريوي سوم» ناميد كه عوامل اجرايي جديدي خواهد داشت؛ تعطيلي سفارت عربستان در بيروت و خروج سفير «‌عبدالعزيز خوجه‌» و كاركنان اين سفارت از راه دريا از لبنان و وصول ناوگان «‌يو.اس.اس.كول‌» آمريكا، چه بسا نشانه‌هايي بر سناريوي سوم باشد.

متن كامل را در ستون «يادداشت» بخوانيد.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن