واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نگاهي به مجموعه پر مخاطب پرستاران
تلويزيون- الهام طهماسبي:
در راستاي توجه سيما به سريالهايي با مضامين پزشكي و در پي سريالهاي مختلفي كه با اين مضمون تا كنون پخش شده مدتهاست سريالي استراليايي به نام پرستاران و با نام اصلي all saints (نام يك گروه از خوانندگان راك انگليسي و با اشاره به معناي لغوي آن به معناي قديسان) از شبكه يك سيما در حال پخش است.
سريالي كه بيشتر وقايع آن در لوكيشن بيمارستان ميگذرد و به دقت به مناسبات ميان بيماران و پرسنل بيمارستان ميپردازد. طبق اصول جذب مخاطب، لوكيشني مثل بيمارستان واختصاص زمان زيادي از سريال به به بيماران و درمان آنها و گاه نشان دادن جزئيات آموزشي در روند درمان آنهم در مورد بيماريهاي حاد و يا گاه اورژانسي بهعنوان تم اصلي در يك مجموعه، طبعا نميتواند چندان دلپسند مخاطب باشد و چنين روندي حتي كسالت آور است اما پرستاران در مدت چند سالي كه بهطور پيوسته از تلويزيون پخش ميشود، طرفداران پرو پا قرص بسياري را جذب كرده است.
جذابيت سريالي با اين مضمون به عوامل مختلفي بر ميگردد؛ عواملي كه شايد اگر چند مورد از آنها در سريالهاي داخلي رعايت ميشد ميتوانست استقبال چشمگيرمخاطب را بهدنبال داشته باشد.از جمله اين عامل و شايد مؤثرترين آنها كه سبب ميشود كسالت بار بودن سريال و استرس فضاي بيمارستان چندان به چشم نيايد، نگاه اميدوارانه نويسندگان در پرداخت حوادث، ديالوگها و شخصيت هاست.
اينكه در بخشهاي مختلف ودر سير حوادث ناگوار و حتي در برخورد با بيماران صعب العلاج رفتار و برخورد پرستاران و پزشكان بيمارستان نه رفتاري بيتفاوت و نه متظاهرانه است بلكه رفتار گرم و اميدوارانه آنها جوري است كه با اعتماد به نفس بالا و رفتاري صميمانه به بيماران لاعلاج كمك ميكنند تا از پس بيماري بر بيايند و اغلب بخشهاي سريال در جهت همين اميد بخشي، پايان بندي خوشي دارد.
با اينكه تاكنون نوشتن و ساخت قسمتهاي متعدد اين سريال از 900قسمت گذشته است اما هنوز تازگي و جذابيت خود را حفظ كرده و اين به هنر نويسندگان در خلق حوادث ريز و درشت در سريال بر ميگردد و اينكه چطور ميتوان در لوكيشني محدود و كم خرج سريالي بالاي 900 قسمت ساخت و روز به روز مخاطبان بيشتري را با خود همراه كرد.نكته ديگر، شخصيتپردازي بازيگران سريال است.
هركدام از كاراكتر هاشخصيتي مستقل و چندبعدي دارند و صرفا دكتر يا پرستاري وظيفه شناس نيستند بلكه در پرداخت هر كدام به جزئيات بسياري دقت شده و حاصل كار، از آنها انسانهايي ملموس، جذاب و قابل باور ساخته، جوري كه با وجود تعدد شخصيتها تعقيب پيگيري ماجراهاي زندگي هر كدام براي مخاطب جذاب است.نويسندگان فيلمنامه اين سريال به طرزي هوشمندانه علاوه بر خلق كاراكترهايي دوست داشتني اين جسارت را به خرج دادهاند كه گاهي محبوبترين كاراكترها را از دور خارج كنند و اين به شكل هاي مختلفي از مرگ كاراكتر محبوبي مثل دكتر ميچ گرفته تا تصميم به تغيير شغل و تغيير محل كار هر كدام از شخصيتها اتفاق ميافتد.
