تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849935136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به جریانهای زندگی بخش به شعر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهی به جریانهای زندگی‌بخش به شعر
نگاهی به جریانهای زندگی بخش به شعر
شعر را می‌توان از دیدگاه جریان‌شناسی، برایند درهم‌ریزش و آمیزش چهار جریان دید: جریان معنایی- جریان آوایی- جریان تصویری- جریان الگویی.منظور از جریان معنایی ترکیب درهم آمیخته و متناسب اندیشه‌ها، حسها، عاطفه‌ها و هیجانهایی است که درون‌مایه‌های شعرند و به آن زندگی معنایی می‌دهند.منظور از جریان آوایی جریانی‌ست که باعث بر شدن آوایی واژه‌ها و رستاخیز لفظی آنها و تمایز بیانی‌شان از واژه‌های نثر می‌شود. وزن، قافیه، ردیف، ارتباطها و نسبتهای آوایی (از جمله تناظرها، تجانسها، تضادها) و تمام آرایه‌های لفظی ممکن، مجموعه‌ی شاره‌هایی هستند که با درهم‌آمیزی، جریان آوایی را ایجاد می‌کنند.منظور از جریان تصویری جریانی‌ست که باعث بر شدن خیال‌انگیز واژه‌ها و رستاخیز معنایی آنها و تمایز کارکردی زبان شعر از زبان نثر می‌شود. صفت، تشبیه، استعاره، ایهام، کنایه، حس‌آمیزی، شخصیت‌بخشی، دادن نقش تصویری ِ نو و نامتعارف و غریب به واژه‌ها به صورتی که تخیل را برانگیزاند و به فعالیت وا دارد، مجموعه‌ی شاره‌هایی هستند که با درهم‌آمیزی، جریان تصویری را به‌وجود می‌آورند.منظور از جریان الگویی جریانی‌ست که به شعر طرح و ساختار و فرم (شامل شکل درونی و شکل بیرونی) می‌دهد و آن را دارای نمودی شکیل و ساختمند می‌کند.اگر این چهار جریان به صورتی متناسب و به طرزی متوازن در ذهن شاعر در هم ریخته شوند، آن‌گاه از آمیزششان ذهن شاعر باردار شعر می‌گردد و شعر می‌زاید. این چهار جریان هم‌عرض و هم‌ارز هستند، یعنی هیچ‌کدام نسبت به دیگری اولویت و مزیت و اهمیت بیشتری ندارد و هر کدام دچار ضعف و عیب شود، برایند ترکیب، یعنی شعر، دچار ضعف و عیب  و زشتی و کاستی می‌شود. فقدان هر یک از این جریانها شعر را دچار آسیبی خاص می‌کند. فقدان جریان معنایی شعر را به سمت یاوه‌سرایی و پریشان‌بافی سوق می‌دهد. فقدان جریان آوایی شعر را به سمت نثر شاعرانه می‌راند. فقدان جریان تصویری شعر را به نظم تبدیل می‌کند. فقدان جریان الگویی شعر را به سمت بی‌شکلی می‌برد. فقدان جریانهای آوایی و تصویری و الگویی (که بیماری بسیار شایع "شعر منثور" دو دهه‌ی اخیر است و اغلب آثار عرضه شده در این حوزه مبتلا به آن هستند) شعر را به نثر معمولی بی‌شکلی تبدیل می‌کند که در قالب عبارتها و جمله‌های کوتاه و بلندی که زیر هم نوشته شده‌اند، ارائه می‌شود و تنها ظاهری شعرگونه دارد.سرایندگان این نوع "شعر منثور" معمولاً در توجیه علت این‌که نوشته‌هایشان فاقد جریانهای آوایی، تصویری و الگویی است، این‌گونه استدلال می‌کنند که پذیرش هر یک از قاعده‌های آوایی، تصویری، الگویی، محدودیتی برای حرکت آزاد ذهنشان ایجاد می‌کند و دست و پای خلاقیت ذهنیشان را می‌بندد. به همین علت آنها این قاعده‌ها را کنار می‌گذارند و نادیده می‌گیرند تا بتوانند آزادانه به تخیل و خلاقیت ذهنی و خلق "شعر" بپردازند. برای اثبات نادرستی این توجیه، باید به این سرایندگان گفت: همان‌طور که اگر یک نقاش ادعا کند که قاعده‌های پرسپکتیو و کمپوزیسیون و طراحی محدود کننده‌ی آزادی عمل آفرینش هنری‌اش هستند و او برای این‌که بتواند آزادانه به تخیل و خلاقیت ذهنی و خلق تابلوی نقاشی بپردازد، تمام این قاعده‌های محدود کننده را نادیده می‌گیرد و بدون رعایت آنها، رنگ‌هایش را به دل‌خواه و کاملاً آزادانه روی بوم می‌ریزد، استدلالش آشکارا نادرست است و آنچه از ریختن بی‌نظم رنگها به روی بوم حاصل می‌شود، به‌یقین اثر هنری محسوب نمی‌شود؛ و همان‌طور که اگر آهنگ‌سازی مدعی شود که قاعده‌های هارمونی و کمپوزیسون و کنترپوان محدود کننده‌ی آزادی عملش در خلق موسیقی هستند و او برای این‌که بتواند آزادانه به تخیل و خلاقیت ذهنی و خلق موسیقی بپردازد، تمام این قاعده‌های محدود کننده را کنار می‌گذارد و بدون توجه به آنها، نتهایش را آن‌طور که دلش می‌خواهد و کاملاً آزادانه روی کاغذ می‌نویسد، استدلالش آشکارا غلط است و حاصل کارش به‌یقین سروصدایی زشت‌آهنگ و ناخوشایند است؛ همین‌طور هم اگر شاعری مدعی شود که قاعده‌های شعری و وزن و قافیه و صنایع لفظی و معنوی و صور خیال و الگوهای شعری، محدود کننده‌ی آزادی عمل آفرینش شعری‌اش هستند و او برای این‌که بتواند آزادانه به تخیل و خلق شعر بپردازد، تمام این قاعده‌های محدود کننده را نادیده می‌گیرد و بدون توجه به آنها، کلمات و جملاتش را به دل‌خواه و کاملاً آزاد کنار هم می‌نشاند، استدلالش آشکارا نادرست است و به‌یقین نتیجه‌ی کارش حداکثر نثر معمولی است، نه شعر.اثر هنری از پذیرفتن محدودیتها و انضباط‌ها و قاعده‌ها و چیره شدن بر آنها و در اختیار گرفتنشان و به‌کاربردنشان برای زندگی ماندگار بخشیدن به آثاری بدیع و اصیل با افقهای وجودی نامحدود، پدید می‌آید؛ نه از نادیده گرفتن و دور زدن و طرد کردن آنها. سعدی و حافظ با پذیرش قالب محدود غزل و محدودیتهای شدید وزن و قافیه و صنایع لفظی و معنوی توانستند سروده‌های دل‌نشین‌شان را آن‌چنان هنرمندانه بسازند که فناناپذیر باشد. آن‌که این قدرت و قابلیت را ندارد که محدودیتهای مجرایی جریانهای چهارگانه‌ی شعر را در اختیار بگیرد و از آنها بالهایی توانمند و بلندپرواز برای اوج گرفتن در آسمان خلاقیت شعری بسازد و با این بالها، آزادانه در فضای بی‌کران تخیل به پرواز درآید، بهره‌ای از قریحه‌ی شاعری نبرده و فاقد استعداد سرودن شعر است.شعر برای زنده بودن و زنده ماندن به جریان خون در رگهایش نیاز دارد و گردش خون ِ زندگی‌بخش در رگهای شعر ناشی از درهم‌آمیزی جریانهای معنایی- آوایی- تصویری- الگویی آن است. مهدی عاطف‌رادتهیه و تنظیم :مهسا رضایی- بخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن