تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816375694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنگل ابر به روايت همشهري


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جنگل ابر به روايت همشهري


منابع‌طبيعي- اسدالله افلاكي:
در واپسين‌ روزهاي بهمن سال گذشته هنگامي كه كشمكش ميان موافقان و مخالفان ساخت جاده ابر به نقطه اوج خود رسيده بود.

بسياري از دوستداران طبيعت در تماس با همشهري، از دست روي دست گذاشتن و بي‌تفاوتي نسبت به آنچه از آن به عنوان فاجعه زيست‌محيطي ياد مي‌كردند، يعني ساخت جاده ابر در يكي از بكرترين جنگل‌هاي ايران گله مي‌كردند ؛« آخر شما نماينده افكار عمومي هستيد، كاري بكنيد، نگذاريد جنگلي كه متعلق به همه جهان است، نابود شود.»

مي‌گفتند مسئوليد، مي‌گفتند... اما هم همشهري نوشته بود وهم روزنامه هاي ديگر؛ نه يك بار بلكه بارها و در اين گير و دار هر از گاهي مورد عنايت طرفداران ساخت اين جاده قرار گرفته بوديم! اوايل محترمانه و بعد لحن‌ها تغيير كرد و بيشتر عتاب بود كه اصلا ساخت اين جاده به شما چه ارتباطي دارد و اينكه شما مقابل خواسته‌هاي مردمي ايستاده‌ايد و از ما توضيح و اينكه مقوله محيط‌زيست، مقوله فردي نيست و از آنها اصرار كه شما غرض‌ورزي مي‌كنيد.

پادرمياني نماينده

همه اين اعتراضات بعدا در جوابيه‌اي كه با پادرمياني الياس نادران - نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي- در همين صفحه به چاپ رسيد، به تفصيل آمد . حتي اين نماينده در گفت وگوي تلفني دوستانه تذكر داد كه به نظر مي‌رسد كساني كه دست‌اندركار صفحه محيط‌زيست همشهري هستند مسائلي را دنبال مي‌كنند كه به خير وصلاح نيست و مشفقانه توصيه كرد كه بايد همدلي باشد و ديگر اينكه يك بار بياييد از محل بازديد كنيد ، ماشين‌شاسي بلند در اختيارتان مي‌گذاريم برويد ببينيد چقدر باصفاست؛ شايد نظرتان عوض شد و حيف است كه مردم را از نعمت جاده محروم كنيم. شاه بيت كلام اينكه بيم آن مي‌رود اگر شما در روزنامه‌تان با ساخت جاده مخالفت كنيد، مردم (بخوانيد طرفداران ساخت جاده) بريزند درختان جنگل را قطع كنند و بعد بگويند حالا ديگر درختي نيست خيالتان راحت، جاده را بسازيد!

واز آنجا كه دغدغه اين صفحه- فارغ از هرگونه حب و بغضي- فقط و فقط حفظ محيط‌زيست است، مي ماندي به اين نماينده مجلس چه بگويي بخصوص كه لحن خيرخواهانه داشت. دراين ميان، تنها دست‌آويز براي منصرف‌كردن او از چاپ جوابيه گروهي كه خود را « ستاد مردمي پيگيري جاده علي‌آباد به شاهرود (زرين گل)» مي‌خواندند اين بود كه مسئله، حفظ محيط ‌زيست است و شايد چندان خوشايند نباشد كه نام شما ذيل پرونده‌اي بيايد كه مهر تخريب محيط‌زيست بر پيشاني دارد و البته اين تماس تلفني نتيجه نداشت و اين بود كه در آخرين روز فروردين امسال جوابيه موافقان ساخت جاده بدون حذف حتي يك واو در همين صفحه و با عنوان «جاده مهم‌تراز محيط است» چاپ شد. البته با مختصر توضيحي پيش از متن اصلي با اين مضمون كه فردا روزي كه اينجا ساخته شود فرزندان همين كساني كه اينك علم ساخت جاده را بر دوش گرفته‌اند يقه‌شان را خواهند گرفت كه، آقا مي‌شد اين جاده را چند كيلومتر آن‌طرف‌تر ساخت اما جنگلي كه از دوران سوم زمين‌شناسي بر جاي ‌مانده را كه نمي‌توان دوباره ساخت.

فراكسيون اصل 50 و دادستان كل

اما دو ماه پيش از چاپ جوابيه طرفداران ساخت جاده ، موضوع را از سيد محمد جعفري سادات موسوي، رئيس فراكسيون اصل پنجاهم قانون اساسي پيگير شديم . پرسيديم چگونه است بر ساخت جاده‌اي اصرار مي شود كه علاوه بر كارشناسان و دوستداران محيط زيست برخي مسئولان ذي‌ربط از جمله وزير جهاد كشاورزي هم به صراحت با آن مخالف است‌.

سند آن هم نامه‌اي كه اين وزير، دهم مهرماه گذشته به دفتر معاون اول رئيس‌جمهوري ارسال كرده و طي آن گفته است: « وزرات جهاد كشاورزي براساس بررسي‌هاي كارشناسي انجام شده، احداث جاده روستايي شيرين‌آباد در استان گلستان به روستاي ابر در استان سمنان را به صرفه و صلاح كشور نمي‌داند چرا كه اين جاده از لحاظ مسائل اكولوژيكي و زيست‌‌محيطي اثرات مخرب و غيرقابل جبراني خواهد داشت و اصولا براساس ماده 2 آيين‌نامه اجرايي لايحه اصلاحيه قانون واگذاري و احياي اراضي احداث جاده مذكور مطلقا ممنوع است... .»

همچنانكه فرود شريفي، رئيس سازمان جنگل‌ها نيز با تأكيد بر اينكه حفظ وصيانت اراضي جنگلي و منابع طبيعي، اولويت اول سازمان جنگل‌هاست دراين باره گفته است:« احداث اين مسير نيازمند كار دشوار و پيچيده كارشناسي است و سازمان جنگل‌ها هرگونه عمليات اجرايي حتي براي تكميل مسير جنگلي را منوط به مطالعات كل مسير مي‌داند، با اين حال اين بدان معنا نيست كه اگر 8 قطعه از اين مسير بدون مشكل باشد ساخت اين مسير بلامانع است؛ چراكه ممكن است همان 2 قطعه مشكل‌دار سرنوشت‌ساز باشد كه در اين صورت سازمان جنگل‌ها با آن مخالفت خواهد كرد و در هر نقطه‌اي كه منجر به تخريب ذخاير ارزشمند جنگلي شود مانع از آن خواهد شد. (گفت‌وگوي اختصاصي با همشهري 3/10/86)» با اين همه، اين جاده همچنان در تب و تاب طرفداران و مخالفان آن همواره سوژه خبري است. آخر شما به‌عنوان رئيس فراكسيون اصل پنجاهم قانون اساسي براي حفاظت از اين ذخيرگاه ارزشمند چه كرده‌ايد؟

و پاسخ او اينكه: «احساس مي‌شود اراده‌اي مافوق كارشناسي ‌هاي رسمي وجود دارد كه بدون در‌نظر‌گرفتن مصالح عمومي هر طرحي را ولو آنكه مخالف محيط‌زيست باشد و به تخريب ميراث طبيعي منجر شود اجرا كند و البته آنچه در اين ميان اهميتي ندارد نظرات كارشناسي است. طرح عبور جاده از جنگل ابر نمونه‌اي از اين طرز نگاه و شيوه عملكرد فراقانوني است.» در ادامه نيز تأكيد كرد: «ما اميدواريم دادستان كل كشور همان گونه كه در چند مورد مشابه با اقدامي درخور تحسين، قاطعانه با متخلفان برخورد كرد و مانع از تخريب محيط‌زيست شد در اين مورد هم با جديت عمل كند و براساس قانون و نظرات كارشناسي سازمان‌هاي ذيربط اجازه ندهد جنگل ابر كه از ذخاير ارزشمند ژنتيكي است و به همه مردم و آيندگان تعلق دارد فداي برخي مصالح فردي يا گروهي شود. (گفت‌وگوي اختصاصي همشهري با رئيس فراكسيون اصل پنجاهم قانون اساسي 28/11/86)»