جالب اينجاست كه سازندگان سريال در اين روند اصلا نگران از دست دادن مخاطبان نيستند و آنقدر طبق اصول صحيح ساختاري عمل ميكنند كه چنين تمهيدي به جاي گريز مخاطب سبب تنوع وورود كاراكترهاي جديد و جذاب ديگري شده و با بازيهاي سنجيده و حسابشده در مدت زماني كوتاه موفق به جذب مخاطب ميشوند.
علاوه بر اينها وجود ماجراهاي موازي متعدد حين نمايش وقايع صرف پزشكي درپرداختن به زندگي هر كدام از پزشكان و پرستاران، يكي از نكاتي است كه سبب پر بار شدن هر قسمت سريال شده و آن را از قالب خشك بيمارستاني خارج كرده است ريتم تند سريال و وقوع ماجراهاي متعدد در هر قسمت سبب تعليق و كشش خاصي ميشود و مخاطب با وجود تماشاي اتفاقات مستند وار فضاي بيمارستان خسته نميشود.
هرچند پخش اين سريال در ايران به شكلي صورت گرفته است كه با كوتاه كردن هر قسمت سريال و تقليل آن و حذف بسياري از بخش ها ممكن است فكر كنيم اين سريال صرفا جنبه كار آموزي - به شكل فيلمي مستند - براي پرسنل بيمارستانها را دارد چون گاهي تنها چيزي كه ميبينيم مراقبتهاي دلسوزانه و رسيدگيهاي كاركنان بيمارستان با ذكر جزئيات بيماري و مراحل سير آن در بيمارستاني شلوغ است و البته در كنار آنگاه ماجراهاي فرعي اندكي هم ديده ميشود! اما اصل ماجرا، بدون اين حذف و تعديلها چيز ديگري است.
سريال پرستاران علاوه بر حفظ جنبه آموزشي و بيمارستاني و پيام رساني اخلاقي در جهت آموزش صحيح در برخورد پرستار و پزشك با بيمار و خلق فضايي اميدوارانه از موضوعي كسالتبار، تك تك كاراكترهاي بيمارستان را بهعنوان يك انسان و از ابعاد مختلفي به نمايش ميگذارد و به جز جنبههاي كاري صرف، جنبههاي ديگري از زندگي آنها را هم به تصوير ميكشد. آنها مثل تمام آدمهاي معمولي در كنار پرداختن به شغل و كار خود عاشق ميشوند، طلاق ميگيرند و علايقي عاطفي دارند و موجوداتي كاملا قابل لمس هستند.
ديدن اين جزئيات در زندگي هر كدام از آنها مخاطب را به شخصيتها نزديك كرده و سبب تاثير هر چه بيشتر پيام سريال ميشود؛ پيامي اخلاق گرايانه كه در پس دلسوزيها و رفتار دلنشين و مسئولانه هر يك از پرسنل با بيماران نهفته است و چنين پيام رساني با حذف و تعديل افراطي در تلويزيون بالطبع كمتر مؤثر است و آنچه ما ميبينيم صرفا رفتوآمدهاي بيماران و تمهيدات پرسنل براي بستري كردن و درمان آنها و يا تلاش ماموران اورژانس است و در اين بين اگر داستانكي هم ديده ميشود آنقدر كمرنگ است كه در بين اين حوادث بيمارستاني گم ميشود.
اين مميزيها باعث ميشود كه ريتم تدوين سريال و انسجام بافت داستاني اثر از بين برود و گاه و بيگاه ما شاهد برشهايي باشيم كه آنقدر واضحند كه مخاطب را دلزده ميكنند و در نتيجه انگار سريال با تدويني مجدد و سليقهاي، از تلويزيون پخش ميشود. هر چند باز هم با وجود اين موضوع طبق نظر سنجيها سريال مخاطبان بسياري دارد كه هر قسمت آن را با دقت دنبال ميكنند.
اما عاملي كه در موفقيت اين سريال در ايران سهم مؤثري دارد دوبله دقيق و هنرمندانه آن است. سري اول اين سريال كه ساخت آن از سال 1998 در كانال هفت استراليا شروع شده به سرپرستي امير هوشنگزند و با دقت بسيار انجام شد و سبب شد اين سريال جايگاه خاصي نزد مخاطبان پيدا كند و سپس بعد از مدت كوتاهي دوبله اين مجموعه هم به مديريت زهراشعشعاني و با همان دقت و زيبايي صورت گرفت و انتخاب اين صداپيشگان به گونهاي است كه صداي هر كدام از دوبلورها به خوبي با كاراكتر موردنظر تناسب دارد.
قسمت هايي كه اخيرا در حال پخش است در بخش اورژانس بيمارستان ميگذرد؛ جايي كه بيماراني با مشكلات خاص بسترياند. در قسمتهاي اخير دكتر ميچ، پزشك محبوب بيمارستان و مرد مورد علاقه تري (كاراكترنسبتا محوري سريال)در اثر بيماري از دنيا ميرود.
دكتر ميچ، كه در پايان سري اول اين مجموعه از گردونه خارج ميشود و رفتنش موجي از آه و افسوس طرفدارانش را بهدنبال دارد به زيبايي تمام توسط استاد جلال مقامي دوبله شده است.
صداي جلال مقامي را از زمان كودكي روي بسياري از كاراكترهاي محبوبمان شنيدهايم و او با صداي خود به نوعي به كاراكترها هويتي مضاعف ميدهد تا جايي كه اگر در نيمه بازي يك كاراكتر دوبله آن تغيير كند انگار هويت آن و ارتباطش با مخاطب از دست ميرود.كاراكتر تري با بازي جورجي پاركر كه با حضورش در قسمتهاي اخير به سريال رنگ آشنايي ميبخشد شايد نخستين شخصيتي باشد كه ابتدا مخاطب با او و رفتارش آشنا ميشود و طي روندي طولاني تا امروز در سريال حضور دارد.تري شخصيتي چند بعدي و خاص دارد كه ضمن تعهد قديس وارش نسبت به بيماران و دلسوزي مفرط و وقت گذاشتن بيدريغش براي آنها با مشكلات و مسائلي شخصي هم دست به گريبان است.
او علاوه بر اينكه پرستاري است كه به شدت به كارش علاقه دارد طبعي حساس و روحيهاي آسيبپذير دارد و همين بعد از شخصيت اوست كه به او هويت يك انسان را ميدهد و او را باورپذير ميكند.احساسات پررنگ تري، عاشق شدنش و سرانجام، مرگ تلخ ميچ و نا اميدي تري به بازگشت به زندگي، به علاوه انگيزه او براي كمك به بيماران، همه و همه از او كاراكتري به يادماندني ساختهاند.صداي تري در اين سريال توسط دوبلور جوان و خوش صدا، نگين كيانفر دوبله شده است و اين انتخاب طوري است كه صداي دوبلور كاملا با فيزيك و حركات تري متناسب است.
شخصيت محبوب ديگر سريال در دوره نخست كه بازي قابلقبولي داشت با آن چهره هميشه خندان و زيرك و جسورش شخصيت براون با بازي ليبي ترنر بود. ساير كاراكترهاي اين مجموعه از دكتر وينست گرفته، كه هنوز نيامده توانسته جايگاه قابلقبولي نزد مخاطب پيدا كند تا لوك با آن رفتار سنجيده با پدر پرخاشگر و حساسش، جرارد، وان با شخصيت مسلط و اعتماد به نفس زيادش، نلسون وظيفه شناس و استرلو (كه در قسمتهاي اخير معتاد شد) همه اين كاراكترها، شخصيت پردازي، ديالوگ و بازيهاي سنجيده و حساب شدهاي دارند و اينها در كنار كارگرداني درست واصولي و ميزانسنهاي دقيق مجموعه سبب شده اند پرستاران سريالي به ياد ماندني باشد.
تاريخ درج: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 10:01 تاريخ تاييد: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 14:35 تاريخ به روز رساني: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 10:22
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]