واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: راديو ،رسانهاي براي همه
نسبت بين رسانه و جوانان نسبتي پرتناقض و چند لايه است كه با ارجاع به آن ميتوان موقعيت پيچيده جهان رسانهاي را تحليل كرد. نسل جوان هم به واسطه آگاهي و كنجكاوي براي شناخت جهان پيرامون خويش و هم تمايل به تجربه تكنولوژيهاي نوين نسبت به نسل گذشته و افراد ميانسال رابطه نزديكتري با رسانه دارد، اما به نظر ميرسد جذابيت رسانههاي جديد بويژه رسانههاي بصري انگيزه جوانان به شنيدن راديو را كاهش داده است. آنچه در افكار عمومي و تصوير عامه از راديو وجود دارد هم به عنوان يك دستگاه هم به عنوان يك رسانه سويه نوستالژيك راديو است كه گويي آن را به گذشته تاريخياش ارجاع ميدهد و انگار راديو براي ديروز بوده و در جهان ديجيتال امروز ديگر عمر اين رسانه خاطرهانگيز به سر آمده و رسانههاي جذابتري مثل اينترنت و ماهواره و... در كنار رقيب هميشگي و سرسخت راديو يعني تلويزيون، جايي براي راديو نگذاشته است. اما تاسيس شبكههايي مثل راديو جوان ، راديو ورزش يا حتي راديو پيام نشان داده است كه اين رسانه صوتي همچنان كاركردهاي خود را دارد و زنده است و هنوز هم ميتواند با جادوي كلام و موسيقي، مخاطبان زيادي را به خود جذب كند؛ حتي آنهايي كه سحر جادوي تصوير شدهاند. يكي از دلايل اينكه برخي به تمايل جوانان در شنيدن راديو شك دارند اين است كه راديو را رسانه فرهيختگان يا پيرمردها ميدانند كه شور و نشاط جواني و هيجانات اين دوره را سپري كرده و به يك جعبه قصهگو و آرامي نياز دارند كه با آنها سخن بگويد يا آنها در گوشه تنهايي به آن گوش سپارند و درد دل كنند. در حالي كه نسل جوان هم آگاهي و دانش بالايي نسبت به نسل گذشته دارد و هم راديو صرفا يك برنامه قصهگو يا نصيحتگر نيست كه دائم به برنامههايي از اين دست بپردازد. اتفاقا برنامههاي راديويي بويژه بخشهايي مثل ورزش، موسيقي و سينما واجد هيجان و شور و حرارت بالايي از حيث برنامهسازي هستند. حتي پخش يك گزارش ورزشي مثل فوتبال در راديو گاهي هيجانانگيزتر از يك گزارش تلويزيوني است و به دليل استفاده از قوه تخيل آدمي، تصوير جذابتري از يك رقابت ورزشي را در ذهن مخاطب ترسيم ميكند.يكي از دلايل اينكه برخي به تمايل جوانان در شنيدن راديو شك دارند اين است كه راديو را رسانه فرهيختگان يا پيرمردها ميدانند كه شور و نشاط جواني و هيجانات اين دوره را سپري كرده و به يك جعبه قصهگو و آرامي نياز دارند كه با آنها سخن بگويد يا آنها در گوشه تنهايي به آن گوش سپارند و درد دل كنند. در كنار اين جذابيتهاي تكنيكي از حيث محتوي و مضمون نيز راديو دامنه گستردهتري دارد و طيف بيشتري از سوژهها را دربرميگيرد، ضمن اينكه آزادي طرح و بيان اين سوژهها در راديو بيشتر از تلويزيون است و محدوديت و معذوريت كمتري دارد. مثلا يك مسابقه ورزشي مربوط به زنان را در تلويزيون نميتوان تماشا كرد، اما گزارش راديويي آن را ميتوان گوش داد. لذا راديو با وجود محدوديتهاي ظاهريش مثل فقدان تصوير از ظرفيتهاي ديگري برخوردار است كه ميتواند با مخاطبان جوان خود ارتباط برقرار كند.مثل وجوه خيالپردازي راديو با تخيلورزي دوران جواني، نسبت روانشناختي عميقي دارد و اين امكان را براي مخاطب فراهم ميكند تا دست به خيالپردازي زده و قوه خيال خود را پرورش دهد.بخش ديگري از كاركرد رسانهاي راديو را بايد در نسبت آن با مقتضيات جامعه مدرن و ساختار زندگي در جهان امروز جستجو كرد به اين معني كه راديو رسانهاي است كه نسبت به رسانههاي ديگر از امكان دسترسي راحتتر و سريعتري برخوردار است و با انواع و اقسام ابزارهاي ارتباطي ميتوان امواج راديويي را دريافت كرد مثل تلفن همراه يا راديوي اتومبيل كه اين فرصت را فراهم ميكند تا مخاطب در عين اينكه به كارهاي ديگري مشغول است يا حتي در حال استفاده از يك وسيله نقليه عمومي و جابهجايي درونشهري است از اين رسانه به راحتي استفاده كند. در همين راستا امكان ارتباط برقرار كردن با راديو نيز براي مخاطبان راحتتر است و محدوديتهاي تلويزيون را ندارد.از آنجا كه جوانان از امكانات جانبي اين ابزار بيشتر استفاده كرده و با آن آشنا هستند لذا توسعه رسانههاي ديگر نه تنها راديو را براي جوانان كهنه نميكند كه برعكس با بهرهگيري از ظرفيتهاي رسانهاي آن، خود را بروز كرده و به حيات خود ادامه ميدهد.از جمله ويژگيهاي مهم راديو زنده بودن اكثر برنامههاي آن است كه با سرزندگي دوران جواني تطبيق رواني ـ عاطفي دارد و به استحكام روابط آنها كمك ميكند.راديو به عنوان يك رسانه جمعي همواره مخاطبان خود را دارد و اگر سطح توليدات و كيفيت برنامههايش را بالا ببرد ميتوانند طيف مخاطبان جوان را نه تنها حفظ كرده بلكه افزايش دهند.عملكرد برخي از شبكههاي راديويي در سالهاي اخير هم ثابت كرده است كه راديو رسانه پيرمردها نيست.جام جم تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]