جرقه اميد

فرداي چاپ همين خبر كه با عنوان «دادستان، مانع از احداث جاده ابر شود » در صفحه 3 روزنامه همشهري منتشر شد، از دفتر دادستان كل كشور با روزنامه تماس گرفتند، يكي از مسئولان دفتر دادستان، كم و كيف ماجرا را جويا شد و بعد دلگرمي داد واينكه دادستان دستور پيگيري موضوع را صادر كرده است.

احساس مي‌كردي تلاش دوستداران طبيعت به ويژه خبرنگاران اين حوزه دارد به نتيجه مي رسد ؛ آخر قرار است ابر در امان بماند! و اين گونه بود كه خبر «دستور دادستان كل براي بررسي پرونده ابر» در صفحه اول روزنامه همشهري در 30 بهمن به چاپ رسيد با اين شرح كه «سرانجام پس از كشمكش فراوان بر سر جاده ابر و درپي درج گزارش‌هاي روزنامه همشهري مبني بر درخواست براي دخالت دادستان كل كشور در جلوگيري از ساخت اين جاده، دستور رسيدگي به اين موضوع از سوي دادستان كل كشور، صادر شد.»

همزمان با اين خبر، معاون طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگو با ايسنا تأكيد كرد: «براساس آخرين جلسه جاده ابر مقرر شده است هر گزينه‌اي كه قرار است كار شود، مورد ارزيابي زيست‌محيطي قرار بگيرد... اين مقام سازمان محيط‌زيست يادآور شده بود: باتوجه به اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌هيچ‌وجه موافق احداث جاده ابر از داخل منطقه جنگلي نيست و وزارت راه هم اصرار به احداث جاده دارد، مجددا موضوع احداث جاده ابر در دستور كار دولت قرار گرفته است.»

رشته ها پنبه شد

اما با وجود تلاش ‌همه رسانه ها وسبزانديشان و با آن كه تصور مي شد دستور دادستان كل مانع از تخريب يكي از نادرترين مناطق جنگلي جهان خواهد شد، كميسيون امور زيربنايي صنعت و محيط‌زيست در 8 ارديبهشت جاري طي مصوبه اي مجوز ساخت اين جاده را صادر كرد.

در اين مصوبه كه به وزارت راه ابلاغ شده، آمده است: «جاده مذكور با مشخصات راه اصلي مطالعه شود و وزارت راه و ترابري براساس كريدور مناسب انتخاب شده، طراحي راه اصلي را كه متضمن كمترين تخريب جنگلي باشد ظرف 6 ماه انجام دهد و به سازمان حفاظت محيط‌زيست ارائه و اين سازمان نيز ظرف مدت يك ماه نظر خود را به وزارت ياد شده اعلام كند تا موارد اختلاف در كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط‌زيست بررسي و تصميم‌گيري شود.» سخن آخر اينكه جاده ابر و جاده‌هاي ديگر ساخته خواهد شد.شايد در روزگاران نه چندان دور، كودكان اين مرز و بوم نشان جنگل‌ ابر و ديگر جنگل‌هايي كه تخريب شده و مي‌شوند را در كتاب‌هاي جغرافي وشايد تاريخ جست‌وجو كنند.

تاريخ درج: 24 ارديبهشت 1387 ساعت 10:19 تاريخ تاييد: 24 ارديبهشت 1387 ساعت 11:14 تاريخ به روز رساني: 24 ارديبهشت 1387 ساعت 11:03
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن